Gå till innehåll

Byta upp sig?


gonefishing

Recommended Posts

Jag funderar på att byta upp mig från min 550D eftersom jag börjar få lite mer seriösa jobb. Jag tycker definitivt att 550D håller fortfarande (med magic Lantern då), men jag börjar fundera på en fullformat.

Är det värt att t.ex. gå på en 5D MK II/III och hur mycket vinner jag på det i såna fall? Eftersom jag har extrautrustning för ett antal tusen så känns det bra att kunna hålla sig inom DSLR, men om det inte är "värt" steget från 550D pengamässigt

så satsar jag hellre på en renodlad filmkamera likt Blackmagic etc. Har ni några tankar eller funderingar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en 550D som jag filmar mina egna projekt med. Jag har använt 5D MKII och III vid vissa produktioner och skillnaden är inte så stor att jag skulle lägga de pengarna på att byta upp mig.

Då hade jag hellre köpt en Blackmagic. Men om du har massa DSLR utrustning så prova att försöka sälja det?

 

Okej man kan ju filma RAW nu med MK2 och MK3 men workflowet är ganska tidskrävande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är helt klart värt det. Det finns en anledning till att branschen använder sig betydligt mer av 5D än av 550D. Framförallt är det väl ISOn som man kan gå mycket högre med på 5D. Att man kan filma i RAW skulle inte vara en deal breaker för mig, eftersom det är rätt krångligt att få ett vettigt workflow med det, som Anders sa. Man får mer information i bilderna från 5D, och bilden är skarpare. En liten grej som är högst personlig för mig är också att 5D är tyngre, vilket jag tycker är skönare för handhållet. Det är en rätt liten grej, men många bäckar små.

Länk till kommentar
Share on other sites

samma gänga. har du APS-C objektiv eller fullformat? Du kan ju alltid behålla 550D som andrakamera. Jag tycker 5D:s bild är lite snyggare men det är lite svårare att fokusera om man inte ser upp. gamla 5D är väl inte så ergonomisk för filmare som Mk III som har hörlursuttag och allt och så högre ISO, fast för halva priset så...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...