Gå till innehåll

ljussabel (lightsaber)


silentninja

Recommended Posts

HOST HOST!!!

 

du tycker alltså att alamDV är för dyrt och vill ladda hem AE???? Du är väl medveten om att After Effects kostar, om du ska köpa lagligt, 11 496,00 kr (SEK exkl. moms) dagspris från dustin.se

 

Vi kommer inte att hjälpa med piratkopieringar.

 

du kan ju kolla upp lite program som Jashaka (ingen aning om det är någe vidare men det är det närmaste "gratis AE" som jag kommit)

 

googla lite om du har funderingar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Magnuz]var laddar man ner AfterEffects?! AlamDV2 var för dyrt.

 

någon som vet?

 

någon som vet ett program som är gratis??

 

 

svara snälla![/citat]

Håller med jmalmsten!

Vill du ha betalt för att få ladda ner programmet eller?

AlamDV2 är gratis, det är effekterna som kostar.

Det är dock så att ljussabeleffekten ingår vid nedladdningen.

 

After Effects är också gratis i en testversion som du kan ladda hem på Adobe:s hemsida.

Länk till kommentar
Share on other sites

är det någon som kan lägga ut en film som man har gjort på AlamDV2.

(helst med ljussablar men det går bra utan också).

 

 

jag är sugen på att köpa AlamDV2! jag undrar om AlamDV2 är värt pengarna.

 

jag undrar om AlamDV2 är lätt att förstå.

 

 

snälla svara

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt mig så suger AlamDV så otroligt hårt!!! Köp AE! Det är det enda som gäller.... AlamDV är bara en massa färdiga effekter där du knappt inte kan påverka dina projekt nått. Kan du AE kan du göra vad som hellst.... Så jag säger att AlamDV är enkelt att lära sig men helt klart bortkastat med pengar!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Magnuz]jag sökte på google och jag tycket att AlamDV2 såg jette bra ut.

jag tror att AlamDV2 är värt pengarna.

 

om någon har gjort en film med ljussablar i AlamDV2 så undrar jag om det var svårt?

 

skriv[/citat]

 

alam dv är ett program som är gjort för nybörjare som vill ha lite effekter i sina filmer men det är väldigt begränsat. jag tror de finns en demo att ladda ner på deras hemsida (fxhome.com)

den nyaste versionen heter effectslab förresten!

 

men som sagt, om du inte vill ha samma tråkiga effekter i alla dina filmer så bör du ju skaffa ett ordentligt program som affeter effects eller liknande (kostar visserligen 15 gånger mer än effectslab)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Magnuz]vad kan man göra för effekter på AlamDV2?

kan man typ göra ljussabel effekter och laser skots effekter?

 

svara snälla[/citat]

 

Reklam film om EffectLabs (AlamDV 3).

http://fxhome.com/effectslab/downloads/comingsoon.avi

Kommer snart en ny version som kan göra ännu mer.

Så som svar på din fråga - Ja, programet klarar av ljussvärd och laserskott, det är faktiskt en av anledningarna till att programet först skapades (vill jag minnas).

 

Danell: Löjligaste jag hört, EffectLabs duger fint åt dom flesta amatörfilmare.

Det är dessutom inte många som har råd och är villiga att lägga ut 10.000+ på ett program som AE och alla vill inte ladda ner piratkopior.

 

Jag är säker på att du inte ens har tillräckliga kunskaper om AE för att säga något sådant, troligtvis så skulle du klara dig bättre med program som EffectLabs och CompositeLab DV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alamdv2, fördelarna med programet är att det är billigt, även lätt att göra effecterna, du kan ladda ner i stort sett vilka effecter som helst från deras sida.. Med nackdelar finns det också. Eftersom att du bara kan göra effecter i programet så skulle jag nog sattsa på ett lite dyrare program där du kan göra nästan allt obegränsat. tex AE

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Magnuz]jag sökte på google och jag tycket att AlamDV2 såg jette bra ut.

jag tror att AlamDV2 är värt pengarna.

 

om någon har gjort en film med ljussablar i AlamDV2 så undrar jag om det var svårt?

 

skriv[/citat]

Gå in på denna sida och ladda ner både AlamDV2 och plugin.

http://fxhome.com/alamdv2/old.html

Läs igenom hjälpen.

Alam ger kanske inte allra bästa utseende på effekterna men man lär sig hur man jobbar med nyckelpunkter, KEYS.

Med pluginen så följer det med "laser ljus" som man kan lägga över sin bild.

Man kan forma i bred och längd, virda och placera fritt.

Börja ditt expriment med att filma dig själv med en pinne i handen som du för från vänster till höger, inte för långt klipp. Lägg in filmen i Alam och lägg på en effekt. Skapa två nyckel punkter pricis i de bilder som du börjar rörelsen och avslutar den. Lägg laserljuset över pinnen i första nyckelpunkten och klicka på andra nyckelpunkten och flytta ljuset dit. Dra sedan i tidsspaken och se hur laserljuset flyttar sig. Troligtvis så behöver man skapa någon ny nyckel mitt i rörelsen för att det överlaggda ljuset ska följa pinnen. Rendera ut till avi och beskåda ditt verk. Klarar du detta så kan du ge dig på svårare saker.

Allt detta är gratis från skaparna av Alam.

Adobe AE fungerar på liknade sätt men med enormt mycket mer inställningsmöjligheter och därför är det också svårare att lära sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej svejs passar på att skriva en fråga nu ang. ljussabel-"tillverkning".

Jag har följt den där vanliga tutorialn där de filmar -> sparar som filmstrip -> importerar till Photoshop och rotoscopar. De har även s.k. actions som man kan ladda ner för att enkelt få looken på lightsabern genom att trycka på en viss knapp.. Och nu kommer frågan, till er som följt denna tutorial och lyckats:

 

Måste man välja det där utseendet på sabeln genom att trycka på action-knapparna för varje linje man drar?. Jag frågar detta eftersom det tar sån oerhörd tid för mitt PS att fixa alla action och få sabeln till det där rätta utseendet! Oerhört irriterande! Så jag undrar om man kan rita dit linjerna till sablarna först på alla filmstrips-rutor och sedan fixa så att alla linjer får det där utseendet?! :) Eller ska jag helt enkelt fixa en ljussabel i Premiere title designer och sedan animera den frame by frame istället med keyframes? Vill gärna ha svar/tips! Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det räcker att du frågar en gång(det var ingen dubbelpost, 2 timmar mellan).

Sök så kommer du att hitta minst 10 olika trådar som tar upp ljussablar. Snälla, sök. Eller varför inte titta i denna tråd du skrivit i? Jag tror bestämt att den också handlade om hur man gjorde ljussablar i After Effects. Människor...

Länk till kommentar
Share on other sites

Anhool skriver åvan:

Sök så kommer du att hitta minst 10 olika trådar som tar upp ljussablar. Snälla, sök. Eller varför inte titta i denna tråd du skrivit i? Jag tror bestämt att den också handlade om hur man gjorde ljussablar i After Effects. Människor...

 

var ska jag söka?

vad är det för trådar han skriver om?

vad menar han med eller varför inte titta i denna tråd du skrivit i?

 

vad menar han med Människor... ?

 

förstår inte vad han har skrivit

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Magnuz]Anhool skriver åvan:

Sök så kommer du att hitta minst 10 olika trådar som tar upp ljussablar. Snälla, sök. Eller varför inte titta i denna tråd du skrivit i? Jag tror bestämt att den också handlade om hur man gjorde ljussablar i After Effects. Människor...

 

var ska jag söka?

vad är det för trådar han skriver om?

vad menar han med eller varför inte titta i denna tråd du skrivit i?

 

vad menar han med Människor... ?

 

förstår inte vad han har skrivit[/citat]

I forumet? Klicka på sök i menyn.

Trådarna du finner om du söker.

 

http://www.voodoofilm.org/forum/search.php?searchid=73299

http://www.voodoofilm.org/forum/search.php?searchid=73301

så, klicka där :). Kom ihåg att kolla i manualen först om det är nått i programmet du inte förstår.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...