Gå till innehåll

Voodoofilm skriver film tillsammans!


moonis

Recommended Posts

Ja ni läste rätt. Förra försöket där vi skulle göra film tillsammans kändes något stort, varför det också gick på grund i ett väldigt tidigt stadium. Men skam den som ger sig, jag försöker på nytt, men på ett mer lätthanterligt plan. Tanken är, 1 långfilmsmanus, 6-7 författare. Tillåt mig presentera grundstoryn som är tänk och sedan upplägget.

 

Grundstory:

En gammal herre har just dött i sitt hem. När dennes son finner en dagbok i sin döda faders hand börjar ett avslöjande som han inte kunde ha tänkt sig. I denna dagbok, vilken sonen direkt läser, finns det enbart 6 nedtecknade händelser, från vitt skilda delar av faderns liv. Dessa delar ackompanjerar varandra i skapandet av svaret på ett mystiskt och hemligt förslutet.

 

Delar: Tanken är åtta ”delar” som tillsammans bildar en helhet, ett långfilmsmanus. Delarna är:

1. Introdel. Nutid.

2. Dagboksdel.

3. Dagboksdel.

4. Dagboksdel.

5. Dagboksdel.

6. Dagboksdel.

7. Dagboksdel.

8. Outrodel. Nutid.

 

Dagboksdelarna är alltså de delar som står i den dagbok som sonen hittar. Dessa delar inleds med att sonen vänder blad, ser vilket datum det är och sedan börjar läsa texten. Texten är sedan handlingen. Varje del är fristående och kan handla om vad författaren själv väljer, även om det gärna finns någon lätt röd tråd samt att det passar in med grundstoryn. Detta gör att jag som samordnare får in varje del i kronologisk manusordning, för att sammanfoga det till 1 manusdokument som sedan skickas till nästa författare, så att denne vet vad som tidigare har skett. Handlingen ska dessutom vara förlagd till max 2 olika rum/uteplatser/parker ja ni fattar. Annars kan fantasin flöda.

 

Jag skriver introdel och outrodel, kanske även en dagboksdel. Resterande delar skrivs alltså av varsin författare. Tanken är att varje del ska vara på runt 15 sidor manus, med runt menas då minimum 13 och maximum 17. Är detta projekt något som lockar?

 

Fråga gärna om det finns oklarheter (vilket det säkert gör).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir ju krångligt och misslyckat om man märker ändringar i hans liv i varje del.

T.ex. om någon skriver att han är änkling sedan några år tillbaka men har träffat någon ny som han gillar, samtidigt som en annan manusförfattare skriver att han ALDRIG vill hitta någon ny gången efter. Ganska bisarrt exempel, men jag hoppas du förstår vad jag menar. :P Smådetaljer kan göra stor skillnad, så man bör ju i såfall skicka en lista på detaljer om mannens liv; vart han bor, hur han var som person, änkling eller inte o.s.v.

Fast som du sa, att man som ny författare får reda på vad som de andra skrivit, är ju också en självklarhet. Men jag tycker att du borde sätta ihop en nogrann lista "om hans liv" och skicka till alla deltagande, det borde underlätta. Fast det kanske du redan tänkt på :) Låter iaf intressant det här tycker jag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, en kortare sådan listan kan skrivas med några stolpar, även om vissa saker kan komma att dyka upp som man kan välja att spinna vidare på eller lämna oberörda i sin del. Det är lite det som är charmen med projektet också, man kan få uppslag som man kanske inte tänkte på via något någon innan har skrivit, eller så kan man helt enkelt välja att strunta i det! Ah vad kul, du är inte sugen på att delta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, en kortare sådan listan kan skrivas med några stolpar, även om vissa saker kan komma att dyka upp som man kan välja att spinna vidare på eller lämna oberörda i sin del. Det är lite det som är charmen med projektet också, man kan få uppslag som man kanske inte tänkte på via något någon innan har skrivit, eller så kan man helt enkelt välja att strunta i det! Ah vad kul, du är inte sugen på att delta?

 

Jag är gärna med och deltar, om man får :) Jag älskar att skriva manus, även fast jag fortfarnde är en amatör med härlig fantasi! Men som sagt, om jag får gör jag gärna ett försök! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vi är egentligen 1 kort, men vi skulle kunna påbörja skrivandet så länge! Jag sitter lite tight till just nu, så någon annan får gärna ta del 1. annars kan ni väl önska vilka delar ni vill skriva, först till kvarn gäller!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

eftersom ingen ännu slängt sig över de delar som finns så antar jag att de fortfarande ligger tillgängliga, dock skulle jag vilja se introdelen, eller ett utkast för att kunna säga om jag vill ta del 2 eller ej, annars antar jag att jag kan ta vilken del som helst.

 

Även funderat lite på hur det kommer se ut om alla delar inte riktigt har en bra röd tråd igenom filmen, kommer det inte se lite underligt ut, som om "vad har den här delen med filmen att göra"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja nu var det ju inte så att alla skulle börja skriva på varsitt håll, utan att man skulle veta vilken del som skulle skrivas av vem. Som jag tidigare nämnt får författaren till, t.ex. del 2 läsa del 1 och 2 för att denne ska kunna hålla koll på vad som har skett tidigare och vilka ramar som finns just då. Efter att vi har fasta delar kan vu ju gemensamt börja utforma en kort bakgrund för att ha en liten grund

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...