Gå till innehåll

Filma månljus..


narstrand

Recommended Posts

Finns det något sätta att "förstärka" riktigt månljus.. Har läst i flera trådar på detta forum att man kan filma på dagen och sen trixa i premiere och liknande för att få det att se bra ut, men jag litar inte riktigt på att jag (eller nån av mina bekanta) klarar av det så pass att jag blir tillfredställd..

 

Men egentligen, vad man behöver är ju blått ljus, eller överförenklar jag det? Det är en utescen, men ett väldigt begränsat område, två personer som sitter i gräset och samtalar..

 

Tacksam för tips och synpunkter..

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kan du köra med blått ljus (eller valfritt ljus och färgkorrigera i post), men det är knappast lätt att på detta vis skapa en trovärdig nattkänsla. Vad du måste tänka på är att belysa hela omgivningen jämnt och mjukt. Det funkar ju inte om "månljuset" bara lyser upp dina två personer i gräset. Bakgrunden måste vara belyst på samma sätt. Likaså måste du undvika alla skarpa skuggor.

 

Angående att inte klara av att fejka natt under dagen så är mitt tips att du testar istället för att gissa. Filma en snutt och se vad du kan göra och om du är nöjd med resultatat.

 

Fast egentligen skulle jag rekommendera att du låter dina två personer sitta i närheten av en gatlykta istället för att sitta i mörkret. Vem fan vill sitta i mörkret egentligen?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

man brukar använda lampor som påminner mån ljuset, typ lysrör lampor skulle funka bra.Om det är INT scener så kommer du inte ha större problem men om du behöver ljus för EXT scener behöver massor av starka lampor. En sak till, använd ett ljus blå filter framför kameran för att få en ''kall'' känsla, det påminner väldig mycket om natten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Dr_Strange_Love]man brukar använda lampor som påminner mån ljuset, typ lysrör lampor skulle funka bra.Om det är INT scener så kommer du inte ha större problem men om du behöver ljus för EXT scener behöver massor av starka lampor. En sak till, använd ett ljus blå filter framför kameran för att få en ''kall'' känsla, det påminner väldig mycket om natten.[/citat]

Det är en Hollywood-konvention att månsken ska vara blått/kallt (som dock fungerar bra).

 

[citat=narstrand]problemet är att undergången har kommit.. och de två är nära nog dom sista två människorna i världen. därför finns det inga gatlyktor..[/citat]

 

1. Vad har du för kamera (hur bra är exponeringen)?

2. Har du testat att filma med kameran runt natt/solnedgång?

3. Att "mörka" bilden fungerar bra, så länge du inte visar himmeln, eller skuggor.

4. Vissa gillar att filma "nattscener" mitt på dagen då solen står i zenit, för man får skuggor under ögonen osv, liknar mer natten. Andra gillar att filma senare på dagen, strax innan eller runt solnedgång.

5. Det är inte så svårt att "lura" publiken det är natt. Se bara till att det mesta inte är belyst alls eller väldigt lite. Under natttid finns det väldigt lite "ambient" light. Du kan ha scenen/scenerna utspela sig vid bilar som fortfarande står på trots jorden gått åt helvetet.

 

 

Mitt råd, gör ett test.

 

Edit: Månljus är hårt ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså att månljus är "blått" på film har väl främst att göra med att kontrasten mellan mörk jord och delvis upplyst blå himmel är mycket starkare än på dagen. Eftersom ljuskällorna (om vi bortser från lampor) endast finns på himlen, och himlen är mer eller mindre blå vid en stjärnklar natt, ja då blir det väl logiskt att vilja skapa illusionen av denna "blåa" upplevelse? Eller? =) På dagen framträder färger mer i och med starkare ljus, därför upplevs inte den blå himlen ge samma effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]Alltså att månljus är "blått" på film har väl främst att göra med att kontrasten mellan mörk jord och delvis upplyst blå himmel är mycket starkare än på dagen. Eftersom ljuskällorna (om vi bortser från lampor) endast finns på himlen, och himlen är mer eller mindre blå vid en stjärnklar natt, ja då blir det väl logiskt att vilja skapa illusionen av denna "blåa" upplevelse? Eller? =) På dagen framträder färger mer i och med starkare ljus, därför upplevs inte den blå himlen ge samma effekt.[/citat]

Jo antagligen. Men det är fortfarande en "konstruktion".

 

Moonlight

 

The reflection factor of the moon is twice as much for the red as for the violet; thus it has a lower color temperature at about 4,125K. The low intensity moonlight appears bluer than it actually is as in accordance with Purkinje's phenomoenon. But moonlight is extremely variable. At full moon, it is 150,000 times weaker than sunlight. Accordingly, exposures must be doubled when the moon is at 45 degrees elevation yet multiplied by seven when it is seven days before and after a full moon.

 

- Min lärare sa att månljus egentligen ligger mer mot röda hållet än blåa. Men sen är det som texten säger det där Purkinjes fenomen. - Johannes Purkinje (1789-1869) published a report in 1823 describing the change in relative brightnesses of the long wavelengths (reds) and short wavelengths (blues) as the ambient illumination decreased. He found that at high illumination reds appeared brighter than blues but at low illumination these same blues appeared brighter than reds.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=High1ander][citat=Mikael_hs]Alltså att månljus är "blått" på film har väl främst att göra med att kontrasten mellan mörk jord och delvis upplyst blå himmel är mycket starkare än på dagen. Eftersom ljuskällorna (om vi bortser från lampor) endast finns på himlen, och himlen är mer eller mindre blå vid en stjärnklar natt, ja då blir det väl logiskt att vilja skapa illusionen av denna "blåa" upplevelse? Eller? =) På dagen framträder färger mer i och med starkare ljus, därför upplevs inte den blå himlen ge samma effekt.[/citat]

Jo antagligen. Men det är fortfarande en "konstruktion".

 

Moonlight

 

The reflection factor of the moon is twice as much for the red as for the violet; thus it has a lower color temperature at about 4,125K. The low intensity moonlight appears bluer than it actually is as in accordance with Purkinje's phenomoenon. But moonlight is extremely variable. At full moon, it is 150,000 times weaker than sunlight. Accordingly, exposures must be doubled when the moon is at 45 degrees elevation yet multiplied by seven when it is seven days before and after a full moon.

 

- Min lärare sa att månljus egentligen ligger mer mot röda hållet än blåa. Men sen är det som texten säger det där Purkinjes fenomen. - Johannes Purkinje (1789-1869) published a report in 1823 describing the change in relative brightnesses of the long wavelengths (reds) and short wavelengths (blues) as the ambient illumination decreased. He found that at high illumination reds appeared brighter than blues but at low illumination these same blues appeared brighter than reds.[/citat]

 

Jag tänker ju knappast ställa mig emot Hollywood och filma "röda" nätter...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Mikael_hs]Jooo, kom igen =)

Men man behöver ju inte göra några båa nätter, inte alla filmer gör det[/citat]

Kanske inte.

 

Men tyvärr så vill man göra det lätt för åskådaren, de ska inte behöva sitta och fundera varför månen inte är blå... de ska koncentrera sig på skiten som utspelar sig på filmen, jag är helt enkelt slav åt gamla regler :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du redigerar i vegas kan du bara filma i dagsljus och sedan lägga på Night från color curves och Blue highlight från color balance. ger riktigt bra känsla och ser bra ut. ska du filma på natten kommer du inte se ett skit är min gissning

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså många hollywoodrullar filmar väl när det är relativt mörkt ute? Inte så mörkt som det ser ut på filmen kanske men ändå. Jag menar typ Crash (inte så grym film för övrigt) ser man ju att de är i en stad på kvällen. Det är ju lampor (gatlyktor, reklam m.m.) tända osv. Om dessa lampor inte vore ljusstarka i förhållande till himmlen (typ på dagen) skulle även de påverkas av en "nedmörkad + tillblåad" effekt... Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...