Gå till innehåll

Ta chansen åk till Sydney


Ingvo

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

hej,

 

jag går just nu i andra semestern på sydney film school.

då det är en hel massa svenskar som anländer i augusti

tänkte jag höra om någon skulle vilja handla snus åt mej.

 

om någon skulle vilja ta med sej en stock rapé white

vore jag oerhört tacksam, jag betalar i dollar när

vi ses här nere.

 

och visst ja, min gode vän Peter från Örebro, teknikansvarig

här på skolan, skulle vilja efterfråga estrella dilldipp.

 

syns om några veckor /

andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska förhoppningsvis börja till Februari. Pratade också med John, han och P-O hade vägarna förbi vår skola när de var på sin Sverige turné. Visade de lite filmer jag gjort så har nog en plats reserverad. Just nu håller jag på att söka en hel del stipendier, någon av er som gjort det? Och i såfall fått något? Har hittat en 38 stycken som jag ska söka.

 

Angående Coma's inlägg om boende har jag en gammal kontakt som har gått där och bodde på vandrarhem under hans tid där nere. http://www.gvasydney.com/ är länken dit. Ganska risigt ställe förklarade han det, i norra Sydney. Men där fanns mat varje dag även ifall det inte var den bästa. Det är vandrarhem. Vad har ni hittat för boende ni som ska börja nu i höst?

 

/ Ivve

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska förhoppningsvis börja till Februari. Pratade också med John, han och P-O hade vägarna förbi vår skola när de var på sin Sverige turné. Visade de lite filmer jag gjort så har nog en plats reserverad. Just nu håller jag på att söka en hel del stipendier, någon av er som gjort det? Och i såfall fått något? Har hittat en 38 stycken som jag ska söka.

 

Det var som fan. Var finnes alla dessa stipendier, om man får fråga? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var som fan. Var finnes alla dessa stipendier, om man får fråga? :)

 

Biblioteket har en stor bok som man inte får låna hem, som man bara får sitta på plats och läsa och skriva av (förmodar att alla bibliotek har de, om inte de flesta då jag bor i Sjöbo och vi har det). Det finns också, den jag har, en mindre utgåva som heter "Fonder & Stipendier i Sverige 2008-2009". Den är fullt möjlig att låna hem. Vissa stipendier ringer man, vissa ska man skriva en presentation om sig själv samt skicka kopia av betyg kanske cv och så.

 

Sen har jag hittat några som inte står där som jag tänkte söka till. Rotary, Lions etc. Sen är frågan ifall inte Sydney Film School själv har stipendier de delar ut? Ingen aning, men känns inte som en omöjlighet. Har haft kontakt med Manuel Concha, killen som regisserade Mañana filmen, han pluggade i USA och förmodligen har den skolan haft de, då han rekommenderade mig att kolla upp det.

 

Sen finns det en hemsidan, de fungerar ungefär som "agenter", eller vad ska man säga? http://www.stipendier.se är länken. Du reggar dig, fyller i ett formulär. 1 vecka senare ungefär får du hem en betalningsnota på 250kronor, betalar du det får du information om de stipendier som passar in för dig. De hittade 38 för mig, och med tanke på att man inte skrev mer än personuppgifter, sin föredetta utbildning och framtida utbildningsplaner, så tror jag nog ni kommer hamna på ungefär detsamma till antalet.

 

Stipendier är ju ett väldigt stort plus ifall man kan få såklart. Har sett ni pratat lite fram och tillbaka om CSN vad de betalar och inte betalar. Men vad jag har hört så täcker de hela utgiften, och man har fram tills man är 50 år att betala. Kan någon bekräfta detta? 160000 kronor blir ju den totala summan ungefär.. 50000kr per termin = 100000kr. Sen får du 2800 kronor i studiebidrag och möjlighet att låna 5000 kronor i månaden av CSN, samt att de lånar ut till en eventuell tur och retur resa hem under lovet. Då slutar man ju ungefär på 150000-160000kr. Mycket pengar, men enligt P-O är det världens bästa grundutbildning inom film. Så absolut värt det. Hur känner ni andra själv, någonting ni tvekar på? Ursäkta ett långt inlägg, men det brinner inom mig så fort SFS kommer upp i huvudet.

 

/ Ivve

Länk till kommentar
Share on other sites

Biblioteket har en stor bok som man inte får låna hem, som man bara får sitta på plats och läsa och skriva av (förmodar att alla bibliotek har de, om inte de flesta då jag bor i Sjöbo och vi har det). Det finns också, den jag har, en mindre utgåva som heter "Fonder & Stipendier i Sverige 2008-2009". Den är fullt möjlig att låna hem. Vissa stipendier ringer man, vissa ska man skriva en presentation om sig själv samt skicka kopia av betyg kanske cv och så.

 

Sen har jag hittat några som inte står där som jag tänkte söka till. Rotary, Lions etc. Sen är frågan ifall inte Sydney Film School själv har stipendier de delar ut? Ingen aning, men känns inte som en omöjlighet. Har haft kontakt med Manuel Concha, killen som regisserade Mañana filmen, han pluggade i USA och förmodligen har den skolan haft de, då han rekommenderade mig att kolla upp det.

 

Sen finns det en hemsidan, de fungerar ungefär som "agenter", eller vad ska man säga? http://www.stipendier.se är länken. Du reggar dig, fyller i ett formulär. 1 vecka senare ungefär får du hem en betalningsnota på 250kronor, betalar du det får du information om de stipendier som passar in för dig. De hittade 38 för mig, och med tanke på att man inte skrev mer än personuppgifter, sin föredetta utbildning och framtida utbildningsplaner, så tror jag nog ni kommer hamna på ungefär detsamma till antalet.

 

Stipendier är ju ett väldigt stort plus ifall man kan få såklart. Har sett ni pratat lite fram och tillbaka om CSN vad de betalar och inte betalar. Men vad jag har hört så täcker de hela utgiften, och man har fram tills man är 50 år att betala. Kan någon bekräfta detta? 160000 kronor blir ju den totala summan ungefär.. 50000kr per termin = 100000kr. Sen får du 2800 kronor i studiebidrag och möjlighet att låna 5000 kronor i månaden av CSN, samt att de lånar ut till en eventuell tur och retur resa hem under lovet. Då slutar man ju ungefär på 150000-160000kr. Mycket pengar, men enligt P-O är det världens bästa grundutbildning inom film. Så absolut värt det. Hur känner ni andra själv, någonting ni tvekar på? Ursäkta ett långt inlägg, men det brinner inom mig så fort SFS kommer upp i huvudet.

 

/ Ivve

 

Allt låter bra, utom det där med "grundutbildning". har redan gått 1 år folkhögskola samt 1 termin grundkurs i film på Malmö Högskola, och 3 terminer filmvetenskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjo, kommer ner och börjar i september (flyger över den 6:e), nåt tips på boende?

 

Hej, jag kommer också ner i början av september, jag kommer bo i en början hoss några som min pappa känner (max 1 månad) jag har själv tänkt o bo tillsammans med andra studenter så att man delar upp kostnaderna.

 

Jag hittade för ett par dagar sedan en jättebra lista på vad vanlig mat kostar därborta... Sydney är inte direkt världens billigaste stad o leva i som student :p

 

Men som sagt, jag skickar listan till dig antingen senare ikväll eller imorgon.

 

Iallafall fan va skönt de ska bli o bo i vackra Sydney med all riktigt nice värme o en MASSA FILMANDE! =D

 

Föresten vad är de "NI" som kommit in på skolan vill göra? Regi, manusförfattande, producera etc?

 

 

Själv är jag ute efter Regi o manus.

 

 

Anyway har ni bra o viktig info så äre bara o skriva direkt till mig, o samma sak om jag har något själv.

 

 

Peace out!

Länk till kommentar
Share on other sites

Levnadskostnader i Sydney för internationella studenter:

 

 

Living costs $ per week

 

Rent $120+

Food $90

Utilities (electricity, gas, water usage)

$10 to $20

Internet access and usage

$5 to $15

 

 

 

A schooner of beer at Manning $3.25

 

A cappucino from a USU outlet $2.35

 

 

Hot chips $2.30

 

 

 

Sushi roll $2.15

 

 

 

Meal deal $5.50

 

 

Här kan ni söka efter boende i Sydney:

 

http://www.accommodationsydney.com.au/aptrates.htm

 

http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=533

Länk till kommentar
Share on other sites

Levnadskostnader i Sydney för internationella studenter:

 

 

Living costs $ per week

 

Rent $120+

Food $90

Utilities (electricity, gas, water usage)

$10 to $20

Internet access and usage

$5 to $15

 

 

 

A schooner of beer at Manning $3.25

 

A cappucino from a USU outlet $2.35

 

 

Hot chips $2.30

 

 

 

Sushi roll $2.15

 

 

 

Meal deal $5.50

 

 

Här kan ni söka efter boende i Sydney:

 

http://www.accommodationsydney.com.au/aptrates.htm

 

http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=533

 

skulle nog vilja påpeka att du lätt kommer undan med mat per vecka för runt 60 -75 AUD per vecka. Handla på Coles! Det finns olika resturanger som säljer portioner för en 5 dollar. Brukar vara mellan 14-17, finns på cleavlandstreet, 5 min från skolan.

Ölen kosta 4-7 AUD beroende på vilken av öl. rekomenderar: Raglans på Henderson Road, runt hörnet vid skolan. Kan även käka en stek och en öl för runt 10 aud på raglans. Fortsätter ni på henderson road så kommer ni se mitt gamla hus 184 :D, Fortsätt mot Erskillville och höger över järnvägen och ni kommer till Newtown, helt underbar stadsdel!

Thai Thai finns också runt hörnet på skolan. Riktigt gött! rekomenderar en Beef Basil, ifall om ni har vägarna förbi 11 aud.

YHA sydney är att rekomendera lite dyrare än övriga hostel, men riktigt fräscht och säkert. 15 min gång från skolan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjo. har fått erbjudande om en lägenhet med 2 sovrum typ 8 minuters promenad från skolan, hyra blir typ 3500/person och månad, någon som är intresserad av att dela?

 

Hej de låter intressant, men som sagt vilket datum kommer du ner, jag kommer ner den 5:e september.

 

Tänkte att man kunde kontakta varandra där o snacka mera där, jag känner en annan som också ska ner dit runt samma datum o han ska också se efter.

 

Men som sagt de låter intressant o jag är intresserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

skulle nog vilja påpeka att du lätt kommer undan med mat per vecka för runt 60 -75 AUD per vecka. Handla på Coles! Det finns olika resturanger som säljer portioner för en 5 dollar. Brukar vara mellan 14-17, finns på cleavlandstreet, 5 min från skolan.

Ölen kosta 4-7 AUD beroende på vilken av öl. rekomenderar: Raglans på Henderson Road, runt hörnet vid skolan. Kan även käka en stek och en öl för runt 10 aud på raglans. Fortsätter ni på henderson road så kommer ni se mitt gamla hus 184 :D, Fortsätt mot Erskillville och höger över järnvägen och ni kommer till Newtown, helt underbar stadsdel!

Thai Thai finns också runt hörnet på skolan. Riktigt gött! rekomenderar en Beef Basil, ifall om ni har vägarna förbi 11 aud.

YHA sydney är att rekomendera lite dyrare än övriga hostel, men riktigt fräscht och säkert. 15 min gång från skolan.

 

 

Tack för extra infon! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...