Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!!!

Ny på detta trevliga forum. Skulle väldigt gärna vilja få lite hjälp.

Vi har stött på ett "litet" problem. Senaste filmen vi skulle göra filmade vi med två panasonic kameror med mini dvd skivor. Hi-tech tyckte vi...vilket visade sig vara totalt värdelöst jämfört med de DV kameror vi filmat med tidigare. Problemet är att det vi filmat blir i VOB format eftersom det är dvd. Detta innebär i sin tur att materialet är helt oredigerbart i tex Premiere. Det som måste göras är att VOB filerna måste byggas om till ett format som ett videoredigerings program klarar av, om vi har förstått allt rätt.

Vi har letat genom ett antal program på nätet och inte hittat något som gör detta bra. Det man vill är ju att bibehålla kvalitén och det har inget program ännu lyckats göra. Eftersom det är VOB filer borde det bästa vara att bygga om filen till MPEG, men gör vi det så blir kvalitén urusel och med stora "frame" förluster.

Finns det någon som har en lösning på vårt problem? Någon som har samma problem? Någon som har tips på ett bra program för att lösa detta?

Vi är oerhört tacksamma för svar.

Mvh

Jonas

Postad

Dra hem DGMPGDec (http://neuron2.net/dgmpgdec/dgmpgdec148b3.zip), Avisynth (http://www.avisynth.org/) samt VirtualDub (http://virtualdub.sourceforge.net/).

1. Öppna VOB-filen i DGMPGDec (DGIndex.exe), gör rätt inställningar, spara D2V-filen.

2. Skriv ett enkelt AVS-script för att frameserva D2V filen via Avisynth

3. Encoda till passande format i VirtualDub.

För mer info och guider så är http://www.doom9.org/ en bra site.

Postad

Nu vet inte jag om DVD-skivorna i kameror är krypterade på något sätt, men okrypterade vob-filer är väl MPEG2 direkt utan konvertering? Vad händer om man bara byter extention från VOB till MPG (eller MPEG)?

Postad

Samma frågeställning som i en parallell tråd i gruppen.

VOB-filerna är inte låsta på nått speciellt sätt, de är bara att flytta till hårddisken, och byta ändelse till mpg. Då blir de mpg-filer med ändelsen mpg. :-)

Postad

Tack för alla svaren

Jag har provat att byta ändelsen till *.mpg men tycker att det blir en kvalitetsförlust. Inte i närheten av kvalietén som när jag kör dvd skivan i dvd spelaren. Har även provat ett antal program nu för att konvertera filerna men utan att bli riktigt nöjd.

Skall kanske byta redigeringsprogram istället? Till ett som klarar av vob...finns det?

Postad

[citat=jonas112]Tack för alla svaren

Jag har provat att byta ändelsen till *.mpg men tycker att det blir en kvalitetsförlust. Inte i närheten av kvalietén som när jag kör dvd skivan i dvd spelaren. Har även provat ett antal program nu för att konvertera filerna men utan att bli riktigt nöjd.

Skall kanske byta redigeringsprogram istället? Till ett som klarar av vob...finns det?[/citat]

TV:n har mycket lägre upplösning och sämre skärpa etc, därför ser det mycket sämre ut på datorn. Döper du bara om VOB-filerna sker ingen kvalitetsförlust alls.

• 1 månad senare...
Postad

hej nu kommer jag med en ännu dummare fråga! hur ändrar man ändelse då!?

jag kna inte tabort där det står "VOB fil"

tack på förhand

Postad

[citat=cap1]hej nu kommer jag med en ännu dummare fråga! hur ändrar man ändelse då!?

tack på förhand[/citat]

Lägg till ändelsen .mpeg i filnamnet på den fil du vill ska göra föllande förvandling VOB->MPEG

(Eventuellt räcker det med att skriva .mpg)

Postad

[citat=cap1]hej nu kommer jag med en ännu dummare fråga! hur ändrar man ändelse då!?

tack på förhand[/citat]

Kontrollpanelen | Mappalternativ | fliken Visa | bocka i 'Visa filtyper...'

Postad

Jag har samma problem. Jag byter .Vob till .mpg, men det står fortfarande att filen är en vob-fil, men den har ändelsen mpg, alltså .mpg.vob. Dock fungerade några av Vob-filerna från samma skiva... Konstigt. Nån som vet?

• 4 månader senare...
Postad

Jag har också det här problemet med Vob filer men mitt problem är att ljudet inte funkar. När jag byter ändelsen till mpeg så funkar videon som vanligt i premiere men tyvärr så hör man inget ljud.

I timeline kan jag se videoklippet som vanligt men tyvärr inte något ljudklipp. Vad har hänt med ljudklippet?

Postad

Vanligast nu inför Jul är att folk blir pålurade dvd-kameror och hårddiskkameror. Lätt att använda, ja. För amatören. Men inte för den som är intresserad av film och redigering. Då ska det va dv eller hdv-kameror med band som spelar in i bästa format. Bra att kunna redigera i Premiere t.e.x

jonas112 eller kalle112....var det länge sen du köpte dvd-kamera?

/nils

Postad

eeh...jag har faktiskt en DV kamera hemma. Videoklippet som har ändelsen VOB är faktiskt en DVD skiva jag fick av en kompis. Så självklart använder jag DV =)

Men hur löser man det problem jag har? Videon funkar men inte ljudet...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...