Gå till innehåll

Stinger som DVDrip


jeppzer

Recommended Posts

Jag vill inte propagera för piratkopiering. Men att kalla någon som laddar ner för en tjuv är verkligen ett lågt sätt att argumentera på, speciellt när man jämnför med ett materiellt objekt.

 

Kan du utveckla logiken i det där påståendet?

 

Det vore kul att höra

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill inte propagera för piratkopiering. Men att kalla någon som laddar ner för en tjuv är verkligen ett lågt sätt att argumentera på, speciellt när man jämnför med ett materiellt objekt.

 

Vad är skillnaden på ettor och nollor och lite plast?

 

Däremot skulle det vara jämnförbart om personen i fråga bygger en egen kamera baserad på patenten, du kan inte säga att du missade en kameraförsäljnig i och med det, däremot finns möjligheten att personen i fråga ev. skulle ha köpt en kamera om han inte lyckats bygga en.

 

Jamen varför gör då inte folk sina egna filmer att titta på så att dom slipper sno andras? Vad är poängen med att spenadera 55 miljner dollar på en produktion om man inte samtidigt försöker motverka en tendens som går mot att en generation ser det som självklart att man inte ska behöva betala för upplevelser? Att det enda man inte ska behöva betala för är kameror, datorer och bilar som kanske är förenat med en väktare med en hård batong som stopper en?

 

Brottet är brott mot upphovrätten och inget annat.

 

Då vet du inte vad upphovsrätten är. Slå upp den. Om jag gör film på Liza Marklunds nya bok utan att fråga henne först så begår jag ett upphovsrättsligt brott. Att stjäla en kasse böcker på Pocketshop är inget brott mot upphovsrätten.

 

Själv är jag en riktig praktjuv då jag kollar på Youtube varje dag, samt att jag har en massa upphovrättskyddade bilder i min cahche folder.

 

Där har du fel. Om du inte vet om att material du tittar på inte är korrekt licensierat så är du ingen tjuv. Om du däremot laddar ned 300 via Piratebay så är du bara dum i huvudet om du inte är medveten om att du stjäl någonting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Generation Try Before Buy skulle jag vilja säga.

 

Generation Naiv. Piratkopieringen drabbar filmare direkt. Särskilt i independentvärlden som inte vilar på de ekonomiska muskler som studiorna har. Den dagen fansen i för stor utsträckning väljer att piratkopiera försvinner våra budgetar och våra filmer. Spelfilmer vilar uteslutande på försäljning av enheten. Det gör t ex inte TV-serier som till största delen vilar på annonsering i reklamblocken. Vi som jobbar med film har inte den finansierngen. Vi har bara konsumenternas hyr och köpkraft och om kopieringen blir för stor så drar finansiärerna.

 

Det finns mycket att välja på och man kan inte köpa allt för det har man inte pengar till, därför provar man om det verkligen är det där man vill ha.

 

Med vilken rätt kan du "pröva" filmer menar du? Kan du ge mig exempel på den lagliga rätten du pratar om? Eller menar du att du och din generation inte omfattas av lagarna i det land du lever i och verkar?

 

Det finns ett uttryck som heter att köpa grisen i säcken, det vill man inte göra, det är inte roligt alls.

 

Resultatet av att bara prova filmer du inte vill köpa eller hyra och bara köpa filmer du kan tänka dig att se om är att marknaden kollapsar. Och då kommer du att ha få grisar att välja på kan jag garantera.

 

Det kommer man gräma sej länge över att man spenderade sin surt förvärvade slantar på ett plagg, en bil, en kamera elelr en film som inte höll måttet. Nu ska man visserligen inte ta den här filmen på allvar då det hela är en väldigt oseriöst gjord film.

 

Vänta nu. Du är en person som inte kan tänka dig att betala för andra upplevelser än dom du är nöjd med eller för bilar och kläder som du är helt nöjd med - och du kallar min film för oseriös?

 

Ni skulle idag inte ha haft radion om inte Marconi hade snott flera av Teslas patent. Gör som Tesla, dela med er.

 

Det finns massor av människor som delar med sig av sina patent. Och ett företag som heter Microsoft har delvis etablerat sig som branschledande på att sno andras idéer och patent. Men håll isär äpplen och päron en stund:

 

Hur många böcker tror du att Jules Verne hade skrivit om ingen betalade för hans jobb?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom igen nu, folks. Det är inget "stackars" med mig bara för att några stycken orkar skriva elaka kommentarer på IMDb. Stinger säljer som smör i hela världen och rullar på massor av TV-kanaler. Jag gjorde filmen för en makalöst låg budget och självklart har jag massor av distans till den. Mina producenter gråter hela vägen till banken.

 

Och jeppzer: Om din granne snor din videokamera nästa gång han inte har råd att köpa en - är det ok för dig? Jag menar, det är ju bara en massa imateriella rättigheter i en videokamera, en samling tekniska lösningar gjutna i elektronikkomponeneter och hårdplast och lite glas. Det kanske är en hyllning till Sony (eller Panasonic eller nåt) att sno videokameror? Den är ju inte din bara för att du köpt den. Eller hur? På precis samma sätt som att Stinger inte är SFs om dom har köpt dom skandinaviska rättigheterna att ge ut den och du laddar ned den utan att betala SF för den rättighet dom köpt av Stingers produktionsbolag.

 

Jag blir aldrig riktigt klok på Generation Gratis. "Tillfället gör Tjuven" är ett gammalt ordspråk som på något sätt totalt illustrerar vår tid - på många plan.

 

Här var det verkligen ett fräckt argumentations trick!

 

1. Hur vet du att jag någonsin har laddat ned något från internet?

 

Faktum är att mitt filmintressa startade för att jag hade möjligheten att ladda ned mycket filmer, utan att betala. Det har sedan tagit fart och idag så är det inte många procent som jag tittar på som jag inte har betalat för. Tittar mest på bio, äger ett helt lass med dvd-filmer, tittar på kortfilmer ibland på glimz.net, när det kommer till spontantittande så är dock piratnedladdade filmer den bästa lösningen. Det är ju tjänster på gång så även det kommer nog att ändras. En nedladdad film på laglig väg ska kosta lika mycket som om man hyrde den, det ska självklart vara bra utbud och mycket independentfilmer som man inte annars, jag ska kunna se den på min dator (linux) då kommer jag inte ladda ned något igen.

 

2. Att jämföra ett objekt och en film är intressant, inte för jämförelsen i sig själv, utan de två åsikterna från de olika lägren. Antingen så jämställer man en film med vad som hellst, tv-apparater, böcker eller varför inte en videokamera. Det andra argumentet är ju helt tvärt om, filmer är kultur, kultur ska vara fritt för folket. Filmskaparna blir helt tvungen att hitta andra sätt att hitta pengar på när fildelningens natur gör det omöjligt att sätta stopp för.

 

Bägge argumenten är ju lite dumma, låt filmer vara filmer och anpassa argumentationen därefter, istället för att använda dumma retoriska överdrifter.

 

Länge har de bägge lägren varit så envisa att det har hindrat någon sorts utveckling. Dock så ser jag ljuset i tunneln nu:

http://www.idg.se/2.1085/1.108060

http://www.joost.com

http://www.glimz.net

 

Självklart kommer det fortfarande finnas ungdomar som vill se film och inte har några pengar, som inte kommer att bry sig och som kommer att fortsätta ladda ned sina filmer. Antingen kunde man subventionera åt dem, eller så struntar man i dem bara. Rent ekonomisk så går det nog jämt upp.

 

Och om du är glad över Stinger, den säljer som smör som du säger så får jag gratullera, kort fråga bara, tar du det som en uppmuntran att folk piratkopierar din film eller blir du förbannad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det inte är ett brott mot lagstiftningen i vår demokrati skulle jag vilja veta varför Piratebay inte bara lägger upp allting på en blixtsnabb server och tar några spänn för bandbredd isntället för att använda torrent-teknologi som gör det omöjligt att fälla dom för fildelning?

 

Till alla er som tror att ni har lagen på er sida: Lägg upp er piratversion av Stinger på en egen server och dela sedan med er av IP så lovar jag att pröva er rättsligt. Så får vi se vem som vinner. ;)

 

Jag kommer utan problem att få leverantören att stänga av ert konto och polisen att beslagta datorn som filmen ligger på. Och efter en utredning bestämmer vi hur stor skada fildelningen gjorde (hur många som han ladda ned) och sedan sätter vi en prislapp på kalaset. Tveksamt om det kommer längre än till förhandling i Tingsrätt. Jag är hemskt intresserad av dealen. Se till att ni har fet bandbredd så att det blir ett gäng nedladdningar. När min film Camp Slaughter var helt ny så hade den 30 000 nedladdningar på 24 timmar vid ett tillfälle (Bittorrent). Om någon av er fixar samma grej men med en ärlig fildelning utan en torrent-klient så kan det bli stora pengar för min del. 30 000 x 100 kr = 3 miljoner kronor.

 

Kör! Ni är ju så säkra på att ni har rätt! Bevisa det nu. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Generation Naiv. Piratkopieringen drabbar filmare direkt. Särskilt i independentvärlden som inte vilar på de ekonomiska muskler som studiorna har. Den dagen fansen i för stor utsträckning väljer att piratkopiera försvinner våra budgetar och våra filmer. Spelfilmer vilar uteslutande på försäljning av enheten. Det gör t ex inte TV-serier som till största delen vilar på annonsering i reklamblocken. Vi som jobbar med film har inte den finansierngen. Vi har bara konsumenternas hyr och köpkraft och om kopieringen blir för stor så drar finansiärerna.

 

Jag trodde du skrattade hela vägen till banken? Det låter mer som du surar för att du inte får intäkter på dom 200? nerladdningar som gjorts på piratebay.

 

Med vilken rätt kan du "pröva" filmer menar du? Kan du ge mig exempel på den lagliga rätten du pratar om? Eller menar du att du och din generation inte omfattas av lagarna i det land du lever i och verkar?

 

finns nog ingen laglig rätt eftersom filmvärlden verkar tro sej stå över den här rätten. Ska man köpa en skiva så kan man gå till skivbutiken och lyssna igenom den först innan man bestämmer sej, helt gratis. varför har inte filmindustrin samma grej? filmindustrin går ut på att göra trailers som kan vara sjukt missvisande ifall bara dom bästa mest intressanta scenerna tas med. ska man köpa en bil så får man provköra den, ska man köpa en tröja så kan man prova den. Sen finns det starka varumärken som till exempel canon där jag utan att tveka skulle kunna köpa en kamera av och veta att jag får bra kvalitet. Såhär funkar det i typ resten av samhället men inte inom filmindustrin.

 

Resultatet av att bara prova filmer du inte vill köpa eller hyra och bara köpa filmer du kan tänka dig att se om är att marknaden kollapsar. Och då kommer du att ha få grisar att välja på kan jag garantera.

 

Jag har hellre få bra grisar än många mediokra eller dåliga. Men sen är det ju så med att ifall en indipendent film håller måttet(mitt mått) så går man ju klart och köper den för att sponsra kreatören till att göra fler underbara filmer.

 

Vänta nu. Du är en person som inte kan tänka dig att betala för andra upplevelser än dom du är nöjd med eller för bilar och kläder som du är helt nöjd med - och du kallar min film för oseriös?

 

Jag väljer mycket noga ut dom produkter jag köper för att jag av erfarenhet vet att billiga skitprodukter går lättare sönder än dyrare mer väletablerade. Jag tror det va Camp Slaughter-tråden jag läste där du själv säger att en skräckfilm med ett monster som heter Bunnyman inte ska tas seriöst så jag antog att en film om muterade skorpioner på en ubåt inte heller ska tas seriöst utan med en stor nypa salt? Men fel av mej, om det ska vara en seriös film så kan jag förstå att folk känner sej lurade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här var det verkligen ett fräckt argumentations trick!

 

1. Hur vet du att jag någonsin har laddat ned något från internet?

 

Faktum är att mitt filmintressa startade för att jag hade möjligheten att ladda ned mycket filmer, utan att betala. Det har sedan tagit fart och idag så är det inte många procent som jag tittar på som jag inte har betalat för. Tittar mest på bio, äger ett helt lass med dvd-filmer, tittar på kortfilmer ibland på glimz.net, när det kommer till spontantittande så är dock piratnedladdade filmer den bästa lösningen. Det är ju tjänster på gång så även det kommer nog att ändras. En nedladdad film på laglig väg ska kosta lika mycket som om man hyrde den, det ska självklart vara bra utbud och mycket independentfilmer som man inte annars, jag ska kunna se den på min dator (linux) då kommer jag inte ladda ned något igen.

 

Jag får väl erkänna att jag provocerade lite. ;) Jag har faktiskt hopp om framtiden. I takt med att de tekniska lösningarna blir bättre tror jag faktiskt att man kommer börja välja de lagliga möjligheterna. Jag tycker att man ska kunna se en långfilm i VHS-kvalitét på nätet för halva hyrpriset.

 

2. Att jämföra ett objekt och en film är intressant, inte för jämförelsen i sig själv, utan de två åsikterna från de olika lägren. Antingen så jämställer man en film med vad som hellst, tv-apparater, böcker eller varför inte en videokamera. Det andra argumentet är ju helt tvärt om, filmer är kultur, kultur ska vara fritt för folket. Filmskaparna blir helt tvungen att hitta andra sätt att hitta pengar på när fildelningens natur gör det omöjligt att sätta stopp för.

 

Bägge argumenten är ju lite dumma, låt filmer vara filmer och anpassa argumentationen därefter, istället för att använda dumma retoriska överdrifter.

 

Nja, en film är ingenting annat än en hård produkt. Det är en master som har kostat si och så mycket att producera. Det kallas för negativkostnader i en rättssal. Det imateriella värdet är nada jämfört med vad det faktiskt kostar att göra producera en film. Att planka in på en biograf för att se en film är precis samma sak som att ladda ned den piratvägen i juridisk mening. Kan jag bevisa att någon plankat så åker dom dit. Lösningar som bittorrent gör det svårt att bevisa.

 

Självklart kommer det fortfarande finnas ungdomar som vill se film och inte har några pengar, som inte kommer att bry sig och som kommer att fortsätta ladda ned sina filmer. Antingen kunde man subventionera åt dem, eller så struntar man i dem bara. Rent ekonomisk så går det nog jämt upp.

 

Eller bara stoppa möjligheterna och göra en tydlig laglig markering att det inte är ok att sno. Eftersom deras föräldrar inte lärt dom det.

 

Och om du är glad över Stinger, den säljer som smör som du säger så får jag gratullera, kort fråga bara, tar du det som en uppmuntran att folk piratkopierar din film eller blir du förbannad?

 

Varken eller. Jag är van och medveten om problemet. Det enda tråkiga är att jag tror inte att dom som kopierar är medvetna om att det bästa sättet att skada den oberoende filmen är att piratkopiera eftersom vi inte ingår i något globalt mediamaskineri som lyfter våra intäkter från annonsering eller biografdistribution.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trodde du skrattade hela vägen till banken? Det låter mer som du surar för att du inte får intäkter på dom 200? nerladdningar som gjorts på piratebay.

 

Klart jag surar eftersom allas löner har sjunkit sedan piratkopieringen bredde ut sig i min bransch. Det är en väldigt tuff bransch att vara verksam i eftersom den förlitar sig på den "outlet" som piratkopieringen direkt skadar. Visst, jag får väl börja regissera TV-serier istället. Det har blivit mycket vanligare band regissörer i mitt fack. Men det är trist eftersom jag gillar 90-minutersformatet och att jobba med för bio/hemmabio.

 

finns nog ingen laglig rätt eftersom filmvärlden verkar tro sej stå över den här rätten.

 

Vilken rätt syftar du på. Kan du snälla peka på den där rätten exakt så att det inte bara blir flumsnack så fort vi glider in på juridiken.

 

Ska man köpa en skiva så kan man gå till skivbutiken och lyssna igenom den först innan man bestämmer sej, helt gratis.

 

Eh...va? Det är ett beslut som ett fåtal handlare gör själva och jag kan garantera dig att handlarna aldrig skulle acceptera att varenda kund dom har står och ockuperar en spelare för varje köp. Nu får du försöka vara lite realistisk.

 

varför har inte filmindustrin samma grej? filmindustrin går ut på att göra trailers som kan vara sjukt missvisande ifall bara dom bästa mest intressanta scenerna tas med. ska man köpa en bil så får man provköra den, ska man köpa en tröja så kan man prova den.

 

Fel. Du får en provsmak av bilen genom att du får köra den runt kvarteret. Du har ingen aning om hur den känns i snöhalkan. Och du får en provsmak i provrummet på tröjan. Du vet inte hur den sitter efter fem tvättar. Du får bara trailers. Du får inte ta hem tröjan eller bilen i ett år. Provturen med bilen och tröjprovningen är lika konrollerade som en filmtrailer. En smart butiksägare sätter ljuset i provrummet så att du ser snygg ut i det mesta.

 

Såhär funkar det i typ resten av samhället men inte inom filmindustrin.

 

Helt fel.

 

Jag har hellre få bra grisar än många mediokra eller dåliga.

 

Jamen så funkar det inte. Kreativa människor lär sig och blir bättre. Och ibland har dom svackor. Men hyran måste hela tiden betalas. Tänk om din chef bara betalade dig för dom arbetsdagar då han tyckte att du gjorde ett enastående arbete. Då allt du gjorde bara fick femmor av alla i hela världen. Skulle du tycka att det var ok? Varför ska jag leva på dom premisserna men inte du bara för att jag jobbar med film?

 

Men sen är det ju så med att ifall en indipendent film håller måttet(mitt mått) så går man ju klart och köper den för att sponsra kreatören till att göra fler underbara filmer.

 

Jag tror inte att dom där kreatörerna vill ha din sponsring. jag tror att dom vill att du betalar nomalt pris för att se deras filmer som de flesta andra.

 

Jag säger det igen: Generation Naiv som tror att det är möjligt att bara betala för det man verkligen vill ha och att man ska kunna surfa genom livet utan att någonsin behöva betala för någonting som inte höll toppklass enligt den egna smaken.

 

Tycker du på allvar att t ex videobutiker borde dela ut hela sortimentet gratis och sedan betalar man när man kommer tillbaka om man tyckte att filmerna man plockade med sig var bra? Vi kan dra liknelsen längre: Restauranger. Varför betala om rätten man åt inte var det man hade väntat sig smakmässigt? Lägenheter. Varför betala full månadshyra en månad när vädret är grått och tråkigt utanför så att lägenheten inte är så ljus som den var när man köpte den/hyrde den första gången? Bussen. Varför ska man behöva betala för bussbiljetten om gubben som sitter på sätet bredvis stör när man försöker läsa tidningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe

haha likt dina filmer så tar jag även dej som en skojare. påstår du att du har haft en svacka i hjärta av sten, camp slaughter och stinger?

 

haha allas löner har sjunkit. testa på att ha lite riktiga problem som att vara arbetslös eller leva på existensminimum så kan du börja gnälla lite sen.

 

ge mej en anledning till att jag elelr någon annan ska köpa dina filmer och betala din mat, dina kläder, din tv, din bil etc med den giriga attityden som du har?

 

sen vore det intressant att se vad du själv ger dina filmer för betyg på en skala från 1 till 10. men det lär jag aldrig få nåt svar på och jag gissar att jag vet anledningen till det;)

 

Det går bra för dej så varför surar du? du är inte nöjd med det du får? du vill ha mer? = girighet. Om du är nöjd har du ingen anledning att tjura.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fy fan villken vidrig tråd. Otroligt låg nivå. Personangrepp blandat med medvetna missförstånd. Personligen tar jag gärna en sådan här diskussion IRL med den som är sugen på att disskutera upphovsrätt, imaterialrätt, nedladdning, filmfinanisering m.m,pirater, wathever på en vuxen sansad konstruktiv, nivå. Solong!

Ot: Ett hett tips för bättre ekonomi är att sluta kalla sina fans/potentionella kunder tjuvar och idioter.

Länk till kommentar
Share on other sites

ge mej en anledning till att jag elelr någon annan ska köpa dina filmer och betala din mat, dina kläder, din tv, din bil etc med den giriga attityden som du har?

 

Det går bra för dej så varför surar du? du är inte nöjd med det du får? du vill ha mer? = girighet. Om du är nöjd har du ingen anledning att tjura.

Kan vi inte ha en intressant diskussion utan att bli personliga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är ju den att det aldrig kommer att bli en intressant diskussion. Det finns flera trådar här på forumet, och ännu fler på andra forum som rör det här ämnet. Och det slutar ALLTID på samma sätt. INGEN kommer att ge sig och allt man får läsa är massa löjliga argument.

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe

haha likt dina filmer så tar jag även dej som en skojare. påstår du att du har haft en svacka i hjärta av sten, camp slaughter och stinger?

 

Eh...va? När har jag påstått det? Jag har inte haft någon svacka ännu. jag pratade om branschen i stort. Om hur filmvärlden fungerar.

 

haha allas löner har sjunkit. testa på att ha lite riktiga problem som att vara arbetslös eller leva på existensminimum så kan du börja gnälla lite sen.

 

Du...jag har varit egen företagare i fjorton år. Jag har ingen rätt till A-kassa och existensminimum har varit hög inkomst för mig under många år. Att jag har en normallåg inkomst idag som regissör beror på att jag jobbar tio gånger hårdare än många andra.

 

ge mej en anledning till att jag elelr någon annan ska köpa dina filmer och betala din mat, dina kläder, din tv, din bil etc med den giriga attityden som du har?

 

Varför är det girigt att tycka att piratkopiering är fel?

 

sen vore det intressant att se vad du själv ger dina filmer för betyg på en skala från 1 till 10. men det lär jag aldrig få nåt svar på och jag gissar att jag vet anledningen till det;)

 

17+

 

Det går bra för dej så varför surar du? du är inte nöjd med det du får? du vill ha mer? = girighet. Om du är nöjd har du ingen anledning att tjura.

 

Om det är girigt att vilja ha skäligt betalt för utfört arbete så är jag supergirig. För mig är annars girigt att ha en miljard på banken och samtidigt samla på rabattkuponger från Prisextra.

 

Varför svarade du inte på mina frågor?

 

Fy fan villken vidrig tråd. Otroligt låg nivå. Personangrepp blandat med medvetna missförstånd. Personligen tar jag gärna en sådan här diskussion IRL med den som är sugen på att disskutera upphovsrätt, imaterialrätt, nedladdning, filmfinanisering m.m,pirater, wathever på en vuxen sansad konstruktiv, nivå. Solong!

Ot: Ett hett tips för bättre ekonomi är att sluta kalla sina fans/potentionella kunder tjuvar och idioter.

 

Jag kallar ingen någonting. Jag påstår bara att stöld är stöld. Jag lindar inte in handlingen i nåt Open Source-flum.

 

Och piratkopiering blir man inte av med genom att vara snäll mot personer som stjäl. Man blir av med den genom att erbjuda vettiga alternativ till stöld och genom att medverka så mycket man kan till hårdare lagstiftning och strängare straff och genom att ge stöd till branschorganisationer som arbetar för att stoppa stölden.

 

Hela den här grejen handlar ju enbart om att några av er inte tror på att det är en brottslig handling att ladda ned film utan att betala för sig. Piratebay vet om att det är en brottslig handling. Därför skulle dom aldrig dela ut filer själva utan använder bittorrent-teknologin. Dom lägger ansvaret hos er. Ett ansvar jag ultimat inte tror ni är villiga att stå för.

 

Grejen är ju den att det aldrig kommer att bli en intressant diskussion. Det finns flera trådar här på forumet, och ännu fler på andra forum som rör det här ämnet. Och det slutar ALLTID på samma sätt. INGEN kommer att ge sig och allt man får läsa är massa löjliga argument.

 

Jag erbjöd några inlägg tidigare möjligheten att testa argumenten i praktiken. Ingen har hittills nappat. Det här handlar inte om att en part ska ge sig utan om rena fakta. Att dela ut en fil man inte äger rätt att dela ut är åtalbart med straff upp till fängelse.

 

Några här påstår att jag har fel. Men ingen kommer troligtvis att våga bevisa att jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är ju den att det aldrig kommer att bli en intressant diskussion. Det finns flera trådar här på forumet, och ännu fler på andra forum som rör det här ämnet. Och det slutar ALLTID på samma sätt. INGEN kommer att ge sig och allt man får läsa är massa löjliga argument.

Sant. Anledningen till att jag låtit den här pågå är att den handlade om en film som någon här på forumet gjort och det kändes relevant att få Munthes syn på piratkopieringen av den.

 

Än så länge har den legat strax under rött och mitt spindel-sinne har tinglat sen någon kallade filmen för oseriös på förra sidan.

 

Det vore synd att låsa tråden, men om vi inte kan tona ner den lite är det nog bäst så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ber på förhand om ursäkt om någon tycker att jag har en för hård attityd. Men frågan var om vad jag tyckte om att min film piratkopieras. Jag skulle inte ha några problem med att filmer jag gör fildelas. Jag har själv delat ut kortfilmer och sånt. Men det är lite skillnad på att själv dela ut någonting eller att få någonting rippat. I alla avseenden. Några av er skulle säkert inte gilla att jag snodde era pitchar i en annan tråd och gjorde film av dom utan att pröjsa i någon form (eller bara om jag blev fullt nöjd med resultatet).

 

Ni får inte glömma bort att min huvudsakliga drivkraft inte är att jag vill synas. Jag är inte nöjd med att bara vara lite kändis. Jag vill kunna leva på att jobba med en typ av genreproduktioner som jag älskar och det utan att lönen blir alltför hårt nedpressad. Jag tror att få eller ingen förstår hur tungt jobb det är att jobba med den typen av lågbudgetproduktioner jag gör. Normalbudgeterade "normala" filmer är rena parkpromenaden i jämförelse. Och det är tråkigt att se hur hårt fildelningen (snyggt ord för piratkopiering) slår mot en genreproduktion jag gillar. jag har aldrig träffat någon regissör i mitt fack som tycker att pratkopiering är ok. På Fred Olen Rays forum kan det bli rena lynchstämningen när pirater och fildelning kommer på tal. Helt enkelt därför att det slår så hårt mot oss. Det påverkar vår försäljning i många regioner och det påverkar hur mycket TV-kanalerna är beredda att betala för licensen. Och det påverkar hur mycket pengar distributörer lägger ned på positionering och marknadsföring. Studiorna bemöter piratkopieringen med ännu större Blockbuster-jakter och ännu fetare DVD-boxar - men det har inte vi independents råd med. Vi ger aldrig ut film i dom volymerna att det blir billigt att producera en dubbeldisk-utgåva i metallåda som skapar det där habegäret som till slut får även den mest härdade pirat att öppna plånboken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, en film är ingenting annat än en hård produkt. Det är en master som har kostat si och så mycket att producera. Det kallas för negativkostnader i en rättssal. Det imateriella värdet är nada jämfört med vad det faktiskt kostar att göra producera en film. Att planka in på en biograf för att se en film är precis samma sak som att ladda ned den piratvägen i juridisk mening. Kan jag bevisa att någon plankat så åker dom dit. Lösningar som bittorrent gör det svårt att bevisa.

Okej, film är en hård produkt, du har rätt. Emellertid så är det ju lite annorlunda om man jämför med godtycklig teknisk pryl. Förhållandet produktionskostnaden av filmen kontra vad produkten kostar rent materiellt att tillverka är helt enorm. T.ex. Spiderman 3, dagens just nu dyraste produktion kostade 3 miljarder euro att tillverka(eller nått sånt, kommer inte ihåg exakt, inte intressant heller för den delen). Kostnaden för dvd-skivan är minimal. En ipod t.ex. har också dyra utvecklingskostnader, men kostar även relativt mycket att tillverka rent materiellt. Detta gör att folk förhåller sig till ett annat sätt till produkten även fast den är "hård". Man kan ju t.ex. inte sprida en ipod för glatta livet på internet. Men den är ju inte "mjuk" heller, därav förtjänar den en egen klacificering och ett tankesätt kring distribution. Det finns säkert andra produkter som fungerar lika, kommer dock inte på någon för tillfället.

 

 

Varken eller. Jag är van och medveten om problemet. Det enda tråkiga är att jag tror inte att dom som kopierar är medvetna om att det bästa sättet att skada den oberoende filmen är att piratkopiera eftersom vi inte ingår i något globalt mediamaskineri som lyfter våra intäkter från annonsering eller biografdistribution.

 

Nej, man är nog inte medveten om det, just nu uppfattas ju de stora bolagen som stora och elaka som vill polisanmäla oss, de mindre produktionerna skadas liksom på köpet medan de stora klarar av att kämpa emot.

 

Något som jag tror skulle vara viktigt var om de mindre bolagen hittade egna billigare kanaler att sprida sina filmer inklusive marknadsföring. Att trycka dvd-skivor och få ut dem i butikerna är dyrt och svårt. Att försöka sprida dem med DRM-skydd på internet låser kunder för mycket och det är fortfarande osmidigt/dyrt för svensson att få upp den på tv'n hemma. Att sälja helt utan skydd är att lita på att större delen av befolkningen vill göra rätt för sig, ingen har hittils vågat prova och ärligt talat är jag även tveksam om det skulle fungera fullt ut, folk är faktiskt idag ganska snåla.

 

Nej, det behövs något nytt. Apple provar att stoppa en box under tv'n kopplat till internet och deras iTunes Store, kanske kan independent filmer få lägga upp sina filmer där?

 

Om ingen annan gör något annat liknande och lyckas konkurera apple på deras hemma-marknad så återstår det reklamfinansiering, vilket jag tror är något som fungerar på tv, kortfilm och radio, men inte något som är långt och vackert som ett musikalbum eller en långfilm.

 

Jag tror Apple kommer att lyckas och att det blir ett lyft för independent-filmer.

 

 

Notering i övrigt: personangrepp är ju bara onödigt, och bör väl bara ignoreras. Men ta ändå inte bort dem, censurering och forum hör absolut inte ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag var i början av tonåren fanns inte ens vhs kopiering.

Man fick gå på bio för att se sina favorit filmer.

Gamla filmer gick på TV.

Jag vet att jag inte var ensam med att ha det så, kanske hade råd att se en film i kvartalet.

Mina barn är i tonåren nu och de går också på bio en gång i kvartalet eller oftare.

De har en drös med DVD filmer de köpt och hyr också.

De och därmed indirekt jag lägger alltså massor av pengar till filmindustrin jämfört med vad kunde göra i min ålder.

Jag vet, trotts att jag har sagt att de inte får, tankar ner filmer också.

För bandbredd och datorer lägger man ju också ner pengar på idag.

 

Mina barn är ju bara ett exempel som jag inte har belägg för att det fungerar likadant hos alla.

Men gränsen för vad de har råd med ligger redan vid det de köper.

I och för sig skulle ju någon kunna säga att man kan få rätt mycket filmer för kostnaden av datorer och bredband men de används ju gudskelov till annat än att tanka hem filmer med.

 

Jag säger inte att det är rätt att utan någons lov kopiera någons arbete och där med att undergräva dess inkomst.

Men jag tror att ungdomar lägger mer pengar idag än förr på media så det är inte piratkopieringen som är det som sänker lönerna för mediabranschfolk.

 

Den stora konkurrensen inom media är det som håller lönerna nere.

Det finns mer mediaproduktioner idag än någonsin!

Men kunderna är inte fler.

 

Ett exempel är serietidningar, dessa säljer sämre än någonsin och det är inte någon som kopierar en upplaga och sprider dessa via kopieringsmaskin eller via scannade bilder på Internet.

Nej det är förstås annat som lockar att lägga pengar på.

Mobiltelefoner, elektroniska spel, filmer och musik.

Men jag har tillförsikt för jag tror att även den nya genration, som inte jag tillhör, vill äga det som de uppskattar.

Sedan kan jag förstå problemet med att de vill tjuvkika på det som de inte anser de vill lägga pengar på.

 

 

Jag tycker alla diskussioner som bygger på att jämföra kopiering med fysisk stöld är olycklig.

Om jag knycker grannens videokamera så har han ingen kamera kvar.

Om jag kopierar min grannes cd skiva så har grannen kvar sitt original.

Nej det är ju frågan om upphovsmännen och deras möjlighet att försörja sig och fortsätta producera sådant som vi vill se och höra.

Det här brukar tillslut bli självreglerande för om upphovsmännen inte får betalt så kommer det inte att bli något producerat.

Hur detta kommer att gå till kommer framtiden att visa för jag har inte en aning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kallar ingen någonting. Jag påstår bara att stöld är stöld. Jag lindar inte in handlingen i nåt Open Source-flum.

 

Och piratkopiering blir man inte av med genom att vara snäll mot personer som stjäl. Man blir av med den genom att erbjuda vettiga alternativ till stöld och genom att medverka så mycket man kan till hårdare lagstiftning och strängare straff och genom att ge stöd till branschorganisationer som arbetar för att stoppa stölden.

 

Hela den här grejen handlar ju enbart om att några av er inte tror på att det är en brottslig handling att ladda ned film utan att betala för sig. Piratebay vet om att det är en brottslig handling. Därför skulle dom aldrig dela ut filer själva utan använder bittorrent-teknologin. Dom lägger ansvaret hos er. Ett ansvar jag ultimat inte tror ni är villiga att stå för.

 

Då har vi rett ut det. Stöld är stöld. Olaglig nedladdning är olaglig nedladdning. Dom ingår inte Ends i samma "del" (tappar orden) i lagboken. Jag har aldrig påstått att upphovrättskyddad fildelning är lagligt (inte heller att det bör vara). Hittar inget annat inlägg som säger det heller. Jag är absolut inget fan av piratebay. Jämförelsen mellan stöld och olaglig kopiering haltar för mycket. En nedladdning innebär varken att du blir av med din film eller att du nödvändigtvis missar en försäljning, kanske tvärtom (Du kanske säljer 3 extra biobiljetter till nästa film, eller dvd: er)

Argumentera gärna för att det är förkastligt, men använd vettiga argument och rätt begrepp.

 

Jag håller med om att det är mycket viktigt att hitta vettiga alternativ till olaglig nedladdning. Att skärpa lagarna är både dumt och verkningslöst. Att göra kunderna till fiender leder bara oundvikligt till undergång, en del av dom stora jättarna har börjat fatta (kanske för sent?) en hel del små bolag har fattat galoppen. Det handlar inte längre om man ska lyckas eller inte förhindra spridning av film via nätet, det handlar om hur man ska leva med och ta vara på situationen. Fattar man inte det så är det garanterat kört.

 

Om tio år kommer vi fnissa åt hela den här debatten med samma skräckblandade förtjusning när man i högsta domstolen i USA försökte stoppa REC-knappen på VHS.

Jag förstår att många i branschen är oroliga och upprörda. Men det är ingen ursäkt, nya teknikskiften ger nya möjligheter och orosmoln, naturligtvis. Så är det och har varit i alla stora teknikskiften (elektriciteten, ljudfilmen,Tv:n,video osv.). Åk med tåget eller stå kvar på stationen.

 

Edit: Dom grövsta stavfelen

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag kopierar min grannes cd skiva så har grannen kvar sitt original.

 

Ja, men som det ser ut nu så är det bara grannen som köper CD-skivor och får allt han köpt kopierat av sin snåla granne och efter ett tagh undrar han såklart om det är riktigt rättvist.

 

Jag är HELT med på att byta filmer med andra. Du får en kopia av min långfilm så får jag en kopia av din. Det är rättvist. Det är inte rättvist att bara du får kopior och jag får ingenting. Om du förstår mina tankebanor... :)

 

Om tio år kommer vi fnissa åt hela den här debatten med samma skräckblandade förtjusningsomm när man i högsta domstolen i USA försökte stopa REC-knappen på VHS.

Jag förstår att många i branchen är oroliga och upprörda. Men det är ingen ursäkt, nya teknikskiften ger nya möjligheter och orosmoln, naturligtvis. Så är det och har varit i alla stora teknikskiften (elektrisiteten, ljudfilmen,Tv:n,video osv). Åk med tåget eller stå kvar på stationen.

 

jag vill självklart inte stoppa tekniken. Och ett skräckscenario är ju att alla som håller på med olagliga aktivitéter på nätet till slut blir orsaken till att man kommer att börja begränsa användandet av detsamma.

 

Det där med REC-knappen var självklart idiotiskt. Men jag har samtidigt full förståelse för att man samtidigt jagade dom värsta piratföretagen under 80-talet. Piratverksamhet var big business under några år på 80-talet innan man med lagstiftning kunde stoppa och fälla dom som begick kriminella handlingar.

 

Jakten på pirater gör det självklart jobbigt för seriösa användare. jag har ett par program med hopplöst krångliga rgistreringsprocesser som ofta ställer till problem och det är sååå irriterande att inte kunna använda min iPod på flera datorer när jag har betalat för musiken.

 

På samma sätt är det jäkligt irriterande att jag måste be biträdet i affären om jag vill titta på närmare på varor som är typiskt stöldbegärliga. I en perfekt värld finns det naturligtvis ingen som stjäl andras egendom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag erbjöd några inlägg tidigare möjligheten att testa argumenten i praktiken. Ingen har hittills nappat. Det här handlar inte om att en part ska ge sig utan om rena fakta. Att dela ut en fil man inte äger rätt att dela ut är åtalbart med straff upp till fängelse.

 

Några här påstår att jag har fel. Men ingen kommer troligtvis att våga bevisa att jag har fel.

 

Notera att jag inte sagt vilken sida som kommer med löjliga argument.

 

Men såhär då:

 

Det är löjligt att försöka rättfärdiga nedladdning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Notera att jag inte sagt vilken sida som kommer med löjliga argument.

 

Men såhär då:

 

Det är löjligt att försöka rättfärdiga nedladdning.

 

På villket sätt skulle nedladdning vara fel? Problemet handlar väll om vem/ hur man ska betala/ta betalt och för vad. Att sedan säg att hela debatten löjlig är nog minst att blunda för omvärlden. Sedan att nivån här (och på många nadra håll) håller en oehört lågnivå, från båda sidor. Det är en annan sak. Men faktum är att man i samtliga riksdagspariter (förutom KD) för en disskusion på hur man ska lösa det här på både kretörerna och konsumenternas villkor. Min ståndpunk i det hela är mitt imellan. Jag är varken pro industrins linje eller pro piraterna. Jag har min egen linje ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...