Gå till innehåll

Guldbaggegalan 2007


larsson12

Recommended Posts

Du är något ute på hal-is om du tror det var bara 15-åringar som gick på den filmen. Sen verkar du inte ha något alls vettigt argument varför Titanic är VÄRLDENS mest FRAMGÅNGSRIKASTE film!

 

Kolla på filmsverige de senaste 20 åren och säg någon film som ens kan titulera sig bra? Vi har visserligen 2 st. Fanny och Alexander, och Ondskan. Men resten? Moodysson gjorde väl en bra film iom Fucking Åmål, men resten var ju inte så mycket att hänga där i julgranen.

Hur ar Titanic "VÄRLDENS mest FRAMGÅNGSRIKASTE film!", den har faktiskt inte dragit in mest pengar. Den ligger pa delad plats i antal vunna oscars med Ben-Hur och ROTK.

 

Fanny och Alexander tillhor inte de senaste 20 aren.

 

 

ON-TOPIC:

Nagon som tyckte att Underbara Alskade fortjanade basta film (jag sag att den fick tittarpriset)?

 

Det kanns riktigt drygt att man inte kunnat se na svenska filmer sa man inte kan sitta har o klaga pa hur svensk film suger! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur framgångsrika tror du att bergmans filmer är komersiellt?

 

Bergman är tveklöst den mest kommersiellt gångbara regissör vi haft i Sverige. Trots att hans filmer nu är gamla och på svenska så är dom det starkaste kortet i SFs katalog ute på marknaderna år efter år. Bergman är liksom Cameron oerhört bra på dom där allmänmänskliga greppen som gör filmer internationellt gångbara. Till skillnad från samtliga nominerade filmer på Guldbagge-galan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo komersiellt gångbar är han (och förtjänar det) men inte i jämnförelse, fast det var en dålig jämförelse kanske. Offtopic-äventyret förföljer den här tråden :D

 

Jag har inte sett förortsungar, men jag har hört att den ska varar rätt usel.

 

Bästa var att Nils-petter Sundgren, på "rödamattan" sa att att årets svenska filmer var så dåliga (ej citat) sedan vann han ett hederspris. Först vägrade han att gå upp (eller var han bara blyg ?) Han förtjänade verkligen priset, han var nog den enda som fick publiken att stå upp och aplodera på ett icke svenskt artigt vis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det förresten bara jag som tycker att Guldbaggegalan med sin layed-back humor och självdistans piskar den pretantiösa och träiga Oscargalan flera gånger om? Filmerna må vara mediokra, men galan är grymt bra!

 

Jag håller inte med dig. För det första är Guldbaggen väldigt varierande i kvalitét. Oftats är det rena öststats-TVn. I år tog dom till sig av kritiken från förra året och drog på med Las Vegas-dekor (resultatet blev Italiensk 80-tals-show-TV).

 

Sedan tycker jag att det rent allmänt är roligare att se på Oscars eftersom juryarbetet är mycket tyngre och det är inte samma känsla av personlfest där styrelsen ger arbetarna pris för årets medarbetare (som är EXAKT vad Guldbaggen är - med undantag för publikpriset som mest gör en deprimerad över hur dålig smak svensk biopublik har alt. Hur tråkiga alternativ det finns att rösta på). Guldbaggen känns ankdamm och för mig är det inte underhållning utan enbart ångest eftersom det påminner mig hur litet vi har det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla priser är politiska (särskilt det svenska eftersom filmerna är finansierade av våra politiker och priserna delas ut av samma politiker till skillnad från de Oscarsnominerade filmerna). Men det är inte arbetsgivaren som ger dom anställda pris på Oscarsgalan. Alltid nåt.

 

Att tävla i filmkvalité är ju omöjligt så man får ju ta det för vad det är. Varje dag är en tävling i filmbranschen. Vinnaren lyckas finansiera sina filmer. Förlorarna sitter hemma och drömmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte direkt politiska..........utan en spegel av hur Sverige fungerat de senaste 50 åren inom film och TV. Inbördes beundran i en betongelefant som inte rör på sej. Alla är rädda om sina jobb. Betongen kan enbart monteras ned av folket i generationer, ungefär som Berlinmuren, i bild talat. Alla ni som söker in på DI, kolla vad det är först. Till stor del kunde man förstå detta vid guldbaggen, ifråga om vinnare.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Min recension av det hela.

 

Hade sett typ en film av alla, och det var Att Göra En Pudel. Den filmen fick mig att verkligen känna att Lena Nyman borde vunnit. Lia vann, tjopp. Hur som helst, de ytterst korta delarna som jag såg av filmerna gjorde att jag fick ett litet sug efter att se mer av Anastasios Soulis (Underbara Älskade). Förortsungar skulle också funka att se som söndagsmatinee. Mer än så bär jag inte med mig i vad jag vill se av de nominerade. Möjligtvis Mörkret Faller kanske blir sedd, men bara om jag slipper hyra den.

 

Så, Sissela..är hon rolig eller är hon inte? Hon är småmysig, sådär trivsam. Underhållningen som kom i form av danser och sång kändes som att den lika gärna kunde serverats på en sportgala. Låtsas-trailerna var OK, som en insikt "vi-känner-igen-det-och-vi-måste-gå-vidare". Hoppas jag.

Talen...de saknade sting. Det där lilla extra som gör att man kommer ihåg dem. Överhuvudtaget så känns det som att vi glömmer att vi som vill hålla på med underhållning faktiskt ska ta bort människor ifrån verkligheten. Ingen magi alls över något egentligen. Och som herr Munthe tidigare nämnde med företagsfest..jag håller med där.

 

Jag vet inte om det är för att jag är tjej, men jag VILL ha glam och jag VILL ha stora tal och jag VILL se folk leva ut. Oscarsgalan må vara lång, men den har magi.

 

Kan garanterat komma tillbaka och bittra mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa var att Nils-petter Sundgren, på "rödamattan" sa att att årets svenska filmer var så dåliga (ej citat) sedan vann han ett hederspris. Först vägrade han att gå upp (eller var han bara blyg ?) Han förtjänade verkligen priset, han var nog den enda som fick publiken att stå upp och aplodera på ett icke svenskt artigt vis.

 

Nae han gick upp först men blev stoppad av studiomannen som ledde tillbaka honom till sin plats, så drog dom dit en steadycamsnubbe som filma honom när de läste upp hans namn, och DÅ skulle han gå upp. (tror även dom sa typ "välkommen upp på scen" eller nåt för att han skulle fatta att han skulle gå upp senare) Då fick dom lixom med hans käcka gång upp också)

 

Man måste ju ta och se förortsungar nu eftersom den tog storslammen, alla kategorier den var nominerad till + den däringa geten. Nu är ju förväntningarna tokhöga. Jag gillade att Storm fick pris för fotot, det var den värd, och även om jag hade tyckt filmen var dålig i övrigt (men det tycker jag inte) så spelar det ju ingen roll, fotot var lika snyggt för det. Är ju därför man delar upp baggarna i olika delar, för att man ska slippa se till helheten på alla, det gör man ju i "bästa film" enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillade att Storm fick pris för fotot, det var den värd, och även om jag hade tyckt filmen var dålig i övrigt (men det tycker jag inte) så spelar det ju ingen roll, fotot var lika snyggt för det. Är ju därför man delar upp baggarna i olika delar, för att man ska slippa se till helheten på alla, det gör man ju i "bästa film" enligt mig.

Jag har inte sett storm, men bara for natt e vackert innebar inte att det e "bra" foto. Ett exempel e ju att skrackfilmer "ska" vara morka, komedier "ska" vara ljusa. Eventuellt e ju natt fel i fotot, val av kamera, val av vinklar, val av farger, val av fokus, val av rorelse, etc om nu hela filmen e dalig. Det viktiga e ju generellt att fora storyn och filmen framat, inte halla pa med bildonani. Jag alskar fotot i Road to Perdition, men det e pa gransen till for bra, sa det nastan drar bort en fran resten av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Storm var det sämsta nånsin och även om fotot är snyggt så är det mycket möjligt att filmen blev mycket sämre pga det, då det är väldigt troligt att skaparna sket i att regissera och skriva och istället bara valde scener som skulle få snyggt foto.

 

Dock inget ont om fotografen i sig, för fotot är jävligt snyggt. Men bra som sagt...vet inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Å såna där resonemang är så tråkiga. Särskilt i ett forum för människor som gör film. Alla som har gjort en film vet ju att det där du skriver, Pandan, inte är hur det går till på en inspelning. När recensenter skriver att folk borde ägnat mer tid åt manus, lagt ned mer energi på personregi eller vad det nu är utan att ha en ANING om hur mycket av det ena eller andra som faktiskt lades ned av vad under produktionen tycker jag att det är ok. Alla vet att recensenter inte vet nåt eller kan nåt om hur filmer görs. Därför är det skönt att slippa den typen av resonemang i forum för filmare. För vi vet att det finns miljarder fler parametrar av anledningar till att någonting inte blir särskilt lyckat än att "skaparna sket i att regissera och skriva".

 

Foto blir aldrig snyggt utan en regissör som vet vad den håller på med. Fråga vilken filmfotograf som helst. Och tvärtom. Och med tanke på hur länge Måns och Björn brottades med manus innan det blev grönt ljus på produktionen så är ju ditt påstående om att dom sket i manus helt ointressant.

 

Det är ganska många filmare inne här på forumet. Jag vet att Anders Nilsson (som var nominerad för När Mörkret Faller i år) och Peter Lindmark (9mm, Rånarna, Exit) brukar vara inne och kika och det skulle inte förvåna mig om dom, precis som jag, tycker att det är rätt komiskt när det påstås hit och dit om anledningarna till varför saker gått fel. Har man ingen insikt i produktionen och saknar produktionsrutin så spekuleras det lätt i luft.

 

Däremot tror jag att vi som jobbar med film tycker att det är väldigt kul att läsa kritik. Kul som i nyttigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg sista timmen av galan på nätet nu... betydligt bättre än förra året som bestod av en kaskad av tråkiga skämt och segdragna sketcher. Snabbare tempo och små komiska trailers mellan priserna (med film som medium!) gjorde det bättre. Inga exceptionella tacktal direkt, men det var okej.

 

Från en sak till en annan, i vår regionala filmfestival här i krokarna fanns det för några år sedan en barnfilm om ankor som vandrar på en väg - regisserad av en viss Anders Nilsson (tyvärr inte han). Vi skämtade hela festivalen igenom om att han gick från Noll tolerans till ankfilmer (inte vidare kul för er som inte var där, men jag garvade gott i alla fall). ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det är för att jag är tjej, men jag VILL ha glam och jag VILL ha stora tal och jag VILL se folk leva ut. Oscarsgalan må vara lång, men den har magi.

Så är det ju, sånt får vi inte här. Påminner när vindarna blåste om musikfestivalen i TV. Då bildades alternativa festivaler, det var det som gällde då, inte tävling av något slag fick förekomma. Alla var ju "kulturarbetare". Samma sak nu när odemokratiska vindar blåser inom film med skitigt hår, doft av gammalt lådvin och brunkol.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Så är det ju, sånt får vi inte här. Påminner när vindarna blåste om musikfestivalen i TV. Då bildades alternativa festivaler, det var det som gällde då, inte tävling av något slag fick förekomma. Alla var ju "kulturarbetare". Samma sak nu när odemokratiska vindar blåser inom film med skitigt hår, doft av gammalt lådvin och brunkol.

/nils

 

Varför ser de det som en tävling och inte ett firande av filmsverige? Visst att man säger "vinnaren är", men skulle det inte kunna vara så att det speglar självförtroendet eller icke-självförtroendet inom svensk film när vi ska ha den i galasammanhangen.

Lite lagom, som att vi inte går in för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Alla priser är politiska (särskilt det svenska eftersom filmerna är finansierade av våra politiker och priserna delas ut av samma politiker till skillnad från de Oscarsnominerade filmerna). Men det är inte arbetsgivaren som ger dom anställda pris på Oscarsgalan. Alltid nåt.

 

Att tävla i filmkvalité är ju omöjligt så man får ju ta det för vad det är. Varje dag är en tävling i filmbranschen. Vinnaren lyckas finansiera sina filmer. Förlorarna sitter hemma och drömmer.

 

Du har helt fel. De Juryn är de som väljer vilka som får priserna och dem går efter sitt hjärta och smak.

 

Jodå, visst kan man tävla i filmkvalite, Värför skulle man inte kunna det? Jag menar alla som är filmintresserade dömmer ju filmer efter kvalite, smak mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har helt fel. De Juryn är de som väljer vilka som får priserna och dem går efter sitt hjärta och smak.

 

Jodå, visst kan man tävla i filmkvalite, Värför skulle man inte kunna det? Jag menar alla som är filmintresserade dömmer ju filmer efter kvalite, smak mm.

Och vilka e "Juryn"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen skulle jag aldrig påstå saker som jag inte vet nåt om, hur som helst så är det dessa personer:

 

Guldbaggejuryn 2006

 

Susanne Haraldsson Sveriges Biografägareförbund

Per Mårtensson Sveriges Biografägareförbund

Are Bengtsson Sveriges Biografägareförbund

Eva Karin Hallerby Sveriges Biografägareförbund

Birgit Hageby Sveriges Dramatikerförbund

Reza Parsa Sveriges Dramatikerförbund

Tony Forsberg Föreningen Sveriges Filmfotografer

Ralph M Evers Föreningen Sveriges Filmfotografer

Petra Ahlin Föreningen Sveriges Filmklippare

Sofia Lindgren Föreningen Sveriges Filmklippare

Hans Barkman Föreningen Svenskt Filmljud

Lars Klettner Föreningen Svenskt Filmljud

Marianne Gray Föreningen Sveriges Filmproducenter

Jesper Bergom-Larsson Föreningen Sveriges Filmproducenter

Anita Oxburgh Föreningen Sveriges Filmproducenter

Anne Ingvar Föreningen Sveriges Filmproducenter

Kristina Börjeson Svenska Filmdistributörers förening

(Ännu inte utsedd) Svenska Filmdistributörers förening

Peter Jansson Sveriges Filmuthyrareförening

Birgitta Holmar Sveriges Filmuthyrareförening

Malena Janson Filmvetenskapliga institutionen

Mats Rohdin Filmvetenskapliga institutionen

Karin Wegsjö Sveriges Regissörer

Maria Hedman Hvidfeldt Sveriges Regissörer

Lena Koppel Teaterförbundet - regissörer

Susan Taslimi Teaterförbundet - regissörer

Kerstin Andersson Teaterförbundet - skådespelare

Bengt Nilsson Teaterförbundet - skådespelare

Jessica Simonsson Teaterförbundet - övriga filmarbetare

Ali Boriri Teaterförbundet - övriga filmarbetare

Lars Gillegård Svenska Filminstitutets styrelse

Camilla Lundberg Svenska Filminstitutets styrelse

Malena Engström Svenska Filminstitutets styrelse

Pontus Plaenge Svenska Filminstitutets styrelse

 

Alla som har varit verksamma inom film i några år vet vilka dessa personer är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lördagsgodis eller vem fan har tid med sånt. ;)

 

Kopiera ovanstående och klistra in, lägg till vid svar enligt exempel, alltså politisk tillhörighet, årsinkomst och övrigt. nedan bara ett exempel.

 

Susanne Haraldsson (fi) Sveriges Biografägareförbund 650.000 kr kulturarbetare

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...