Jump to content

Ta sig vatten över huvudet så allt drunknar?

JollyBob85

Recommended Posts

God dag!

Jag har med intresse försökt hitta roliga amatörprojekt gjorda av folk med små budgetar, men någonting jag ser till höger och vänster och upp och ned är att folk tar sig för orimligt stora projekt.

Det blandas in vapen, pangpang, aliens, rymdskepp, orimlig sceneri som kräver långa resor, storslagenhet, 180 min speltid, krav på svåra och/eller dyra specialeffekter och djävulen och hans moster.

Resultatet blir så ofta: crap.

Det finns en miljard miljard miljard olika roliga småprojekt som kan genomföras utan stora problem om man bara kommer på en passande idé. Varför inte sikta mot träden så kanske man landar på grannens balkong med en skön film i bagaget?

Thank ya everybody

text som inte bara saaaaakta går över skärmen utan även läses upp...

Lensflaresen ska dessutom vara anamorfiskt blåa varesig bilden i övrigt är 4:3 eller inte... nä förresten, den måste ju vara filmad med stephen seagals Letterbox-2000 annars räknas det inte;)

Dessutom så blir ju alla filmer bättre på greenscreen med bara cgi-effekter som bakgrunder... det blir billigare också!

Det man däremot inte behöver är basic kunskap om klipprytm, komposition, ljussättning eller skådespeleri... för sånt fixar man ju billigt i posten...

fasst, å andra sidan... sitter ju själv å leker med filmidéer som faller just i dessa fällor... men det är mer för att jag vill tänja så mycket som möjligt på verkligheten när jag skriver. Bara så att jag har nått jag kan säga att nä det där blir inge bra i den här filmen eller att det här går inte att lösa alls... Men det jag tänker mer och mer på är att det är ofta lättare än man tror att göra åtminstånde saker som är helt wierd...

Men det kan ju vara bra att sänka ambitionen om man går i rena DeMille/David Lean-drömmar då rolllistors längd och materiellens storlek börjar dra åt sig Natos granskande blickar...

Ville bara få fram att även om man kanske ska dra ner lite på ambitionerna så behöver det ju inte bli diskbänkssåpa för det... om man koncentrerar ambitionerna på rätt saker...

Haha, antagligen för att man drömmer för mycket. Jag märkte det själv när jag tog på mig kirgsdrama projektet som jag gjorde som projektarbete i skolan. Märkte att det blev jävligt svårt att få tag på militärkläder samt vapen från andra världskriget. Men jag lyckades faktistkt, men det tog tid. Nu skriver man på ett projekt där rekvistan inte är ett dugg problem och där manuset är mer igenom arbetad än krigsfilmen :)

Jag blir faktiskt lite irriterad när folk skriver att man inte borde få göra actionfilm pga att det ändå bara blir dåligt.

Dom flesta (om inte alla) amatör actionfilmer görs för att det är kul att göra film och särskilt actionfilm. Resultatet spelar mindre roll.

Jag är dessutom lagd åt det hållet att jag tycker att efterarbetet är roligare än inspelningen. Älskar att hålla på med effekter och det är svårt att hålla på med effekter om man gör dramafilm.

Varför är det finare att göra dålig drama än dålig action?

Detta hade kanske inte så mycket att göra med din frågeställning, ville bara få det sagt. :)

Alla filmer blir oftast crap i så fall. Låt folk få göra vilka filmer de vill. Att gnälla på folk med ambitioner är fan det värsta som finns.

Det man däremot inte behöver är basic kunskap om klipprytm, komposition, ljussättning eller skådespeleri... för sånt fixar man ju billigt i posten...
Hm, de som ror i hamn effekttäta projekt brukar oftast ha mycket större filmisk kunskap än de flesta.

Det är inte ofta man får se nollbudgtetdrama med intressant filmspråk.

För att man först gör en eller två filmer där effekterna är dåliga men i den tredje kanske du lärt dig att göra effekter:D Och vem gillar inte vapen?:P Gör misstag och lär dig istället för att inte göra något och inte lära dig något heller:)

Alla filmer blir oftast crap i så fall. Låt folk få göra vilka filmer de vill. Att gnälla på folk med ambitioner är fan det värsta som finns.

Hm, de som ror i hamn effekttäta projekt brukar oftast ha mycket större filmisk kunskap än de flesta.

Det är inte ofta man får se nollbudgtetdrama med intressant filmspråk.

Folk uppmuntras ofta och får falska förhoppningar när de ger sig på mastodontprojekt. Jag tycker att det är jättesupermegabra att folk har ambitioner men det är roligare att ha en fem minutersfilm färdig som kanske är kul att titta på än en alltför lång crapkavalkad som knappt går att titta på.

Visst att man måste få börja med att göra misstag, men gör man misstag med mindre projekt ser man snabbare resultatet vilket leder till snabbare och mindre dyrköpta lärdomar.

En tiosekundersfilm när man ser ett ansikte som får en hink koskit i fejset är bra mycket roligare än ett entimmes epos med pickadoller, dåliga effekter och långa sega klipp.

Och vill man lära sig göra effekter, ja men avgränsa projektet till någon enstaka scen eller nåt där något effektkrävande händer.

Jag vet inte... detta är väl bara mina osammanhängade tankar ;)

Jag där emot gillar vatten! Jag simmar för fullt. Det får en att hålla sig aktiv och prestera något. Lära sig och exprementera! Men så funkar ju olika personer på olika sätt.

Jag höll på med en långfilm när jag var 16-17. Vi slet i ett och ett halvt år och filmen blev skit. MEN! Va sjukt mycket man lärde sig. Och av någon anledning har jag blivit emun mot stress efter den upplevelsen!

Så jag uppmuntrar alla att göra ett överdrivet stort projekt minst en gång innan man börjar på allvar. Sedan kan man sätta igång med sina 15-minutersfilmer och göra något bra.

En tiosekundersfilm när man ser ett ansikte som får en hink koskit i fejset är bra mycket roligare än ett entimmes epos med pickadoller, dåliga effekter och långa sega klipp.

Right on target!

Däremot tycker jag inte det är så konstigt att det blir såhär. Man är intresserad av att göra nåt häftigt, inte att skapa film. Jag är själv inte filmskapare men de filmidéer jag får är till större delen ganska svåra att genomföra (inte pga actionscener, men pga annat som krånglig). Jag är inte så intresserad av att skapa film i sig som jag är av att uttrycka en idé som dyker upp i min skalle. Film skulle kunna vara ett sätt, men t ex serier skulle kunna vara ett annat, åtminstone för mej.

Jag där emot gillar vatten! Jag simmar för fullt. Det får en att hålla sig aktiv och prestera något. Lära sig och exprementera! Men så funkar ju olika personer på olika sätt.

Jag höll på med en långfilm när jag var 16-17. Vi slet i ett och ett halvt år och filmen blev skit. MEN! Va sjukt mycket man lärde sig. Och av någon anledning har jag blivit emun mot stress efter den upplevelsen!

Så jag uppmuntrar alla att göra ett överdrivet stort projekt minst en gång innan man börjar på allvar. Sedan kan man sätta igång med sina 15-minutersfilmer och göra något bra.

Av någon anledning kom jag å tänka på ett citat jag hörde när jag spelade go på en go-klubb i gammla goa östersund:

"Spela defensivt kan du göra när du är proffs!"

Kanske lite svårtydigt i sammanhanget och kanske ännu mer svårförståeligt för folk som inte spelar det fina brädspelet från nipponland. Men i stort sett bygger det på att man tjänar sällan på att vara försiktig i början av karriären. Det är svårt att vinna defensivt.

Jag vet dock inte hur jag ska fortsätta resonemanget... bara att det kändes relevant på nått vis...

Gör dina koskitfilmer då.. Så får alla andra göra de filmer de vill. Vad har du gjort för minimalistiska mästerverk? Tydligen är ju de mycket bättre än alla ambitiösa projekt...

Frågan är inte vad folk får göra utan vad man pallar att kolla på. Ta en titt i Kolla min film så är typ standardkommentaren : Jag orkade inte se hela. Och ibland så : Jag orkade faktiskt se hela. De e väl skojigare att kolla på nånting som e välgjort än att behöva genomlida nånting som någon bara har slafsat ihop. De e skitcoolt första gången man tar upp en videokamera och filmar allt man ser och använder alla effekter i kameran och slåss i luften och man gör allt i en enda lång tagning och leker och lär sej av sina misstag osv. Jag tror inte det finns nån som inte har gjort det, men dessa filmer är inte roliga att titta på för någon annan än för den som har gjort dom. Det är som med internskämt.

Gör dina koskitfilmer då.. Så får alla andra göra de filmer de vill. Vad har du gjort för minimalistiska mästerverk? Tydligen är ju de mycket bättre än alla ambitiösa projekt...

Ja koskitfilmer kan nog gå hem på youtube, om jag bara kan hitta någon som går med på att få koskit i fejset och se förvånad ut på kuppen så har jag nog en vinnare!!!!!!

Jag har varit inblandad i några sköna mindre långa filmer som jag tycker om att se på ofta. De är lite taskigt redigerade och oproffsiga i filmningen så vi har inte brytt oss om att lägga ut dem, men jag är annars nöjd med innehållet. Ser hellre en av dessa filmer 30 gånger på en dag än att se en entimmes amatörfilm.

Och jag menar inte att ambition är dåligt, för all del, jobba hårt men jobbar man stenhårt i tre månader på en 10 minuters film finns faktiskt chansen att den blir riktigt bra istället för en sunkig en-timmes film som ingen vill se klart.

Och egentligen är vad jag har gjort ganska irrelevant i frågan då det handlar om vad folk vill se, vad jag vill se, vad du vill se, osv. Inte vad jag har gjort själv. Jag är starkt av åsikten att man har rätt att peka och skratta på någon som lägger en brakare även om man står själv med hela ansiktet fullt av bajs.

?!!

När blev

vapen, pangpang, aliens, rymdskepp, orimlig sceneri som kräver långa resor, storslagenhet, 180 min speltid, krav på svåra och/eller dyra specialeffekter och djävulen och hans moster.
= inte välgjort?

Jag står inte och försvarar slarviga filmer, jag sågar idéerna om att ambitiösa filmer skulle vara sämre än andra filmer.

Har jag skrivit att det är bättre att göra en "sunkig en-timmes film" än att göra något välgjort?! Faktum är att de flesta välgjorda filmer jag har sett här omkring, dvs av personer som har hängt/hänger här, har varit "effektfilmer".

Ja koskitfilmer kan nog gå hem på youtube, om jag bara kan hitta någon som går med på att få koskit i fejset och se förvånad ut på kuppen så har jag nog en vinnare!!!!!!

Jag har varit inblandad i några sköna mindre långa filmer som jag tycker om att se på ofta. De är lite taskigt redigerade och oproffsiga i filmningen så vi har inte brytt oss om att lägga ut dem, men jag är annars nöjd med innehållet. Ser hellre en av dessa filmer 30 gånger på en dag än att se en entimmes amatörfilm.

Och jag menar inte att ambition är dåligt, för all del, jobba hårt men jobbar man stenhårt i tre månader på en 10 minuters film finns faktiskt chansen att den blir riktigt bra istället för en sunkig en-timmes film som ingen vill se klart.

Och egentligen är vad jag har gjort ganska irrelevant i frågan då det handlar om vad folk vill se, vad jag vill se, vad du vill se, osv. Inte vad jag har gjort själv. Jag är starkt av åsikten att man har rätt att peka och skratta på någon som lägger en brakare även om man står själv med hela ansiktet fullt av bajs.

Det är en skitbra idé att gå med i ett forum och börja med att tracka ner på andras sätt att skapa sina projekt samtidigt som man sätter sig själv på piedestal, det första man gör.

Utan tvekan bästa sättet att skaffa samarbetspartners för framtida projekt.

louis cyphre

tråden handlar just om slarviga filmer där ambitionerna varit för höga, man försöker till exempel göra en krigsfilm eller spionfilm där alla skådespelare är 15 år och allt spelas in på en dag och klipps på kvällen till en 2 timmars mastodontfilm med hela handlingen helt improviserad. det blir aldrig kul att kolla på nånting sånt för nån annan än dom som har gjort den. att vara ambitiös är det ju inget fel på och dom som har gjort dom små korta välgjorde effektfilmerna har ju beviseligen inte tagit sej vatten över huvudet utan har klarat att ro projekten i hamn så det är väl inte riktigt dom som tråden handlar om eller?

Java ex Machina

det där tycker jag va löjligt sagt. att fråga varför folk inte lägger ner mer energi och tid på sina projekt så att dom blir riktigt bra är ju inte samma sak som att komma in och säga haha din film suger, fan va rutten du e på att göra film, jag gör bäst filmer och du gör sämst. om man känner sej träffad av att ja jag kanske tog lite för mycket vatten över huvudet och slarvade lite här och där så borde man ta det till sej och försöka göra bättre nästa gång istället för att bli sur och börja hota med att ingen vill jobba med nån som ger kritik.

tråden handlar just om slarviga filmer där ambitionerna varit för höga, man försöker till exempel göra en krigsfilm eller spionfilm där alla skådespelare är 15 år och allt spelas in på en dag och klipps på kvällen till en 2 timmars mastodontfilm

Var då? Jag tror det är dags att läsa igenom första inlägget igen...