Jump to content

Negativfilm till super8

jns

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av negativ super8 film?

Var sker framkallning, vad talar vi för priser? Några tips på bra lab?

Hur blir det med skanningen, erhåller man ett positiv av filmen efter framkallning?

Hur påtagliga är grynen i 7218?

Finns 7274 fortfarande som super8?

Hur mycket tjänar man kvalitétsmässigt i jämförelse med reversal?

jodå, jag har filmat ett par testrullar. andec i berlin framkallar. filmteknik och snart uppsala bildteknik scannar. du kan även få en arbetkopia på film från andec men det kostar nog mer än det smakar. jag är inte helt med på vad du menar med kvalitet. det beror helt på vad du vill ha. mindre kontrast, pastelligare färger, mer skärpa men också mer korn är vad du får jämfört med kodachrome.

7218 är korning som fan. 7274 är ersatt av 7217 som är lite mindre korning. det är fortfarande plus-x och k40 som gäller om du vill ha "cleana" bilder.

/mattias

[citat=mattsand]jodå, jag har filmat ett par testrullar. andec i berlin framkallar. filmteknik och snart uppsala bildteknik scannar. du kan även få en arbetkopia på film från andec men det kostar nog mer än det smakar. jag är inte helt med på vad du menar med kvalitet. det beror helt på vad du vill ha. mindre kontrast, pastelligare färger, mer skärpa men också mer korn är vad du får jämfört med kodachrome.

7218 är korning som fan. 7274 är ersatt av 7217 som är lite mindre korning. det är fortfarande plus-x och k40 som gäller om du vill ha "cleana" bilder.

/mattias[/citat]

Annars har man ju bara hört gott om 7218 till 16, med tanke på kornen och så.

Man känner ju sig så begränsad när man arbetar med 40/25 ASA film.

Hur gick det med testrullarna, dela gärna med dig av dina erfarenheter.

Kikade lite på din webbsida, Sisten i är en skit, är den filmad på K40 eller?

Skulle gärna vilja se några frames ur den, och gärna ur testen på negativfilm också, om de är färdiga vill säga :)

Är det nån som vet vart man kan hitta datablad till K40?

[citat=jns]Annars har man ju bara hört gott om 7218 till 16, med tanke på kornen och så.[/citat]

jodå, jag håller med. det blir jättefint och mycket mindre korn än den gamla 500t, men det är på gränsen i 16 där jag använt 7218 rätt mycket, och över gränsen i super 8. jag gillar den fortfarande men vill bara vara ärlig med att den är kornig.

%2$s skrev:
Kikade lite på din webbsida, Sisten i är en skit, är den filmad på K40 eller?

ja. den finns att se i sin helhet på glimz. 5 spänn har du väl råd med? kvallen är helt ok om du har minst 1mbit. angående test så ska jag och kent göra det ordentligt snart, så vänta och se.

/mattias