Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
LRTV sa att det trodde att det skulle få in den i början av April. Men de kanske inte vet vad det pratar om? (Leveranstidsmässigt alltså)
Jag får intrycket av att LRTV vet vad de pratar om vad gäller videoutrustning, men jag har aldrig haft med dem att göra personligen. Vi får hålla utkik och hoppas helt enkelt. Det borde ju isåfall vara nästa vecka eller om två veckor. Man får också hoppas på att priset inte är alltför högt. Under 11 500 kr ska den kosta annars väntar jag.

trevligt klipp med 35mm adaptern. Såg ju alldeles lysande ut
Jajamen, för så lite pengar ser det verkligen bra ut. :) Provade färgkorrigera några bilder från den videon i Photoshop och det kan se ganska fint ut innan man börjar se macroblocken.
Postad
Jag får intrycket av att LRTV vet vad de pratar om vad gäller videoutrustning, men jag har aldrig haft med dem att göra personligen. Vi får hålla utkik och hoppas helt enkelt. Det borde ju isåfall vara nästa vecka eller om två veckor. Man får också hoppas på att priset inte är alltför högt. Under 11 500 kr ska den kosta annars väntar jag.

Cyberphoto tar ju 11400 (ink.) och LRTV brukar hålla sig där omkring. Men nu måste jag rätta mig själv. Det var Scandinavian Photo som sa att den "ska börjas säljas 2 april.." INTE LRTV. De har inte sagt nåt bestämt.

Nån som har en lite mer specifik extrautrustningslista till HV20? Adaptrar m.m.

Postad

Jag funderar på vad man ska använda för band då man ska börja spela in? Blir det hdv band eller blir det högkvalitativa dv-band av något märke?

Ett nytt klipp från kameran har kommit ut! Gott intryck från mig. http://447productions.com/HV20_60i_h264.mov

I klippet har han använt sig av Instant Autofocus i normal läge. Om ni vill läsa mer finns det på dvinfos forum (http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=89938)

Postad

Jag kommer antagligen att para ihop den med en SGpro-adapter. Sony Premium ska vara bra miniDV-band med få dropouts. Jag tror jag fortsätter med sånna.

Annars kan ett polfilter, uv-filter, mikrofon, motljusskydd, vidvinkelkonverter eller telekonverter vara bra att ha beroende på vad man ska filma.

Postad
J

Ett nytt klipp från kameran har kommit ut! Gott intryck från mig. http://447productions.com/HV20_60i_h264.mov

I klippet har han använt sig av Instant Autofocus i normal läge. Om ni vill läsa mer finns det på dvinfos forum

fick ju in DOF i focusen iallafall, Dock känns det bättre att man har det manuell med en tex som jag också tänkte införskffa mig, en SGpro adapter.. Sedan är det ju att införskaffa sig en bra microfon osv :)

Postad

Om vi skulle börja räkna på det hela var borde man då hamna i för prisklass? Om man nu ska ha en hv20 med adapter samt en helt ok mick?

Jag har fått det till kring 21000sek med försäkring dock ingen mick då jag har en redan?

HV20 för 12000sek inkl försäkring

SGpro runt 9000sek inkl skatt och frakt om inte ännu mer. :/

Man kommer nog hamna på 25000sek om man vill göra mycket med kameran.

Jag tror jag kommer vänta lite med att köpa adaptern. Blir nog till att försöka hitta på något projekt som man kan få pengar för eller hitta en lämplig sponsor som kan hosta ut de pengarna för adaptern.

Postad
fick ju in DOF i focusen iallafall, Dock känns det bättre att man har det manuell med en tex som jag också tänkte införskffa mig, en SGpro adapter..
Det går ju att ställa den manuellt på kameran med, men kanske lite besvärligt med den lilla ratten.

Om vi skulle börja räkna på det hela var borde man då hamna i för prisklass? Om man nu ska ha en hv20 med adapter samt en helt ok mick?

Jag har fått det till kring 21000sek med försäkring dock ingen mick då jag har en redan?

HV20 för 12000sek inkl försäkring

SGpro runt 9000sek inkl skatt och frakt om inte ännu mer. :/

Jag har också en mikrofon redan, det enda jag behöver är någon slags upphängning till den som jag kan fästa i tillbehörsskon på kameran.

Attans, jag räknade inte med skatt på SGpro. Då blev den genast lite dyrare ja. Jag gör nog som du och väntar med adaptern tills den verkligen behövs för något projekt. Men 21 000 kr är fortfarande drygt 14 000 kr ifrån en XH-A1 så det gör ju fortfarande inte lika ont.

Vad får man annars för runt 20 000 kr nu som filmar progressiv HDV med cine gamma?

Postad
Men 21 000 kr är fortfarande drygt 14 000 kr ifrån en XH-A1 så det gör ju fortfarande inte lika ont.

Vad får man annars för runt 20 000 kr nu som filmar progressiv HDV med cine gamma?

Sant. Men är man och andra sidan en fattig student som vill ha ett liv utöver filminspelning så blir det kärft med pengar. ;)

Postad

Det har du ju så rätt i. Ett förslag är att börja med kameran och köpa tillbehör lite titt som tätt när det passar. Man behöver kanske inte ha allt på en gång. :)

Postad
r.

Nytt fint klipp i ett mörkare perspektiv har precis kommit in på dvinfo. http://www.camuser.co.kr/cam_vm/VID_...007/03/low.wmv

Kan aldrig se dessa klipp från den sidan, är det för jag inte installerat kinaspråket på firefox eller vad? Iallafall, jag håller med att 20k är rätt dyrt för att få allt. Tanke på bilderna och att manuelfocusen (Dof) funkar rätt bra på denna kamera så överväger jag nog att vänta med Sgpro adaptern och köra enbart med kameran till projektet i sommar. Ska ju spela in det i juli och får pengarna i juni så har ju inte direkt råd/tid att vänta på SGpron..

Postad

En kort fundering: ni som pratar om SGPro, har ni uteslutit de andra 35mm adaptrarna som alternativ? Och i så fall, på vilka grunder?

(Jag funderar på att införskaffa en, men har just nu ingen aning om vilken jag ska välja...)

Postad

Hmm, jag kan inte heller tanka det där klippet.

Jag väntar nog också med adapter tills jag har något projekt spikat där jag verkligen behöver den. Jag gör inte så mycket spelfilm. Kameran kommer antagligen att användas mestadels till naturfilm i vår/sommar. Då är kanske en telekonverter en bättre investering för mig.

har ni uteslutit de andra 35mm adaptrarna som alternativ? Och i så fall, på vilka grunder?
Jag personligen väljer SGpro för att den verkar bibehålla det mesta av skärpan och den har mest trovärt bokeh av alla adaptrar. G35 kommer i närheten av SGpros bokeh men då är den istället statisk. Jag hade en statisk adapter tidigare och nu vill jag ha en dynamisk. SGpro har också utbytbara objektivfästen så man är inte bunden till ett märke på objektiv.

Jag grundar detta på de åtskilliga testfilmer och färdiga filmer jag har glott igenom med de mest populära adaptrarna (SGpro, Letus, Brevis35, M2, G35, etc) och alla erfarenheter jag har läst om från andra som använder dem.

Om SGpro inte hade funnits hade jag antagligen valt Brevis35 eftersom den är enklare att montera och den ger fortfarande skaplig bild.

M2 är populär för att den har varit med längst. Dock ger den för soft bild för min smak.

Postad

Nejdå, jag har sett värre. När jag letade vidvinkelkonverter till min DVX100 förut så hittade jag bara en och den kostade omkring 13 000 kr har jag för mig. Ju större gänga desto dyrare antar jag.

Men då betyder det att Scandinavian ska kunna börja sälja HV20 på tisdag om man ska tro deras påstående alltså? Det är ju 2a april då.

Föresten, jag har läst manualen och oroar mig lite för att man inte har någon som helst kontroll över varken slutare eller bländare när Cine Mode är aktiverat. Man kan nämligen välja mellan P, Av, Tv eller Cine Mode enligt manualen. Jag har frågat om detta på dvinfo men inte fått något direkt svar.

Postad

Tjenare Norbert!

Jag märker att du har blivit het på en ny kamera! Tror säkert att det kan bli en riktig hit med HV20!! Men jag tror att om det går får du nog försöka att få tag på konvertrar med längre brännvidder, om du ska filma naturfilm.

Jag körde tidigare som du vet på originalobjektiv 20x på XL2 med extender 1,6x och det blir omräknat 32x, men inte ens det förslog, utan det var först nu i höst när jag köpte EF-adapter och sigma 50-500 som jag är nöjd!

Men det märker du efterhand! Hoppas du får tag på de grejer du är ute efter, men som sagt försök att leta efter telekonvertrar som ger mer förstorning, så underlättar det naturfilmandet!

Lycka till!

Mvh KDA

Postad

Men då betyder det att Scandinavian ska kunna börja sälja HV20 på tisdag om man ska tro deras påstående alltså? Det är ju 2a april då.

Låter ju toppen! Sen att de är billigast just nu är ju bara ett plus. TBH har ju ett hundra mindre fast då eu-import.

Jag tänkte också på det här med linser. Funderar på att köpa raynoxs vidvinkel lins. http://www.scandinavianphoto.com/product/item.aspx?iID=3405761

Verkar det vara en bra lins tro? Eller ska man köpa någon annan? För den här linsen ger väl inga extrema omväxlingar av bild så att det ser för runt ut.

Föresten, jag har läst manualen och oroar mig lite för att man inte har någon som helst kontroll över varken slutare eller bländare när Cine Mode är aktiverat. Man kan nämligen välja mellan P, Av, Tv eller Cine Mode enligt manualen. Jag har frågat om detta på dvinfo men inte fått något direkt svar.

Hoppas inte att detta blir något problem till att inte köpa kameran.

Postad
Jag märker att du har blivit het på en ny kamera! Tror säkert att det kan bli en riktig hit med HV20!! Men jag tror att om det går får du nog försöka att få tag på konvertrar med längre brännvidder, om du ska filma naturfilm.
Att man har. :) För det priset finns det inte mycket som slår HV20. Jag var tidigare inne på en XH-A1 men jag fick samvetskval över priset eftersom jag inte filmar professionellt så HV20 kom som en skänk från övervåningen.

Jo, 22x låter relativt kort för just naturfilm. Jag har filmat en del talgoxar i vinter och det hade alltid varit roligt med mer zoom naturligtvis, men då har jag bara 10x zoom att leka med just nu. 22x är ändå mer än dubbelt så långt. Möjligen att man kan få tag på en 3x konverter men då är jag orolig för vinjettering och dylikt. En 35mm adapter och ett zoomobjektiv borde ju fungera men då blir vinjetteringen antagligen ännu mer påtaglig.

Jag kan tro att du är nöjd med din EOS-adapter och 50-500mm, det borde väl hamna på 3600mm med EOS-adapterns förstoring på 7,2x? Och 3600mm motsvarar väl i sin tur omkring 128x förstoring? Det går nog inte av för hackor.

Funderar på att köpa raynoxs vidvinkel lins. http://www.scandinavianphoto.com/pro...px?iID=3405761

Verkar det vara en bra lins tro? Eller ska man köpa någon annan? För den här linsen ger väl inga extrema omväxlingar av bild så att det ser för runt ut.

Den där linsen ser helt okey ut. Jag vet inget om just den linsen men Raynox HD-serie verkar få bra betyg.

Uppdatering: Man ska tydligen kunna låsa exponeringen eller ändra den med joysticken medan Cine Mode är aktiverat. Det hade varit perfekt om man kunde ändra slutartiden i Cine Mode också men man kan ju inte få allt för dryga 11 500 kr. :)

Postad

Uppdatering: Man ska tydligen kunna låsa exponeringen eller ändra den med joysticken medan Cine Mode är aktiverat. Det hade varit perfekt om man kunde ändra slutartiden i Cine Mode också men man kan ju inte få allt för dryga 11 500 kr. :)

Hehe :) aja då vet vi de iallafall. Skönt att man kunde göra något iallafall. Just nu på min lista så är det, en Hv20 kamera med en telekonverter så länge. Sedan ska jag få tummen ur röven och göra den där 35mmadapter och testa de på hv20. Så hoppas jag att det blir ett trevligt resultat.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...