Jump to content

Recommended Posts

Posted

En liten nybörjarfråga från mig här då.

Hur gör man för att få en underton av en färg i en film, typ som Matrix och Amelie från Montmartre som båda har grönt?

Posted

Sen finns det två sorters film (dvs 35mm). kodak och fujii. Kodak är den vanligaste och har lite varmare färger med gul/röd tod. fujii har lite kallare färger i grön och blå ton. sagan om ringen är filmad på fujii, och där har man de kallare färgerna!

Posted

Det kan ju också vara värt att tänka på hur det ser ut framför kameran. Amelie från Montmartre är ett typexempel på vad man kan göra med rätt färger i scenografin.

/Jakob

Posted
Färgkorrigering. Det finns massvis med sätt att färgkorrigera på och det görs olika beroende på vilket program och verktyg du använder. Tydligare svar än så kan jag inte ge dig.

Det går alltså att göra i Postpro, om jag fattar rätt?

Tack i alla fall, både Lilla_farbrorn och Bleckert:)

Posted
Det kan ju också vara värt att tänka på hur det ser ut framför kameran. Amelie från Montmartre är ett typexempel på vad man kan göra med rätt färger i scenografin.

/Jakob

Ja, det är sant.

Jag planerar nämligen att använda två färger i filmen och har då även tänkt använda mycket rekvisita som är i färgen som jag använder, om du förstår vad jag menar. Men om jag ändå vill ha lite ton av färgen så går det att fixa till i postpro(oftast), eller?

Tack Jakob

• 4 weeks later...
Posted
Sen finns det två sorters film (dvs 35mm). kodak och fujii. Kodak är den vanligaste och har lite varmare färger med gul/röd tod. fujii har lite kallare färger i grön och blå ton. sagan om ringen är filmad på fujii, och där har man de kallare färgerna!

Två fel av två möjliga. Sagan om Ringen plåtades på Kodak-film, Fuji användes enbart till att printa den färdiga kopian.

Att Kodak skulle ha varmare färger med gul/röd och Fuji kallare i grön/blå är en myt, som uppstått på grund av filmernas förpackningsfärger. Som alla känner till är Kodaks förpackningar röd-gula och på Fujis står märkesnamnet i grönt.

Posted

Magic Bullet till AE har ett filter vid namn "Berlin Look", den ger en kallare, blågrön och underlig känsla i filmen. Använd den som utgångspunkt tillsammans med lite färgjusteringar så får du den look du är ute efter.

Posted

Har du AE, är absolut inte magic bullet ett måste, är man inte rik som ett svin är det bara onödigt att slänga pengar på det. (Visst, det är säkert ett bra program, men säkerligen också overkill att använda i en amatörproduktion.)

Ett färgkorrigerings-tips att jobba vidare på i After Effects.

Lägg en (blå,röd,gul,whatever) solid över din komposition och välj bländarläge (blend mode) nyans eller mjukt ljus. Justera opaciteten på solid-lagret. Öka kontrasten på videolagret.