Gå till innehåll

Stinger som DVDrip


jeppzer

Recommended Posts

Jag noterade att filmen Stinger med herr Martin Munthe har blivit släppt som DVDrip på piratebay och flera sajter med den officiella pirattiteln:

 

Nu skulle det vara väldigt intressant att få en kommentar från Martin själv, är det här något negativt, filmen är nu ur kontroll och sprids för fria vindar. Skulle man kunna se något positivt, mer piratkopierande = fler som ser ens film!?

 

Om det hade varit jag, hade jag nog kännt mig ganska splittrad på något sätt, man har lagt ner grymt mycket arbete på in film och så ligger uppe för att ladda ned för fritt. Eller så skulle man kunna känna sig glad, man har lagt ned mycket arbete och sedan så vill faktiskt folk se den, att få sin film piratkopierad skulle ju kunna vara lite som erkännande från publikens sida?

Länk till kommentar
Share on other sites

inte ha råd? 75-90 kr för en biobiljett... 50 kr för hyrfilm... Vad kostar en öl/drink på krogen? Vad kostar de flesta tidningar? Vad lägger folk ut för WOW per månad? inte bara Stinger nu... rent allmänt...;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om folk vill lägga typ 1½ timme på att se ens film, så måste det väl vara lite smickrande. Det finns väldigt mycket annat man kan lägga 1½ timme på...

 

Men jag håller med - att betala är absolut schysstast! No question.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snåla? vissa kanske inte har råd...

 

I stor mängd ja, men det beror alldeles på vad du nu menar med inte att ha råd. Att se 30 filmer per månad och betala har inte många råd med, nej! Men hur många såna filmer finns det igentligen att se? Och att hyra gamla filmer kan inte kosta så värst mycket eftersom det existerar kampanjpriser som 5 st i 5 dagar för 50:-

Länk till kommentar
Share on other sites

Att själa en sån viktig medlem som muntes produktioner,å till på köpet mena att detta e logik är helt förkasstligt! Att stjäla alla filmproduktioner är i princip lika illa.Köp rullarna! Stöd utmanarna förfan,Låssas inge mer please om pengar de är inte där de sitter de vet ni!Medlemmar som producerar köpbara rullar köper man,!Så ere bara,måste man prioritera menar jag e en så e prio lätt!Munthe smör? Ähh, de e inte de som e sakens natur,ffs!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag diggar helt klart abonamangen, det är perfekt för nördar, här i frankrike så kan du köpa ett "UGC-illimté" och så kan man gå på bio precis hur mycket man vill. Kostar 18 Euro i månaden.... Jag har gått på väldigt mycket bio det senaste året.

Länk till kommentar
Share on other sites

som student upptäckte jag att jag har 50 procent rabatt hos Hemmakväll... på det viset hyr jag regelbundet ickenyheter på dvd för 15 kr per vecka... nyheter för 25kr... Biograferna brukar ju fixa nått slags kort för folk som ofta går på bio. En del gånger startas filmklubbar där man får se film med endast ett årsmedlemskapsavgift... LTU-exempelvis har en aula utrustad med ordentlig bioduk för cinemascope(inklusive svarta kanter som rullar in vid "smalare" filmer), 35mm projektor (tydligen ska det stå en 16mm där också), DTS-ljud å grejer... de visar vanligtvis 2 filmer per vecka av varierande ursprung... vad kostar detta för besökarna? jag tror års-biljetten gick på 80 kronor... Nu jobbar lokala bio3an i piteå med att försöka få ihop en filmklubb och har testat med förvånansvärt gott resultat att visa hyr-dvdfilm på storduk.

 

Allt detta tillsammans har gjort att jag konsumerar enorma mängder film på lagligt sätt på en ynka CSN-budget...;)

 

kommer jag se stinger? troligtvis... speciellt om det ordnas svensk distribuering så jag kan hyra den... Sånna här post-matshelge-grejer måste man ju stödja även om jag personligen tyckte att Camp Slaughter var långt ifrån ett mästerverk och för mig ett rent sömnpiller... ta det inte personligt munthe... jag erkänner att jag faktiskt tycker detsamma om Texas Chainsaw Massacre orginalet... så jag är väl lite utanför målgruppen;) Men se till att fixa en laglig svensk distribuering munthe! på det viset slipper man ju argumentet att "det är ju omöjligt att se den annars..."

 

Och jag må ju säga att kultighetskänslan är så mycket högre med den japanska postern:p Land of the kaiju:D undrar vad dom tyckte om filmen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Stackarn.

 

Men jag imponeras av alla som lyckas göra en film. Jag kan bara knåpa ihop manus.

 

Go Munthe!

 

Har man en poster med en underkropp med avklippta svett (alternativt urin) fläckade cykelbyxor och med rejäla åderbrock på benen och som grädde på det hela har man photoshopat in ett Scorpions skivomslag från 1989 så får man ju utgå från att skaparen har en stor portion självdistans och självironi. Det ger vi en eloge för! Jag håller med (som inte sett filmen, så jag kanske får äta upp det här) att genomföra ett hel långfilms projekt kräver faktiskt oehört mycklet vilja svett och tårar.

 

I övrigt håller jag med om att bioabonemang skulle vara suvve. Nu ringer vi ner sf:s marknadsavdelning

Länk till kommentar
Share on other sites

Har man en poster med en underkropp med avklippta svett (alternativt urin) fläckade cykelbyxor och med rejäla åderbrock på benen

 

Vad det där ett dåligt skämt eller är du blind? :p Det är en smutsig, svettig brud i hotpants, ingen självdistans eller självironi i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom igen nu, folks. Det är inget "stackars" med mig bara för att några stycken orkar skriva elaka kommentarer på IMDb. Stinger säljer som smör i hela världen och rullar på massor av TV-kanaler. Jag gjorde filmen för en makalöst låg budget och självklart har jag massor av distans till den. Mina producenter gråter hela vägen till banken.

 

Och jeppzer: Om din granne snor din videokamera nästa gång han inte har råd att köpa en - är det ok för dig? Jag menar, det är ju bara en massa imateriella rättigheter i en videokamera, en samling tekniska lösningar gjutna i elektronikkomponeneter och hårdplast och lite glas. Det kanske är en hyllning till Sony (eller Panasonic eller nåt) att sno videokameror? Den är ju inte din bara för att du köpt den. Eller hur? På precis samma sätt som att Stinger inte är SFs om dom har köpt dom skandinaviska rättigheterna att ge ut den och du laddar ned den utan att betala SF för den rättighet dom köpt av Stingers produktionsbolag.

 

Jag blir aldrig riktigt klok på Generation Gratis. "Tillfället gör Tjuven" är ett gammalt ordspråk som på något sätt totalt illustrerar vår tid - på många plan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill inte propagera för piratkopiering. Men att kalla någon som laddar ner för en tjuv är verkligen ett lågt sätt att argumentera på, speciellt när man jämnför med ett materiellt objekt. Däremot skulle det vara jämnförbart om personen i fråga bygger en egen kamera baserad på patenten, du kan inte säga att du missade en kameraförsäljnig i och med det, däremot finns möjligheten att personen i fråga ev. skulle ha köpt en kamera om han inte lyckats bygga en. Brottet är brott mot upphovrätten och inget annat. Själv är jag en riktig praktjuv då jag kollar på Youtube varje dag, samt att jag har en massa upphovrättskyddade bilder i min cahche folder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Generation Try Before Buy skulle jag vilja säga. Det finns mycket att välja på och man kan inte köpa allt för det har man inte pengar till, därför provar man om det verkligen är det där man vill ha. Är det något då som verkligen faller en i smaken elelr passar ens behov så köper man det. Det finns ett uttryck som heter att köpa grisen i säcken, det vill man inte göra, det är inte roligt alls. Det kommer man gräma sej länge över att man spenderade sin surt förvärvade slantar på ett plagg, en bil, en kamera elelr en film som inte höll måttet. Nu ska man visserligen inte ta den här filmen på allvar då det hela är en väldigt oseriöst gjord film. Men ibland kan förpackningen och innehållet ljuga och då gäller det att va på sin vakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...