Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Var och såg nya Superman-filmen igår och här är mina tankar kring den.

Superman har aldrig varit någon speciell favorit för mig inom superhjälte-genren. Jag menar hur kul är det med en hjälte som är FÖR stark och osårbar?

Nej, tacka vet jag Spiderman och Batman, där har ni två superhjältar i min smak.

Ju större krafter och tillgångar en hjälte har desto mer krav har jag på vad de utför. Och nu tänkte jag använda mig utav ett citat som Jmalmsten har i sin signatur.

"It doesn't matter if it seems real as long as it makes sense!"

"It doesn´t make sense" att Superman stoppar bankrån när han egentligen borde stoppa världssvälten och avsluta alla krig i världen. Det blir typ som att Spiderman skulle ta fast snattare på konsum.

"It doesn´t make sense" att inte SPECIELLT Lois Lane känner igen Clark Kent som Superman. Speciellt nu när han varit borta i 5 år och även Clark försvann vid samma tillfälle. Nu dyker de upp igen båda två, samma dag och dom ÄR ruskigt lika varandra.....

Hursomhelst. Filmen är stundtals imponerande, stundtals riktigt seg. Och jag njuter inte av att se Lex Luthor för sjuttioelfte gången ha en plan som innefattar kryptonit och världsherravälde, har sett det för många ggr nu känns det som, men vad ska de göra då? Kryptonit är ju det enda som skadar honom. Ja, det är det som är så tråkigt.

Brandon Routh är bra i titelrollen, lite stel ibland bara. Kevin Spacey gör en kopia av Gene Hackman´s prestation, inget som imponerar.

Effekterna är ofta imponerande. Flygplansscenen är nog bland det häftigaste jag upplevt på en biograf.

Kort och gott. För mycket saker som saknar logik, även för ett superhjälte-universum. Stundtals imponerande och stundtals seg och utdragen, med halvdana skådisar.

Den får 2,5/5 av mig.

Postad

Jag håller med dig, kort sagt. Häftig film specialeffektsmässigt men storyn impar inte. Skulle dock ge den en 3:a, för den underhöll i 2½ timme utan att jag lessnade. Värd att se på bio, iallfall om man har företagsbiljetter så priset blir 70 kronor.

Älskade scenen när han blev skjuten i ögat. bara för att testa spoilerfunktionen :)

Postad

Nae jag tycker Kevin Spacey gjorde riktigt bra ifrån sig. Tillskillnad från Gene Hackman som var överspelad och smått löjlig tycker jag han lyckas vara komisk men ändå riktigt ond. Självklart har dom stora likheter, dom spelar ju exakt samma karaktär.

I övrigt håller jag med, riktigt bra ibland, riktigt seg ibland.

Postad

[citat=Usarpe89]Nae jag tycker Kevin Spacey gjorde riktigt bra ifrån sig. Tillskillnad från Gene Hackman som var överspelad och smått löjlig tycker jag han lyckas vara komisk men ändå riktigt ond. Självklart har dom stora likheter, dom spelar ju exakt samma karaktär.

I övrigt håller jag med, riktigt bra ibland, riktigt seg ibland.[/citat]

Lex Luthor har jag sett gestaltas på x antal olika sätt. Och enligt mig så är Kevin Spacey's en rip-off på Gene Hackman's tolkning.

Tycker även att i denna film så minskas respekten för Lex Luthor genom att han nu bara är en liten skurk som lurat en gammal tant på pengar (en manlig Anna-Nicole) istället för ett stort geni som fått pengar på andra sätt.

Postad

Jag har svårt att förlåta honom för Daredevil:), men han har ju faktiskt gjort bra filmer så det är väl bara tilll att gå och se den när den kommer på bio och hoppas på det bästa, filmen i sig verkar ju ritkigt intressant.

Postad

Såg nyss superman och gillade den skarpt. Men kan förstå dock varför så många andra ogillar den, mer action borde man begära av en sån här typ av film. Irriterar mig på också att detta egentligen är Stålmannen 3.. De gammla filmerna (2 första) var okej men denna tex är utan tvekan den bästa av de. De borde gjort en omstart av serien istället.

En sak till, Kevin Spacey var riktigt bra i denna, så mycket bättre än överskattade Gene Hackman

Postad

Såg den igår... blev ganska besviken: den växlade mellan närmast parodi, högtravande sentimentalitet och moralkakor... + actionscener.

Problemet tyckte jag var att man inte kände något för karaktärerna, brydde mig helt enkelt inte om dem. En stor anledning kan vara att hela bakgrundhistorien inte finns med (visst är allt om Superman redan känt men det saknades en känslomässig koppling, trots det kan det vara skönt att skippa allt det där men då hela filmen kändes som en enda lång upprepning så... jaha...)

Ojämn - är ett bra ord som passar filmen tycker jag.

Dock var förtexterna och flygplansscenen GRYM...

Men egentligen är jag mest arg på Bryan Singer för att han övergav X-Men 3 (Marvel) för Superman (DC Comics), usch... VARFÖR du skulle gjort den så mycket bättre än Brett "fucking" Ratner... (och vad hände med hela Wolverines bakgrunds historia???)...

Postad

Hur mycket var animation i filmen? Varje gång superman flög, var det då en animerad data-superman som dom la in i filmen eller använde dom sig av greenscreen?

På vissa ställen tyckte jag att det verkligen såg ut som honom och inte alls någon datorgjord kopia...

Postad

[citat=kalle112]Hur mycket var animation i filmen? Varje gång superman flög, var det då en animerad data-superman som dom la in i filmen eller använde dom sig av greenscreen?

På vissa ställen tyckte jag att det verkligen såg ut som honom och inte alls någon datorgjord kopia...[/citat]

Det är nog mycket greenscreen (till skillnad från de gamla filmerna när de använde en patenterad rigg synkad med bakprojektion) men också CG. I flygplansscenen så är det både och:

“Further along in the same sequence, Superman realizes that the 777 that he detached from the shuttle is falling back toward Earth. He races toward the plane and glides in to land on the wing. This was a very difficult shot since we had to try and mesh together a greenscreen plate of Superman and a CG airplane wing. We ended up using only the face of Superman from the greenscreen plate and combining it with a CG body and a CG airplane. Both of these shots took some time, but in the end they looked amazing.”

Postad

tycker filmen var stundtals riktigt bra. i klass med spiderman. men ibland också väldigt dålig. och det gällde det mesta.

animeringarna kunde vara sjukt snygga. men bluscrren flygningar hängande i ett snöre var ibland så tydliga att man skulle kunna tro filmen var inspelad på 80 talet.

en bra handling, som aldrig riktigt tog fart, utan levererade vad man hade förväntat sig.

en ojämn men bra film. väl godkänt 6/10

• 3 veckor senare...
Postad

kom precis från bion för ett litet tag sedan. fan vad grym den var.

den har bättre "se om"-värde än Spider-man filmerna imo. Och då växte jag upp med Spidde och marvel och har aldrig varit intresserad av DC (förutom Sandman).

jag tycker du underskattar potentialen för en osårbar hjälte, _nemo_. Det är inte grön kryptonit som är Supermans största svaghet, det är hans medmänsklighet. Precis därför är det viktigt att han stoppar de små brotten också, för om han inte brydde sig om dem skulle han inte vara Superman.

Hur sårar man någon som är osårbar? jo genom att såra alla runt honom.

Postad
jag tycker du underskattar potentialen för en osårbar hjälte, _nemo_. Det är inte grön kryptonit som är Supermans största svaghet, det är hans medmänsklighet. Precis därför är det viktigt att han stoppar de små brotten också, för om han inte brydde sig om dem skulle han inte vara Superman.

Hur sårar man någon som är osårbar? jo genom att såra alla runt honom.

Alla har olika smak. Jag tycker Spiderman är minst 20 ggr bättre än den senaste Superman-filmen (och alla serier och gamla filmer med för den delen, i stort sett alltid samma historia.) Potentialen finns säkert där, utan tvekan, men varför tar ingen tag i det då och gör en annorlunda superman-film?

Varför ska det jämnt vara Lex Luthor? Varför ska det jämnt vara kryptonit? Tråååååkigt.

Varför ser ingen att Clark Kent ÄR Superman? Och tycker någon annan än mig att det är lite patetiskt att sitta utanför Louis Lane's och hennes familjs hus och spionera med röntgensyn?:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...