Jump to content

Ego (7 sidor)

Unadrien

Recommended Posts

Malin, en vanlig tjej, vaknar upp på en brygga. Men det är nått som är fel. Fåglarna flyger baklänges, människorna pratar baklänges, allt går baklänges, förutom Malin som fortfarande går framåt. Vart har Malin hamnat, varför är det ingen som ser henne och varför har Malin hamnat där hon är?

Manus av: Simon Gustafsson (Ydos) och Jonas Linde (Unadrien).

Vårt första riktigta manus, vi är tacksamma för all konstruktiv kritik och feedback. =)

Ego.Voodoofilm.pdf

Det går inte att lyckas med ett sånt slut. Seriöst.

/Jakob

Om det verkligen är slutet? För enligt manuset ska det bara tvärsluta utan någon eftertext, eller att det iaf tonas ut eller något. Så tror på en fortsättning. Däremot så vill jag vet vem dne mystiske kvinnan är, den blick jag fick var att det var Framtida Malin. Kan det stämma?

Hmm, intressanta tankar. Först vill jag säga att det är/var tänkt att det skulle sluta precis som det gör i manuset. Jag/vi har faktiskt inte ens tänkt tanken att det inte skulle funka. Men nu när ni säger det kanske det är lite för otydligt? Eller varför tror ni att det slutet inte skulle funka?

En fråga, hur avslutar man ett manus? Jag trodde inte man skrev med eftertexter? Däremot kan jag tänka mig att man kanske ska skriva "FADE to black"?

Tack för svaren. Ska gå igenom manuset och skriva om det efter kritik vi har fått, sen lägger vi upp en ny version. =)

Nej, man behöver inte skriva något särskilt för att markera att filmen är slut, och eftertexter är definitivt inget man skall nämna.

Det jag menade med att slutet misslyckas, men vilket jag inte ville skriva så tydligt då för att inte spoila för framtida läsare, är grejen med att hon vaknar upp ur en dröm. Det är liksom den tristaste upplösning man kan tänka sig. Du skrev själv i presentationen "hur kommer hon därifrån?", och att låta allt vara en dröm är att fuska sig ur den frågeställningen. Därför är det dömt att misslyckas.

/Jakob

Tanken från början med hela filmen var att Malin skulle ha en dröm, om än något märklig, som förändrade henne. Projektets arbetsnamn var egentligen "Drömmen" innan vi laddade upp den här. Men för att inte avslöja detta, kunde vi givetvis inte ha den titeln kvar.

Texten som vi presenterade filmen här på Voodoofilm skrev vi i efterhand enbart för att folk skulle bli intresserade av manuset, läsa det och ge kritik. Dock inser jag nu, att det förmodligen var dumt att skriva en "promotional" text som inte riktigt var helt sann. För vad jag förstår så har det nu byggt upp förväntningar på filmen, som överhuvudtaget inte uppfylls.

Jag förstår helt och hållet att du tycker att vi fuskar oss ur frågeställningen "Hur kommer hon därifrån?", och jag håller med. Om vi hade haft den frågeställningen i åtankarna från början så vore det verkligen lamt att det faktiskt är en dröm.

Jag ångrar att jag/vi skrev som vi gjorde, tänkte inte riktigt på att vi inte alls haft den frågeställningen när vi skrev manuset, och vi tänkte inte på konsekvenserna av det. Ska ändra det med en gång. Men om du tänker bort den där dumma frågeställningen (som jag nu tagit bort) och ser manuset för vad det är, tycker du då fortfarande att det är dömt att misslyckas?

Det du skrev i promotiontexten höjde mina förväntningar, det är sant, men problemet kvarstår. Drömmar är helt enkelt rätt ointressanta ur en dramatisk synvinkel. Alla frågor som ställs i tittarens huvud, som "var är hon?", "hur hamnade hon där?", "varför är det ingen som ser henne?" etc., förblir obesvarade, och framför allt så gör det att hennes handlingar (i drömmen) blir helt meningslösa. Som publik känner jag mig fortfarande lurad.

Om det ni vill göra är just att skriva en film om en dröm så tycker jag att ni bör låta bli att antyda att det skulle vara något annat. Låt det vara tydligt redan från början att drömmen är en dröm, och strukturera den därefter. Ge tittaren andra frågor att fundera på, som "vad betyder det här?" och "vad säger oss detta om Malin, och vad säger det Malin?" etc.

Tänk på hur Dickens "En julsaga" är upplagd. I slutändan spelar det ingen roll om det Scrooge sett bara är en dröm eller om det är något annat. Innehållet i hans visioner är gripande i sig, och det lär honom något om sig själv oavsett.

Avslutningsvis bör dock sägas att jag inte köper idén om att man kan förändras av en dröm, så egentligen faller idén redan där. Men vill ni köra drömgrejen så... Lycka till, får jag väl säga.

/Jakob