e93mw Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Det har väl inte undgått någon att den nya Star Wars-trilogin lämnade en del övrigt att önska. Men exakt vad är det som inte funkar? Jag kan börja med ett högst konkret exempel: I den gamla trilogin har man lyckats etablera karaktären Yoda på ett mycket bra sätt. Han känns verkligen som en urgammal varelse med oerhört djupa kunskaper och pacifistisk livsåskådning i stil med Gandhi eller Dalai Lama. Allt detta slår man sönder i en enda scen i Star Wars II. I striden med Count Dooku så förvandlas han till en studsande kung-fu-groda, med en stridsteknik som rimmar fruktansvärt illa med hans persona. Precis i den scenen dog mitt sista hopp om den nya trilogin. Hur skulle man ha gjort istället då? För mig är svaret kristallklart: självklart skulle han ha stridit som en mästare i någon intern kung-fu-stil, typ Tai Chi Chuan eller Pa Kua Chang. Mjukt och undfallande med oerhörd precision och avsikt. Istället för att undvika ett vilt utfall från Dooku genom att volta tio meter upp i luften, så skulle han bara rört sig en halvmeter åt sidan, och gjort ett motanfall. Gärna lite släpigt och långsamt, som Caine i "Kung fu - the legend". Så... fler ideer? 0 Citera
odinlundin Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Tycker precis som dig! Det kanske låter lite konstigt men jag tycker att effekterna var för bra, i dom gamla filmerna slåss dom med lasersvärden ganska långsamt medans i dom nya så går det överdrivet snabbt. Jag tycker också att mycket var förutsägbart t.ex. att man visste att Anakin Skywaker skulle bli Darth Vader, men just det skulle skulle gå att göra något åt nu när det här ska utspelas före de gamla filmerna. //Odin Lundin 0 Citera
StenR Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Det finns väl _lite_ mer att kritisera än stridstekniker... t ex: 1) kvaliten på manuset, speciellt dialogen, jämfört speciellt med Star Wars 4,5 2) skådespelarinsatserna, tycker att de saknar tyngd (eller troligare bra regi) 3) att man inte får ut mer sense of wonder av det trots all avancerad teknik 0 Citera
Java ex Machina Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Hade jag fått bestämma hade några ändringar sett ut såhär: * Samma skurk i alla tre filmerna * lägre budget * retrokänsla i effekterna, dvs stop-motion, handdockor, miniatyrer, matte paintings * retrokänsla i kameravinklarna * Obi-Wan hade inte träffat Anakin förrän han var ca 18 * Yoda hade varit mycket lägre i "rang", den typ av karaktär man ibland ser i hong kong filmer som utspelas i shaolinklostret, munken som har till uppgift att sopa upp på klostergården men som det senare visar sig är egentligen mycket mycket starkare och mäktigare än han ser ut att vara. Det skulle göra jedi-orderns utrotning mycket mer tragisk, förklara varför obi-wan trodde han kunde lära upp anakin minst lika bra (eller varför Darth Vader inte känner till Yoda eller vet att han lever), och framförallt göra scenen i Empire Strikes Back när yoda lyfter X-wingen starkare istället för svagare (som den blir med den nuvarande prequeltrilogin). Det är jävligt synd att den scenen förstörs för det är en av de starkaste och bästa i originaltrilogin. Yoda skulle också ha lite mer av den humor han har i originaltrilogin. * inga midichlorians * ingen Roger Rabbit. jar-jar skulle ersättas med en karaktär som inte kunde något om the force, men var skeptisk till den redan från början. * bättre dialog och regi * Threepio och R2 skulle endast ha små cameos om de skulle vara med över huvud taget, och de SKULLE ABSOLUT INTE HA BYGGTS IHOP AV DARTH VADER ELLER TRÄFFAT OBI-WAN! * ingen jesusbefruktning. * filmerna skulle passa ihop med originaltrilogin på riktigt och inte för att lucas tycker och säger det. ojojoj listan kan göras lång med vad som är fel på de filmerna. Det ironiska är att jag faktiskt läste ett påhittat synopsis någon gång under gymnasiet till prequeltrilogin några år innan the phantom menace, som faktiskt var bättre än någon av filmerna. 0 Citera
Java ex Machina Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Hur skulle man ha gjort istället då? För mig är svaret kristallklart: självklart skulle han ha stridit som en mästare i någon intern kung-fu-stil, typ Tai Chi Chuan eller Pa Kua Chang. Mjukt och undfallande med oerhörd precision och avsikt. Istället för att undvika ett vilt utfall från Dooku genom att volta tio meter upp i luften, så skulle han bara rört sig en halvmeter åt sidan, och gjort ett motanfall. Gärna lite släpigt och långsamt, som Caine i "Kung fu - the legend". Så... fler ideer? absolut. har alltid känt precis likadant. det finns väldigt passande Taiji-stilar med raka svärd de kunde ha använt. 0 Citera
e93mw Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 Hade jag fått bestämma hade några ändringar sett ut såhär: Yoda hade varit mycket lägre i "rang", den typ av karaktär man ibland ser i hong kong filmer som utspelas i shaolinklostret, munken som har till uppgift att sopa upp på klostergården men som det senare visar sig är egentligen mycket mycket starkare och mäktigare än han ser ut att vara. Det skulle göra jedi-orderns utrotning mycket mer tragisk, förklara varför obi-wan trodde han kunde lära upp anakin minst lika bra (eller varför Darth Vader inte känner till Yoda eller vet att han lever), och framförallt göra scenen i Empire Strikes Back när yoda lyfter X-wingen starkare istället för svagare (som den blir med den nuvarande prequeltrilogin). Det är jävligt synd att den scenen förstörs för det är en av de starkaste och bästa i originaltrilogin. Yoda skulle också ha lite mer av den humor han har i originaltrilogin. Mycket bra ide! Yoda kändes väldigt mycket som en outsider i första trilogin, och hans höga rang känns därför lite underlig. Håller för övrigt med att Yoda-lyfter-X-vingen-scenen är stark. Kanske är den själva tyngdpunkten i orginaltrilogin. * inga midichlorians Det som var religion/filosofi i första trilogin får här en torr, förnuftig förklaring. Här dog det allra sista av min barnatro på Kraften.... ;-) 0 Citera
Java ex Machina Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Mycket bra ide! Yoda kändes väldigt mycket som en outsider i första trilogin, och hans höga rang känns därför lite underlig. Håller för övrigt med att Yoda-lyfter-X-vingen-scenen är stark. Kanske är den själva tyngdpunkten i orginaltrilogin. problemet är att fram till den scenen har vi sett väldigt lite av vad kraften är i OT. Vi vet att Obi-Wan på nåt sätt fortsatt sin existens efter att ha dött, och att Vader kan strypa folk och ana sig till att rebellerna är på Hoth efter att ha sett en bild av basen, och att Luke kan lyfta ljussabeln. Men det är allt vi sett. När Luke säger att yoda förväntar sig det omöjliga, tror vi på honom. det är vad som gör scenen så stark, allt yoda försökt förklara för luke om att kraften binder samman allt som existerar och att levande varelser är mer än bara kött och blod poängteras där. men hela scenen undermineras om man ser den efter prequeltrilogin för där är forceanvändandet så pass överdrivet och det tar liksom aldrig slut. förresten, en till sak jag skulle ändra med prequeltrilogin är att man skulle inte kunna se energisköldarna. 0 Citera
e93mw Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 men hela scenen undermineras om man ser den efter prequeltrilogin för där är forceanvändandet så pass överdrivet och det tar liksom aldrig slut. Jäpp, "less is more" hade gjort jobbet här. "Mer av allt" verkar snarare ha varit Georgo Lucas paroll. Men tyvärr är det väl så att han egentligen är ett stort barn, som inte kunde tygla sig inför teknikens möjligheter. I första trilogin hade han inte den enorma verktygslåda han sedermera fick, och det var kanske därför han tvingades fokusera mer på Kraftens mer abstrakta element. 0 Citera
_nemo_ Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Jag älskar ALLA starwars-filmer. Tycker till och med att ROTS är den näst bästa av allihopa. Nummer ett är ANH, och TPM är den svagaste. Men självklart tycker jag att de kunde ha gjorts bättre, det största misstaget är att George regisserade filmerna själv, han borde ha låtit Spielbergs dröm gå i uppfyllelse och låtit han få regisserat åtminstonde EN av de nya filmerna. Tror även att Kevin Smith hade kunnat gjort en riktigt bra starwars-film. Det andra stora felet är Jar-Jar. Ok, jag förstår att han är skapad för barnens skull, men att ha honom så ful och med den äckliga dialekten är bara fel, fel....fel. Ett till fel, för mycket digitala varelser och miljöer. TPM är som sagt den svagaste, men tack vare Darth Maul och Quai-gon Jin så blir filmen ändå riktigt bra. Att Yoda slåss som han gör var ju grymt bra. Jag älskar den scenen. Alla svärdsscener är för övrigt 100 ggr bättre än i de gamla filmerna. Min lista över filmerna 1. ANH 2. ROTS 3. ESB 4. ATOC 5. ROTJ 6. TPM 0 Citera
e93mw Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 Jag älskar ALLA starwars-filmer. Tycker till och med att ROTS är den näst bästa av allihopa. Nummer ett är ANH, och TPM är den svagaste. Jag tycker bra om dem allihop, men det känns samtidigt sorgligt att de hade kunnat vara ännu bättre. Det har förmodligen att göra med vilka förväntningar man har. För oss som hade väntat på part I sedan hösten 1983 blev det lite antiklimax, milt sagt, när man inte upplevde samma djup som i part IV-VI: "Kraften kommer av ett gäng mikroorganismer som larvar omkring i ditt blodomlopp, hej o hå." 0 Citera
jmalmsten Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Konstigt att ingen nämnt det största irritationsmomentet av dom alla i prequelogin... Hayden Christiansen, ända sedan jag såg honom från första början i ep 2 så har jag inte klarat av hans hemska talfel som vida översvämmar Jar Jar (som jag inte tyckte var så farlig faktiskt). för mig är det 1 ROTJ 2 ESB 3 ANH 4 TPM 5 ROTS (kommer bara näst sist för att jag ändå fick sitta med skadeglädje när HAYDEN BRINNER HAHAHAHAHHAHAHAAA) 6 AOTC värst av dom alla! Det jag störde mig näst mest på var att det var ingen som helst sense of wonder i slutet... det kändes som att Lucas satt och prickade för en checklista för hur han ville att delarna skulle sitta ihop... Allt kändes mer som "åsså måste vi hit, åsså måste vi hit, åsså måste vi hit, åsså måste vi hit...åssåvidare". Och för alla som stör sig på hur filmerna inte sitter ihop så kommer Lucas säkerligen att släppa ÄNNU EN KLIPPNING av orginaltrilogin, en special-directors -final-cut-edition-extended-som-faan-utgåva där nästan inget av orginalet är med utan det mesta är cgi och nyinspelat. Vilket leder mig in på nästa irritationsmoment med karln... han kan inte låta filmerna ligga! OT har blivit "förbättrad" X-antal gånger likaså THX 1138 har fått sin beskärda del av CGI-"förbättringar". Samtidigt som allt extramaterialet koncentrerar sig på orginalutgåvorna som han inte tänker visa oss igen utan att släppa dom efter 10 år till som bonusskiva med 4:3 letterbox med stereoljud. Men i övrigt så tycker jag att ni nämnt de mesta av vad som felade. George Lucas har många gånger nämnt att hans inspirationskällor har varit de gamla "serials"arna som "blixt gordon" och liknande. Och att det är därför han satsar på träigt skådespel untsoweiter... Felande delen då är ju det att om jag ska välja mellan nya trilogin och Flash Gordon med soundtrack av Queen så väljer jag den senare eftersom dom använde det USLA manuset, USLA skådespelet och USLA effekterna till en helt igenom UNDERHÅLLANDE film med cheesy soundtrack av Queen... båda försökte göra film inspirerat på de gamla b-/c-serierna med noll budget och höga ambitioner, men Flash (HAaaaAAAA!) lyckades. Lucas prelogi blev bara en felsatsning när folk ville se mer av den ambitiösa sidan av orginaltrilogin. Inte en gammal man som tappat kontakten med vad han skapat... Nu ska jag nog sluta skriva eftersom det inte ens är konstruktiv kritik jag kommer med bara "bottled up frustration" av att faktiskt tro på prelogikonceptet men att då bli förrådd... Fy fan George, fy faan Hayden!!! BRINNN!!! HAHAHAHAHA! som sagt, jag ska sluta trolla nu... 0 Citera
_nemo_ Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Hayden är det inget fel på. Han är en bra skådis som även passar för rollen som Anakin. Dock så är det Lucas brist på regi som förstör det. Kolla bara på i normalt fall briljanta Portman och McGregor. Scenen när Anakin brinner är riktigt stark, älskar den =). 0 Citera
e93mw Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 Konstigt att ingen nämnt det största irritationsmomentet av dom alla i prequelogin... Hayden Christiansen, ända sedan jag såg honom från första början i ep 2 så har jag inte klarat av hans hemska talfel som vida översvämmar Jar Jar (som jag inte tyckte var så farlig faktiskt). Jag tycker att han är hemsk i AOTC, men han tar sig sedan framåt slutet i ROTS. det kändes som att Lucas satt och prickade för en checklista för hur han ville att delarna skulle sitta ihop... Allt kändes mer som "åsså måste vi hit, åsså måste vi hit, åsså måste vi hit, åsså måste vi hit...åssåvidare". Precis. Och när pusselbitarna vägrade sitta ihop så tog han fram en träkloss och en hammare. "Kill my darlings?? As if! *Blam*" Min lista: 1. ESB 2. ESB 3. ESB 4. ANH 5. ROTJ 6. ROTS 7. AOTC 8. TPM 0 Citera
TomStac Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Jag tycker också att mycket var förutsägbart t.ex. att man visste att Anakin Skywaker skulle bli Darth Vader :D :D :D 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Jag håller i mångt & mycket med Nemo, men min favorit är Empire Strikes Back & direkt efter den Revenge Of The Sith :-) Det jag har att klaga på är att det inte finns någon råhet i ljudet & bilden...alls. Dom gamla filmerna var iof inspelade med state-of-the-art då, men analog kompression & trögheten i dåtidens film gav en snyggt & konstnärlig råhet som förstärkte den mörka känslan i filmerna. Jag har absolut inget emot HD-Cam (eller ens DV) & fullständigt bit-transparant audio, men med lite rör i kedjan & analog degrading med högre kontraster är jag övertygad om att filmerna hade blivit sjukt snygga, & folk skulle sluta leta fel febrilt i dom. ....sen Jesus-referenserna & att faktiskt få en fullständig förklarning till Kraften hade jag klart mig fet-bra utan åsså.... Hayden... Gör han sitt jobb riktigt bra eller sprutande uselt? Jag gillar INTE karaktären i Clones, men tycker han passar snorbra dit! Här har vi en pubertal & gnällig nybliven rikemansfjolla med för mycket makt & megalomani som gör allt för att hävda sig...på andras bekostnad. Tycker han är som ett fotografi av ganska många jag kännt genom åren! En skitunge med talang som tror han är expert. ROTS var det ett tag sen jag såg nu, men vill minnas att hans sätt att spela där enbart förstärkte min känsla från del 2. 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Jag tycker också att mycket var förutsägbart t.ex. att man visste att Anakin Skywaker skulle bli Darth Vader, men just det skulle skulle gå att göra något åt nu när det här ska utspelas före de gamla filmerna. //Odin Lundin Öhm...hela serien handlar framför allt om Dart Väder till att börja med, & jag hade inte blivit LITE konfys (& besviken) om exempelvis Yoda vred nacken av Anakin & snodde hans fina svarta dräkt bara för sakens skull ;-) 0 Citera
TomStac Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 De enda riktigt bra STAR WARS-filmerna är Ep. IV och V. Jag är faktiskt inte så särskilt förtjust i Ep. VI, och tycker att både II och III är både bättre och mer underhållande. Visst VI har sina moments som ingen av prequel-filmern når upp till men sedan har vi ju alla dessa (ärligt talat) idiotiska scenerna på Endor som förstör filmen. Jag får en uppfattning i OT att Yoda är en av de gamla mästarna i Jedi-orden, så att han har en så upplyft position i I-III gör mig inte alls förvånad. Styrkor med Prequels: Mace är en riktigt bra karaktär, och ovanligt för Samuel Jackson. Darth Maul är t.o.m. coolare sith än Darth Vader. Sith-orden lyfts fram och hela Darth Sidious-storyn är...lysande. Minst lika intressant som Anakins resa. Skådepelarna är bra, vilket uppväger avsaknaden på personregi något. Pernilla August är riktigt urusel, dock. Hennes "rolltolkning" gjorde mig förvirrad. Det artade sig dock i Ep. II. Kung-Fu Yoda är ju störtskön! Jag har länge undrat hur Yoda är när han "kicks some ass", och gosse....om han gör :) Just kontrasten i hans lugna visdom och passionerade stridskonst är....riktigt underhållande att se. Count Dooku är också en bra och intressant karaktär som spelas bra av Christopher Lee (mannen behöver ingen regi). Hayden Christensen passar bra som Anakin och han ger honom karaktär och substans. Det finns en känsla av frustration och undanträngd aggression karaktären igenom. Jag stör mig inte alls över att världen är mer avancerad och fighterna är mer spektakulära. Det känns logiskt. I OT befinner vi oss i en mörk medeltid som lever på resterna av den högkultur som utgjordes av Republiken. Jedi-Orden är uttdöd och jedikrigarna också. Skulle någon se någon utöva dess konster är det = döden för denna person. Inte konstigt att Obi-Wan och även Darth Vader känner sig lite avdankade när de möts första gången. När fick de möta en sparringparner senast? Av Prequels tycker jag att Ep. II och III är lika bra, ungefär. III:an har sina höjder som II:an saknar men å andra sidan känns III:an lite krystad mot slutet. Filmen är riktigt bra fram strax efter Obi-Wan har segrat över Anakin. Darth Sidious duperande av Anakin är faschinerande att se. Jag stör mig inte på midi-chloriderna. De är en ganska intressant förklaring. Detta tar inte bort kraftens mystik för det. Kraften finns där fortfarande men samtidigt ges en biologisk förklaring till varför vissa organismer är mer mottaglia för kraften än andra. Det finns en genetisk förklaring även i OT, om ni redan har glömt detta. Det nämns, i alla fall mellan raderna, att förmågan att känna kraften går i arv. Jag håller dock med om att man får en ganska så dålig ursäkt förklarad för att få med R2-D2 och C3PO. Ep. I är sämst i hela serien då den mest känns som en hyllningsfilm till OT. Jag stör mig på Jar-Jar-Binks som alla andra. Men glöm inte bort att barnfilmstendenserna var ganska så tydliga i Ep. VI också. Så min definitiva lista blir så här: 1. Ep. IV 2. Ep. V 3. EP. III 4. Ep. II 5. Ep. VI 6. Ep. I 0 Citera
Java ex Machina Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Alla svärdsscener är för övrigt 100 ggr bättre än i de gamla filmerna. "Häftigare" är absolut inte samma sak som "bättre". Duellen mellan Vader och Luke i ESB är otroligt subtilt filmad, och subtexten i varje rörelse i början är graciös. Lukes nybörjarkassa tokanfall är ingen match mot Vaders enkla men effektiva enhandsrörelser som lätt avvärjar varje attack. Inledningsbilden där Luke och Vader fäller ut bladen är klassisk. Även om fallosliknelsen är lite väl tydlig just där passar den så bra just för att starwars är ju ändå ett ända stort Oidipusdrama. (EDIT: oj det var många stora ord...) I prequeltrilogin finns absolut ingen subtext någonstans. knappt i dialogen ens, men absolut inte i duellerna. När Luke förlorar sin hand betyder stympningen något. När Anakin förlorar hela armen betyder det absolut ingenting överhuvud taget. 0 Citera
Java ex Machina Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 förresten i höstas satt jag och kollade på ROTS igen och äntligen slog det mig vad hayden höll på med egentligen, och varför han lät skitkonstig när han pratade. Han försöker immitera James Earl Jones! http://www.nwn.cz/forum/style_emoticons/default/grin.gif 0 Citera
jmalmsten Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 såg förresten ROTS på student-bio i höstas... tyckte att jag såg läderlappen bli nerhuggen i sekvensen i templet... någon annan som såg samma sak? 0 Citera
e93mw Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 "Häftigare" är absolut inte samma sak som "bättre". Duellen mellan Vader och Luke i ESB är otroligt subtilt filmad, och subtexten i varje rörelse i början är graciös. Lukes nybörjarkassa tokanfall är ingen match mot Vaders enkla men effektiva enhandsrörelser som lätt avvärjar varje attack. Inledningsbilden där Luke och Vader fäller ut bladen är klassisk. Även om fallosliknelsen är lite väl tydlig just där passar den så bra just för att starwars är ju ändå ett ända stort Oidipusdrama. (EDIT: oj det var många stora ord...) I prequeltrilogin finns absolut ingen subtext någonstans. knappt i dialogen ens, men absolut inte i duellerna. När Luke förlorar sin hand betyder stympningen något. När Anakin förlorar hela armen betyder det absolut ingenting överhuvud taget. Med ett par meningar formulerar du det jag känt, men har haft svårt att sätta på pränt. (det rimmade!). Det är symboliken, subtexten, kalla det vad ni vill, som saknas i den nya trilogin. När Yoda pratar med Luke om Kraften i ESB så visste jag redan som 11-åring att varendaste ord var sant. När han predikar för Anakin om "detachment" i ROTS så känns det bara som han läser innantill ur nån handbok av Dalai Lama. Varför är det så? Det vet jag inte. Jag vet bara att det är sorgligt att George Lucas inte lyckades skapa det där djupet som gör Star Wars-filmerna så underbara. 0 Citera
_nemo_ Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 När Yoda pratar med Luke om Kraften i ESB så visste jag redan som 11-åring att varendaste ord var sant. När han predikar för Anakin om "detachment" i ROTS så känns det bara som han läser innantill ur nån handbok av Dalai Lama. Varför är det så? Det vet jag inte. Du tror inte det har något att göra med att du var 11 när du såg esb och runt 30 när du såg rots =). 0 Citera
Java ex Machina Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Du tror inte det har något att göra med att du var 11 när du såg esb och runt 30 när du såg rots =). Jag tror snarare att det är så att allt Yoda säger i originaltrilogin är en setup för någonting som får en payoff senare. På det sättet finns en poäng med det han säger. En av de mest minnesvärda "Yoda-ismerna" i prequeltrilogin är "Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering". Det låter som en riktig "Yoda-ism", men plockar man isär den märker man att den är så på näsan det kan bli. Vad är det han säger egentligen? Att Anakin är rädd och kommer att orsaka lidande? Snacka om att slå publiken på näsan med en slägga av sånt man redan känner till. Ett bättre sätt att skriva den scenen där lille Anakin bedöms av rådet, utefter samma förutsättningar, hade varit att först plantera hans rädsla i en tidigare scen, sedan låta honom lyckas (kanske med sin naturliga talang för att använda kraften?) dölja rädslan för rådet och Yoda. Vändpunkten i scenen skulle vara att Yoda faktiskt godkänner att han tränas. Det skulle funka mycket bättre som en setup för vad som skulle komma senare, och man skulle spela på vad publiken redan vet utan att slå dem i ansiktet med det, och det skulle funka bra in i subploten om hur Palpatine manipulerar rådet och stör deras krafter. En av Hitchcocks favorittekniker att skapa spänning var att låta publiken förutse en fara som karaktärerna inte vet om. 0 Citera
e93mw Postad 1 november 2006 Författare Postad 1 november 2006 Du tror inte det har något att göra med att du var 11 när du såg esb och runt 30 när du såg rots =). Noop. Haven't aged one day since 1985! ;-) Jo, det är klart att åldern är en faktor, men jag vill hävda att den i detta fall är underordnad. 0 Citera
barnholdt Postad 1 november 2006 Postad 1 november 2006 Lugna ned tempot, berätta en saga precis som i EP IV, som för övrigt är absolut bäst av filmerna. Där var han tvungen att producera något bra..... Jag tror inte på mindre effekter, för mig så blev LOTR vad jag hoppades på att STAR-WARS skulle blivit. (Tack PJ för att du inte sabba LOTR på samma vis som Lucas sabba STAR-WARS.) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.