Jump to content

JDEK

Members
  • Posts

    24
  • Joined

JDEK's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Där verkar du ha löst problemet åt mig! Jag har bara 500 mb på grafikkortet. Jag trodde det var datorns RAM de menade. Tack!
  2. Hallå! Sitter med ett projekt och ska exportera ut klipp från Redcine. Sitter på en ganska så dålig dator för tillfället och har för första gången stött på detta problem: http://i59.tinypic.com/2nvtbav.png Det står som ni ser att jag behöver minst 768 mb RAM, och jag har 4 gb, så det borde ju räcka... Någon som vet vad som är fel?
  3. Nu har jag löst det. Det var bara att högerklicka och använda "Replace footage" på de andra klippen.
  4. Hallå! Sitter med ett kort projekt och har stött på ett problem. Det är väldigt mycket dialog i detta projekt, och det medför att samma klipp dyker upp flera gånger. När jag gör min offline/online-konvertering får jag problem med just dessa klipp. Ibland blir bara ett klipp relinkat, och ibland blir inget klipp relinkat. Har fått klippen från en postkille, och de klipp som dyker upp flera gånger har han namngett: A002_C001_1102NI_001 A002_C001_1102NI_002 A002_C001_1102NI_003 A002_C001_1102NI_004 Därför får inte klippen samma namn som klippen i offline-klippningen, och det är då jag stöter på problem. Alla klipp kan ju inte ha samma namn. Ibland händer det att 001 blir relinkat ändå (?), men inget annat klipp. Någon som vet hur man bär sig åt här? Killen från postföretaget är på semester och går inte att nå.
  5. Gör inte grade innan du har börjat klippa. Gör det först när du har låst klippningen. Du vet inte vilka klipp du kommer använda förrän du har låst klippningen helt och hållet, och då är det onödigt att sätta grade på en massa klipp som sedan aldrig kommer användas. Samma sak med effekterna. Du vet inte hur långt klippet kommer vara, eller att du helt säkert kommer använda just det klippet. Du börjar lite från fel håll, och det är inte särskilt smidigt. Jag gör enligt följande (Säg att jag jobbar med RED-material): 1. Drar in materialet i Encore och exporterar ut rushes av originalmaterialet, d.v.s. samma klipp fast i lägre kvalité. Brukar då också bränna in klippets namn, tidkoden och en liten text som visar att detta är klipp för offline-klippning. 2. Synkar ljud med bild. 3. Börjar klippa (Premiere). 4. Jobbar jag för en klient skickar jag ett utkast, får feedback, klipper lite till och så fortsätter det så tills de är nöjda. Är det ett eget projekt försöker jag ändå att skicka ut det till vänner som också sysslar med film för att få feedback. Det har nog aldrig hänt att jag har jobbat på ett projekt helt och hållet själv, och då finns det ju folk att diskutera med. 5. LÅSER klippningen. Här är jag tydlig med att detta är klippningen som KOMMER användas. Man kan inte hålla på att ändra i klippning efter att man börjat lägga ljud, grade o.s.v. Speciellt inte om det är flera andra personer inblandade som sysslar med det. 6. Skickar iväg klippningen till personen som sysslar med effekterna för filmen (Förutsatt att det finns effekter). Då skickar jag de klipp som ska ha effekter i originalkvalité till effektkillen. Eftersom klippningen är låst behöver man inte skicka hela klippet och därmed spara lite på hans/hennes datorkapacitet. 7. Under tiden jag väntar på effekter byter jag ut mina offline-klipp till originalklippen. 8. När effekterna är klara skickar jag iväg klippningen till personen som jobbar med ljud. Här kan det skilja sig om jag inkluderar effekterna, eller om jag skickar klippen med effekter separat för ljudläggning. 9. Lägger grade på originalmaterialet. 10. Lägger text, intro-animationer och allt annat som ska vara med i filmen. 11. Får färdigt/färdiga ljudspår av personen som jobbat med ljudet och synkar det. Blir så otroligt mycket smidigare att synka om man bara lägger in ett högt synkljud cirka fem sekunder innan filmen börjar, och ber ljudkillen ta hänsyn till det. 12. Exporterar filmen. Förutsatt att teknik inte krånglar så är detta ett så otroligt smidigt sätt att göra det. Tycker det är extra lönsamt att dra ut rushes, och klippa med 200 mb stora klipp istället för 3 gb. Det säger ju sig självt. Mitt första RED-projekt klippte jag med originalklipp. Inte roligt. Klipper jag med t.ex. DSLR-material så kör jag på originalfiler direkt. De är såpass små så det känns onödigt.
  6. Jag kör med CS5. XML finns här. gala.xml - Speedy Share - upload your files here
  7. Kul att man äntligen kan se den! Bra jobbat Pontus. Riktigt snyggt foto.
  8. Tittade på denna för någon vecka sedan, och jag minns den fortfarande väldigt tydligt. Bra tecken. Gillade verkligen känslan, och den funkar jättebra som kortfilm. Big up!
  9. Det är som Tolin säger. Tror inte man kan skaffa copyright på företag/produkter man inte har underlag för att de faktiskt finns på riktigt, och inte bara är ett namn. Registrera en enskild firma kostar typ 900 kr i registreringsavgift och sedan är det klart. Handelsbolag är också "gratis" men jag avråder dig från att starta ett sådant. Det påverkar din personliga skatt, och kan göra dig personligt ersättningsskyldig om något skulle gå snett + massa mer pappersarbete än enskild firma.
  10. Ja, det är helt klart värt det. Det finns en anledning till att branschen använder sig betydligt mer av 5D än av 550D. Framförallt är det väl ISOn som man kan gå mycket högre med på 5D. Att man kan filma i RAW skulle inte vara en deal breaker för mig, eftersom det är rätt krångligt att få ett vettigt workflow med det, som Anders sa. Man får mer information i bilderna från 5D, och bilden är skarpare. En liten grej som är högst personlig för mig är också att 5D är tyngre, vilket jag tycker är skönare för handhållet. Det är en rätt liten grej, men många bäckar små.
  11. Testa Handbrake. Sjukt bra komprimeringsprogram för amatörer. Finns bra med inställningar så du kan välja hur mycket/lite du vill förlora i kvalité för att gå ned i storlek. HandBrake: Downloads
  12. Hej! Har stött på ett problem jag inte lyckas lösa. Har jobbat med DaVinci ett tag, och har genom XMLs skickat projekt mellan Premiere och DaVinci. Det är bara ett projekt jag har jobbat med som har haft detta problem. När jag har jobbat klart i DaVinci och försöker importera XMLen till Premiere får jag bara ett felmeddelande där det står "The project could not be loaded, it may be damaged or contain outdated elements". Har kollat igenom filerna som kommer med XMLen, och de ser ut som de alltid brukar göra. I Premiere på en annan dator får jag ett helt annat felmeddelande. Någon som upplevt samma problem och vet hur det kan lösas? Viktigt att det är just Premiere det tankas in i.
  13. Regissör är ett väldigt luddigt begrepp överhuvudtaget. Det finns så många olika typer. Det finns regissörer som bara vill stå för personregi, men det finns också sådana som knappt ger sin fotograf något annat att göra än att trycka på rec. Det är samma med regissörer för animation. Vissa styr animationerna, vissa styr bara röstskådespeleriet och vissa styr allt. Det beror helt enkelt på vilken typ av regissör man är.
  14. Det kan vara lite olika vem det är man ska kontakta. Oftast framgår det ganska tydligt av deras jobbtitel, men är man osäker kan man alltid maila/ringa och kolla vem det är man ska prata med. En bra första kontakt är att kolla intresse först. Skriv ett mail där du presenterar dig själv väldigt kort. Håll dig till det som är viktigt för dem att veta. Sedan frågar du helt enkelt om de är intresserade av att kolla på några programidéer du har. Skicka inte hela idén direkt, utan skicka något slags synopsis eller några rader om programmet som får upp deras intresse. Får du inget svar har du antingen hamnat i spam, eller så är de inte intresserade. Det går alltid att följa upp. Är de intresserade kommer de att höra av sig igen. Lycka till!
  15. Det brukar fungera bra. Jag har aldrig tagit bort replikerna helt från ett manus, men jag har valt att inte visa replikerna för skådespelarna, och från min erfarenhet fungerar det bäst :)
×
×
  • Create New...