Joel_1980 Postad 13 juni 2007 Postad 13 juni 2007 *** UPDATE *** --------------------------------------------------------------- Vi har nu filmat klart. Det ser väldigt bra ut. Jag la upp en ny hemsida igår - http://www.redterrormovie.com Där kan ni hitta bakgrundsbilder, behind the scenes bilder, crewinfo m.m För mer bilder se - http://www.redterrormovie.com/photos Om någon är intresserad av att hjälpa till med VFX - SÄG TILL! Jag behöver nämligen lägga till maskingevär-skott som träffar mark i ett klipp. dvs, grus, damm och kul-rekyl i marken. -------------------------------------------------------- Red Terror Teaser - (1 min) Är i förproduktions-stadiet för en film som jag ska filma i slutet av september. Det är en delvis sann berättelse om en händelse i etiopien under "röda terrorn" på 70 och 80-talet. Landet styrdes då av Mengistu och Derm regimen. Under deras tid vid makten beräknas att ca 1,5 miljoner etiopier miste livet i ett av de värsta folkmorden i modern tid. Rebeller störtade Mengistu och hans tyranniska regering och tog över makten 1991. Filmen utspelar sig 1978 och handlar om en familj bestående av två bröder och deras föräldrar som blir brutalt angripna när den äldre sonen bestämmer sig för att gömma sig undan militären när de kommer och ska hämta honom. Jag skrev manus, filmade och redigerade teasern på endast en dag så förvänta er inget mästerverk men jag tror den fångar känslan och tonen av filmen och jag la ner rätt mycket tid på ljuddesignen så den är jag nöjd med. Berättarrösten är intalad på Amharic, villket är det största språket i Etiopien och det är även det språket som kommer talas i filmen. Den färdiga filmen kommer vara 10 minuter lång. Det är väldigt djup bas till och från i teasern så se till att skruva upp ljudet på subwoofern. Se filmen på http://www.redterrormovie.com http://img247.imageshack.us/img247/5098/rdstillmx7.th.gif Format: WMV Längd: 1 min 3 sec Storlek: 5 MB Utrustning: JVC hdv - aftereffects + premiere 0 Citera
Joel_1980 Postad 17 juni 2007 Författare Postad 17 juni 2007 Se även: http://www.redterrormovie.com 0 Citera
Gäst bollyn Postad 17 juni 2007 Postad 17 juni 2007 Jag tycker den var riktigt bra. Vart har du fått hjärt ljuden i från? 0 Citera
Joel_1980 Postad 17 juni 2007 Författare Postad 17 juni 2007 Tankade ner dem från en hemsida nånstans... tror kanske det var ljudo.com 0 Citera
Creator Postad 17 juni 2007 Postad 17 juni 2007 Bra teaser, verkligen intresserad av hur slutprodukten kommer att se ut. Mycket av mina förväntningar (både inför denna teaser men även slutpr.) grundar sig i att jag så sent som igår såg en ''behind the scenes'' där det uppenbarligen var du som hade redigerat osv. Jag är också imponerad av att du behandlar ett viktigt och starkt ämne och ämnar använda ett afrikanskt språk. Jag är som sagt mycket förväntansfull inför ''Red Terror''. Bara en fråga till: Kommer du att visa filmen på Internet eller måste man köpa den? 0 Citera
Joel_1980 Postad 17 juni 2007 Författare Postad 17 juni 2007 Kul och höra! Jodå.. jag kan lägga upp den här när den är klar! 0 Citera
Sommarkatze Postad 17 juni 2007 Postad 17 juni 2007 Den vart riktigt bra. det enda jag kommer på var att texten syntes inte så bra mot den vita marken :P annars så vart det riktigt intressant och vill gärna se hela :D 0 Citera
gorse Postad 17 juni 2007 Postad 17 juni 2007 Jag är stum av häpnad. Av teasern att döma är det en film i min smak, de ögonblick jag känner för "utländsk film". Jag såg nyss "tolken" som förvisso är hollywood, men anslaget i den filmen hade en ton jag gillar skarpt och som jag direkt tänkte på när jag såg trailern. En spansktalande film jag gillar är Voces Inocentes http://www.innocentvoicesmovie.com/ som förvisso inte är lik men som jag ändå accossierade till. Jag hittade klipp på youtube på praktiskt taget hela filmen, men det var så dålig bild att jag struntar i att länka. Jag vet inte varför jag dillar, man antagligen blev jag så tagen av trailern att jag plötsligt får höga förväntningar av din film. Då har jag en rätt dum fråga som kanske är lite förolämpande men jag hoppas du du tar det rätt: Vad är ungefär "amatörnivån" på denna produktion på en skala från "hobbyfilmande" till "SFI-stödd biofilm med kungen på premiervisningen"? Var trollar man fram folk som talar Amharic i tillräckligt antal och som desutom finner skådespeleri roligt om inspelningen sker i sverige? (Nu avslöjar jag en ignorance av mig utan dess like, att jag bor i landsortskomun med mindre än 10000 invånare). Edit: Jag visade trailern för min fru utan att nämna nått och hennes spontana kommentar, "sure, ser intressant ut, vi kan gå och se den. När kommer den?". När jag berättade att trailen inte var från filmstaden utan mitt forum utvecklade hon sin kommentar med att en trailer måste bestå av flertal klipp ut hela filmen för att ge mer vinkar om vad filmen handlar om. Jag är böjd att hålla med, men om det inte finns någon film att klippa ur, så tycker jag denna trailer är skitbra. 0 Citera
Joel_1980 Postad 17 juni 2007 Författare Postad 17 juni 2007 Jag bor för tillfället i Australien och kommer spela in filmen i Australiens outback. För tillfället är skådespelarna mitt absolut största problem (förutom den finansiella biten - budget ca 70 000 -100 000 kr). Som tur är har jag skrivit manus på det sätt att jag endast behöver 3 st som kan tala amharic. Resten av skådespelarna i filmen har bara väldigt korta repliker eller inga alls. Dock behöver jag ca 40 statister. men men, jag har 3 månader till inspelningsstart så det ska nog gå. Vet inte hur jag ska beskriva nivån på filmen. Jag har ett team bestående av skickliga unga amatörer påväg uppåt, de är handplockade och har enorm talang och potential så jag har stort förtroende i dem. Själv är jag också amatör (läs: student) och jag vill inte kommentera min potential eller talang :) Men, som jag skrev i mitt första inlägg så kom jag på idén, fixade skådisar, filmade och redigerade teasern på endast en dag, så jag har stor förhoppning om att mitt produktionsteam och jag ska åstakomma något bra till slut. Kan ju tilllägga (ang. nivån på filmen) att om vi får den budget vi siktar på så kommer vi filma på 35 mm. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 17 juni 2007 Postad 17 juni 2007 Riktigt snygg. Kanske lite, lite lång för att vara en enklippsteaser men annars både snygg och tilltalande. Blir nyfiken på slutresultatet. Gorse; här kan du läsa om skillnaden mellan teaser och trailer. http://www.voodoofilm.org/artikel/trailer.aspx 0 Citera
gorse Postad 18 juni 2007 Postad 18 juni 2007 - budget ca 70 000 -100 000 kr... ...om vi får den budget vi siktar på så kommer vi filma på 35 mm. Det är tillräckligt svar på min fråga. Det här skall bli spännande. 0 Citera
bengtb Postad 18 juni 2007 Postad 18 juni 2007 Jag tyckte mycket om den effektfulla övergången från svartvit till färg! Mycket vackert och effektfullt gjort. Lycka till! ps Hjärtljudet kunde jag inte alls uppfatta på min bärbara. Var tvungen att koppla in hörlurarna för att höra dem. Om ljudet är betydelsebärande kanske alla skall kunna uppfatta det? (eller är det bara jag som skall köpa bättre dator?) ds 0 Citera
Joel_1980 Postad 19 juni 2007 Författare Postad 19 juni 2007 Jo, ljudet i filmen kräver bra bas... jag hör inte hjärtljudet på min bärbara dator heller.. jag hör inte heller det dova ljudet som kommer när loggan kommer upp i slutet heller... 0 Citera
jernby film Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 Hej på länken du har, den andra, hör jag ljudet bra. Hjärtljudet mycket bra. Basen mycket bra. Jag sitter med hörlurar. Såg filmen nu. Fantastiskt. Har du konverterat den i flash t.e.x. Då kan vissa delar av ljudet försvinna. Lycka till i fortsättningen, det här gör du förbannat bra. /nils 0 Citera
qwertyunion Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 Riktigt Bra! Jag tycker inte att teasern var för lång, jag älskar långa tagningar, så detta passade mig perfekt. Vill hemskt gärna se den om/när du lägger upp den här! Vad var det för vacker musik? Lycka till med allt! 0 Citera
Rabies Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 ser riktigt intressant ut det där. en film att se fram emot det här med ett bra ämne dessutom. lycka till med inspelningen 0 Citera
Joel_1980 Postad 19 juni 2007 Författare Postad 19 juni 2007 Hej på länken du har, den andra, hör jag ljudet bra. Hjärtljudet mycket bra. Basen mycket bra. Jag sitter med hörlurar. Såg filmen nu. Fantastiskt. Har du konverterat den i flash t.e.x. Då kan vissa delar av ljudet försvinna. Lycka till i fortsättningen, det här gör du förbannat bra. /nils Det finns bara en version.. den jag länkar direkt till här på sidan är samma som är "integrerad" på http://www.redterror.com. så ljudet ska va detsamma.. Kul att höra att teasern och film-idén tilltalar så många av er! Sådant sporrar en verkligen att jobba på i motvind :) 0 Citera
gorse Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 Lilla farbrorn: Så dum jag är. Det stod ju klart och tydligt att det var en teaser. Det uppmärksammade jag inte alls. 0 Citera
Biljetten Postad 27 juni 2007 Postad 27 juni 2007 Ser bra riktigt bra ut! vet inte om jag missat nåt men vad filmar ni med? vilka program jobbar ni med?? Kameror?? 0 Citera
Joel_1980 Postad 27 juni 2007 Författare Postad 27 juni 2007 jo, det står där uppe att jag använt after effects och premiere för redigering och att den är filmad på HDV med en JVC kamera.. (GY-HD101E) 0 Citera
precision motion Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Det här blir nog skit bra Joel. När jag pluggat klart får jag nog också flytta till Australien, älskar att filma i varma näst intill öken miljöer. Samma en film med samma story skulle bara göra sig helften så bra i kalla miljöer. Nu blev jag nog lite flum. 0 Citera
Headman Postad 14 juli 2007 Postad 14 juli 2007 heeeeerrrreeeejävvvlllaaaarrr var bra det var!!! Hollywood nästa lr? ;) gilla det jätte mycket! längtar redan till slutresultatet! :D 0 Citera
blotarne Postad 17 juli 2007 Postad 17 juli 2007 fyyyy saataan vilken bra film, det känndes direkt som en redig film:O Riktigt fin gjort :D 0 Citera
Unknown1101 Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 mkt snyggt gjort! och bra manus verkar det bli, tror... vet att din film kommer att beröra världen, särkilt etiopien... är du själv ursprungligen etiopier eller svensk? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.