Jump to content

exponering

morris_the_cat

Recommended Posts

Hej!

Får lite olika värden med min ljusmätare resp. exponeringsmätaren i min kamera. Har en elmo super 8 350sl och ljusmätaren är en gossen sixtomat electronic. Den externa ljusmätaren är lite mer "optimistisk" än den inbyggda dvs den inbyggda tycker att bländaren ska vara mer öppen. Vilken skulle ni lita på? Ska man ta ut ett mellanvärde?

Martin

Vad är det för mätare i kameran då? Spot?

Jag skulle iallafall lita på den externa exponeringsmätaren. Mäter man rätt så får man den exponering som man vill ha, om exponeringsmätaren är korrekt kalibrerad dvs. och att man vet hur man hanterar den.

ja, den inbyggda mätaren tar hänsyn till hur mycket ljus som förloras i optiken. skillnaden är ofta upp till ett halvt steg. när jag plåtar kodachrome kör jag ofta på vad min externa sekonic säger och låter filmen bli en aning underexponerad. jag gillar hur skuggorna och färgerna blir djupare och att man undviker utfrätning, plus att kornet faktiskt blir lite tajtare.

/mattias

• 2 weeks later...

[citat=morris_the_cat]Hej!

Får lite olika värden med min ljusmätare resp. exponeringsmätaren i min kamera. Har en elmo super 8 350sl och ljusmätaren är en gossen sixtomat electronic. Den externa ljusmätaren är lite mer "optimistisk" än den inbyggda dvs den inbyggda tycker att bländaren ska vara mer öppen. Vilken skulle ni lita på? Ska man ta ut ett mellanvärde?

Martin[/citat]