Tomtebo Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Ah, men på något sätt känns det som det blir ungefär samma sak ändå. tanke på att man mnåste betala moms från ebay också? plus tull och skit? I för sig så har jag inte sett någon heller använda sig av dem. men jag tror den skulle funka? 0 Citera
Norbert Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Daniel verkar ha testat många olika achromatlinser och han ville inte börja sälja innan han hade hittat en som fungerade perfekt. Om inte annat får du en konfiguration som ingen annan verkar ha provat än. Det kan ju vara kul. 0 Citera
Tomtebo Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Mailade han igår om den grejen. Tydligen var den utsåld, så jag är inte den första som testar den. Den 9e november skulle han förmodligen ha några. Då ska man beställa den. Känns lite bättre att få allt från samma ställe än överallt, tvärs över hela världen. Mjo, han har ju testat många olika linser så det borde vara jävligt bra. Angående betallnig norbert. betalade du igenom Paypal eller vad, med daniel alltså? 0 Citera
Norbert Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Ah, så pass. Konstigt att man aldrig har läst några erfarenheter med den då. Yes, betalningen sköttes med paypal. Jag kombinerade det med e-kort eftersom jag inte har något visa eller mastercard. Fungerade klockrent. 0 Citera
Tomtebo Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 gött, nu har man sina ringar också. väntar till den 9e november då jag beställer achromaten och gg holder :) 0 Citera
Norbert Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Välkommen in i spelet. Ska bli spännande att se resultatet. :) 0 Citera
Tomtebo Postad 3 november 2007 Postad 3 november 2007 Indeed. efter nästan ett år av frågor, svar och reserch känns det som man är äntligen på gång att lösa mysteriet. Norbert hur har du satt ringarna btw? bajonett,3,2,3,1? 0 Citera
Norbert Postad 4 november 2007 Postad 4 november 2007 Indeed. efter nästan ett år av frågor, svar och reserch känns det som man är äntligen på gång att lösa mysteriet. Norbert hur har du satt ringarna btw? bajonett,3,2,3,1?Jo, har hållt på rätt länge jag också. Visserligen byggde jag en likadan adapter som jmy förut, men den här är jag mycket mer nöjd med. Var ute och filmade lite med en "talang" framför kameran igår och jag har testat colorgrada lite. Videon finns här: http://dodownload.filefront.com/8961579//ad4a2e6f0de03cfb1eb1f398f500dbd4f9d89f194f6d412b7f10f5646840a5325810edf778c61d2b Ringarna har jag satt som bajonett, 2, 3, 3, 1. I änden (närmast mattskivan) av ring 2 har jag satt uv-filtret och i den första ring 3 har jag satt mattskivan. Ett tips, sätt inte uv-filtret i samma ring som mattskivan för du kommer att behöva skruva isär och göra rent mattskivan på båda sidorna. Jag satt i säkert 1-2 timmar igår och försökte rengöra min, men det är i princip omöjligt att få bort allt. Det kommer till och med små skräp på mattskivan när man skruvar tillbaks ringarna så det känns som ett evighetsarbete. De små skräpen syns ändå inte om man har vidöppen bländare, men jag känner att jag hellre vill blända ner objektivet än kamerans egen optik så att det ser så autentiskt ut som möjligt. 0 Citera
Tomtebo Postad 4 november 2007 Postad 4 november 2007 Okej tack för den informationen. det behövdes. Filmen var bra, mycket bra Color grade av dig. vem är det du filmar? en polare eller :)? Alltså, när jag ser på din video så blir man helt förälskad i kvaliten. för ungefär 2tusen får man sådan bra skärpa. Det är sjukt bra. förestän vilken diamter på uv filterna? 55mm? Du norbert, tänkt på en grej. du har inte börjat fixa en railrod support till adaptern? sitter funderar på ifall man ska bygga en eller köpa en. 0 Citera
Norbert Postad 4 november 2007 Postad 4 november 2007 Det är mycket riktigt en polare jag filmade, närmare bestämt den enda som kan tänka sig att stå framför linsen för den goda sakens skull. :D Jag är otroligt nöjd med hur adaptern presterar för pengarna. Bilden blir inte långt ifrån lika skarp som utan adapter och kant till kant-skärpan är inget jag kan klaga på. Bokeht är fenomenalt. Adaptern käkar dock ljus inomhus men då får man helt enkelt skaffa fram ljus. Jag känner absolut att detta är en adapter som jag vill filma mina "seriösa" projekt med... om man bara får mattskivan riktigt ren vill säga. :P Uv-filtret jag köpte var 55mm, yes. Har faktiskt börjat fundera på något stöd så att man slipper hålla i kameran så fult som man gör. Du kanske såg att det guppade och vobblade en del i videon. Ett sånt där Manfrotto Telestöd från cyberphoto ser inte helt dumt ut: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700293 . Jag tror jag beställer ett sånt tills vidare. Ett riktigt rodsystem från t ex Cavision (typ det här http://www.cavision.com/rods/minidv.htm) vore jäkligt lämpligt för då kan man enkelt montera mer grejer som handtag och axelstöd, men det är lite dyrt och jag har inte hittat någon återförsäljare i sverige. Att bygga eget är väl inte att tänka på om man inte är duktig på CAD och har tillgång till en metallverkstad. Jag har dock funderat på om man skulle kunna bygga något eget slags axelstöd till det hela så att man får stabilare tagningar och så att en hand hela tiden kan vara koncentrerad på objektivet. Har även börjat leta små lcd-tv med bra upplösning (helst över 800x600), för jag har upptäckt att det är ganska jobbigt att inte se bilden rättvänd när man filmar. Lilliput 7" ska tydligen vara bra, men Varizoom har en 7" med lämpligt fäste så att man kan sätta den i tillbehörskon på kameran. Det är i alla fall inte så svårt att fokusera med HV20s egna display som jag trodde det skulle vara. 0 Citera
Tomtebo Postad 4 november 2007 Postad 4 november 2007 Okej. blir nog en manfrotto telestöd. har dock inget sådant stativ, så jag vet inte riktigt hur man fäster den på ett stativ, men det löser man väl. Jag har redan börjat kolla på grejer för beställa en egen tillverkad followfocus, http://www.hv20.com/showthread.php?t=1924 XFR follow focus. Kollade med conrad i sverige och det kostade 395kr med frakt att köpa den där gearen. Sedan köpa 25tandade kuggen och en knapp går väl samanlagt på ungefär 500kr för en najs followfocus. Mjo, en display har man också funderat på. men den blir nog på nästa lön. Har du några länkar på de följande skärmar du nämner? Förestän vilka Linser har du? Jag har budat på tradera nu så jag äger inom några dagar följande Canon FD Linser: 200mm 1.4 28mm 2.8 50mm 1.8 Detta kostade mig samanlagt 8-900kr tror jag. 0 Citera
Norbert Postad 4 november 2007 Postad 4 november 2007 Fasiken, nu blev jag sugen på en sån där follow focus med. 500 kr låter inte farligt. Länka gärna till alla ingredienser när du har bakat ihop den. :) Nackdelen är väl att man blir tvungen fixa ett riktigt rodsystem för att kunna fästa den på ett vettigt sätt. Lilliputskärmen har jag bara hittat på ett ställe men den återförsäljaren verkar inte få bra recensioner: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151004 Varizoomskärmen med batteri, fäste, väska och solskydd hittar du här: http://www.varizoom.com/products/monitors/vztft7u.html Lite dyrt kanske med tanke på att det blir frakt, moms och tull på det. Ah jag orkar inte modifiera för att kunna använda FD-linser men jag måste medge att de är billiga och lättillgängliga. Jag har suttit och letat gamla linser men jag hittar nästan bara FD till bra priser. :P Jag har en Nikkor 50mm F1.8 och ett Sigma 70-300mm F4.0. Jag är ute efter en vidare lins, någonstans mellan 20mm och 28mm, men jag hittar bara de lite nyare linserna med autofokus. 0 Citera
Tomtebo Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Man blir ju sugen att göra en, men problemet kvarstår om railen. Måste komma på ett sätt hur man på något sätt får fast followfoucsen, på något. eller helt enkelt bygger en egen rail support. mjo liileput skärmen, verkar bra men återförsäljaren är man ju tveksam om. den andra skärmen och accessoarerna är ju lite dyrt, : 0 Citera
Norbert Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Någon i tråden på hv20.com hade tydligen byggt fast den där hemmagjorda followfocusen på ett sånt där Manfrotto telestöd, men då var den inte ställbar i höjdled. Han gjorde så att den gick att fästa i två lägen för de två linser han själv körde med. Man ska nog köpa Varizoomskärmen nu om man ska köpa den. Dollarn är ju inte så fasligt dyr. :) Lilliput är ju som sagt mycket billgare men jag vet inte om det finns något lämpligt sätt att fästa den på? Den måste väl dessutom fästas uppochner. Varizoomen har tydligen en funktion för att rotera bilden när man använder den med adapter. 0 Citera
Tomtebo Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 okej, najs norbert. give me the update sen då. bilder osv :) är det bara jag eller är det bara du och jag som håller denna tråd levande? Ska försöka luska ut ett sätt med railen. tror jag har en bra idé på gång nu faktiskt. Mer info kommer :) 0 Citera
Norbert Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Verkar som vi är ensamma för tillfället. Jag slår vad om att folk ändå sitter och läser vår dialog här i alla fall. :) Man får ett rodsystem (Cavisionkopia) på ebay för inte så fasligt mycket: http://cgi.ebay.com/Universal-Rod-Support-for-matte-box-XL2-JVC-GY-HD101E_W0QQitemZ120177672490QQihZ002QQcategoryZ83878QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Frågan är om man vågar. :P 0 Citera
Tomtebo Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Förmodligen så gör dom de :) Iallafall, betalade precis mina grejor nu, så de kommer snart till mig, Objektiven och achromaten och gg hållaren. Ska bara beställa mattskivan från cyber nu. Mjo ebay grejen är lockande, men jag satt och funderade ifall man inte kan ta typ en macro bälg och ändra? som tex, denna. http://www.tradera.com/Panagor_macrobalg_for_M42-auktion-51379749#pic Är ju bara ta bort själva bälgen. sätta sin adapter där istället. modifera den. eller vad tror du om min idé? 0 Citera
Octavianus Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 jag kan bekräfta att det är iaf en som sitter och läser. Jädrigt fint jobbat det där. Speciellt bara för 3k. Men varför itne bygga såntdär railsystem själv, kan väll inte vara så svårt, kanske inte blir så snyggt, men få det att funka måste väll gå? Jag kanske itne ska säga ngt, jag är ju inte ens i närheten så kreativ som ni är. Men när du norbert byggt din, vad skulle du säga att svårhetsgrade är på en skala från 1 till 10, där tio är toksvårt. Är sugen på att bygga en själv, när man skaffat en kamera. Jag har verkligen inte tummen mitt i handen, men man vill ju inte misslykas när man lagt ut massa pengar på delar. Btw, är din matteskiva fast, eller har du en motor som gör att den vibrerar? 0 Citera
Norbert Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Förmodligen så gör dom de :) Iallafall, betalade precis mina grejor nu, så de kommer snart till mig, Objektiven och achromaten och gg hållaren. Ska bara beställa mattskivan från cyber nu. Mjo ebay grejen är lockande, men jag satt och funderade ifall man inte kan ta typ en macro bälg och ändra? som tex, denna. http://www.tradera.com/Panagor_macrobalg_for_M42-auktion-51379749#pic Är ju bara ta bort själva bälgen. sätta sin adapter där istället. modifera den. eller vad tror du om min idé?Gott! Hm jaadu, man har ju rören i alla fall. Du måste fortfarande bygga fästen till kamera och optik som är ställbara i höjdled på nåt sätt. Det är också det som är det svåraste med att bygga eget. jag kan bekräfta att det är iaf en som sitter och läser. Jädrigt fint jobbat det där. Speciellt bara för 3k. Men varför itne bygga såntdär railsystem själv, kan väll inte vara så svårt, kanske inte blir så snyggt, men få det att funka måste väll gå? Jag kanske itne ska säga ngt, jag är ju inte ens i närheten så kreativ som ni är. Men när du norbert byggt din, vad skulle du säga att svårhetsgrade är på en skala från 1 till 10, där tio är toksvårt. Är sugen på att bygga en själv, när man skaffat en kamera. Jag har verkligen inte tummen mitt i handen, men man vill ju inte misslykas när man lagt ut massa pengar på delar. Btw, är din matteskiva fast, eller har du en motor som gör att den vibrerar? Byggde ett sånt där railsystem förut men vi använde så mycket stål i det så det blev allt annat än lättviktigt, och det blev verkligen allt annat än fint. Det svåraste är väl att göra spåren i styckena som ska gå att ställa i höjdled, men har man en fräs eller en stark borr och tålamod så går det. Jag tror vi gjorde det med en vanlig handsåg så det kan gå. En annan grej som är lite jobbig är att komma på hur man ska fästa bitarna runt rören. Vi svetsade fast muttrar i ändarna av fyrkantsprofiler och köpte gängade rattar som vi då skruvade in mot rören. Det fungerade väl för sitt syfte, men åter igen, väldigt styggt och otympligt. Jag önskar man var lite bättre på CAD och hade tillgång till någon metallverkstad med CNC-maskin. :) Svårighetsgraden i att bygga adapter kan inte vara hög. Jag är verkligen allt annat än händig av mig. Det svåraste är att limma fast uv-filtret eftersom det glipade lite mellan filterring och innerring på tuben (i alla fall för mig). Det löste sig genom att jag petade ner lim i glipan med en tandpetare, men vill man så kan man ju prova dra något lager tejp utanpå filterringen så att den passar bättre. Den andra utmaningen var att få mattskivan på rätt avstånd och dessutom rak. Jag är glad att jag köpte en hållare som inte behövde limmas för då hade jag aldrig klarat det. Jag fick prova mig fram helt enkelt. Mattskivan är fast i min. Det blir billigast och enklast att bygga. En annan orsak till att jag valde statisk är för att jag vill kunna köra med korta slutartider utan att det blir någon förändring i bilden. En nackdel är dock att man inte kan blända ner särskilt mycket utan att eventuella skräp och repor börjar synas. 0 Citera
Tomtebo Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Trevligt att någon kollar tråden :) Iallafall, kollade lite på denna http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=51073430#pic Han sa att den är 17cm lång. dom flesta brukar vara det. Men om man tar bort den svarta bälgen, sätta fast en platform eller dyl i slutet av dem. hålen i båda ändarna kanske man kan fräsa ner lite så man kanske får igenom eos ringarna där, då har man ju en stabil för adaptern. eller något liknande. funderar starkt på köpa den, kostar liksom under 100kr. finns ju lite oliak versioner där ute. Jag kör samma som norbert då jag märker att det funkar om någon undrar.- Norbert. hur många mm från objektivet ligger din mattskiva? dessutom, har du en eller flera uv filter? 0 Citera
Norbert Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Ska bli kul att se vad du kommer fram till. Jag har ärligt talat ingen aning om hur långt avståndet mellan mattskiva och objektiv är eftersom jag tittade på bilden på mattskivan och provade mig fram. Annars tror jag det står i Daniels videotutorial hur långt avståndet ska vara mellan ytterkanten på objektivfattningen och kanten på mattskivehållaren. Jag har bara ett uv-filter mellan mattskiva och objektiv. Achromaten fungerar som dammförsegling på den andra sidan. 0 Citera
Tomtebo Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Ah, jo jag antog att jag bar tvungen att kolla tutorialen. Men det var zooma mot något objektiv långt borta. sedan lägga mattskivan så den är focus eller dyl? hört att de ska vara mellan 40-44mm. Jo jag antog att det var ett UV filter. Suttit mätt här lite och jag ska nog beställa bälgen och försöka modifiera den under helgen när jag gör adaptern senare. Borde teknisk sett fungera de jag har tänkt. var först lite osäker om den skulle hålla vikten, men själv adaptern väger inte så mycket så de borde stålbälgrören hålla. Om jag lyckas så har jag ju tjänat in ungefär 1000kr :) Lägger upp en DIY om jag lyckas, tar kort under mitt byggandet. jag menar, om jag och en polare kan göra en k98 helt från schratch och se äkta ut så borde jag kunna göra ett railsystem :) 0 Citera
Norbert Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Men det var zooma mot något objektiv långt borta. sedan lägga mattskivan så den är focus eller dyl?Ja precis, och en zoom borde göra det enklare. Jag gjorde det med mitt 50mm. :D Lägger upp en DIY om jag lyckas, tar kort under mitt byggandet. jag menar, om jag och en polare kan göra en k98 helt från schratch och se äkta ut så borde jag kunna göra ett railsystem :)Ska k98:an användas i någon film eller? :) 0 Citera
Tomtebo Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 Den har redan används i en film. (heter februarikrisen) De va mitt projektarbete i 3an. skulle försöka göra en verklighetbaserad film av februarikrisen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Februarikrisen Handlade om en man som förde över den koden underätelsetjänsten knäckte. ( i bifogade ser du en liten bild på den) Nog om de. Har fått min mattskiva! väntar med spänning på grejerna från Daniel. Hur lång tid tog det för dig Norbert att få grejorna? Köpte ett Uv filter MC igår så har jag betalt för den, så nu har man alla grejer. Bara att snickra ihop skiten! YAY! 0 Citera
Norbert Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 Nice, vi gjorde en film om vinterkriget i högstadiet som visserligen innehöll pyroteknik men den såg inte hälften så bra ut. :D Tog bara några dagar för mig att få mattskivan när han hade skickat den, så du bör nog ha din snart. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.