Gå till innehåll

Hjälp mig att välja DV-kamera! Har 2st alternativ, vilken ska jag välja ?

Recommended Posts

Postad

Har precis kommit tillbax från OnOff och Elgiganten, kollade lite på deras DV-kameror!

Tycker det är skitkul att filma och sen redigera, så har jag bestämmt mig att köpa en billig och bra DV-klamera , alltså INGA proffsgrejer! Budgeten är mellan 3-4500:-

Vad ska jag göra med kameran ?

Filma semester, streetrace, och lite annat som dyker upp under vardagen!

Vilken DVkamera ska jag välja ?

Panasonic NV-GS27 eller Sony DCR-HC23 (se länk nedan för mera info)

http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003557&did=&btn=&SpaceCode=GoToSection

Fördelar med Sonys är att den har 16:9 äkta samt att den är bättre under dåliga ljusförhållande! Pris: Sony DCR-HC23, väska och DV-band (3 590:- kroner)

Fördelar med Panasonic är att den är billigare , 30Xzoom och 1000Digital zoom gemfört med Sonys som har 20x och 640digital zoom! Pris: Panasonic NV-GS27, väska och DV-band (2890:- kroner)

Vilken ska jag välja ? har pillat lite på Sonys och den var helt ok när man kollade i dispalyen vad man filmade samt den var skön i handen. Testade oxå Panaosnics men hade ej möjligheter att sätta påden, den saknade batteri!

Ska jag välja Panasonic pga priset samt att det är nästan samma kameror eller är Sonys kamera myckte bättre kamera ??? Har hjärnblödning snart!

Pls Hjälp mig!

(en nybörjare som har precis blivit medlem och hoppas på att det finns nån själv som hjälper mig)

Postad

[citat=Slajf]Har precis kommit tillbax från OnOff och Elgiganten, kollade lite på deras DV-kameror!

Tycker det är skitkul att filma och sen redigera, så har jag bestämmt mig att köpa en billig och bra DV-klamera , alltså INGA proffsgrejer! Budgeten är mellan 3-4500:-

Vad ska jag göra med kameran ?

Filma semester, streetrace, och lite annat som dyker upp under vardagen!

Vilken DVkamera ska jag välja ?

Panasonic NV-GS27 eller Sony DCR-HC23 (se länk nedan för mera info)

http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003557&did=&btn=&SpaceCode=GoToSection

Fördelar med Sonys är att den har 16:9 äkta samt att den är bättre under dåliga ljusförhållande! Pris: Sony DCR-HC23, väska och DV-band (3 590:- kroner)

Fördelar med Panasonic är att den är billigare , 30Xzoom och 1000Digital zoom gemfört med Sonys som har 20x och 640digital zoom! Pris: Panasonic NV-GS27, väska och DV-band (2890:- kroner)

Vilken ska jag välja ? har pillat lite på Sonys och den var helt ok när man kollade i dispalyen vad man filmade samt den var skön i handen. Testade oxå Panaosnics men hade ej möjligheter att sätta påden, den saknade batteri!

Ska jag välja Panasonic pga priset samt att det är nästan samma kameror eller är Sonys kamera myckte bättre kamera ??? Har hjärnblödning snart!

Pls Hjälp mig!

(en nybörjare som har precis blivit medlem och hoppas på att det finns nån själv som hjälper mig)[/citat]

Postad

Här har Du också två läger att ta hänsyn till.

Det är nästan lite som likström/växelströmskriget inom modelljärnvägsvärlden - var och en håller på sitt och nåde den som tycker annorlunda.

Jag har tidigare ägt en Sony av tidigt fabrikat men den såldes ganska snabbt på grund av bättre bild hos Panasonic'en.

När jag skulle byta till DV testade jag både Sony som Panasonic och jag tyckte fortfarande att Panasonicen gav betydligt bättre bild. Däremot kunde Sonyn filma i sämre ljus men det övervägde inte Panasonicens fördelar.

Sammanfattningsvis så gäller nog följande:

Sonyn är bättre på nattbilder medan Panasonicen på övriga bilder.

Frågar Du en Sony-ägare så är allt annat än Sony skit och frågar Du en Panasonicägare så gäller detsamma.

Du måste läsa mellan raderna för att få ett ärligt svar.

Vad är viktigast?

Sedan skall man komma ihåg att pris alltid följer kvalité och det är väldigt sällsynt att man hittar bästa bild i de prisklasser Du pratar om.

Men vad är bästa bild? Det kan bara Du avgöra då det bara är Du som vet vad Du anser.

-Per

Postad

[citat=Per Lind]Här har Du också två läger att ta hänsyn till.

Det är nästan lite som likström/växelströmskriget inom modelljärnvägsvärlden - var och en håller på sitt och nåde den som tycker annorlunda.

Jag har tidigare ägt en Sony av tidigt fabrikat men den såldes ganska snabbt på grund av bättre bild hos Panasonic'en.

När jag skulle byta till DV testade jag både Sony som Panasonic och jag tyckte fortfarande att Panasonicen gav betydligt bättre bild. Däremot kunde Sonyn filma i sämre ljus men det övervägde inte Panasonicens fördelar.

Sammanfattningsvis så gäller nog följande:

Sonyn är bättre på nattbilder medan Panasonicen på övriga bilder.

Frågar Du en Sony-ägare så är allt annat än Sony skit och frågar Du en Panasonicägare så gäller detsamma.

Du måste läsa mellan raderna för att få ett ärligt svar.

Vad är viktigast?

Sedan skall man komma ihåg att pris alltid följer kvalité och det är väldigt sällsynt att man hittar bästa bild i de prisklasser Du pratar om.

Men vad är bästa bild? Det kan bara Du avgöra då det bara är Du som vet vad Du anser.

-Per[/citat]

ahaha ett roligt svar! Jag har själv funderat o haft tankar och har själv kommit på exakt det som du skrev ovan!

Sony kamera har bättre bild under dåliga ljusförhållande. Medan Panaosnic har bättre bild på vardagen samt mera zoom och billigare! Tror oxå att dom är lika bra fast jag är fortfarande osäker VILKEN ska jag ha!!!!

Jag vet själv varken in eller ut..... :-S

Men det lutar mera åt Panasonic pga den är billigare och man får 5st band och väska för 2890:- på http://www.netonnet.se Sedan ska stativ inhandlas oxå. panasonic har inte så hemskt sämre bildkvalitte än Sonys under dåliga ljusförhållande eller ?

Postad

Sedan så ska man ha i baktanke att INGEn DVkamera har jätte bra bild under dåliga ljusförhållande...så det kan väl inte vara SÅ MYCKE skillnad mellan Sonys och Panasonics kameror ? Ellleeeeeeer?

Postad

Tänkte bara säga att vad gäller zoomen så känns det som att det kvittar. Om du inte skall filma fåglar eller spionera på din granne lååångt bort så räcker 20x långt. Min kamera har 20x och jag kan inte minnas att jag någonsin har behövt använda det maximala teleläget.

/Jakob

Postad

kan man koppla microfon på Panasonic NV-GS27? Jag hittar inte info om det. Eller är det det som är audio in?

Edit, Nej, det fanns inte mic-ingång. Hur ligger det till egentligen med billigare cam-corders, går det att koppla en extern mic med någolunda framgång eller kan man lika gärna nöja sig med kamerans mic?

Edit igen. Hur står sig denna apparat? http://www.pixmania.com/se/se/188457/art/panasonic/videokamera-minidv-nv-gs3.html

För det priset hade den DV-in vilket verkar vara svårt med billigare kameror. Då kan man plöja ut det man redigerat tillbaka på tejpen eller hur?

Postad

[citat=Slajf]Sedan så ska man ha i baktanke att INGEn DVkamera har jätte bra bild under dåliga ljusförhållande...så det kan väl inte vara SÅ MYCKE skillnad mellan Sonys och Panasonics kameror ? Ellleeeeeeer?[/citat]

Det beror på vad man menar med bättre bild.

Tidigare Panasonic ville gärna bli korniga när man filmade natt med dåligt ljus medan jag tror Sonyn var utan korn.

Om det man fångar med kameran sedan kan kallas för svartruta med ljuspunkter eller bild är en bedömningsfråga.

-Per

Postad

[citat=gorse]kan man koppla microfon på Panasonic NV-GS27? Jag hittar inte info om det. Eller är det det som är audio in?

Edit, Nej, det fanns inte mic-ingång. Hur ligger det till egentligen med billigare cam-corders, går det att koppla en extern mic med någolunda framgång eller kan man lika gärna nöja sig med kamerans mic?

Edit igen. Hur står sig denna apparat? http://www.pixmania.com/se/se/188457/art/panasonic/videokamera-minidv-nv-gs3.html

För det priset hade den DV-in vilket verkar vara svårt med billigare kameror. Då kan man plöja ut det man redigerat tillbaka på tejpen eller hur?[/citat]

Varför skall Du ha det tillbaka till tejp?

När jag redigerat klart lägger jag det på en DVD-skiva. Kör en kopia för allmänt bruk och originalet hamnar i en box och får ligga i mörker så den inte skall förstöras.

-Per

Postad

Det lilla jag mixtrat med DV så har jag klurat ut att en timme DV-matrial är många många gigabyte data. Så en timme DV-matrial får inte plats på en DVD-skiva om man inte kompakterar om det. (För jag vill inte ha det på HDn när jag är klar då jag tycker jag behöver platsen till annat). Jag har också läst i forumet att tex festivaler vill helst ha inlämnat matrial på DV-kassett? Är det annat som gäller så är det förståss bara bra.

Postad

[citat=gorse]För det priset hade den DV-in vilket verkar vara svårt med billigare kameror. Då kan man plöja ut det man redigerat tillbaka på tejpen eller hur?[/citat]

Yepp.

Postad

Back to TOPIC!!!

Hur många röstar på Panasonic och hur många röstar på SONY ?

(kan ej bestämma mig och kameran ska inhandlas snart!)

Postad

Jag kommer inte ihåg exakt så jag fick leta en stund, men för två dagar sen när jag kollade kameror såg jag ett paketpris på Sony DCR-HC23. http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094700 (obs, utan moms). Borde bli 3395 med moms om jag räknar rätt. De betyder att du får väska och banden gratis? I inwarehosue kostar kameran 3290 utan tillbehör.

Själv valde jag en Sony DCR-HC35 miniDV

Postad

[citat=Slajf]Fördelar med Sonys är att den har 16:9 äkta samt att den är bättre under dåliga ljusförhållande! Pris: Sony DCR-HC23, väska och DV-band (3 590:- kroner)

[/citat]

GS27 är lite mer vidvinklig, Hc23 är lite lättare. Sonyn är antagligen en aning ljusstarkare i praktiken men Panasonic har å andra sidan fler manuella inställningar. Ser på prisjakt.nu att de något dyrare modellerna Panasonic GS37 och Sony HC44 också är inom din budget om du handlar på nätet.

Pixmania rear Panasonic GS75 för 4356kr, brukar inte rekommendera folk att köpa gamla modeller men den är nog ett kap om man inte måste filma i dålig belysning.

Postad

På tal om Pixmania; Det är ju europaimport, dvs inte ett svenskt företag. När jag läser recensioner om pixmania ser jag många nöjda kunder men också oroväckande många som har svårt att få rättelse när det strular. De får tex mobiltelefoner utan svenska menyer, de får manualer på franska, dvs man köper saker som inte är för den svenska marknaden. Prylarna kommer inte fast pengarna redan är dragna och det är omöjligt med kundkontakten samt att att garantiärenden är enligt fransk lagstiftning. Vaddå???

Postad

Nyare kameror följer en ny standard för att föra över video (och inte bara stillbilder) via USB2 på samma sätt som Firewire gör, men man måste kollla upp det, det funkar inte med t ex Panasonic GS17.

Postad

-hej -kunde inte låta bli att lägga mej i:

För strax under fem tusen får man ju en Panasonic NV-GS 180...vilket inte är sååå långt över din budget -då får du en 3ccd-cam...

Postad

Gå egentligen aldrig på en kameras spec då spec bara är tillför att lura konsumenter till varför de skall köpa en viss produkt. Många bra kameror skulle enkelt väljas bort enbart pga av det.

Det du skall kolla först och främst vilket medium skall jag titta på filmerna på?

Vilka miljöer skall jag filma i?

Vad vill jag filma?

Sen kollar du helt enkelt vilken ger bäst bild och ljud för pengarna efter de här kriteriena. För det är i sluändan det som avgör hur bra den här kameran är för dig.

• 5 veckor senare...
Postad

skit i usb överhuvudtaget. Använd firewiren när du ska lägga in det på datorn

Personligen är jag Panasonic-frälst. så jag röstar på den. Men då vet jag ingenting om sonyn, så det kanske inte hjälper dig så mkt

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...