Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag satt och surfade runt lite på imdb.com och såg att dom ska göra inte bara en uppföljare till walking tall utan. (http://imdb.com/title/tt0804550/ & http://imdb.com/title/tt0804551/)

Så nu har jag tre frågor som ni kanske kan hjälpa mig med att få besvarade.

1: Varför?

2: Varför?

3: Vem tar på sig att leda en arme till Hollywood i tid för att stoppa det harmageddon dom försöker skapa för alla världens filmälskare?

beklagar för eventuella stavfel samt gramamatiska fel ;) men min klocka är 0500 och är jag trött så det är inte så svårt att räkna ut varför sånna fel skulle kunna uppstå.

Postad

orka bry sig, det finns massa exempel på sånt härt, första walking tall var ändå inget speciellt.. Värsta är väll i såna fall uppföljaren till starship troopers som gick direkt till dvd och förstörde framtida möjligheter till att göra en riktig uppföljare.. Och vad är de för fel på armageddon? tycker det är en skön & underhållande film även om den inte är så bra gjord kvalitets mässigt från regissörens sida..

Postad

[citat=trancedanne]orka bry sig, det finns massa exempel på sånt härt, första walking tall var ändå inget speciellt.. Värsta är väll i såna fall uppföljaren till starship troopers som gick direkt till dvd och förstörde framtida möjligheter till att göra en riktig uppföljare.. Och vad är de för fel på armageddon? tycker det är en skön & underhållande film även om den inte är så bra gjord kvalitets mässigt från regissörens sida..[/citat]

Jag tror inte att Ammoniak klagade på filmen Armageddon, det var nog tänkt som en slags liknelse.

En motfråga: När har ren Hollywood varit riktigt bra?

Postad

Snabba förklaringar varför jag är lite irreterad.

1: Det är en remake.

2: Det gjordes två uppföljare på orginalet med en annan skådespelare ensamble än orginalet med en göteborgare som tagit över huvudrollen.

3: Det är baserad på sann historia... tänk er själva hur det skulle vara om dom gjorde uppföljare på andra filmer baserade på sanna historier t.ex "Schindlers list 2: revenge of the jews"

4: Att hollywood inte lär sig från tidigare misstag

etc etc

det är inte enbart walking tall uppföljare jag stör mig utan alla uppföljare som görs utan att tänka efter

ps. Harmageddon var inte menat som klagomål på filmen Armegeddon utan mer som en effekts/stämnings höjare på inlägget (mao liknelse). ds.

Postad

[citat=Ammoniak] tänk er själva hur det skulle vara om dom gjorde uppföljare på andra filmer baserade på sanna historier t.ex "Schindlers list 2: revenge of the jews"[/citat]

Låter ju skitbra ju =)

Postad

Det cirkulerade länge att leo di caprio skulle vara med i en uppföljare där han överlevde och landade på en öde ö och att skådisen märglade ut X antal kilo för rollen som utsvulten man... sen kom beskedet att det var The Bitch,,, eh nej fan, jag menar The Beach...;)

uppföljare har ju alltid irriterat, men stora vageln i ögat är ju alla remakes dom gör... det verkar ju vara billigare att göra en remake av en svensk film än att subba den (eller dubba, som jänkarna är så förtjusta i...) både remakes på egna amerikanska filmer och på stora utländska succeer... och inte blir dom bättre...

kan dom inte spara pengarna till nåe vettigt och någorlunda nytt istället?

snart kommer väl en remake på åsanisse i raketform med scwarzenegger i huvudrollen och Clint eastwood som klabbarpan som ska slåss mot utomjordingar...(hehe den filmen skulle ju jag vilja se förresten:D)

Postad

[citat=Speero]Haha... Kevin Sorbo ska vara med i Walking tall 2 och 3. Ni vet han från Hercules serien. ;)[/citat]

Han var ju även med i Andromeda

Postad

[citat=Ammoniak][citat=Speero]Haha... Kevin Sorbo ska vara med i Walking tall 2 och 3. Ni vet han från Hercules serien. ;)[/citat]

Han var ju även med i Andromeda[/citat]

har aldrig kollat på andromeda.

Postad

[citat=Ammoniak]Så nu har jag tre som ni kanske kan hjälpa mig med att få besvarade.[/citat]

1: För att tjäna pengar.

2: För att tjäna pengar.

3: Visst. Ska bara gå och hyra Walking Tall först.

Postad

[citat=Adam88]En motfråga: När har ren Hollywood varit riktigt bra?[/citat]

40- och 50-talet var Studiorna lysande. MGM-musikalerna, Film Noir, Westerns och Epics. Filmer som Sierra Madres Skatt är svåra att toppa. Sedan tycker jag att 70- och 80-talet erbjöd enormt mycket bra studiofilm. Spielbergs tidiga (Hajen osv), Peckinpah, Coppola och Scorsese. Actionfilmer som Terminator och skräck som The Shining och Alien eller Exorcisten... Mainstream Hollywood har gjort ENORMT mycket väldigt bra film.

Postad

[citat=Munthe][citat=Ammoniak]Så nu har jag tre som ni kanske kan hjälpa mig med att få besvarade.[/citat]

1: För att tjäna pengar.

2: För att tjäna pengar.

3: Visst. Ska bara gå och hyra Walking Tall först.[/citat]

Klockrent! :)

och okej Martin. Lite bra film har de väl gjort. Men mycket skit också.

Men å andra sidan, av det majoriteten av de på forumet tycker så är väl Hollywood inget mot Sverige. Som uppenbarligen i princip bara gjort skitfilm. ;)

Postad

da ska ni se Nya Zeelandsk film, svensk film framstar som rena masterverken i jamforelse.

Dessutom finns det ganska mycket bra film i sverige om man tanker efter lite.

Postad

jovisst finns det bra svensk film... och bra amerikansk sådan också... men det känns ju som att de kommer färre och färre, Jönssonligan har ju gått i pension tycks det som, sällskapsresan tog slut den med, beck och wallander och andra polisfilmer ska man ju inte ens tala om...

Amerikansk film pumpar just nu ut uppföljare och remakes och uppföljare på remakes, och orginaliteten där känns lika pensionerad... Då känns det väldigt skoj med filmer som är lite on the edge och är bara udda, som a scanner darkly som verkar ha svårare att få en biovisning i sverige än Miyazakis filmer... Ghibli brukar ju iallafall komma in på folkets bio och liknande.

Alla amerikaner är rädd för att återgå till studioeran, men faktum är ju att den höll en sviktande filmmarknad vid liv när tv'n var på ingång... nu kom bredband och piratkopiering, så då måste biograffilmmakarna locka ut oss ännu en gång...

men när man som nu i flera månader har tittat i biotablån och inte hittat något mer intressant än uppföljaren till piraterna från karibiska haven... då känns det som att en revolution är long overdue som dom säger... får se vad Cameron har haft för sig de senaste 10 åren när han släpper sin Avatar och sedan Alita... och kanske en ny talang dyker upp och dänger oss helt över skallen. Chan Wok Park håller jag just nu ögonen öppen efter iallafall, även om han inte är särskilt ny så har hans filmer hållit jävligt hög klass.

Postad

[citat=jmalmsten]jovisst finns det bra svensk film... och bra amerikansk sådan också... men det känns ju som att de kommer färre och färre, Jönssonligan har ju gått i pension tycks det som, sällskapsresan tog slut den med, beck och wallander och andra polisfilmer ska man ju inte ens tala om...

[/citat]

Räknas Jönssonligan när den är dansk?

Men det stämmer att det nästan inte blir annat en uppföljare och oftast på de filmer man trodde var avklarade och inte kunde följas upp (förutom av nån konstig anledning som att en karaktär kommer tillbaka från de döda, skurken var inte död eller hade en elak tvilling)

Postad

Som Munthe säger, det handlar om pengar.

Och det verkar ju gå hem, inte minst här på forumet. Hur många gånger har jag inte läst listor på årets mest emotsedda filmer, och det är inget annat än Spiderman 4, Pirates of the Caribbean 3, Freddy vs. Jason 2 etc.

Så länge folk vill gå och se uppföljare och remakes är det vad som kommer att produceras. Själv säger jag som William Goldman: "Remakes and sequels are whore's movies". De görs enbart för pengar, ohg då blir resultatet därefter.

Själv kommer jag att dö lycklig om jag aldrig mer ser en remake eller en uppföljare.

/Jakob

Postad

[citat=jbergman]

Själv kommer jag att dö lycklig om jag aldrig mer ser en remake eller en uppföljare.

/Jakob[/citat]

Det är ju ganska lätt fixat. Det är bara att skita i att se dom.

Själv tycker jag att så länge filmen är bra så spelar det ingen roll om det är del 6 i en filmserie eller en remake (men dock kan jag ibland inte bli klok på vilka filmer de väljer att göra remakes på, t.ex Omen).

En del uppföljare och remakes ÄR bra, dock är det kanske större chans att de suger, men man har alltid valet att skita i att se de.

Postad

[citat=Adam88]

och okej Martin. Lite bra film har de väl gjort. Men mycket skit också.

[/citat]

Säg en filmindustri som inte gjort mest skit?

Postad

[citat=_nemo_]Det är ju ganska lätt fixat. Det är bara att skita i att se dom.[/citat]

Jag vet - det är det som är det fina. Fast det är klart att jag önskar att det gjordes lite ny bra film också; men så länge det finns gamla bra filmer att titta på så är jag nöjd. Jag tackar gud för Cinemateket och undrar hur i hela friden jag skall lyckas bränna mitt presentkort på SF...

/Jakob

Postad

[citat=jbergman]Jag tackar gud för Cinemateket och undrar hur i hela friden jag skall lyckas bränna mitt presentkort på SF...

/Jakob[/citat]

Gå och se Gustav 2 med presentkortet:).

Postad

[citat=_nemo_][citat=jbergman]Jag tackar gud för Cinemateket och undrar hur i hela friden jag skall lyckas bränna mitt presentkort på SF...

/Jakob[/citat]

Gå och se Gustav 2 med presentkortet:).[/citat]

Föreslår att han väntar tills Prinsessans dagbok 3 kommer =)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...