Java ex Machina Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 ...har nu fått ett releasedatum. Avatar, James Cameron's long-awaited non-doc follow-up to his 1997 Oscar-winning blockbuster Titanic, has claimed its date of release, and it's going to be hitting theatres on Memorial Day weekend in 2009. That's in just 27 short months for those who want to start standing in line. With a cast that includes Sam Worthington, Zoe Saldana and Sigourney Weaver, Cameron's sci-fi epic is about a wounded ex-marine, thrust unwillingly into an effort to settle and exploit an exotic planet rich in bio-diversity, who eventually crosses over to lead the indigenous race in a battle for survival. Låter lite som The Last Samurai, fast i rymden och av en mycket bättre filmskapare. Det bara måste man se. 0 Citera
Max_H Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Det finns INGA SOM HELST PLANER på att MISSA premiären. Fasen... man kanske ska boka flygresan redan... /Max 0 Citera
Anna_Dea Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 WOHO! CGI-FEEEEST! och sen kommer Battle Angel Alita som är en grym Manga. 0 Citera
Java ex Machina Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 Empire Online är fanimej en av de bästa när det gäller att utforma filmartiklar. Avatar Has A Date! Yes, James Cameron’s CG-augmented blockbuster, which is sure to raise the bar on event movies so high that the bar will get a nosebleed and start whimpering like a little girl before being rescued by a noble fireman, has bagged itself a release date: Memorial Day weekend, 2009. Now, being British, Empire has no idea when Memorial Day is, but we’re assured it’s sometime in summer. Probably May. Don’t worry, we’ll seamlessly input that info once we’ve paid a trip to Wikipedia! 0 Citera
jmalmsten Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 haha... memorial day 2009... har sett releasedatumet skjutas upp x antal gånger nu. Hoppas han kan sätta sig ner och göra filmen nu. 12 år är lite väl lång tid mellan filmer även för honom... (räknar då inte med hans 3d-dokumentärer) enligt engelska wikipedia är det sista måndagen i maj... vänta nu... en så stor film får premiär på en måndag??? ja just det ja... alla är lediga... ja, som sagt... det är bara att börja spara pengar... har ju ett par år på oss... om vi nu fortfarande hänger här vid den tiden... varför inte anordna en Avatar-resa via voodoofilm till LA? Grupp-pris på både flyg och hotell...:D Totala filmnördresan;) För den här filmen måste ju ses på stor duk med den däringan digitala 3d'n som cameron utvecklat. Och jag tvivlar på att vi får hem dom till sverige så snart... 0 Citera
Java ex Machina Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 2009 vill jag äga en stor duk hemma, men det beror på vad priserna för en 1080p projektor sjunkit till då. 0 Citera
jmalmsten Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 till råga på allt ska väl specsen vara 1080 p 120 fps plus polariserande glasögon synkade till projektorn:( Tror det blir billigare att flyga till Los Angelinos och se det som det är meningen... 0 Citera
Java ex Machina Postad 24 februari 2007 Författare Postad 24 februari 2007 Enligt Ain't it cool för ett tag sen så kommer Avatar kanske att bli den första filmen som utnyttjar den nya ultracoola 3d-affisch-tekniken som gör att man kan lagra 8 sekunder video i papperstunn plast med hjälp av pulslasrar. kolla in länken ovan för artikeln och fler exempel. 0 Citera
Max_H Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 till råga på allt ska väl specsen vara 1080 p 120 fps plus polariserande glasögon synkade till projektorn:( Tror det blir billigare att flyga till Los Angelinos och se det som det är meningen... Word... Testade en "preview" för detta (dvs 3D-tekniken) på IBC för ngt år sedan, med öppningsscenen i "Hitta Nemo". Übercoolt var bara förnamnet. Flygbiljett till sökes... (om inte Cosmonova uppgraderar lite...) /Max 0 Citera
jmalmsten Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Om han nu inte får för sig att dubbla 1080P kameror inte är tillräckligt och istället snackar in sig hos oakley och bygger in dubbla 4K Reds i sin senaste Fusion-kamera... Det enda som hindrar är ju att distributionnätet skulle minska ytterligare... Något som redan hotar denna senaste blockbuster. Någon som vet om det finns planer att bygga in denna nya 3d-visnings-teknik i europa? Läste någonstans om London som säkraste kortet eftersom även om berlin troligen skulle få en sådan bio så är ju risken stor att dom dubbar filmen. :( Men som sagt... hur många skulle hänga med på en Avatar-tripp till LA 2009? Kan ju söka bidrag och kalla det studieresa eller nått;) 0 Citera
louis cyphre Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Enligt tyska källor har de slutat dubba där nu.. Om det är sant eller inte har jag ingen aning om.. 0 Citera
jmalmsten Postad 27 februari 2007 Postad 27 februari 2007 Cameron klämmer in Fusion-kameror på NBA ;) http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSN1617812920070217 "Attendees will wear modern polarized glasses that enable them to see a 3D image. The cameras will be virtually stationary to avoid overwhelming viewers' senses, and audio will come from courtside instead of the announcers' booth." det får mig att fundera... kommer camerons actionfilm innebära nya begrepp för psykologin? jag menar... när man läser den tio år gamla scriptmenten och tänker på hur realistiskt det skulle kunna bli... kommer biograferna börja utrustas med spypåsar nu också? 0 Citera
_nemo_ Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Concept-art http://www.aintitcool.com/images2007/avataralien.jpg Jag vet inte jag, det beror ju på hur den är i rörelse, sen som sagt är det ju bara concept-art, behöver ju inte alls se ut sådär i filmen. 0 Citera
Munthe Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Cameron har redan testat Red och självklart snackas det inte så mycket om hans slutsats i olika Red-hysteri-forum. Han ville inte använda Red eftersom han tycker att bilden känns för vass och skarp. Motiveringen var att han inte vill utsätta skådespelare för Reds närbilder. Cameron och Peter Jackson var några av dom första som Red uppvaktade med prototyper. Peter Jackson var tydligen nöjd. Bortsett från det så finns det idag ingen standardiserat workflow för red. Pace/Fusion är helt proprietary vilket garanterat underlättar för Cameron. 0 Citera
Munthe Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 haha... memorial day 2009... har sett releasedatumet skjutas upp x antal gånger nu. Hoppas han kan sätta sig ner och göra filmen nu. 12 år är lite väl lång tid mellan filmer även för honom... (räknar då inte med hans 3d-dokumentärer) Vi får trösta oss med att Cameron har varit allt annat än frustrerad över att inte göra långfilm (jag känner lite folk som jobbar nära honom). Undervattendokumentärerna är förmodligen hans största drömmar som gått i uppfyllelse. Bismarck och Aliens From The Deep är nog det han egentligen vill göra mest eftersom han är så tekniskt besatt av dykning. Hans brorsa bygger ju alla fiberoptiska HD-rovers och jag kan tänka mig att det var där någonstans som iden på att bygga en egen kamera föddes. Bismarck-kamerorna är modifierade Sony-kameror från början. Titanic gav honom den ekonomiska möjligheten att hålla på med alla dom där pojkdrömmarna. 0 Citera
Jawo Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Men som sagt... hur många skulle hänga med på en Avatar-tripp till LA 2009? Kan ju söka bidrag och kalla det studieresa eller nått;) Beroende på min ekonomiska status så är jag nog på. På riktigt. 0 Citera
filmnisse Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 hur många skulle hänga med på en Avatar-tripp till LA 2009? Kan ju söka bidrag och kalla det studieresa eller nått;) jag är med! 0 Citera
Eibon Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 uhm kommer filmen enbart visas i vrålavancerade 3d-biografer? 0 Citera
jmalmsten Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Eibon: Tror att en 2d utgåva kommer släppas för icke-3d-anpassade biografer... men det är ju lite som att titta på matrix på en 14tums svartvit husvagnsteve och tycka att filmen är dålig... (som en bekant gjorde;))... 3d är ju enda sättet jag skulle acceptera att se filmen i... Jawo & filmnisse: då kan vi bli tre iallafall... nån fler? Munthe... Ja... Cameron kommer nog inte haffsbyta kameror förrän han gjort både Avatar och Battle Angel som han tydligen ska filma omlott om jag inte minns fel... Filmningen av Avatar är ju som sagt igång sedan en tid tillbaka sedan innan Red släpptes lös på marknaden... Så... om Avatar blir 2009 så lär väl Battle Angel bli där runt 2012 eller nått sånt? Vid det laget lär ju dels 3d-biograferna vara utbyggda och 4k lär ju vara mer utspritt än Red-One alena... men om folk vill använda 4k är ju en annan sak... 2k kan ju räcka långt och hur många har använt 35mm när det finns 70mm... och varför använda 70mm när det finns IMAX? och när vi ändå håller på... varför inte IMAX3D? ... Och jo... Camerons fascination för dykning är ju väl dokumenterat... dels i The Abyss och så har han ju skämtat om att han föreslog att göra Titanic mest för att få pengar att åka ut och filma vraket själv... och kalla det för "research"... Så att han har varit allt annat än deprimerad och sysslolös kan jag ju förstå. Det är ju bara vi som långfilmstittare har känt lite avsaknad de senaste 10 åren efter titanic... Dessutom så syns ju 3D-tendensen också i Titanic när man får se dom styra roboten med VR-glasögon och skärmen har stor text med "Left Eye"... En annan drömgrej vore ju om dom släppte en Bonusgrej med en distributionsutformad T2:3D nu när tekniken finns... För Biovisning framför allt men kanske ett extramaterial på den säkerligen kommande superduper 1080p HDDVD/Blue Ray Disc utgåvan av T2... Eller så får man kanske ta å se den när man ändå är i LA om den nu fortfarande visas... 0 Citera
Eibon Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 antar det är nog bra att se den 2d eftersom den måste spela in astronomiska summor pengar för att gå jämt upp. 0 Citera
jmalmsten Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 öy! Bilden har fått en kommentar från the man himself! Detta står att läsa på Nördbibeln: AICN http://www.aintitcool.com/node/34946 You recently posted some artwork of a supposed Na'vi character. Don't know where you got it but it's spurious. I've never seen that piece of art. We had a lot of free-ranging conceptual stuff in the early days of design two and a half years ago, and it might be something that was done then but not shown to me, but it is definitely not remotely our actual character design. Aside from two legs, two arms and a tail, it doesn't have any features in common with our final designs. Så hon är inte blå då heller? If I had to guess I'd say it's a piece of fan art based on the description of the Na'vi from the old treatment which was leaked twelve years ago. That description is obsolete relative to the shooting script, since things have changed a lot over the years. Som jag länge misstänkt... mycket lär ju ha ändrats efter 10 års arbete på filmen;) Väntar spänt på att dom ska släppa resten av brevet:) 0 Citera
_nemo_ Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Väntar spänt på att dom ska släppa resten av brevet:) Din väntan är redan över. 0 Citera
jmalmsten Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 haha... dammnit... hade inte hunnit uppdaterat mig så långt än... sorry...;) Jag får väl skylla på att jag kanske har lite narkos kvar i knoppen efter gårdagens röv-operation... edit: Jävlar vad fel det där lät... 0 Citera
_nemo_ Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Jag får väl skylla på att jag kanske har lite narkos kvar i knoppen efter gårdagens röv-operation... Hahaha, vi vill ha detaljer! Eller? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.