Gå till innehåll

Ta chansen åk till Sydney


Ingvo

Recommended Posts

Jag har också funderat på att söka dit efter jag gått ut gymnasiet och jobbat ihop lite pengar. Men måste fråga:

Är verkligen skolan så bra? Kan den jämföras med DI?

 

Inte om DI, men det är en perfekt väg att gå innan du söker in till DI!

du kommer förmodligen åka hem med en schyst portfolio och loads av erfarenhet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är inte färdig efter den här utbildningen. Det är en grundutbildning. Men många som gått på sfs har kommit vidare på de främsta utbildningarna i världen. Jag har gjort en ganska noga research och jag har inte hört något negativt. Det är ett mycket bra första steg.

 

Lump, jag hade tänkt dra nån gång i samma veva. Men åker du hem på sommarlovet asså? Dyrt eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaa jag drar hem i december, och tillbaka i februari sen.

Njaa, jo det kostade en del, från Kastrup/Köpenhamn för 15,500 kr. Gick via Kilroy travel.

Om du inte köpt än så föreslår jag starkt att du tar itu med det omgående, priserna går tydligen upp för varje dag, typ!

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte om DI, men det är en perfekt väg att gå innan du söker in till DI!

du kommer förmodligen åka hem med en schyst portfolio och loads av erfarenhet!

 

aa okej! Det verkar som är bra utbildning och funderar på den här eller någon i new york. Fast Australien känns mer som en upplevelse i sig.

Hur gammal bör man vara för att söka dit? Jag går ut gymnasiet nästa år, så kan jag gå på skolan direkt eller ska jag försöka att få mer basic?

 

 

Edit: Kommer vara 19 eller 20 år då

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej! Tror fan det blir Australien när jag slutat! Har en kompis som också ska läsa ett år i Sydney så blir inte helt ensam :D

 

Är det någon som vet hur många filmer man i snitt gör under ett år?

 

Sen en snabbfråga till; SFS kontra NYFA - någon som har något att säga om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
men det är en perfekt väg att gå innan du söker in till DI!

du kommer förmodligen åka hem med en schyst portfolio och loads av erfarenhet!

 

"Värdefulla förkunskaper:

Du kanske har rest, långt eller bara runt hörnet.

Det är bra om du sett bilder, sett filmer, läst böcker, läst dikter.

Men ingenting är så viktigt som att du sett människan i hennes olika situationer."

 

- Dramatiska Institutet, filmregi

 

 

Du har nog rätt Lump! Tror det blir skolan för mig också!

Är det någon snäll själ som har lust att göra en liten sammanfattning av saker man borde Checka innan man drar iväg? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är de saker jag kan komma på är fundamentala sakera att checka av innan man drar:

 

(0. Spara ihop lite pengar.)

1. Göra en bra ansökan till skolan och skicka in den i god tid.

2. Väntar på antagning, "Letter of invitation".

3. Beställa flygbiljetter, T.o.R.

4. Kolla så att ens pass är giltigt tills man är hemma i Sverige igen.

5. Ansöka om studie-visum.

6. Fixa en bra försäkring! t.ex. "Gouda"-reseförsäkringar

6. Fixa CSN.

7. Mentalt förbereda sig på 1 år i Sydney! Wohoo!

 

Har jag glömt något så fyll på!

Hoppas det hjälper lite :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar!

0 - inga frågetecken

1. inga frågetecken

2. inga frågetecken

3. Varför ska man beställa t.o.r och inte en vanlig tur? Billigare? Eller är det bara en resa dit för att hitta boende och se på skolan?

4. inga frågetecken

5. Vart kan man göra det?

6. Då betalar de sjukhuskostnaderna, va?

6.2 Hur mycket kommer du att få/månaden

7. Yeaaah! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är inte så mycket för att leta svar själv du :P

 

3. Jag tror nämligen att det är obligatoriskt att ha en bokad resa hem om du ska få ett visum i Australien.

5. Du kan söka visum online och skolan kommer hjälpa dig med detta, läs på lite på den här sidan: http://www.australienguiden.se/visum.php

6. Ja det täcker det mesta, kolla själv: http://www.gouda-rf.se/page784.aspx

6.2. Spana själv: http://www.csn.se/utomlands/olika-lander/australien

 

Piiis

Länk till kommentar
Share on other sites

3. Jag tror nämligen att det är obligatoriskt att ha en bokad resa hem om du ska få ett visum i Australien.

 

Helt säker? ;)

Jag har läst många olika kommentarer gällande den frågan på diverse forum så de bästa är att söka på den australienska regeringens sida för diverse visum. Jag läste lite snabbt om olika studentvisum som finns tillgänliga men hittade ingen information som stöder att en returbiljett är nödvändig. Dock inte heller något som stödjer motsatesen i och för sig :P

 

Som sagt, jag läste bara lite snabbt så jag kan har missat nånting, läs på själva. ^^

 

Personligen så ska jag ner till Australien i september på en lång"semester" o har införskaffat mig ett "Working Holiday Visum". Något returbiljett är inte obligatorisk för de visumet men men ska då istället ha med tillräckligt med pengar för att ta sig hem. Kanske något liknande för studentvisum? Och till saken hör väl också att enligt vad jag läst och hört från kompisar är att de sällan/inte särskilt ofta kontrollerar om man har returbiljett/pengar till hemresa...

 

Men jag kan ha fel.. ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här skolan verkar riktigt spännande!

Själv så går jag andra året på gymnasiet nu, inriktning Grafisk Kommunikation, men funderar på att flytta till Sydney för att plugga om något år när man har råd.

 

Jag har några frågor som ni gärna får besvara om ni kan eller vill (vissa kanske har besvarats förr),

• Jag har läst att man kan få stöd av CSN, men vad täcker det för något?

• Hur går intagningen till? (Konstigt formulerad...)

• Krav på Engelskakunskaper? Själv har jag endast läst Engelska A, där jag fick VG (vilket kanske är irrelevant). Men krävs andra kurser t.ex Engelska B eller liknande?

• Boende? (Finns så mycket att fråga, så jag vet inte hur jag ska fråga...)

• Vad finns att göra på fritiden?

 

Berätta gärna så mycket som möjligt, det är väldigt trevligt att läsa. :)

... Ah, just det. Ni som gått där, vad gör ni nuförtiden?

Mvh J.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt säker? ;)

 

Nä jag är inte helt säker, inte alls helt säker faktiskt. Men jag har för mig att jag antingen fått det berättat för mig eller läst det någonstanns! Det tåls att tittas närmare på :)

 

• Jag har läst att man kan få stöd av CSN, men vad täcker det för något?

• Hur går intagningen till? (Konstigt formulerad...)

• Krav på Engelskakunskaper? Själv har jag endast läst Engelska A, där jag fick VG (vilket kanske är irrelevant). Men krävs andra kurser t.ex Engelska B eller liknande?

• Boende? (Finns så mycket att fråga, så jag vet inte hur jag ska fråga...)

• Vad finns att göra på fritiden?

Mvh J.

 

• Man kan få CSN-stöd & lån (mest lån såklart) för levnadskostnader, undervisningskostnader och t.o.m. till en ToR Sverige - Studielandet. Ganska heltäckande alltså!

• Intagningen går till som så att du går in på deras hemsida, fyller i online-ansökan (just nu gör de vissa justeringar med ansökningsprocessen, men det görs iaf här: http://www.sydneyfilmschool.com/school/apply/application-for-international-students.aspx). Bifoga CV, personal statement och bevis på att du behärskar engelska. Sen skickar du in den och väntar på ett "letter of invitation" som du sedan besvarar med att betala en deposition. Sen är du good to go!

Som jag har tipsat om till andra här på forumet, vid bredare frågor ta kontakt med Po Ingvarsson. Hans mail finns någonstanns här i tråden.

• De vill att du behärskar engelska. Enligt ansökan ska man skicka med ett såkallat "IELTS"-test. Görs på diverse skolor runt om i landet. MEN, jag behövde t.ex. bara snacka med dom på telefon så var det tillräckligt... Så det är lite olika hur det går att lösa!

• Boende har jag fått tipsat från skolan att styra upp boende på hostel ett par nätter och sen fixa lägenhet eller liknande när man har annlänt!

• Amen kom igen.. var det en seriös fråga? Det är världsmetropolen Sydney vi pratar om för bövelen! det finns nog tonvis med underhållning för din fritid!

 

Hoppas det hjälper!

 

Piiis

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle inte du, Lump, kunna starta en blogg där du skriver en gång i veckan vad ni gjort på skolan, hur folket är (lätta att få kontakt med osv), har du fått något jobb, gör ni filmer utanför skolan, hur många filmer har ni gjort i skolan, hur mycket har gått till mat, hyra, busskort, etc etc osv osv.

Sen kanske en lång introduktion av vad du ordnade innan du åkte. Dvs, det du nämnt i den här tråden (ex. vad man ska fixa och vart)

 

Jag tror väldigt många skulle läsa den!

Inte bara de som ska iväg till Sydney, utan de som vill iväg till skolor utanför Sverige

 

 

Edit: Samt kanske lägga upp några filmer som du gjort innan du åkt till skolan och sen hela tiden lägga upp nya filmer.

Hela bloggen blir då ett portfolio + att du visar och tränar upp ditt skrivande

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle inte du, Lump, kunna starta en blogg där du skriver en gång i veckan vad ni gjort på skolan, hur folket är (lätta att få kontakt med osv), har du fått något jobb, gör ni filmer utanför skolan, hur många filmer har ni gjort i skolan, hur mycket har gått till mat, hyra, busskort, etc etc osv osv.

Sen kanske en lång introduktion av vad du ordnade innan du åkte. Dvs, det du nämnt i den här tråden (ex. vad man ska fixa och vart)

 

Jag tror väldigt många skulle läsa den!

Inte bara de som ska iväg till Sydney, utan de som vill iväg till skolor utanför Sverige

 

 

Edit: Samt kanske lägga upp några filmer som du gjort innan du åkt till skolan och sen hela tiden lägga upp nya filmer.

Hela bloggen blir då ett portfolio + att du visar och tränar upp ditt skrivande

 

Låter som en strålande idé Nson! Tips om vilken blogtjänst/sida man ska välja? har inte gett mig in på det området alls nämligen...

 

Sanningen är ju att jag inte ens stuckit än! Jag kommer flyga iväg den 18 Juli. Då jäklar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle inte du, Lump, kunna starta en blogg där du skriver en gång i veckan vad ni gjort på skolan, hur folket är (lätta att få kontakt med osv), har du fått något jobb, gör ni filmer utanför skolan, hur många filmer har ni gjort i skolan, hur mycket har gått till mat, hyra, busskort, etc etc osv osv.

Sen kanske en lång introduktion av vad du ordnade innan du åkte. Dvs, det du nämnt i den här tråden (ex. vad man ska fixa och vart)

 

Jag tror väldigt många skulle läsa den!

Inte bara de som ska iväg till Sydney, utan de som vill iväg till skolor utanför Sverige

 

 

Edit: Samt kanske lägga upp några filmer som du gjort innan du åkt till skolan och sen hela tiden lägga upp nya filmer.

Hela bloggen blir då ett portfolio + att du visar och tränar upp ditt skrivande

Håller med, det skulle verkligen uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej jag har spanat in bloggvärlden nu lite och jag får nog säga att: det där kommer jag nog inte ha så mkt tid till... Tyvärr alltså!

 

Men jag kanske kan skriva en "komplett" checklista för "vad som ska göras innan man drar".

Och kanske skriva ngn gång då och då nerifrån Sydney!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Men faaaaaaaaaaeeen då!

 

Har fprtf inge visum eller flyg, CSN har fetklantat sig med mina papper (a$$holes) och jag har fprtf inte fått min CoE av John så jag kan inte fixa visumet. FUCKETY FUCK FUCK!

Länk till kommentar
Share on other sites

Men faaaaaaaaaaeeen då!

 

Har fprtf inge visum eller flyg, CSN har fetklantat sig med mina papper (a$$holes) och jag har fprtf inte fått min CoE av John så jag kan inte fixa visumet. FUCKETY FUCK FUCK!

 

Problemet med CSN och visum beror förmodlingen på att du inte kan få verken det ena eller det andra om du inte kommit in på skolan. Alltså du kan inte söka det förrän du fått "letter of offer" av John.

Men jag har inte heller fixat något sådant än.. Fick mitt offer härromdagen och kan nu börja fixa med visum osv. Men det ska inte vara några problem för dig så fort du får det!

 

Var lugn, men pusha lite på John! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, har snackat med CSN nu, och de är ena jävla idioter. De hävdar att jag fyllt i mitt formulär fel, men jag har själv kollat på det, och all information de säger saknas finns där, svart på vitt. Muppar.

 

Sen beträffande skolan: Jag HAR fått mit letter of offer, fyllt i det, skickat in, allt sånt där. Det var typ 2 månader sen, har fortf inte fått min CoE :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, har snackat med CSN nu, och de är ena jävla idioter. De hävdar att jag fyllt i mitt formulär fel, men jag har själv kollat på det, och all information de säger saknas finns där, svart på vitt. Muppar.

 

Sen beträffande skolan: Jag HAR fått mit letter of offer, fyllt i det, skickat in, allt sånt där. Det var typ 2 månader sen, har fortf inte fått min CoE :(

 

Snacka med Po så löser sig aaaallt. chilla mannen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...