Gå till innehåll

Ska måla govlet grönt!


Recommended Posts

Hej! Jag har en green screen-duk hängandes i studion och vi har fixat en ljusrigg som funkar mycket bra, men nu har vi bestämt oss för att måla golvet i samma färg som duken. Duken är köpt och det är "green screen färg" alltså 100% grönt.

 

Kan man gå in i en färgaffär och be om 100% grön färg? Och be om hög mättnad?

 

Någon som har erfarenheter av detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jag har en green screen-duk hängandes i studion och vi har fixat en ljusrigg som funkar mycket bra, men nu har vi bestämt oss för att måla golvet i samma färg som duken. Duken är köpt och det är "green screen färg" alltså 100% grönt.

 

Kan man gå in i en färgaffär och be om 100% grön färg? Och be om hög mättnad?

 

Någon som har erfarenheter av detta?

Jag var och köpte grön färg från en färg affär.

Man fick välja mellan en massa olika gröna nyanser.

Så tog jag den ljusaste typ. De funkar inte att

komma in med färgkoder som jag testa först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redan en duk, ja. Den är professionell, ja!

 

Är inte green screen-dukar helt gröna? Alltså inga blåa eller röda färger?

 

Alltså: #00FF00 (i hex) ?

 

Eller?

 

Tänkte bara ifall du ska testa gå med hex koder till färgaffären

lär de inte funka. Jag testa med nå koder men dom

kunde inte använda såna. Så de är bara dra dit och

se vad dom har. Fanns säkert 100 olika grön när jag köpte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bara ifall du ska testa gå med hex koder till färgaffären

lär de inte funka. Jag testa med nå koder men dom

kunde inte använda såna. Så de är bara dra dit och

se vad dom har. Fanns säkert 100 olika grön när jag köpte.

 

Men vad? Det finns ju bara en storts grön som är helt fri från blåa och röda färger?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jag har en green screen-duk hängandes i studion och vi har fixat en ljusrigg som funkar mycket bra, men nu har vi bestämt oss för att måla golvet i samma färg som duken. Duken är köpt och det är "green screen färg" alltså 100% grönt.

 

Kan man gå in i en färgaffär och be om 100% grön färg? Och be om hög mättnad?

 

Någon som har erfarenheter av detta?

Hej det lättaste (och troligen bästa?) sättet är ju att du går in i färgaffären och ber att få hem färgprovskartor på de gröna nyanser som du tror kan vara samma färg som på din duk.

Väl hemma jämför du helt enkelt tills du hittar exakt rätt nyans bland färgkorten.

Sedan är det ju en enkel "match" att gå tillbaka och beställa rätt färg...

Mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

En grön färg utan något blått? Är inte det gul? Grön är ingen grundfärg och kan inte existera i "ren" form. Däremot är det inte helt sällsynt att färg innehåller lite svart för att dämpa mättnaden. Men är det så kritiskt med nyansen? I så fall borde enbart ogämn belysning göra duken helt oavändbar.

 

När jag målar hemma och inte vet vad jag skall ha för färg tar jag med mig ett färgprov och målarn rotar bland sina grejor, och efter en stund kommer han med en burk färg som är nära nog omöjligt att skilja från äkta vara, som de säger i hobbex-katalogen.

Länk till kommentar
Share on other sites

...men nu har vi bestämt oss för att måla golvet i samma färg som duken. Duken är köpt och det är "green screen färg" alltså 100% grönt.

 

 

Måla golvet grön om det är de ni vill. Man kan annars köpa en jätte lång duk och låta den ligga på golvet också. Annars tar du en färg som liknar er gröna färg. (tips är ju ta med ett prov) sedan hitta en färg som man kan måla på golvet, matt grön skulle jag tipsa dig så det inte blänker något..God luck

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså: #00FF00 (i hex) ?

Självlysande grön? Nä, som redan påpekats kan du naturligtvis inte applicera RGB-färgrymden på målarfärg. Ett RGB-värde är ett (långt ifrån perfekt) mått på utstrålande ljus, inte en egenskap hos en vanlig färg som enbart reflekterar ljus.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

En grön färg utan något blått? Är inte det gul? Grön är ingen grundfärg och kan inte existera i "ren" form.

 

Det beror på vilket färgblandnings system man använder. i RGB (pantheon) så är grönt en grundfärg (till skilnad från CMYK då).

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, nu snackar du i nattmössan. Vilka burkar färg använder man för att blanda fram en grundfärg, det här fallet grön?

 

Jag tror du menar "additiv färgblandning" dvs när själva ljuset är färgat. Då är grundfärgerna Grönt, indigo, och rödorange. Blandar man alla tre får man vitt ljus. Grönt och indigo ger cyan, grönt och rödorange ger gult etc. Det här är intressant om man skall belysa saker med färgat ljus, tex vid teater eller ett bildrör.

 

Skall man köpa färg i färgaffären att måla med så är det "Subtraktiv färgblandning" dvs grundfärgerna blå, röd och gul. De kallas också primärfärger. Dessa färger går inte att blanda från någon annan färg.

Blandar man alla primärfärger blir det svart eller nära nog svart. Grönt är en sekundärfärg (om man blandar primärfärger) och kan inte existera i en "ren" form.

 

Sorterar man in färgerna i någon sorts ordning så går det utmärkt att erhålla all världens färger varvet runt i en cirkel, hela vägen från violet till indigo. Det är nog därför svårt att peka någonstans i färgcirkeln och säga att denna nyans är den rätta, (allt från limegrönt till mossgrönt).

 

Det jag tror de flesta uppfattar som en ren grön färg är helt enkelt den grön som ligger rakt motsatta sidan till rött i färgcirkeln om man lyckas fördela färgerna proportionellt i en cirkel. Men då trasslar man till det genom att den gröna färgen kan ha olika grad av vithet (eller svarthet om man så vill). Den gröna kan ha olika grad av mättnad, eller så blir man helt förvirrad av adaption vilket är närliggande färgs påverkan av det gröna. Så en omättad grön färg, med hög grad av svärta som ligger nära en "ren" mättad röd kommer troligen uppfattas som helt neutralt GRÅ även om den per defention är "ren". Så, jag skulle nog låta blanda grönt efter färgprov, övertala färghandlaren att stå över det svarta och testa hur det blir. Det går nog bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och vill man ändå absolut ha ett grönt golv så gör man som den alltid praktiske Gorse var inne på. -Låt färghandlaren blanda färg efter ett färgprov.

 

Man kan inte ange färgen i varken RGB, Pantone eller CMYK-värden eftersom målarfärg blandas efter NCS-systemet som är baserat på tillgängliga pigment och hur färg uppfattas. (man kanske kan, men det lönar sig inte...) ;)

 

1. Gå till färgaffären och hämta färgprover (lappar med olika färg) i gröna färger.

2. Gå till studion.

3. tänd upp filmbelysningen och rulla ut greenscreenen.

4. ta fram färgproverna och jämför färgerna med greenscreenen i det rätta ljuset för att hitta den som är samma.

5. spring tillbaks till färgmånglarn och beställ färg av den blandning som står som siffror och bokstäver (NCS-koden) under den rätta färgen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...