Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har spelat in DVCAM på mini-DV-kassetter på mini-DVCAM-kamera många gånger utan problem, men nu skulle jag spela in på mini-DV med en DVCAM stationär bandare, och det gick i stort sett bra, men fick ändå ett parti med svarta ränder. Kan ju iofs ha berott på nåt tidkodsbrott eller så, men jag undrar om det är nån som vet om vissa minikassetter är bättre lämpade för DVCAM? En del står det DVC på, andra inte. Antar att C bara står för Cassette? Givetvis är det ju bättre med stora DVCAM-band, men de är ju väldigt dyra. (tips på bra inköpsställe mottages tacksamt).

Nån som erfarit skillnad på olika mini-DV-bandmärken? Eller försämring efter upprepad inspelning? Sånt här är ju alltid så svårt att veta om man inte har avancerad mätutrustning.

Hälsn

Ubbe

Posted

Rent generellt så skulle jag rekomendera vanliga Sony miniDV för att spela in DVCAM på, är ingen större skillnad egentligen på banden men min erfarenhet säger att Sony band i Sony-utrustning (speciellt dvcam) funkar prima.

Sen är ju inte att byta bandmärke för ofta att rekomendera, då de använder olika sorters "smörjmedel" som kan generera konstiga kemiska reaktioner, så kör ett cleaner-band ifall du byter bandmärke ofta.

Tänk också på att panasonic, jvc och canon-band är identiska då panasonic tillverkar samtliga, sony och tdk gör sina egna, vet inte hur det är med fuji och maxell.