Gå till innehåll

exponering


morris_the_cat

Recommended Posts

Hej!

 

Får lite olika värden med min ljusmätare resp. exponeringsmätaren i min kamera. Har en elmo super 8 350sl och ljusmätaren är en gossen sixtomat electronic. Den externa ljusmätaren är lite mer "optimistisk" än den inbyggda dvs den inbyggda tycker att bländaren ska vara mer öppen. Vilken skulle ni lita på? Ska man ta ut ett mellanvärde?

 

Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för mätare i kameran då? Spot?

Jag skulle iallafall lita på den externa exponeringsmätaren. Mäter man rätt så får man den exponering som man vill ha, om exponeringsmätaren är korrekt kalibrerad dvs. och att man vet hur man hanterar den.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, den inbyggda mätaren tar hänsyn till hur mycket ljus som förloras i optiken. skillnaden är ofta upp till ett halvt steg. när jag plåtar kodachrome kör jag ofta på vad min externa sekonic säger och låter filmen bli en aning underexponerad. jag gillar hur skuggorna och färgerna blir djupare och att man undviker utfrätning, plus att kornet faktiskt blir lite tajtare.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=morris_the_cat]Hej!

 

Får lite olika värden med min ljusmätare resp. exponeringsmätaren i min kamera. Har en elmo super 8 350sl och ljusmätaren är en gossen sixtomat electronic. Den externa ljusmätaren är lite mer "optimistisk" än den inbyggda dvs den inbyggda tycker att bländaren ska vara mer öppen. Vilken skulle ni lita på? Ska man ta ut ett mellanvärde?

 

Martin[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...