Gå till innehåll

Tillverka ljussvärd


carbe

Recommended Posts

Hej!

Jag och min bror har startat förarbetet på vår andra film i serien "Den utvalde" som i stort sett är en Star Wars-film, fast med helt annan handling och helt andra karaktärerna.

Både min bror och jag är väldigt noga med detaljer och att rekvisitan skall vara bra. Men vi har lite problem med ljussvärden (översättning: lasersvärden, ljussablarna). I den första filmen hade vi en rund trästav som vi sågade i lagom längd. Som handtag hade vi påtejpat aliminiumfolie med lite svart tejp och en röd rund tejp som on-knapp. Sedan gjorde vi ännu en version av samma ljussvärd fast utan klingan, endast handtagen för att karaktärerna skulle kunna ha ljussvärdet i bältet och fälla upp det.

Visst, det blev väldigt snyggt och vi hade ljussvärden i hela första filmen. Men nu när vi påbörjar förarbetet på vår andra film och jag tar ner ljussvärden från vinden igen, efter ett och ett halvt år, så har mycket aliminiumfolie ramlat av. Aliminiumfolie är ju heller inte särskilt hållbart.

 

Nu när vi skall tillverka nya ljussvärd så vill jag ha tips och rekommendationer på vilket material vi skall bygga dem av. Man skulle ju kunna ta trästång och sedan måla handtaget, men jag vill gärna att handtaget skall glänsa lite, som om det var gjort av stål. Och jag har inte råd att bygga ljussvärd av stål.

 

Ja, som sagt. Feedback! :)

 

//Carbe

 

P.S. Kommentarer med text som ungefär "Hitta på något eget än Star Wars!!!" eller något liknande undanbedes.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu när vi skall tillverka nya ljussvärd så vill jag ha tips och rekommendationer på vilket material vi skall bygga dem av. Man skulle ju kunna ta trästång och sedan måla handtaget, men jag vill gärna att handtaget skall glänsa lite, som om det var gjort av stål. Och jag har inte råd att bygga ljussvärd av stål.

Säker? Vanligt stål kostar ungefär 15 kr/kg, och en ljussabel bör väl inte väga så fasansfullt mycket. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

leta i billiga butiker efter billiga ficklampor som du bygger om. det gjorde jag när jag gjorde min lightsaber-grej för flera år sen.

 

I A New Hope och Empire Strikes Back är rekvisitan byggd av skrotdelar de hittade på loppisar och liknande. Handtaget till Anakins gamla är gjord bland annat av ett kamerablixt-handtag (ett sånt där gammalt), tillverkat av Grafflex. Ben Kenobis är mest gjord av badrumsdelar. Toppen är den bit i ett handfat där vattnet åker ner och botten är en vriddel från en duschkran. Dessa delar ser i princip likadana ut än idag och går att hitta i princip vilken gammal loppis som helst där sånt säljs.

 

Googla lite så hittar du mer specifik information.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer det synas i filmen? Annars kan man ju spraya prylarna svarta med spray. Sen tar man en pensel och tar på lite silverfärg, gno av färgen mot en tidning, och sen borstar man med lätt hand svärdet med penseln. Då kommer lite silverfärg på de uppstickande delarna och det ser ut som de är lite skavda, som de vore av metal och färgen skavts av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade själva glansen i svärden. Det var kanske metal-look du menade och då borde mitt tips fungera. Tricket är att penseln skall vara praktiskt taget torr med silverfärg. Kallas "torrborstning" i modellsammanhang, om du vill googla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, du målar svärdskaftet svart. Låter det torka. Tar lite silver och borstar. Då fastnar silverfärgen på de utstickande detaljerna. Du borde kunna köpa en humbrol-burk för plastbyggsatser så slipper du köpa så mycket.

 

 

http://www.aircraftresourcecenter.com/tnt1/001-100/TnT087_Drybrushing_Bamford/TnT087.htm är på engelska. Du behöver nog bara bry dig om till och med bild 8. Kladdet på bild 9 är maskering för de använder annan färg på de röda intrumenten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu förstår jag det mesta av gör jag skall göra, Gorse. Det enda jag undrar är hur du menar med att jag skall stryka på det silverfärgade? Och om jag gör det, kommer det att blänka som metall då? Och kommer handtaget att vara silverfärgat eller blänkande svart då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...