Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det här är ett skolprojekt jag har arbetat på med några klasskamrater (inklusive "Zapper"). Det handlar om fyra ungdomar som en dag bestämmer sig för att åka ut och tälta (efter råd från sin pappa).

Manuset är lite rörigt i slutet men ha lite överseende, vi har arbetat på det så länge redan.

Björkdalen.pdf

Posted

Hejhej!

Jag började läsa ditt manus, men jag kom inte speciellt långt. Jag tror du behöver läsa lite fler manusartiklar här på voodoofilm, om du vill skriva ett "korrekt" manus. Det var ganska mycket tekniska fel i manuset, och därför orkade jag inte längre än ½ sida. Det här antecknade jag på det lilla jag hann läsa iaf.

När namn skrivs ut första gången skrivs de med STORA bokstäver. Du kan inte skriva "Hon får snabba flashbacks på saker som händer senare i filmen..." Du måste beskriva vad det är vi ser.

Försök undvika kameranvisningar som "Närbild". Hur vaknar man upp hastigt? Du måste beskriva vad det är vi ser, återigen. Lär dig använda O.S (Off screen). Hur kan vi se att Pontus har ljusbrunt hår när hon bara hör honom?

Det blev rätt många frågetecken. Men om du rättar till de tekniska felen så ska jag ta o läsa hela manuset. =) Lycka till!

• 2 months later...
Posted

ett sk. shooting script. bra för inblandade filmskapare för att veta vad och när allt händer. men inte.. för att få folk intresserade av storyn, då det är tämmligen ointressant läsning för andra än fotofgrafen och reggisören. får jag ge ett tips, skriv som ett vanligt spec script först. gärna lite åt litterära hållet. då kommer folk uppskatta läsningen.