metalhead Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 jag tänkte lite på det här med slagsmål i filmer. T.ex. i the warriors eller i fight club. Hur i h*l*e*te gör dem när dem slåss? fight club ser så enormt realistiskt ut... har gäckat mig i dagar... om någon har nån aning hur dem gör, posta det här är ni snälla, och hjälp mig i jakten på det perfekta slagsmålet... 0 Citera
jonkanon Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Bara att filma från rätt vinkel så ser inte kameran djupet i bilden. Du kan nog vifta en bra bit ifrån ansiktet men ändå ser det ut som fullträff... om reaktionen stämmer på den skådis som låtsas att bli träffad. /j 0 Citera
metalhead Postad 8 september 2007 Författare Postad 8 september 2007 men det känns så verkligt när det blir blod över hela deras ansikten, och de verkliga... verkligen verkliga, ljudefftekterna... Jag tänker liksom, allt låter som knogar mot skinn, fortsatta förslag uppskattas. 0 Citera
Fürni Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 Tänk igenom din koreografi, tänk igenom dina kameravinklar och klipp, och träna, träna, träna. Ju mindre träning desto större säkerhetsmarginaler behövs. Ju mindre genomtänkta vinklar och klipp desto mer behöver skådisarna slå på "riktigt". Etc. Och med bra och vältajmade (viktigt!) ljudeffekter (slagsmålsfoley är dessutom hysteriskt roligt att spela in :D) kan det mesta plötsligt fås att se bra ut. :) 0 Citera
Rabies Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 Fight Club slagsmålen ser inte realistiska ut, kolla lite riktiga fighter så märker du 0 Citera
Eibon Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 och ljuden låter definitivt inte som knogar mot skinn heller, det låter snarare som du tror det ska låta :) 0 Citera
Sommarkatze Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 I den senaste Backyards effect så snackar dom om just detta ;D Se o lär :D 0 Citera
cladam Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 I Kungsör kommer vi den 6-7 oktober ha en stagefight/scenslagsmål utbildning. Kostar 150:- vilket inkluderar fika de båda dagarna som du/ni är välkomna att anmäla er till om det finns intresse. mer info kan fås via cladam.englund@abf.se mvh Cladam 0 Citera
greenlighted Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Vem är det som är lärare för utbildningen? 0 Citera
metalhead Postad 10 september 2007 Författare Postad 10 september 2007 hur gör man med blodet på scenen då? när man slår... och det kommer blod... 0 Citera
cladam Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Greenlighted- Det är Torgny Hellberg. numera bosatt i Arboga som håller i denna utbildning och har enligt egen utsago sysslat med detta i många flertalet år. Metalhead- Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga då jag är en komplett amatör på detta område än så länge. 0 Citera
jmalmsten Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 blod är ofta lätt... lägg på det mellan kameravinkelsbytena, alternativt blodindränkt trasa där det skall slås.. eller... ja... lite fantasi måste man ju ha... lingonsylt i munnen kan ju ge en viss effekt det också;) I övrigt... som sagt ljudeffekter, bildval, koreografi gör mycket... och även hastighet... ej ovanligt att spela in i ex 18 fps istället för 24 och sedan spela upp i 24... hastigheten kan ju ökas lite lagom utan att se speedad ut ;) Om allt annat felar kan ni ju alltid ringa Yuen Wo Ping så kan han fixa fajten åt er:p Kom bara ihåg att det ska endast se ut som att det gör ont... om det verkligen gör det då är något fel;) 0 Citera
kvällensdebatt Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 sen tycker jag i vissa filmer är märkligt. ingen vinkel bytning allt.. någonm som slår i skallen och man kan nästan se hur det sprinker upp.. det är väll inga data effekterdär? sånt ser man oxo i slagsmål.. att dom träffar och det komemr blod ur näsan... 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 sen tycker jag i vissa filmer är märkligt. ingen vinkel bytning allt.. någonm som slår i skallen och man kan nästan se hur det sprinker upp.. det är väll inga data effekterdär? sånt ser man oxo i slagsmål.. att dom träffar och det komemr blod ur näsan... nä nu tycker jag du beter dig mycket oproffissionell för att vara en medlem över 100 inlägg 0 Citera
Eibon Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 på tal om inget, nån mer än jag som stör sig grovt över (större delen) av dagens film där dom inte kan filma slagsmål längre utan epilepsiklippning och dataskit? 0 Citera
jmalmsten Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Eibon... jo jag... men det är därför jag lutar mig hela tiden alltmer på asiatisk film;) Skräckexempel är den där ryska maffia-filmen som kom för ett tag sedan... sämre klippt fajt har jag sällan skådat... 0 Citera
dampgrodan Postad 6 januari 2008 Postad 6 januari 2008 Bara att filma från rätt vinkel så ser inte kameran djupet i bilden. Du kan nog vifta en bra bit ifrån ansiktet men ändå ser det ut som fullträff... om reaktionen stämmer på den skådis som låtsas att bli träffad. /j Precis, vad "Film"fighting handlaro om. Annat på stage när man står inför en publik. Därför stuntmän oftast koordinerar upp fighten inför skådisar eller gör stand ins. Sean Connery använde sin stuntman Bob Simmons till nästan alla stora fighterunder hans tid som 007. Viktigaste när ni spelar in mellan skådisarna är att man spelar att man slår hårt som fan, den som träffar ska gärna överdriva, det som ger effekten sen på filmen. Vinklarna är skitviktiga, testa ställ han som skall bli slagen med ryggen mot kameran, han som slår framför, sen tar han sats från sidan, slår ca 5dm från skallen, ha kameran placerad rätt så ser det ut som man slår på kinden. man kan även ha vatten i mun o spotta ut o vrida sig åt sidan, ser snyggt ut. Rycksele kan man även använda så flyger den slagne iväg en jävla bit :D viktigt då med en matta o landa på bakom kameran :D rycket ska ske mot kemeran i scenen ja beskrev över :) Mvh: John 0 Citera
kvällensdebatt Postad 12 januari 2008 Postad 12 januari 2008 nä nu tycker jag du beter dig mycket oproffissionell för att vara en medlem över 100 inlägg ja.. de smma då:) 0 Citera
Swan-t Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 Jag tror ni behöver en stuntkoordinator till er hjälp för att få det riktigt snyggt. En koordinator är inte en kille som tar betalt för att han kampsportat i 10 år eller kan köra MC på bakhjulet med sin hoj. Utan en kille som är utbildad och erfaren på hur en kamera eller publik uppfattar en smäll eller ett trick. Ofta är de fd. stuntmän som har jobbat med film i 15-20 år. Den killen är det som kan leverera instruktioner till regissören och kameramännen som sällan har samma erfarenhet. Det gör dem till 2nd Unit Directors i eftertexterna. Så för en skådis att lära sig bli duktig på filmslaggis av sig själv, är lika svårt som för en 100 m simmare att bli duktig på simhopp. Inte helt lätt, men halva inne så att säga... 0 Citera
Munthe Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Filmfighting är verkligen nåt helt annat än man tror när man är nybörjare. Lite motsägelsefullt kan man tycka men en teknik som utförs med kraft ser ofta helt värdelös ut jämfört med en koreografi som utförs med timing och rätt avstånd/spel. ta bara nåt så enkelt som när en skådespelare tar en annans krage och trycker upp honom mot en vägg. Amatören gör som man gör på riktigt. Proffsen låter den person som blir tagen i kragen kasta sig bakåt och därmed kontrollera allt. Det minimerar risken för skador. Och det SER våldsammare ut när "offret" styr. Koreografer har tusen trick som det i rockärmen. 0 Citera
Vito Gogola Postad 26 februari 2008 Postad 26 februari 2008 Om man ska vara petig, så är de riktigt realistiska slagsmålsscenerna just de då man däckar efter en-två knytnävsslag i ansiktet. 0 Citera
daarco Postad 19 mars 2008 Postad 19 mars 2008 Det var precis det här som vi ville test när vi gjorde sen där jäkla "star wars" fighten! Vi ville testa (mycket) blod, kniv, slag, sparkar, tacklingar och special effekter. Jag ska inte lägga upp den mer, jag lovar! Men vi testade utan manus och tränade snabbt på plats innan solen gick ner. I framtiden vill "jag" (teamet?) ha ännu mer realism i våra slagsmål. lite som det här: fast riktigt brutalt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.