Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu är jag snart medlem i HV-20-klubben, men jag vet inte riktigt vad som är rekommenderat att beställa hem tillsammans med kameran. Det jag hade tänkt är väl det här:

Extrabatteri (Det ansmann som rekommenderas på Cyberphoto)

Panasonic DV 60-band

Soligor UV-filter verkar vara bra att ha.

Röde videomic (den billiga varianten)

Ett kvastskaft

Manfrotto Stativ Digi 728B + videohuvud 390 (ok, detta är en vild gissning, men cyberphotos hemsida rekommenderade detta)

Hähnel MCL 103 batteriladdare för Canon videokameror (Vet någon om detta fungerar till HV-20's batterier?)

Billigt minneskort.

Något slags hyfsat billig väska.

Så, har jag missat något, jag antar att jag får med alla sladdar. Om jag har fel så säg vad jag bör köpa extra. Om ni ser något som jag borde låta bli eller byta ut mot något bättre så säg gärna till (om ni till exempel anser att jag bör köpa ett annat stativ).

Postad

Köper du värdepaketet hos cyberphoto får du med uv-filter, 5 st videoband, väska, firewirekabel och extrabatteri så du kanske lika gärna kan utgå från dom grejerna om du har tänkt handla där. Väskan som följde med tyckte jag var helt OK.

HDMI-kabeln följer inte med så har du en HDTV med HDMI-anslutning så är det något man troligtvis vill köpa till.

Postad

Ja, men så blev det ändå en Zoom H4 istället som ljudupptagare. Den främsta anledningen var nog egentligen att jag ville vara säker på att få bra ljud - utan bruset i micingången som många verkar få. H4an kan man ju använda dels som en extern enhet (att spela in ljud på) men man kan också koppla den till HV20 (line out -> mic-ingången) vid till exempel "familjefilmer" då man inte har lika höga krav på ljudkvalitén. Till spelfilmer kommer jag nog ha den "externt" och synka i post. Har testat detta och klappar man med händerna innan kör varje sekvens så verkar det inte bli några problem. En annan fördel är att man slipper alla förlängningskablar. Att man kan fästa den på stativ är också bra. Om ni vill se/höra ett test av hur ljudet blir så är det bara att säga till.

Jaja nu får man väl spara ett tag och hade jag inte fått hjälp med momsen så hade det blivit tufft.

Bild på setupen ihopkopplad:

http://img507.imageshack.us/img507/1917/hv20mtillbehryp2.jpg

Postad

Skrytsson, handtaget som Zoom:en sitter på kommer väl från en Panasonic DVC30-kamera? Hur fäste du det på HV-20-kameran?

Nu kommer du ju att få kanonljud från kameran, eller rättare sagt kanonljud eftersom du inte använder ljudet från kameran! :)

Postad

Rogge: Alldeles rätt. Har en kompis som har en AG-DVC30 men inte använder den speciellt mycket - och dessutom alltid har micen på en bom när han använder den - så jag fick ta handtaget helt enkelt. Det passade dock inte eftersom metallplattan som ska haka i tillbehörsskon satt för långt in i handtaget. Jag tog fram verktygslådan och satte några skruvar innanför plattan (se bild nedan) för att på så sätt få den längre ifrån handtagets nederdel. Sedan behövdes det en liten fjäder också (se till höger om plattan) för att den inte skulle glida runt eller riskera att ramla av. Jag måste erkänna att det kanske inte är stadigt till 100 % (bara till 98) men det får duga så länge - tills jag har mer tid och pengar till att fixa något bättre. Jag använder det bara vid "familje- & släktfilmer", annars har jag zoomen extern på ett stativ.

StenR: Det som jag har spelat in än så länge med zoomen ej kopplad till kameran har fungerat utmärkt att synka i post. Jag har inte upplevt några fördröjningar, har dock inte jobbat med sekvenser på längre än 3-4 minuter. När jag hade den kopplad till kameran så testade jag att spela in zoomens ljud i kameran och på zoomen själv. Tyvärr sitter zoomen så nära kameran, med min anordning, (se bifogad bild i mitt förra inlägg) att den också tar upp en del av "kamerasurret". Slutsatsen är att om den är så pass nära kameran så gör det ingen skillnad om man tar ljudet som går in i kameran eller ej vad gäller kvalitén. Men om man (ändå) har den kopplad till kameran så kan det vara en god tumregel att alltid spela in på bägge maskinerna ifall någon knasar.

Det bästa av allt är ändå, ur ljudkvalitétsmässigt perspektiv, att spela in med zoomen en bit ifrån kameran och sen synka i post. Har gjort några intervjuer med olika personer då jag testat detta och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med resultatet. Kan ladda upp lite om ni är intresserade av att höra (och se).

http://img514.imageshack.us/img514/6072/handtaghv20rl6.jpg

Postad

kommer precis från en tv studio och har fått 10 dv band med mig.

Jag stoppar dem i min HV 20 för att redigera vidare i min mac.

Men banden spelar upp för långsamt/i fel hastighet och ljudet är konstigt

Bilden är skarp dock

Stoppar jag den i en annan gammal dv kamera så funkar allt, men den kamerans kvalitet är kass vid överföringen

Är det någon inställning jag missat..

Jag har åkt berg o dalbana i menyerna och fattar inget

Hjälp!

Janne Jansson

Postad

Jag svarar själv..

Du har fått mini dv kasetter med dv cam inspelning.

Detta format klarar inte din HV 20

Idioter som gett dig detta format utan att informera dig om att du måste

ha en kamera som klarar att spela upp formatet. typ Sony

Janne

Postad

Ni som har HV20 : har ni fortfarande problem med "wobblandet" ?

Ska köpa en kamera snart och är tveksam till HV20 pgr av att jag nästan uteslutande kommer hålla kameran i handen (alt väldigt simpla lösningar)

Skulle en Sony HDR HC7 passa bättre kanske ?

Postad

har inte haft något problem med wobblandet än iallfall. Jag skjuter för tillfälle en kortfilm där vi använder kameran. Dock på stativ och gående med det.

Postad
Ni som har HV20 : har ni fortfarande problem med "wobblandet" ?

Ska köpa en kamera snart och är tveksam till HV20 pgr av att jag nästan uteslutande kommer hålla kameran i handen (alt väldigt simpla lösningar)

Skulle en Sony HDR HC7 passa bättre kanske ?

Jag hade vissa problem, men det kan vara jag som är kräsen. Utifrån de få tester jag hann göra kan jag i alla fall säga att det fungerade lite bättre för mig när jag handhöll kameran än när jag körde med min idotiskt dåliga stabiliseringsannordning.

HC7 bygger på samma teknik (CMOS, rullande slutare) så den borde bete sig på samma sätt som HV20.

Ett råd, prova kameran själv. Om den inte passar dina krav kan du lämna tillbaks den. Köp på internet så har du 14 dagars ångerrätt.

Postad

Tomtebo (28 juli 9:13): Ja, jag ska försöka hinna ladda upp någonting i morgon.

Hur går det med kortfilmen?

Rallen: Handhållet har jag haft ganska mycket problem. På stativ något bättre. Har dock inte testat mig fram så mycket hur man ska gå med stativet för att undvika det. Har hört/läst att man ska försöka hålla handen vid mitten av tyngdpunkten för att få bättre balans. Håller annars med Norbert. På Lindqvist Radio & TV i aspudden kan man känna och kanske testa lite med den. (Vet dock inte om de fortfarande har den kvar - de sa att de kanske skulle ta bort den ur sortementet när jag var där för någon månad sen).

Norbert: Men det där med ångerrätt gäller väl bara om man fortfarande har den oöppnad..?

Postad

skrytsson: det går rätt hyffsat. Det har varit lite dåligt väder samt att det blåser så jävla mycket så man har ej hört skådespelarna. Ska nog skjuta om de flesta scenerna idag. Men annars går det väldigt bra! 90% av filmen utspelar sig på ett hustak, på en trevånings hus tak. Så det är därför det blåser lite. Men annars går det kanon. Ska nog dra på en socka eller liknande på micken. :)

Postad

"HC7 bygger på samma teknik (CMOS, rullande slutare) så den borde bete sig på samma sätt som HV20"

Ok jag trodde det var ett problem som var unikt för just HV20. Vet inte riktigt vad man ska tro egentligen. Jag har ju bara haft en DV-kamera innan så jag är ju ingen expert. Kanske inte ens skulle märka av det !?!?

Får hoppas att Elgiganten,Siba eller ONOFF får in den snart....

Postad
Norbert: Men det där med ångerrätt gäller väl bara om man fortfarande har den oöppnad..?
Nja, vesäntligen oförändrat skick brukar det vara.

Ok jag trodde det var ett problem som var unikt för just HV20. Vet inte riktigt vad man ska tro egentligen. Jag har ju bara haft en DV-kamera innan så jag är ju ingen expert. Kanske inte ens skulle märka av det !?!?
Jag hade också bara haft en dv-kamera innan, med elektronisk bildstabilisator dessutom. Det tog ändå inte många sekunder innan jag märkte att det var nåt tokigt med HV20. Min gamla dv-kamera kändes många gånger stabilare.

Men som sagt, jag tycker att du ska prova själv. Det verkar vara väldigt subjektivt. Alla ser det inte som ett problem.

Postad

Nu är det uppladdat. http://www.archive.org/details/HV20_ZoomH4_test01

.mov-klippet är en ca 30 sekunder lång sekvens ur en intervju med Birgit Friggebo (som har landställe i samma "by" som oss). Nämnvärt är att filmningen skedde "halvt" i smyg så inställningarna på kameran kanske inte var de helt optimala. Likaså med volyminställningen på zoomen. Förutom att synka ljudet från zoomen så har ingen bearbetning gjorts i post - både ljud och bild är i sin ursprungliga form (förutom att exporteringen gjordes i Sorenson Video 3-codecen + nerkonvertering till 720p, så materialet är inte helt okomprimerat). I övrigt kan jag inget annat än att konstatera att när min syrra pratar i micen så slår ljudet över en aning och volymen känns lite för hög i förhållande till Birgits (detta går nog lätt att justera i post). Den lilla bländaröppningen gör hela bilden väldigt skarp. För skarp, tycker jag nog. Får nog ändra till tv-mode nästa gång så jag kan köra på kortare slutartid (större bländaröppning) för att få lite kortare skärpedjup (kanske lite mer inzoomat också). I helhet så måste jag säga att jag är väldigt nöjd.

EDIT: Någon som vet någon bättre sida att ladda upp material på än archive.org? Tog jag vet inte hur många timmar att ladda upp den här filen på 142 MB :(

• 2 veckor senare...
Postad

Hur länge tror ni det dröjer tills denna kamera kommer ner till en prisnivå då tom fattiga grabbar som jag har råd med en? Den har väl varit ute på marknaden ett tag nu och så vitt jag kan se har hållt ett stadigt pris kring 10.000.. Jag har väl en 8.000 att spendera.. Vad tror ni?

Postad
Hur länge tror ni det dröjer tills denna kamera kommer ner till en prisnivå då tom fattiga grabbar som jag har råd med en? Den har väl varit ute på marknaden ett tag nu och så vitt jag kan se har hållt ett stadigt pris kring 10.000.. Jag har väl en 8.000 att spendera.. Vad tror ni?

Du kan ju få en HV10 för 7.800, inte riktigt samma finesser men bilden är inte dålig och du kan sätta en 35mm adapter på den med.

Postad

HV20 verkar ha sjunkit någon hundralapp i pris sedan releasen. Det är nog bara att vänta tills priset möter din budget om du är inställd på en kamera. Den kanske börjar dyka upp på begagnatmarknaden förr eller senare också.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...