Skrytsson Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Octavianus: Jag citerar vad jag skrev i en annan tråd: Så här säger Wikipedia: "En datorbild eller tv-bild består av ett antal linjer och om alla linjerna ritas upp i stigande ordning talar man om progressiv bildgenerering. Om däremot varannan linje ritas upp (först de jämna och sedan de udda) så kallas det växlande bildgenerering eller sammanflätande bildgenerering (engelska interlaced)." (http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan) Alltså, 25p består av 25 bidrutor per sekund där hela bilden tas i ett svep, medan 50i består av 50 bildrutor där bara hälften av bilden tas - uppdelad i horisontella streck där varannan bildruta tar varannat streck nerifrån och varannan tar de resterande. Jag hoppas det klarnade Observera att 25p inte alltid behöver vara bättre än 50i. Vid till exempel snabba kamerarörelser kan det ofta se lite "hackigt" ut. Men om man till exempel ska dra ner hastigheten, så kan man förlora den "knivskarpa bilden" och urskilja strecken vid interlaced tydligare, precis. Som sagt så är "p" kontra "i" en smaksak. 0 Citera
Octavianus Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 ja just det, det där visste jag, visste inte att det va det det hette bara. Tack ska du ha. 0 Citera
Octavianus Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Första begga hv20an? http://www.blocket.se/vi/13224175.htm?ca=10_s 0 Citera
Skrytsson Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Första begga hv20an? http://www.blocket.se/vi/13224175.htm?ca=10_s Coolt! 0 Citera
Skrytsson Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Hmm... verkar väldigt svårt att få tag i ett nd-filter. Cyberphoto har inget 43mm i lager, scandinavianphoto har ett med rätt mått.. dock betydligt dyrare. Verkar inte finnas alltförmånga fler affärer som har heller... 0 Citera
rea Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Vet sen att Cyberphoto hade med något motsvarande batteri i värdepaketet... något Ansmann batteri motsvarande BP-2L14 på 1300mAh. Verkar dock bara gå att köpa tillsammans med själva kameran (suck). Någon som har en annan idé? Citerar mig själv från några sidor tillbaka, länken till Cyberphoto är till det batteriet som är med i värdepaketet. Jag köpte extra batteri på cyberphoto 300:- får man väl räkna som OK. 24.se har ett 1500mAh för 249:- 24.se har dessutom en billig extern laddare för 199:- 0 Citera
Skrytsson Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Aa just det. Det kom jag ju egentligen ihåg. Tack för påminnelsen rea. Hmm, två 1500mAh-batterier går på 498:- och fraktfritt blir det om man köper för minst 500... Jaja borde väl hitta något för att fylla ut några kronor till. 0 Citera
Skrytsson Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Första begga hv20an? http://www.blocket.se/vi/13224175.htm?ca=10_s Andra. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=16515 0 Citera
beta75 Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Skrytsson; Kolla med photax.se för ND-filter. Dom har mycket speciella fotogrejor. ALt köpa ett större och en stepring. /KN 0 Citera
Calaf Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Vad hände med vår vän Calaf? Hihi, och givetvis råkar jag titta förbi idag;). Vad som hände med mig är att jag kom in på Göteborgs Universitet (ingen mer pendling till Högskolan i Halmstad - Hurray!!) och förlorade mitt Internet. Det vill säga, jag förlorade det inte som så, men jag flyttade och får nu vänta till januari innan jag får Internetuppkoppling igen:/. Förvisso segt, men desto mer tid till studier och film. Fast, med tanke på de bedrövliga resultat jag får när helst jag filmar innomhus, kanske jag skulle dra ner på filmandet och arbeta mer med ljussättning. De där utomjordingarna i Star Trek med halva huvudet svart och andra halvan vitt må fungera bra i SciFi, men kankse inte lika bra i övrigt... Cheerio! Calaf 0 Citera
Skrytsson Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Skrytsson; Kolla med photax.se för ND-filter. Dom har mycket speciella fotogrejor. ALt köpa ett större och en stepring. /KN Tack för länken. Himla svårt att hitta fram till ND-filtrerna dock. Och verkar inte gå att hitta några priser :S (http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm) Hihi, och givetvis råkar jag titta förbi idag;). Vad som hände med mig är att jag kom in på Göteborgs Universitet (ingen mer pendling till Högskolan i Halmstad - Hurray!!) och förlorade mitt Internet. Det vill säga, jag förlorade det inte som så, men jag flyttade och får nu vänta till januari innan jag får Internetuppkoppling igen:/. Förvisso segt, men desto mer tid till studier och film. Fast, med tanke på de bedrövliga resultat jag får när helst jag filmar innomhus, kanske jag skulle dra ner på filmandet och arbeta mer med ljussättning. De där utomjordingarna i Star Trek med halva huvudet svart och andra halvan vitt må fungera bra i SciFi, men kankse inte lika bra i övrigt... Cheerio! Calaf Jaså där ser man. Var ju kul att du tittade in. Usch, själv är man så beroende att man skulle få svar abstinens utan nätet... (skäms nästan lite av att säga det). Hursomhelst, lycka till på universitetet i Göteborg. 0 Citera
Norbert Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Hihi, och givetvis råkar jag titta förbi idag;). Vad som hände med mig är att jag kom in på Göteborgs Universitet (ingen mer pendling till Högskolan i Halmstad - Hurray!!) och förlorade mitt Internet. Det vill säga, jag förlorade det inte som så, men jag flyttade och får nu vänta till januari innan jag får Internetuppkoppling igen:/. Förvisso segt, men desto mer tid till studier och film. Fast, med tanke på de bedrövliga resultat jag får när helst jag filmar innomhus, kanske jag skulle dra ner på filmandet och arbeta mer med ljussättning. De där utomjordingarna i Star Trek med halva huvudet svart och andra halvan vitt må fungera bra i SciFi, men kankse inte lika bra i övrigt... Cheerio! CalafDu har gjort samma upptäckt som jag. Jag vägrar gain så jag får ta till den lilla lampan på framsidan av kameran inomhus ibland. :P Ska man göra spelfilm eller något visuellt snyggt i allmänhet så får man nog ta och lära sig att ljussätta. 0 Citera
soulpat Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 säljer min canon hv20, använd 1 gång checka tråden http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=16515 0 Citera
beta75 Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Skrytsson: Ring dom, dom har en massa grejor liggande i butiken till reapriser. Tror jag såg ett par ND-filter där i lite udda storlekar. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 såg att den sjunkit med en tusing i pris på cyberphoto. Nice. 0 Citera
jmalmsten Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Nu har jag jävlats ett tag med megaupload men det verkar som att det fungerar för tillfället. Jag har nämligen laddat upp den ovan nämnda test-videon vi spelade in när kameran var dagsfärsk... Inspelningsdetaljer: Inspelad i en källare med exponering i låsta lägen på låst 1/50 slutare och 25p-scanning. mitten av videon är rejält gainad eftersom vi körde helt i befintligt ljus pga snabbhetskrav i inspelningen. Totalt Run&Gun-inspelat... mao... allt är shakeycam-handhållet, allt är på instant autofokus och omtagningarna är minimala. Post-info: Redigerat i Premiere Pro 2 och mittersta halvan exporterades till targa-sekvens och fixades till med blod, flammor och annat i AE cs2... importerat tillbaka till premiere och exporterad som WMV9 i dubbla pass och 720p-upplösning (fram till dess gjordes allt i 1080p;))... Tankar om testet: den här kameran behöver ljus! första bilderna är riktigt snygga men så fort gainen slår in så tappar man mycket av upplösningskänslan. och i ja, Norbert;), i riktigt snabba rörelser ser även jag lite vobbel... men inget så farligt som i skräckexemplen förut i tråden... Videon finns här: http://www.megafileupload.com/en/file/9071/El-Central-720P-Stereo-wmv.html Password är... DUMDUMDUM!!!... "voodoofilm" ;) 0 Citera
Norbert Postad 7 september 2007 Postad 7 september 2007 Fräsig video jmalmsten! Anade lite inspiration från det där filmklippet du länkade till tidigare när vi pratade om steadycam kontra axelstöd. Det hade antagligen blivit mindre fladdrigt (notera: fladdrigt, inte vobbligt ;)) om någon form av axelstöd hade använts, men fortfarande skakigt nog för att passa stämningen. Det vobblade som värst vid 1:08 men annars ser det inte så farligt ut. Bruset är påtagligt i vissa av klippen som du säger men jag la inte märke till det första gången jag kollade. Det naturliga ljuset var ganska stämningsfullt, samtalet i början ser riktigt bra ut. Jag anar att kamerans ringa storlek var en fördel när du filmade bakifrån axeln på killen som stod mot väggen i början. Man hade ju inte fått plats med en CineAlta eller dylikt där. :) Vad säger de i början? Och förresten, skotthålet i hissfönstret var ballt. Tumme upp. 0 Citera
Norbert Postad 7 september 2007 Postad 7 september 2007 Jag har satt ihop ett litet klipp för skojs skull, inget lika häftigt som jmalmstens dock. :) 25p Cinemode 1/50 F- ingen aning, mindre öppning än 1.8 i alla fall 0.0dB gain 720p WMV 2-pass CBR 6.78 MB Länk: http://files.filefront.com/HV20_cc_test.wmv/;8501125;/fileinfo.html Vad jag vill visa med det här klippet är att HV20 gärna drar hudtonerna lite åt magentahållet. Jag gillar att färgkorrigera för att lyfta fram lite mer naturliga hudtoner och få lite mer stuns i bilden. Fick samtidigt en chans att testa lite kort DOF. :D Jag gillar tamejfasen Cinemode. Det ger mer kontrastomfång så man har mer frihet i efterarbetet. Dock kan bilden upplevas som soft men det har diskuterats hårt och länge om det beror på ett elektroniskt "soft-filter" eller om det bara är avsaknad av digital kantskärpa. Jag skulle nog alltid använda Cinemode om det gick att få den att stanna på 1/120 slutartid när man vill göra slow motion. 0 Citera
Skrytsson Postad 7 september 2007 Postad 7 september 2007 jmalmsten: Såg snyggt ut. Håller med Norbert om att bruset bara syns när man kollar efter det. ...ja vad är det de säger? Norbert: Jo, det såg bättre ut med din färgkorr. Hade du contrast inställd på "-" i kameran? När jag körde det + cine mode tyckte jag att allting blev lite "för grått". Svarta partier i verkligheten blev nästan lite gråaktiga... Btw vad körde du för färgkorrigeringsfilter? 0 Citera
Norbert Postad 7 september 2007 Postad 7 september 2007 Jo precis, jag kör med allt på -1 och det blir på tok för matt och tråkigt men det lämnar istället mer utrymme att förbättra i post. Jag vill ha så mycket information med i bilden som möjligt för jag litar hellre på mitt eget omdöme än kamerans, och så tycker jag helt enkelt att det är roligt att korrigera. :) På det där klippet använde jag levels för att krossa svärtan en aning och color curves för att ta bort lite blått i högdagrarna. Utöver det gav jag det lite extra skärpa och färgmättnad. 0 Citera
Skrytsson Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Verkar som cyberphoto har nd-filtret (43mm) i lager nu igen... :) En fråga, som jag inte vet om någon såg förut, är om... äsch jag citerar mitt inlägg istället. På cyberphoto.se så har de skrivit "X4 ger 2 steg längre slutartider" i beskrivningen på ND-filtret. Anta att man befinner sig ute i gassande solsken och för att inte överexponera tvingas man hålla typ F/6.2 (utan filter). Hur stor bländare (bländaröppning) skulle man kunna komma upp till med ND-filtret? F/4.2? F/3? Skulle det vara möjligt att fästa ett till filter "på" det första filtret (om man köper 2 st). Jag antar att filtret i så fall måste ha en gänga på båda sidorna... 0 Citera
Norbert Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Det är fullt möjligt att skruva filter i varandra. Ju fler glas framför linsen desto sämre kvalitet blir det ju dock i teorin. Istället kan du kanske leta ett kraftigare ND. Om du ändå ska skruva två filter i varandra så kan du prova att skruva två polarisationsfilter på varandra för då kan du själv välja hur mycket ljus som ska släppas in genom att rotera filtren i förhållande till varandra. :) EDIT: Hittade en tråd på hv20.com som beskriver detta trick lite närmare, finns även ett videoklipp: http://www.hv20.com/showthread.php?t=1132&highlight=polarizers 0 Citera
Skrytsson Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Oj, det var häftigt. Jo, känns nog bättre ändå att köpa ett filter. :) Men vad betyder att det ger "2 steg längre slutartider" egentligen? Innebär det att man kan få samma exponeringssteg men med två bländarvärden lägre... alltså 2,7 istället för 4,7 eller 1,8 istället för 3,8..? 0 Citera
Norbert Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Ingen aning om vad det betyder men de verkar i alla fall mena att man kan ha längre slutartid, så det finns egentligen ingen information om hur många bländarsteg den tar ner ljuset. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.