Gå till innehåll

Windows Vista beta 2


viktim

Recommended Posts

Hej, nu är Windows vista beta 2 ute för allmänheten....den är tidsberänsad till 2007, och kan användas på max 10 datorer med samma serial. Den finns i två verisioner, en 32bit och en 64bit.

 

den kan laddas ner eller beställas på DVD på:http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/default.mspx

 

(den är helt GRATIS)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer Vista bli ett intressant operativsystem för oss som sysslar med film (& musik)?

Hur kommer övergången bli från XP till Vista?

Kommer det bli som OS9 till OSX? Prg ska skrivas om, dyra uppdateringar osv...

Eller funkar prg som kört i XP även i Vista?

Hur är det med 32 och 64 bitars grejen? Vista är 64 eller...?

Vad är det för för/nackdelar med Vista?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vista skall vara 64 bitar men kommer i 32-version för att vinna mark även på befintliga (nya) datorer. Vista är en Major Upgrade, dvs det blir ett större hopp än vi varit vana vid sen förut. Moderna program kommer att fungera rent generellt men naturligtvis kommer det finnas undantag som vanligt. Det som jag bedömmer som intressantast med Vista är att windows mer uppdelat än tidigare och att program och tjänster exekverar med inte mer previlegier än vad som behövs. Tex exekverar internet explorer med mycket begränsade previlegier och det går tex att starta om enbart delar av operativsystemet gämfört med att tidigare behöva starta om hela datorn. Om tex skärmkortet kraschar startar enbart skärmkortet om, gämfört med att blåskärma hela datorn. Jag tycker vista är bara intressant att köra på helt nya datorer, dvs att uppgradera den dator man redan köpt är att kasta pengarna i sjön om man inte har särkillda skäl eller är mycket intresserad. Sen kan jag tvivla över datortidningars recensioner som enbart uppmärksammar runda hörn på fönster eller transparanta menyer. Vad spelar det för roll? Nyheterna finns under skalet och kommer kanske inte direkt synas så mycket för användaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Sen kan jag tvivla över datortidningars recensioner som enbart uppmärksammar runda hörn på fönster eller transparanta menyer. Vad spelar det för roll? Nyheterna finns under skalet och kommer kanske inte direkt synas så mycket för användaren.[/citat]

 

Håller med! Det är ju bara jobbigt med en massa visuellt avancerade menyer. Dem ska vara enkla och funktionella.

 

Sen undrar jag om det stämmer att windows vista är mera likt macOSX än de andra versionerna? Blir PC operativsystemet mera som mac's. Tex den efterlängtade sökfunktionen som vista skryter med finns ju redan i macOSX.

Länk till kommentar
Share on other sites

När det släpps är det nog ingen som vet. Jovars, det är runda hörn, och jag höll på att glömma att berätta att vista kommer i diverse versioner i olika pris och för ändamål. Det är nog det som kan skapa mest förvirring misstänker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...