Gå till innehåll

Hur ska man lägga upp allt i efterarbetet?


Recommended Posts

Hur ska man lägga upp allt? Vad ska man börja med?

 

Om jag får välja själv skulle jag göra följande:

 

1. Importera alla mina klipp till DaVinci resolve och färgkorrigera.

2. När det är klart skulle jag exportera de färdiga klippen till FilmConvert och ändra bilden till Filmlook där.

3. När det är klart exporterar jag det till Final Cut och börjar klippa!

 

Alt 2: För klipp med visuella effekter eller klipp som ska innehålla ljudeffekter.

 

1. Importera alla klippen till After Effects/ljudredigeringsprogram.

2. Effekterna klara! Exportera till DaVinci resolve.

3. Exportera till FilmConvert.

4. Exportera till Final Cut och börja klippa!

 

Är detta rätt? Hur gör ni när ni ska importera klippen? Vad väljer ni att göra först?

Ska man ha FilmConvert som plugin i Final Cut eller hur ska man ha vissa program?

 

Vore tacksam för ett bra svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk gör lite olika men jag personligen,

1 Importerar allt i Premiere.

2 Klipper hela filmen.

3 Effekter görs med Dynamic Link till After Effects.

4 Collor Correct i Premiere eller AE.

5 Look ges via EDL i Film Convert eller med MB Looks i Premiere.

6 Ställer ljudnivåer.

7 Export.

 

EDIT:

Om jag filmat i Raw så gör jag en grundläggande correct först av allt i Adobe Camera Raw.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok bra.

 

Jag tänkte bara att är det inte bra att göra effekterna först? Jag menar, om du har en 15 sekunder lång scen från samma vinkel som ska ha en effekt som du sedan klipper ner till tre klipp så det blir fem sekunder var, då får du ju göra om den scenen 3 gånger om jag förstår det rätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok bra.

 

Jag tänkte bara att är det inte bra att göra effekterna först? Jag menar, om du har en 15 sekunder lång scen från samma vinkel som ska ha en effekt som du sedan klipper ner till tre klipp så det blir fem sekunder var, då får du ju göra om den scenen 3 gånger om jag förstår det rätt?

 

Nej, du behöver bara göra det en gång genom att lägga effekten på hela orginalklippet eller kopiera effekten på allihop eller lägga ett adjustement layer eller eller eller.

Det finns så sjukt mång olika sätt att göra saker på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör inte grade innan du har börjat klippa. Gör det först när du har låst klippningen. Du vet inte vilka klipp du kommer använda förrän du har låst klippningen helt och hållet, och då är det onödigt att sätta grade på en massa klipp som sedan aldrig kommer användas. Samma sak med effekterna. Du vet inte hur långt klippet kommer vara, eller att du helt säkert kommer använda just det klippet. Du börjar lite från fel håll, och det är inte särskilt smidigt.

 

Jag gör enligt följande (Säg att jag jobbar med RED-material):

1. Drar in materialet i Encore och exporterar ut rushes av originalmaterialet, d.v.s. samma klipp fast i lägre kvalité. Brukar då också bränna in klippets namn, tidkoden och en liten text som visar att detta är klipp för offline-klippning.

2. Synkar ljud med bild.

3. Börjar klippa (Premiere).

4. Jobbar jag för en klient skickar jag ett utkast, får feedback, klipper lite till och så fortsätter det så tills de är nöjda. Är det ett eget projekt försöker jag ändå att skicka ut det till vänner som också sysslar med film för att få feedback. Det har nog aldrig hänt att jag har jobbat på ett projekt helt och hållet själv, och då finns det ju folk att diskutera med.

5. LÅSER klippningen. Här är jag tydlig med att detta är klippningen som KOMMER användas. Man kan inte hålla på att ändra i klippning efter att man börjat lägga ljud, grade o.s.v. Speciellt inte om det är flera andra personer inblandade som sysslar med det.

6. Skickar iväg klippningen till personen som sysslar med effekterna för filmen (Förutsatt att det finns effekter). Då skickar jag de klipp som ska ha effekter i originalkvalité till effektkillen. Eftersom klippningen är låst behöver man inte skicka hela klippet och därmed spara lite på hans/hennes datorkapacitet.

7. Under tiden jag väntar på effekter byter jag ut mina offline-klipp till originalklippen.

8. När effekterna är klara skickar jag iväg klippningen till personen som jobbar med ljud. Här kan det skilja sig om jag inkluderar effekterna, eller om jag skickar klippen med effekter separat för ljudläggning.

9. Lägger grade på originalmaterialet.

10. Lägger text, intro-animationer och allt annat som ska vara med i filmen.

11. Får färdigt/färdiga ljudspår av personen som jobbat med ljudet och synkar det. Blir så otroligt mycket smidigare att synka om man bara lägger in ett högt synkljud cirka fem sekunder innan filmen börjar, och ber ljudkillen ta hänsyn till det.

12. Exporterar filmen.

 

Förutsatt att teknik inte krånglar så är detta ett så otroligt smidigt sätt att göra det. Tycker det är extra lönsamt att dra ut rushes, och klippa med 200 mb stora klipp istället för 3 gb. Det säger ju sig självt. Mitt första RED-projekt klippte jag med originalklipp. Inte roligt. Klipper jag med t.ex. DSLR-material så kör jag på originalfiler direkt. De är såpass små så det känns onödigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok så här gör jag i grova drag om jag har många olika klipp.

1. Skapar en mappstruktur med mappar i datorn för klipp,ae, aduio, gfx, render m.m

2. importerar alla klipp i premiere

3. delar upp alla klipp som skall vara i samma scen och lägger i nya mappar som jag döper efter varje scen. Allt för att det skall bli lättare att hitta bland klippen

4. gör en storyboard i varje mapp (projektfönster) dvs lägger alla klipp i den ordning jag vill ha dom

5. jobbar med varje scen i egen sequense på timeline där färgkorrigering och även effekterna åker på

6. Lägger ihop sequenserna och färgmatchar.

7. Grading

8. Renderar ut den i olika upplösningar, ex Blue-Ray, webb m.m

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...