Gå till innehåll

Komprimering


Mekan

Recommended Posts

Jag har lite funderingar över vad som är bäst att komprimera färdig film i? trycker ut min filmer till AVI men när jag bara ska lagra dom och inte använda det längre känns det lite dumt att ha filer på 5-6 gig. '

Hur komprimerar man bäst? Har försökt lite med divx och lite andra komprimeringssätt i premiere men jag får det inte att bli bra, antingen blir det randigt vid snabba rörelser eller så kukar färgerna ur. Nån som har koll på kodning till svcd och sånt? typ som långfilmer med mycket god kvaliteé som ligger på runt 1 gig??

tacksam för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sparar alltid alla mina klipp i bästa möjliga kvalitet (okomprimerat alltså). För att det verkar onödigt att förstöra det, ;)

 

När jag dock ska lägga upp dom på internet så gör jag dem till .wmv och det fungerar utmärkt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okomprimerat...? 40MB/s :o

 

Jag antar att du menar komprimerat med DV.

 

Mekan: DivX, 3ivx, Xvid och andra MPEG4-varianter funkar bra om du har bra material till att börja med. För att göra VCD/SVCD/DVD rekommenderar jag TMPGEnc. Jag har för mig att Mainconcepts MPEG-encoder medföljer Premiere men jag föredrar ändå TMPGEnc.

 

WMV version 9 är bra också.

Länk till kommentar
Share on other sites

roger_74 Nej jag menar okomprimerat för med komprimerat DV så får man inte samma kvalitet har jag märkt. Därför väljer jag okomprimerat men det blir inte så långa klipp för det är oftast bara sådana jag ska göra effekter på och det är inte långa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Du Orange, du måste ju ha en kraftfull dator. Så du har alltså 3 st stripade hårddiskar?

 

Är det inte lättare att köra ner det till DVC-PRO50, 50Mbit/sek (dubbelt så mycke som DV som tar 25 Mbit/sek. DVC-PRO50 Är ju nästan som okomprimerat och identiskt nära DigiBeta.

 

Men du säger att DV ger dålig kvalitet då du gör effekter, vad redigerar du då i. Redigerar du i DV och ska göra effekter ska det vara DV annars medför det förluster och du fölorar på det. Och DV blir garanterat dåligt på en datorskärm, det är TVn man ska gå efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl inte aktuellt på länge än, men var gör ni av all data när ni redigerat klart? Säg att jag filmat ca två timmar med en miniDV och trollar in det i datorn, redigerar och fixar så det blir nån timme långt program. En timme blir rätt mycket data, Ok? Jag bränner det till en DVD (med komprimering och allt vad det innebär så det får plats) och jag är glad och nöjd. Men, var gör jag av de där 100 Gb (eller vad det nu blir?) som ockuperar min hårdisk? Kastar jag det, så är jag av med råmatrialet i händelse jag vill sälja till tex teve? *Förvirrad och okunnig*

Länk till kommentar
Share on other sites

Antingen kör man över det tillbaka till MiniDV som är vanligast. Men vill man ha hög kvalitet av band, är kanske DVCAM ett altenativ, men i jämförelse med DVCAM är hårddiskar och DVDskivor det bästa alltenativet att spara som datafiler i DVPAL som jag har börjat göra. Jag kör visserligen Digital8 men inget bra medium att lagra på, derför för jag nu över allt till hårddiskar och DVDer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag konsolidierar materialet & kör ner det på hårddisk som jag monterar in i FireWire låda (mindre risker för problem), tankar över allt, skriver upp hur mycket om alls som finns kvar, monterar ur hårddisken, & arkiverar den.

Mindre risk att materialet förstörs från en vilande hårddisk än från exempelvis band eller Jazz-skivor.

 

Självklart kan man montera in hårddisken direkt i datorn tillfälligt, men Windows är inte speciellt stabilt, så det finns risker med systemfel efter varje sån överföring, plus att det kan vara ett jävla meck att få det den om man har otur.

Med FireWire/USB så är det bara att lägga HD:n löst i lådan & koppla in den, behöver inte ens stänga av datorn :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med. Spara tillbaka allt till band och köp sen nya för att spela in med. Banden är ju som sagt var inte dyra och dessutom så är det nästan alltid så att det man tar bort är det man saknar mest sen.

 

Spara och bevara till framtiden... snyft vad fint det lät

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Mitt tips är att spara materialet på hårddisk om du har råd med det. Jag har flera löstagbara hårddiskar i rack som jag plockar i och ur vid behov. När du tankar in råmaterialet så spara klipplistan som du sedan kan ta fram ifall du vill tanka in råmaterialet igen i framtiden utan att behöva göra om en ny klipplista. På så vis räcker det egentligen att du sparar mastern på hårddisken (som du dessutom kan zippa eller liknande om du vill arkivera den). Oavsett rekommenderas det att du gör en backup på band för säkerhets skull. Kör du via firewire till ex. mini-dv får du ingen förlust. Vill du bara spara på band så går det ju lika bra så klart - men använd bara bra band till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...
Mitt tips är att spara materialet på hårddisk om du har råd med det. Jag har flera löstagbara hårddiskar i rack som jag plockar i och ur vid behov. När du tankar in råmaterialet så spara klipplistan som du sedan kan ta fram ifall du vill tanka in råmaterialet igen i framtiden utan att behöva göra om en ny klipplista. På så vis räcker det egentligen att du sparar mastern på hårddisken (som du dessutom kan zippa eller liknande om du vill arkivera den). Oavsett rekommenderas det att du gör en backup på band för säkerhets skull. Kör du via firewire till ex. mini-dv får du ingen förlust. Vill du bara spara på band så går det ju lika bra så klart - men använd bara bra band till det.

 

... men om det inte är så jätte viktigt med att kvalitén är 100% då? Jag vill ha kvar råmatrialet på hårddisken mest för att kolla igenom eller kanske ta ut lite "Best of" i framtiden? Vad säger folket? En bra codec att använda? .h264????

Länk till kommentar
Share on other sites

... men om det inte är så jätte viktigt med att kvalitén är 100% då? Jag vill ha kvar råmatrialet på hårddisken mest för att kolla igenom eller kanske ta ut lite "Best of" i framtiden? Vad säger folket? En bra codec att använda? .h264????

 

Jovisst är MPEG-4 Part 10 (H.264) ett bra codec dvs. om profil och nivå i formatet lämpas till rätt bruk. I ditt fall är det arkivering som gäller...

 

Som i ditt fall då ditt råmaterial är bandat samt överfört med DV25 som i "egentliga" termer ur min nivå av användning är ett väldigt snällt format rent utrymmesmässigt. Formatet är dessutom väldigt flexibelt och universielt då amatörer som pro-användare världen runt om är bekanta med formatet. Kort och gott, med en DV25 Master kan du alltid känna dig säker.

 

Att lägga en H.264 komprimering på din Master är ingen lämplig metod enligt min åsikt då den vanliga konsumenten ej har kunskaperna att utföra komprimeringen med rätt parametrar för att Mastern sedan rent flexibelt skulle kunna återanvändas / återdistributeras eller implementeras för en tredjepart.

En sedvanlig / konsument AVC (H.264) Encoder har dessutom i de flesta fall ej korrekt attributer för att kunna utföra en komprimering i den grad som lämpar sig för Mastring.

Dvs Intraframe eller mer kännt som (I-Frame only) baserad komprimering är det bäst om inte enda lämpade lösningen för Mastring i något form utav format. Detta omfattar även HDV formatet som baseras på long-GOP komprimering (Interframe komprimering) där jag av erfarenhet alltid använder mig utav hårddisk som Mastringsmedium för arkivering.

En del pro-användare konverterar struktureringen från Interframe till Intraframe i HDV användning för Mastringsbruk.

 

Som redan nämnts i diskutionen, så är den bästa lösningen i ditt fall att banda Mastern , återigen med standard DV25 kodek.

Detta går med de flesta utav dagens MiniDV / HDV kameror enkelt att utföra med hjälp utav Fire-Wire IN.

 

Nu pratar jag rent ifrån min egen arbetsskada och min åsikt kanske känns rent för tidskrävande att utföra för dig som hemma-användare.

Dock är detta en teknisk aspekt och huruvida du egentligen bör göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lite funderingar över vad som är bäst att komprimera färdig film i? trycker ut min filmer till AVI men när jag bara ska lagra dom och inte använda det längre känns det lite dumt att ha filer på 5-6 gig. '

Hur komprimerar man bäst? Har försökt lite med divx och lite andra komprimeringssätt i premiere men jag får det inte att bli bra, antingen blir det randigt vid snabba rörelser eller så kukar färgerna ur. Nån som har koll på kodning till svcd och sånt? typ som långfilmer med mycket god kvaliteé som ligger på runt 1 gig??

tacksam för svar

 

Att det blir randigt är troligtvis på grund av interlacing. När man gör divx brukar man göra deinterlace innan man komprimerar.

 

Om man ska komprimera ner det så tycker jag MPEG-2 i DVD-kompatibelt format ger OK kvalitet och då kan man även behålla interlacingen eftersom MPEG-2 stödjer det. Då blir det bekvämt att titta på det med DVD-spelare också.

 

Annars är h.264 ett effektivt format att komprimera till och det stöds även av bluray-spelare, men tänk på att hårt komprimerad video är jobbig att redigera sedan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jovisst är MPEG-4 Part 10 (H.264) ett bra codec dvs. om profil och nivå i formatet lämpas till rätt bruk. I ditt fall är det arkivering som gäller...

 

Som i ditt fall då ditt råmaterial är bandat samt överfört med DV25 som i "egentliga" termer ur min nivå av användning är ett väldigt snällt format rent utrymmesmässigt. Formatet är dessutom väldigt flexibelt och universielt då amatörer som pro-användare världen runt om är bekanta med formatet. Kort och gott, med en DV25 Master kan du alltid känna dig säker.

 

Att lägga en H.264 komprimering på din Master är ingen lämplig metod enligt min åsikt då den vanliga konsumenten ej har kunskaperna att utföra komprimeringen med rätt parametrar för att Mastern sedan rent flexibelt skulle kunna återanvändas / återdistributeras eller implementeras för en tredjepart.

En sedvanlig / konsument AVC (H.264) Encoder har dessutom i de flesta fall ej korrekt attributer för att kunna utföra en komprimering i den grad som lämpar sig för Mastring.

Dvs Intraframe eller mer kännt som (I-Frame only) baserad komprimering är det bäst om inte enda lämpade lösningen för Mastring i något form utav format. Detta omfattar även HDV formatet som baseras på long-GOP komprimering (Interframe komprimering) där jag av erfarenhet alltid använder mig utav hårddisk som Mastringsmedium för arkivering.

En del pro-användare konverterar struktureringen från Interframe till Intraframe i HDV användning för Mastringsbruk.

 

Som redan nämnts i diskutionen, så är den bästa lösningen i ditt fall att banda Mastern , återigen med standard DV25 kodek.

Detta går med de flesta utav dagens MiniDV / HDV kameror enkelt att utföra med hjälp utav Fire-Wire IN.

 

Nu pratar jag rent ifrån min egen arbetsskada och min åsikt kanske känns rent för tidskrävande att utföra för dig som hemma-användare.

Dock är detta en teknisk aspekt och huruvida du egentligen bör göra.

 

Tack för svaret!

Kvalitén är som sagt inte "top priority" så mpeg-2 lät ju intressant....

... men blir det inte 2 filer då (ljud&bild)? Och det e ju lite jobbigt. Lösningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Annars är h.264 ett effektivt format att komprimera till och det stöds även av bluray-spelare, men tänk på att hårt komprimerad video är jobbig att redigera sedan...

 

Just precis, som ovanförklarat med ett lite mer advancerat ordspråk.

 

*Arbetsskada*

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

Kvalitén är som sagt inte "top priority" så mpeg-2 lät ju intressant....

... men blir det inte 2 filer då (ljud&bild)? Och det e ju lite jobbigt. Lösningar?

 

En MPEG-2 ström kan sparas som en "System" eller en "Elementary" ström.

 

System ström binder ihop ljud och bildström i en och samma fil med ändelsen .mpg.

 

Elementary ström separerar ljud och bild till två olika filer med .mpv samt .mpg som slutändelse.

 

Olika DVD Authoring program på marknaden stödjer både System samt Elementary strömmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En MPEG-2 ström kan sparas som en "System" eller en "Elementary" ström.

 

System ström binder ihop ljud och bildström i en och samma fil med ändelsen .mpg.

 

Elementary ström separerar ljud och bild till två olika filer med .mpv samt .mpg som slutändelse.

 

Olika DVD Authoring program på marknaden stödjer både System samt Elementary strömmar.

okej, läste lite om det där med system och elmentary skall kolla upp det:=)

.. när jag ändå har en på tråden som kan lite, jag vill lägga upp på en 25 min film på min hemsida men tycker att filerna blir för stora och är rädd att streamningen kommer att hacka för att filerna e för tunga har du några tips? Nu kör jag på se (bifogad fil) och filerna blir på 300 mb och det är ju lite stort???

01.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, läste lite om det där med system och elmentary skall kolla upp det:=)

.. när jag ändå har en på tråden som kan lite, jag vill lägga upp på en 25 min film på min hemsida men tycker att filerna blir för stora och är rädd att streamningen kommer att hacka för att filerna e för tunga har du några tips? Nu kör jag på se (bifogad fil) och filerna blir på 300 mb och det är ju lite stort???

 

300 MB för en 25 min video går väl att diskutera. Nu är inte webbstreaming min starka sida, men här kommer lite åsikter.

 

I vissa fall för webstreaming kan man ofra antalet bilder per sekund (fps) för att få ner filstorleken något eller tillåta att bitdatan arbetar på ett färre antal bilder per sekund för att bibehålla högre kvalité till offring av en långsammare uppdatering av bilderna. Som i vissa fall är 15 fps något man ofta stöter på som vanligt för webb-video.

 

Vi får tänka på att de flesta i dagens läge sitter på relativt snabba uppkopplingar och jag har personligen ett flertal gånger tittat på webstreamingar som legat på 30 min + på storlekar över 300 MB med en DSL uppkoppling på max 24 mbit / sek nedströms.

 

Om du använder dig utav ett lågbudget webhotell (till ex. Loopia / Web10 etc.) så se över med dem ang. deras regler för streaming med ditt konto. En del webhotell har strikta regler för vad abonnenten får använda sin bandbred till. Se även över hur mycket aktiv bandbred du får lov att använda dig utav, kan bli lättare för dig själv att kalkylera en lösning sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har Servage och får nyttja 500gb trafik så det räcker gott och väl för att polarna skall kunna ladda ned mina filmer :=)

jag brukar tipsa om att ladda hem filmerna istället (spara mål som) men då slutar av någon anledning nedladdningarna efter hälften? Verkar som det blir någon sort time-out???

Att använda sig av en Flash spelare kanske skulle vara nåt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...