RobotFood Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 [citat=Cjwk]Vet någon om det ger något överhuvudtaget att gå Medieteknik på KTH (Civilingengörsutbildning) för min lust att producera film? Någon som har bra idéer och tips på bra linjer att gå efter gymnasiet? (allt inom film)[/citat] Det undrar jag med. Jag är intresserad av all sorts redigering. Kan vara reklamfilmer, vinjetter, riktiga filmer, whatever... Jag funderar på att gå ett år i USA på en multimedia-utbildning också. Men det känns som att det inte räcker. 0 Citera
Jonas Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Jag tycker inte att man ska gå på sthml filmskola, mest av allt för att det är snordyrt. Fridhem/Kalix håller minst lika hög klass. Och till vem det nu var som frågade så är det inget värt att gå på KTH om man vill syssla med film. Vill du bli producent så finns di, högskolan väst och ihtv (tv-producent) att välja på. 0 Citera
soulpat Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 min polare kom in på DI direkt efter gymnasiet. Han var inte speciellt duktig men han hade väl nåt dem tyckte om. 0 Citera
Jonnybravo Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 min polare kom in på DI direkt efter gymnasiet. Han var inte speciellt duktig men han hade väl nåt dem tyckte om. Och vad var det dem tyckte om?? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 Själv så tänker jag söka till Stockholms filmskola innan jag ens försöker att komma in på DI. Visst vill DI att du ska ha ambition men jag tror att det är erfarenthet som de söker efter också. ska söka nästa år till Sthlm Filmskola. /Jan 0 Citera
soulpat Postad 10 april 2007 Postad 10 april 2007 ingen aning faktiskt, tycker själv inte att han är något vidare. Dock är han lite konstig som person, kan ha varit det. 0 Citera
Jonnybravo Postad 10 april 2007 Postad 10 april 2007 ingen aning faktiskt, tycker själv inte att han är något vidare. Dock är han lite konstig som person, kan ha varit det. konstig på bra eller dåligt sätt? 0 Citera
Anna_Dea Postad 10 april 2007 Postad 10 april 2007 ingen aning faktiskt, tycker själv inte att han är något vidare. Dock är han lite konstig som person, kan ha varit det. Han får mer än gärna lägga upp sitt provmaterial på youtube eller här. 0 Citera
Jodokast Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 haha, jo kul att Fares kom inte, men då ska kommas ihåg att han redan då hade gjort väldigt många kortfilmer, och som jag har för mig var han 20 när han blev antagen, vilket fortfarande betyder att det var 2 år emellan där. Från vad jag läst på STHLMs filmskolas hemsida är 75 procent av alla antagna till DI först utbildade på STHLMs filmskola så verkar vara väldigt förberedande till DI. Ska söka dit nästa ansökning! I den här tråden verkar ni prata i huvudsak om regiutbildning. 75% av dom som går regi har inte gått Stockholms filmskola innan de kommer på DI. DI utbildar även ljudtekniker/ljudläggare, klippare, manusförfattare, fotografer och producenter. Det är den största fördelen med skolan faktiskt. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 I den här tråden verkar ni prata i huvudsak om regiutbildning. 75% av dom som går regi har inte gått Stockholms filmskola innan de kommer på DI. DI utbildar även ljudtekniker/ljudläggare, klippare, manusförfattare, fotografer och producenter. Det är den största fördelen med skolan faktiskt. Kul för min del, tänker studera filmfoto på DI efter Sthlm filmskola ;-) 0 Citera
Jonnybravo Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 Alltså jag måste missat något här, vad är Sthlms filmskola igentligen? Är det en folkhögskola, ett gymnasium, bara en filmskola man går efter gymnasiet? Vad är det igentligen? 0 Citera
Jodokast Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 Stockholm filmskola är en privat filmskola som inte är studiemedelsberättigad. 0 Citera
Jonnybravo Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 Och hur kommer man in på den då, hur gammal måste man vara, hur länge går man där och vad gör man där igentligen 0 Citera
Jonnybravo Postad 12 april 2007 Postad 12 april 2007 tack för det... trots att det kanske var en miss av mig att glömma google hehe;) 0 Citera
Wallin Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 Kul för min del, tänker studera filmfoto på DI efter Sthlm filmskola ;-) Jaså det ska jag också :D Ska du söka in till Sthlms Filmskola i höst eller? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 nästa höst (2008).. måste bli klar med IB först... När tänker du söka? 0 Citera
Wallin Postad 14 april 2007 Postad 14 april 2007 Okej, jag ska söka redan i höst. Det passar fint eftersom nästa DI-intag blir i mitten av andra årskursen, då har man nog rätt mycket trevligt material att visa upp :) Soft att börja DI direkt efter sthlm filmskola likzom ;) 0 Citera
Eibon Postad 1 juni 2007 Postad 1 juni 2007 förutom DI så måste jag nog säga Kalix. Jag gick två år där och det är en fantastiskt bra skola i en fantastisk tråkig stad (dvs, du har inget annat att göra än film!). Fridhem är ju såklart också en bra skola, men en polare gick där och efter att ha hört/sett hur det var där och det dom gjorde så verkar Kalix bättre. Framförallt utrustnings-mässigt. Fridhem vinner mycket på att det är så nära en storstad samt har teater/drama utbildning på skolan. Under första året i Kalix tog vi mest folk från skolan osv som skådisar...men då var det ju mer på nivån att öva o lära sig så det kvittade lite. Lite problem att få upp skådisar till Kalix dock under det andra och mer seriösa året...men men, det gick bra för oss! edit: men som med alla filmskolor så är ju klassen minst lika viktig. Jag hade turen att komma i en kanon-klass med folk som var extremt peppade och hade bra idéer och kunskap. Har funnits klasser där ingenting funkar o folk kan inte jobba med varann o det blir att folk drar igång egna saker o det splittras o det blir kasst. 0 Citera
Eibon Postad 1 juni 2007 Postad 1 juni 2007 Personlingen sket jag i att söka DI för jag tycker det verkar som man blir formad efter mallen hur svensk film ska vara. Vi hade många gästlärare som alla gått DI och det kändes som alla var samma person. Föredomar från min sida ja, men jag vill inte ha nåt med "svensk film" att göra på det sättet....den vardagliga verkligheten med tråkiga färger och "MEN CAMILLA!"-dramat. 0 Citera
Creator Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 .. måste bli klar med IB först... Lite offtopic kanske men iaf, hur fungerar IB för dig? Som filmintresserad och så menar jag. Själv ska jag börja på IB i höst och har en polare som ska börja på Filmgymnasiet på Gotland. Men hur verkar linjen för dig? 0 Citera
Jonnybravo Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 och har en polare som ska börja på Filmgymnasiet på Gotland. Jasså? :o Jag med!:D 0 Citera
Creator Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 Hehe, har du en polare som ska gå där eller ska du själv gå där? Nejmen, jag undrar fortfarande hur det går med IB+film för Doktorn. 0 Citera
Jonnybravo Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 Hehe, har du en polare som ska gå där eller ska du själv gå där? Jag själv alltså:) 0 Citera
erikl Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Den som visar best resultat o fortfarande är någorlunda villig att formas må vinna plattserna, jag kom inte in häromsistet men ändock jobbar jag med film vill tilläggas,..spiderpigg. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.