Gå till innehåll

Fan, måste veta! JC reklam på 5:an...


Davo

Recommended Posts

Hoppas detta är rätt forum...jaja, hursomhelst. Hoppas det är fler än jag som sett JC reklamen på 5:an. Typ en fryst bild med personer som står i olika positioner. Och kameran rör sig genom rummet liksom. (i en av slutsekvenserna är det en snubbe som är på väg att hoppa från ett hustak ner i en pool) Värsta grymma 3d känslan i hela reklamen. Hur fan har dom gjort reklamen!???!?! Asnyfiken och MÅSTE veta hur!! Hur cool som helst.

Gissningar och andra spekulationer lämnar vi utanför. De som VET svarar. =)

/David

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, antingen det, eller timeslicing/bullettime (en j***a massa stillbildskameror a la Swordfish och Matrix) men då skulle man få problem med slutsekvensen när man åker in i bilden, kamerorna hamnar ivägen för varandra... Walfridsons lösning låter bättre då.

 

två kameror? låter intressant, hur menar du? (jag har inte sett kung fu soccer...)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]ja, antingen det, eller timeslicing/bullettime (en j***a massa stillbildskameror a la Swordfish och Matrix) men då skulle man få problem med slutsekvensen när man åker in i bilden, kamerorna hamnar ivägen för varandra... Walfridsons lösning låter bättre då.

 

två kameror? låter intressant, hur menar du? (jag har inte sett kung fu soccer...)[/citat]

 

 

Aldrig att dom använde ett gäng kameror i swordfish, se ju väldigt datoranimerat ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]På tal om den reklamen,ingen verkar ju veta hur den reklamen är gjord så det är inte det jag ska fråga (även om jag jävligt gärna skulle vilja veta hur) men är det ingen som vet vad låten i reklamen heter?[/citat]

 

Tror det är Monster Magnet...namnet på låten står nånstans här på forumet, jag minns det inte.

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=jmalmsten]ja, antingen det, eller timeslicing/bullettime (en j***a massa stillbildskameror a la Swordfish och Matrix) men då skulle man få problem med slutsekvensen när man åker in i bilden, kamerorna hamnar ivägen för varandra... Walfridsons lösning låter bättre då.

 

två kameror? låter intressant, hur menar du? (jag har inte sett kung fu soccer...)[/citat]

 

 

Aldrig att dom använde ett gäng kameror i swordfish, se ju väldigt datoranimerat ut.[/citat]

 

Nja... enligt ett program jag sett på tv1000 (kördes som utfyllnad sist vi hade tillgång till kanalen) byggde dom upp en lång gata riggad med hundratals squibs, för att simulera splitter, och vajrar för att lyfta bilar och stuntmän. Sekvensen filmades sedan av, tror jag, den då längsta uppsättningen av stillbildskameror hittills. För att ytterligare dra ut på effekten lade de på en morpheffekt mellan varje bildruta. Den enda helt datoranimerade effekten tror jag var eldbollen av explosionen. (den såg inge vidare ut) Jag är ganska säker på att det användes ett gäng kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten][citat=Jawo][citat=jmalmsten]ja, antingen det, eller timeslicing/bullettime (en j***a massa stillbildskameror a la Swordfish och Matrix) men då skulle man få problem med slutsekvensen när man åker in i bilden, kamerorna hamnar ivägen för varandra... Walfridsons lösning låter bättre då.

 

två kameror? låter intressant, hur menar du? (jag har inte sett kung fu soccer...)[/citat]

 

 

Aldrig att dom använde ett gäng kameror i swordfish, se ju väldigt datoranimerat ut.[/citat]

 

Nja... enligt ett program jag sett på tv1000 (kördes som utfyllnad sist vi hade tillgång till kanalen) byggde dom upp en lång gata riggad med hundratals squibs, för att simulera splitter, och vajrar för att lyfta bilar och stuntmän. Sekvensen filmades sedan av, tror jag, den då längsta uppsättningen av stillbildskameror hittills. För att ytterligare dra ut på effekten lade de på en morpheffekt mellan varje bildruta. Den enda helt datoranimerade effekten tror jag var eldbollen av explosionen. (den såg inge vidare ut) Jag är ganska säker på att det användes ett gäng kameror.[/citat]

 

 

OK! här kommer swordfish explosionen:

 

 

Joel Silver, the producer of Swordfish, is also the producer of Matrix 1, 2, and 3. His special effects crew pioneered a combination of still-camera shots and computer animation in Matrix 1 that was used to show how Neo was able to dodge bullets. The crew used that technique in Swordfish to photograph the explosion.

 

Visual effects supervisor Shermis especially relished one challenge presented by the opening scene of the film, during which a hostage wired with explosives steps out of the safe range. For this, director Sena wanted to use some of the innovative camera techniques pioneered in Silver’s groundbreaking smash The Matrix. "During that scene, police cars are exploding, guys are flying through the air, and it had to be timed so that when we got to camera number 125, this guy had to be flying in the frame. I’d never seen a more difficult shot to set up. It was just all the layers and passes. One layer for the explosion, one layer for the car being thrown through the air, one layer for the people who were supposed to be next to the car. That was a separate pass so that nobody got hurt. So it was just layers upon layers. To get one 30-second shot took days."”

http://www.operationswordfish.com/

 

Supplying sound for a slow-motion shot is very challenging. How do you create slow-motion sound? How did the sound support the terror and destruction of the explosion?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]På tal om den reklamen,ingen verkar ju veta hur den reklamen är gjord så det är inte det jag ska fråga (även om jag jävligt gärna skulle vilja veta hur) men är det ingen som vet vad låten i reklamen heter?[/citat]

 

Låten heter Space Lord med Monster Magnet

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz][citat=Santafantasma]På tal om den reklamen,ingen verkar ju veta hur den reklamen är gjord så det är inte det jag ska fråga (även om jag jävligt gärna skulle vilja veta hur) men är det ingen som vet vad låten i reklamen heter?[/citat]

 

Låten heter Space Lord med Monster Magnet[/citat]

 

 

tack så mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man tittar noga på personerna, jag tror att det är denna reklam men kan tagit fel, så kan man faktiskt se att de rör sig ytterst lite. Detta borde i så fall innebära att de bara ställt upp personer som står helt still och flyttar kameran förbi dem. Vissa delar kanske inte är gjorda så men ändå!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Oswald Z]Om man tittar noga på personerna, jag tror att det är denna reklam men kan tagit fel, så kan man faktiskt se att de rör sig ytterst lite. Detta borde i så fall innebära att de bara ställt upp personer som står helt still och flyttar kameran förbi dem. Vissa delar kanske inte är gjorda så men ändå![/citat]

 

 

Lite jobbigt att hänga still i luften bara! Nä.. jag kan nog sätta min högra lever på att det är stillbilder på människor blandat med 3d och en riktig kameraåkning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ingenting om 3D animering men som jag har förstått genom att läsa lite här så kan man väl göra 3d miljöer som man sen kan göra virtuella kameraåkningar genom..??

 

Hur som helst, kom att tänka på den här JC disskusionen när jag var inne på nåt animerings forum och i en tråd såg jag en 3d miljö som påminde rätt mycket om JC reklamerna.

 

http://www.animate.se/viewtopic.php?t=7592

En bit ner i tråden..

 

Fick den där JC reklam feelingen direkt, saknas bara en liten kameraåkning...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag och en kompis fastnade direkt för den reklamen och sprang (!) hem och började testa allt möjligt. Först tog vi en bild och om man zoomade på den till en viss nivå så skulle man ta nästa kort och zooma vidare..de blev ingen 3D känlsa. Men de funka inget vidare. Då kom min kompis på att om man tar stillbilder på samma plats, (man rubbar alltså inte kameran) dvs, man tar en helhetsbild, och sedan kan man ställa upp personer från kameran till väggen och sedan klippa ut dom. Vi använde after effects. Då kan man lägga bilderna vart man vill och om man då låter kameran åka så blir de 3D känsla. När kameran kom lite för nära så vinklade vi bilderna lite mot kameran och då bidrog de till att de inte kändes allt för platta. Vi fick till 2 stycken av mig och det såg grymt coolt ut! Vi lyckades aldrig få samma känsla som JC men en bra bit på vägen! JAg antar att de tagit flera bilder och sedan fogat dem samman. VI märkte också att man kunde efterbelysa och då insåg vi att om man klurar ut och kan bemästra ljussättning på rätt sätt så kan du lätt klara av 3D känslan! Hoppas detta var till nån hjälp.

 

Bettson.se har ju också ett par reklamer som liknar JC reklamen sjukt mycket. Tyvärr hittar jag inte vart dom ligger.

 

Carpe Diem!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Sebastion]Jag och en kompis fastnade direkt för den reklamen och sprang (!) hem och började testa allt möjligt. Först tog vi en bild och om man zoomade på den till en viss nivå så skulle man ta nästa kort och zooma vidare..de blev ingen 3D känlsa. Men de funka inget vidare. Då kom min kompis på att om man tar stillbilder på samma plats, (man rubbar alltså inte kameran) dvs, man tar en helhetsbild, och sedan kan man ställa upp personer från kameran till väggen och sedan klippa ut dom. Vi använde after effects. Då kan man lägga bilderna vart man vill och om man då låter kameran åka så blir de 3D känsla. När kameran kom lite för nära så vinklade vi bilderna lite mot kameran och då bidrog de till att de inte kändes allt för platta. Vi fick till 2 stycken av mig och det såg grymt coolt ut! Vi lyckades aldrig få samma känsla som JC men en bra bit på vägen! JAg antar att de tagit flera bilder och sedan fogat dem samman. VI märkte också att man kunde efterbelysa och då insåg vi att om man klurar ut och kan bemästra ljussättning på rätt sätt så kan du lätt klara av 3D känslan! Hoppas detta var till nån hjälp.

 

Bettson.se har ju också ett par reklamer som liknar JC reklamen sjukt mycket. Tyvärr hittar jag inte vart dom ligger.

 

Carpe Diem![/citat]

 

 

kan du inte visa resultatet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattan_carpet]Produktionsbolaget som gjort reklamfilmerna för JC heter STINK http://www.stink.tv/ och regissören heter Adam Berg.

 

Kontakta honom och fråga hur de har gjort.[/citat]

 

 

Produktionsbolaget som gjort JC-reklamen heter Syndicate. http://www.syndicate.se/ Finns quicktimes att kolla på i Galleriet.

 

Bettson reklamen Har Fido film producerat och även den finns som quicktime på: http://www.fido.se/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...