Muserink Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 I sommar ska jag hyra ut min bostad för att investera i en riktigt bra kamera, omkring 30 000 har jag tänkt att den får kosta. till en början var jag bestämd på att köpa xm2:an, men blev tveksam när jag läste om hd-kameran. kommer marknaden för dv-kameror minskas/försvinna, eller tvärt om, hd-kameran? finns det möjlighet till distrubution på Video/TV läste på forumet att hd-kamerorna är mycket dyra, men på pricerunner hittade jag en för 29033 kr, Sony HDR-FX1 http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/232904/details vad brukar begagnade xl-kameror kosta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Nikkhah Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Hd är ett Format som kommer komma, vare sig man vill elle rinte! BBC ska går över Till HD år 2010. Men just finns det inga sändningar i Sverige i HD formatet! Ska du ha en HD kamera till rimlig pris med proffs möjlligheter så är HVR-Z1 enda valet, dock så förväntas att Pannasonic ska komma med eget HD kamera Snart. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 De som sony och JVC släppt som HDkameror tycker jag inte är så lämpliga då de valt MPEG2 som standard och med variable bitrate, vilket innebär kraftiga generationsföluster jämfört med DVPAL. Det HDformat som jag pratar om spelar in på miniDVband men i MPEG2. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Jag håller med om att MPEG2 inte låter lockande men HD&HDV ÄR bättre vilken komprimering dom änn väljer! Och ja, det kommer att ta över för eller senare varken du vill de elelr inte! Men Xm2 ? 30000? VA? Skulle alldrig lagt så mycket på en DVkamera i den kalibern! (sattsa på bättre & nyare) Dessutom kommer Xm3'an innom en nära framtid! men men, vänta och ligg lågt till det har blivit vanligare och billigare med HDV! Det kommer kameror med 1394b detta året så det kan oxå vara värt att vänta på! Mvh/ Martin Lang 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muserink Posted February 8, 2005 Author Share Posted February 8, 2005 Tack för informationen. Troligtvis väntar jag på hd-kameran, om jag inte känner mig för lockad att filma. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted February 8, 2005 Share Posted February 8, 2005 [citat=sound_front]Jag håller med om att MPEG2 inte låter lockande men HD&HDV ÄR bättre vilken komprimering dom änn väljer! Och ja, det kommer att ta över för eller senare varken du vill de elelr inte! Men Xm2 ? 30000? VA? Skulle alldrig lagt så mycket på en DVkamera i den kalibern! (sattsa på bättre & nyare) Dessutom kommer Xm3'an innom en nära framtid! men men, vänta och ligg lågt till det har blivit vanligare och billigare med HDV! Det kommer kameror med 1394b detta året så det kan oxå vara värt att vänta på! Mvh/ Martin Lang[/citat] Ja HDkameror tar över om vi konsumenter accepterar formatet, men jag kommer inte stödja det formatet, MPEG2 är helt okej, det funkar att redigera i så länge man inte kör varible bitrate. Men så kallde IMPEG2 behöver inte konverteras om vid redigering då IMPEG2 komprimeras att man kan redigera i frames, vilket man också kan jobba i flera generationer som i DVPAL. Att dom valt varible bitrate kan inte vara annat att tillverkarna vill att proffsen inte väljer HDV. HDV är ett konsumentformat så det skriker om det. Bättre upplösning är det, men bra upplösning och dålig komprimering är ingen höjdare då är lägre upplösning att föredra. Som MPEG2 i hyrfilmer idag tycker jag inte det alls är snyggt, ser ofta mosaikmönster, eller block, dock inte så stor så det stör nämnvärt, men här tycker jag Hi8 ger en bättre bild än DVD. Har börjat inse lite gran att den senaste tekniken är inte alltid bäst. För vad tjänar man på i varible bitrate som lagras på ett band som sedan konvertras om till konstant bitrate? Hur många minuter längre kan man filma på ett DVband om man filmar mycket stillastående bilder? Inga, då bandet rullar konstant hastighet. Som jämförelse skulle man kunna säga att man filmar på 35 mm film, men väljer att utnyttja 8 mm. "Ja 8 mm tar ju mindre plats, men en 35 mm kamera är ju bättre. Sen klipper vi bort det bitar som inte är exponerade". Man ska va kritisk till nya format. Det bästa är dock fortfarande 35mm, i takt med att det digitala blir bättre, blir också negativfilmen bättre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted February 8, 2005 Share Posted February 8, 2005 Resistance is futile! HD kommer att assimilera alla andra format! Fast kanske inte 35 mm . . . ? Sonys nya HDcam kan man köpa för ynka 25.000:- Mycket prisvärt skulle jag vilja påstå! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted February 9, 2005 Share Posted February 9, 2005 Sen måste man ha en TV som stödjer HDformatet och upplösningen, Vissa TVapparater med HDstöd konverterar bara om till PAL. I nuläget är det inte många som har HDskärmar så var man ska visa sin film är en bra fråga, det blir svårt att visa i det formatet. Och HDvisning i en vanlig TV hemma, kanska 28 tum finns ingen mening med, då bilden är så liten. Det är lite grann som DVDskivor, att se märkbar skillnad på DVD jämfört med VHS, så blir inte DVDn så mycket bättre på en 28 tum TV. DVD är mer för projektorn. För finkänsliga tycker man att bilden är bättre, men jag se ingen nackdel heller att hyra VHS då jag inte har större än 28 tum. DVD har man ju fördelen att titta på extramaterial. Lite samma jämförelse med HD oxå. Kommer nog dröja i alla fall 10 år innan HDV är standard. Det värsta är med HDkamrean att det är en LCDsökare. Det är ju så hög upplösning att det är svårt att ställa skärpan med dom. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta svartvita sökare, när jag väl hittar en är det LCDsökare, då kunde det lika gärna varit i färg. Jag skulle satsa på det som finns idag, när det väl är standard med HD måste du i alla fall köpa en ny, då det förmodligen inte finns reservdelar till den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sabio_proeliat Posted February 9, 2005 Share Posted February 9, 2005 Ser du ingen skilnad bildmäsigt mellan en VHS och en dvd förren 28 tum? Det är visserligen sant att man behöver lite större bild för att se skillnad på en dvd och HD material. Men personligen ser jag ganska stor skillnad på en datorskärm (19") mellan hd material och dvd. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Jo det klart man ser skillnad, men tänker man inte på det så ser man det inte. Vet många som säger att dom inte ser nån skillnad på VHS och DVD på en 28tummare. Men då pratar jag om de som inte är intresserad av teknik. Utan vill se en film en söndakväll och allmänt kulturintresserad. Men sen är lämpligast att vänta så länge som möjligt med att byta till nya format. Seriösa film och tvbolag lär det dröja innan de går över helt. Än så länge finns ingen standard för HD, finns en hel del olika format där. Det finns redan format som har ännu högre upplösning än HD, vet inte hur mycket högre, men det var en stor skillnad jämfört med HD. HDV kanske heller inte blir standard, det är ingen som vet. Man kanske väljer den nästkommande standard istället, men om 10 år lär det komma upp som i dagens HD skulle jag tro. Förmodligen kommer framtiden se ut att man filmar med hårddiskar, för det finns idag. Om 7-10 år är DV lika ute som Hi8 idag. DVDskivor kan också vara helt ute om 10 år, ingen vet. Oj kanske börjar komma in i andra banor här. Men vill man ha det mesta bevarat är datafiler på hårddiskar det bästa sättet att spara sina alster på, med backup. Vem vet hur länge man kan läsa av menyerna på en DVDskiva? Har räknat ut att om man lagrar allt på dubbla hårddiskar på ungefär 250 Gb plus Brända DVDskivor som backup är billigare än att lagra på 60 min. DVCAMband. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 [citat=Dawey]Resistance is futile! HD kommer att assimilera alla andra format! Fast kanske inte 35 mm . . . ? Sonys nya HDcam kan man köpa för ynka 25.000:- Mycket prisvärt skulle jag vilja påstå![/citat] Pratar du om HDCAM eller HDV? HDCAM är ruskigt dyrt :) Antar att du menar HDV. HDCAM går åt minstone på en halv miljon eller mycket mer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isfors Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 eftersom hd är så pass nytt tror jag att de första konsumentkamerorna kommer vara fyllda av barnsjukdomar och dåliga lösningar. jag skulle köpa en vanlig dv-kamera och börja stoppa pengar i en spargris för att kunna köpa en hdv-kamera när det börjar dra ihop sig. än så länge kan man ju ändå inte utnyttja formatet till fullo. om man inte passar på å köper sig en monitor för typ 60.000.-... /mats 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 [citat=Mickels][citat=Dawey]Resistance is futile! HD kommer att assimilera alla andra format! Fast kanske inte 35 mm . . . ? Sonys nya HDcam kan man köpa för ynka 25.000:- Mycket prisvärt skulle jag vilja påstå![/citat] Pratar du om HDCAM eller HDV? HDCAM är ruskigt dyrt :) Antar att du menar HDV. HDCAM går åt minstone på en halv miljon eller mycket mer.[/citat] HDVCAM eller HDCAM? Finns HDVCAM? Nej, HDCAM var namnet och märket var Sony. Stället med priset: Sydvästra Kina. Vad vet jag, dom kanske tillverkas där? Eller så bara skörtar dom upp priserna här. Såg en likadan i Finland för över 4.000 Euro. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Tycker åsså det låter lite väl fantastiskt för att vara äkta HDCam, har du nån aning om modellbetäckning? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Harringer Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Sony HDR-FX1 är en skräpkamera. Vi har gjort tester med den: En PD150 och FX1:an filmade en dagstidning från samma vinkel. FX1:an körde först DVCAM läge och sedan HDV läge. Sedan jämfördes bilderna i stark inzoomning. Resultat: FX1:ans DVCAM läge var fullständigt värdelöst. Det gick inte attt läsa texten i tidningen och det var vita kanter runt bokstäverna. PD150 var bra. Man kunde läsa texten och kanterna var hyfsat skarpa. FX1:ans HDV läge var riktigt skarp. Man läste texten utan problem och kontrasten var bra. Där emot var skillnaden mellan HDV läget och PD150:an lika stor som PD150 och FX1:ams DVCAM läge, så SÅ jävla stor skillnad var det inte. Nej, jag tror inte på HDV alls. Dum komprimeringslösning och KOMPRIMERAT LJUD. Dessutom har SVT valt bort HDV. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 [citat=Josef Harringer]Sony HDR-FX1 är en skräpkamera. Vi har gjort tester med den: En PD150 och FX1:an filmade en dagstidning från samma vinkel. FX1:an körde först DVCAM läge och sedan HDV läge. Sedan jämfördes bilderna i stark inzoomning. Resultat: FX1:ans DVCAM läge var fullständigt värdelöst. Det gick inte attt läsa texten i tidningen och det var vita kanter runt bokstäverna. PD150 var bra. Man kunde läsa texten och kanterna var hyfsat skarpa. FX1:ans HDV läge var riktigt skarp. Man läste texten utan problem och kontrasten var bra. Där emot var skillnaden mellan HDV läget och PD150:an lika stor som PD150 och FX1:ams DVCAM läge, så SÅ jävla stor skillnad var det inte. Nej, jag tror inte på HDV alls. Dum komprimeringslösning och KOMPRIMERAT LJUD. Dessutom har SVT valt bort HDV.[/citat] Mycket intressant! Men tror du inte att HD ändå är på gång, eller kommer bli stort i framtiden??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Harringer Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 HD är definitivt på gång. Däremot tror jag inte HDV kommer att slå. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Har inte testat någon HD kamera änn! Men Det kommer helt klart ta över DV och sen kommer ett nytt och sen ett nytt (format)! Men Vill man göra Film billigt så är HD med 25p eller 24P helt klatt rätt val! Men men... Tänker vänta till Panasonic kommer med sina! Dom kommer dessutom skippa DV-banden! Det är bara att gilla läget! SVT ska test sända i HD så att dom skulle skippa de låter inte så troligt! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 En sak man måste tänka på med HDV & HD-TV, är att dom båda funkar mycket bra för slutprodukten, men jag tycker inte om dom som råvaror. Jag var inledningsvis imponerad när vi använde HDV på en inspelning för några månader sen jag medverkade vid, men när jag läste på mig om formatet så dog intresset snabbt. Bara en sån sak som komprimerat ljud anser jag som ljudtekniker/sounddesigner vara rent sinnessjukt av ett format som vill konkurera ut DV. Att det sen kör med sequens-komprimerad vanlig sketen konsument-MPEG(2, men endå...) tycker jag suger svullen purjo rakt av :-( Så på frågan om jag tror HD(V) kommer slå: Ja, förmodligen. men inte hos seriösa filmare, bara sändningar. Kan givetvis ha fel, det kan bara tiden utröna, men jag hoppas tamejfan inte det som det ser ut nu. Jag sitter fortfarande & hoppas på antingen ett hyggligt icke-destruktivt format, eller en bättre revision av HD. Själv sitter jag & suktar efter en schysst PD-170! Den kamera jag haft bäst erfarenhet av än så länge, på en nivå jag har en teoretisk chans att få råd med! :-D ...sen kommer min eviga fråga, varför skulle man köra i 24p för DVD när spelarna endå inte är implementerade för den frameraten? Progressivt däremot är kul :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Harringer Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 [citat=sound_front]Har inte testat någon HD kamera änn! Men Det kommer helt klart ta över DV och sen kommer ett nytt och sen ett nytt (format)! Men Vill man göra Film billigt så är HD med 25p eller 24P helt klatt rätt val! Men men... Tänker vänta till Panasonic kommer med sina! Dom kommer dessutom skippa DV-banden! Det är bara att gilla läget! SVT ska test sända i HD så att dom skulle skippa de låter inte så troligt! Mvh/ Martin L[/citat] SVT har valt bort HDV, inte HD. HDV är alltså SONYs HD format med MPEG komprimering på bild och ljud istället för DV komprimering. Resultatet blir HD (typ) som använder samma band, bandhastighet och bitrate som DV. Detta gör att man forfarande kan använda firewire, vilket ju är bra. Däremot finns det flera stora frågetecken. Bla kring valet av komprimering (komprimerat ljud t ex), samt att det bara är en kontrollruta per sekund. (Tappar man den, tappar man en hel sekund material.) osv. HD är självklart framtiden. Däremot hoppas jag att HDV inte bliir det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 HEj. Okey då förstår jag vad du menar! Håller med!!! (HDV) verkar inte som någon hitt!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 [citat=Josef Harringer] SVT har valt bort HDV, inte HD. HDV är alltså SONYs HD format med MPEG komprimering på bild och ljud istället för DV komprimering. Resultatet blir HD (typ) som använder samma band, bandhastighet och bitrate som DV. Detta gör att man forfarande kan använda firewire, vilket ju är bra. Däremot finns det flera stora frågetecken. Bla kring valet av komprimering (komprimerat ljud t ex), samt att det bara är en kontrollruta per sekund. (Tappar man den, tappar man en hel sekund material.) osv. HD är självklart framtiden. Däremot hoppas jag att HDV inte bliir det.[/citat] Tack för att du reder ut det hela på ett bra och lättbegripligt sätt. Jag hoppas verkligen inte att vi får allehanda olika varianter på HD. Vad vi behöver är en standard och HD finns redan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jns Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Säger bara Panasonic AG-HVX200. http://panasonic.biz/sav/p2/topimg2.jpg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts