Gå till innehåll

jns

Medlemmar
  • Inlägg

    121
  • Blev medlem

Personlig information

  • Ort
    Östersund
  • Yrke/titel
    Studerande
  • Namn
    Jens Harvard

Filmskapande

  • Influenser
    Theo Angelopoulos, Stanley Kubrick, Roy Andersson.
  • Intressen
    Allt inom film.

Utmärkelser för jns

Entusiast

Entusiast (6/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Annars har en fullstorleks dvd-spelare nästan samma bredd som en 19" rack enhet. Finns ju schyssta skenor att köpa som man kan ställa spelaren på, annars är det ju bara att borra fyra hål. Finns ju proffersionella vhs-spelare för rackmontage men de kostar en del. DVD för rack finns också men de kostar runt 5000+. Finns färdiga kit också för konsumentdvd-spelare.
  2. Canon MA300 är att rekommendera, finns två xlr med phantommattning, funkar både som line och mic. Kostar runt 2000-lappen
  3. Macbooken har en supersmart mini-dvi utgång, ur den kan man med en adapter få ut dvi, vga, svideo och kompositvideo. skitbra
  4. jns

    Mini35 objektiv?

    f/1.2 = bländare 1,2, grymt bra men dyrt f/1:2 = bländare 2, ett steg långsammare men mycket billigare skaffa ett 50/1:1.8 som standard, billigt, skarpt och ljust, en vidare glugg som tex 35/1:2 är också att rekommendera, eller 1:2.8 som är vanligare
  5. jns

    DVCAM på mini-DV

    Rent generellt så skulle jag rekomendera vanliga Sony miniDV för att spela in DVCAM på, är ingen större skillnad egentligen på banden men min erfarenhet säger att Sony band i Sony-utrustning (speciellt dvcam) funkar prima. Sen är ju inte att byta bandmärke för ofta att rekomendera, då de använder olika sorters "smörjmedel" som kan generera konstiga kemiska reaktioner, så kör ett cleaner-band ifall du byter bandmärke ofta. Tänk också på att panasonic, jvc och canon-band är identiska då panasonic tillverkar samtliga, sony och tdk gör sina egna, vet inte hur det är med fuji och maxell.
  6. jns

    exponering

    Vad är det för mätare i kameran då? Spot? Jag skulle iallafall lita på den externa exponeringsmätaren. Mäter man rätt så får man den exponering som man vill ha, om exponeringsmätaren är korrekt kalibrerad dvs. och att man vet hur man hanterar den.
  7. Se till att kalibrera all monitorering någolunda, så att man slipper alla dessa obehagliga överaskningar, det är ju det som balkarna är till för.
  8. jns

    Cameror från utlandet?

    Se till att det är PAL bara :)
  9. jns

    Negativfilm till super8

    [citat=mattsand]jodå, jag har filmat ett par testrullar. andec i berlin framkallar. filmteknik och snart uppsala bildteknik scannar. du kan även få en arbetkopia på film från andec men det kostar nog mer än det smakar. jag är inte helt med på vad du menar med kvalitet. det beror helt på vad du vill ha. mindre kontrast, pastelligare färger, mer skärpa men också mer korn är vad du får jämfört med kodachrome. 7218 är korning som fan. 7274 är ersatt av 7217 som är lite mindre korning. det är fortfarande plus-x och k40 som gäller om du vill ha "cleana" bilder. /mattias[/citat] Annars har man ju bara hört gott om 7218 till 16, med tanke på kornen och så. Man känner ju sig så begränsad när man arbetar med 40/25 ASA film. Hur gick det med testrullarna, dela gärna med dig av dina erfarenheter. Kikade lite på din webbsida, Sisten i är en skit, är den filmad på K40 eller? Skulle gärna vilja se några frames ur den, och gärna ur testen på negativfilm också, om de är färdiga vill säga :) Är det nån som vet vart man kan hitta datablad till K40?
  10. Är det någon som har erfarenhet av negativ super8 film? Var sker framkallning, vad talar vi för priser? Några tips på bra lab? Hur blir det med skanningen, erhåller man ett positiv av filmen efter framkallning? Hur påtagliga är grynen i 7218? Finns 7274 fortfarande som super8? Hur mycket tjänar man kvalitétsmässigt i jämförelse med reversal?
  11. Använd dig av okomprimerade format för ljud, ingen mening att arbeta med mp3 eller dylikt, blir bara en massa kompabilitetsproblem. Sen så förlorar man mycket kvalité i förhållande till orginalinspelningen, helt i onödan. Ljudfiler tar ändå så mycket plats. Redigerar du i DV så ligger ju redan ljudet som okomprimerat, så filen måste ändå konverteras. Arbetar du på PC så är wave(.wav) att föredra.
  12. jns

    Frågor om hd-kameror

    Säger bara Panasonic AG-HVX200. http://panasonic.biz/sav/p2/topimg2.jpg
  13. Ämnet har även kommit upp i denna tråd: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3704
  14. [citat=henrikp]...misstänker att 16 mm kommer att bli svårt att ordna. Men DVCPro ska nog gå. Förk.....?[/citat] Tänk på att DVCPRO50 pch DVCPRO inte är samma sak. DVCPRO har en kvalitet som kan jämföras med DVCAM/DV medan DVCPRO50 är närmare digibeta. DVCPRO50 har dubbelt så hög bitrate som DVCPRO (DVCPRO25).
  15. Men nya format kommer ju också ny redigerings utrustning. Panasonic är ju helt klart en fördel vad gäller den aspekten, men bildkvalitén/upplösningen är ganska långt ifrån Vipern. Viper kameran är relativt ny och obeprövad. De finns antagligen i få exemplar och kostar ofantliga summor stålar. Så det kanske inte är något val om ni ska filma nyhetsrepotage. Så frågan är vad de ska användas till och hur resultaten kommer att visas.
×
×
  • Skapa nytt...