Gå till innehåll

Ärligt talat...!


R.R Studio

Recommended Posts

Hej alla.

Efter inte ett så långt medlemskap här på detta fantastiska forum, inser jag att de allra vanligaste inläggen är från "nybörjare som vill lära sig". Att man frågar efter hjälp och gör det via ett forum är ju både lätt och lärorikt, men är det inte så att man själv lite måste anstränga sig om man vill bli bra på något?? Jag riktar främst detta inlägg åt de nybörjare som ställer frågor, ja rent ut sagt, små korkade frågor om hur man skall t.ex.. göra en 3d animations film, klippa en film och sätta till effekter, banda in röster, skriva musik...osv osv. Dessa ämnen tar 10 tals år att lära sig, och om man inte börjar på egen hand och hittar instativ ifrån sig själv så kan inte nån här på detta forum hjälpa heller...Som jag redan nämnde så är det ju överhuvudtaget inget fel att fråga, och man lär ju sig via det. Men om man inte vet vad man frågar om så tycker jag att det är onödig tidsfördriv, för en själv och för andra på detta forum som om och om svarar på samma frågor.

Jag själv är just 18 år och har sysslat med musik hela mitt liv, och med 3d och film de senaste 3-4 åren. När jag började så var ja lika vilsen som säker många andra här på forumet, men jag gav inte upp. Jag pröva mig fram, sökte upp tutorials från nätet, pyssla o syssla, envist ville jag lära mig. Och nu e jag här..:D, medveten om vad jag kan och inte kan. Men enbart med egen vilja.

Jag vill ju inte trycka ner alla nybörjare o säga att ni gör fel med att fråga en massa frågor...ja vill bara säga att man också måst försöka på egen hand, och inte utgå ifrån att någon gör jobbet för er..:)

Film, animation, musik och specialeffekter tar nu bara en liten tid att lära sig..;):D

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att många frågar innan de ens försökt lösa det på egen hand och tror att det räcker med en plug-in för att göra en film som Matrix. Nätet är en outtömlig källa för information, jag önskar att jag själv hade den tillgången när jag var 13 bast. Mitt tips är att lära sig grunderna först genom att göra tutorials och egna tester, när du behärskar teknikerna kan man börja egna projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]och tror att det räcker med en plug-in för att göra en film som Matrix.[/citat]

 

Amen.

 

" ja vil göra en parrodi på matrixx hur gör jag kul0r och kl0ner 0ch eld och hopp mellan hustak och expl0sioner hur gör jag det i mitt piratk0pierade pinnacle!!!11one111eleven111 "

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet som jag märkt av det är att folk gärna frågar om saker som man antingen kan finna svar på på andra sätt, eller som är helt enkelt är för omfattande för att man skall kunna ge ett svar som mottagaren har någon som helst nytta av.

 

Hur lär man sig saker i skolan? Är det genom att ställa tusen frågor till läraren eller är det genom att läsa läroboken? Det vanligaste lär vara att man läser läroboken och frågar läraren om det man inte förstår. Folk som ställer frågor vars svar de enkelt kan finna på annat håll blir man bara irriterad på.

 

Gorse snackade i någon tråd om att dagens unga är ganska dåliga på att söka information på nätet eftersom de hellre ställer en fråga på ett forum och förväntar sig att någon annan skall ge dem svaret, och det verkar ganska sannolikt efter vad jag sett här. Ibland frågas det i panik om snabba svar om saker man hittar på en minut med google. Varför?

 

Att kunna ställa frågor och få dem besvarade av kunnigt folk är en stor tillgång, men det är samtidigt ett ganska dåligt sätt att lära sig på eftersom man inte får reda på mer än vad man frågade efter. Om man börjar med att läsa igenom gamla trådar på olika forum, söker på internet eller läser ett programs hjälpfiler eller testar själv så lär man sig dessutom tusen andra grejer som man har nytta av senare.

 

En annan typ av frågor som jag oftast lämnar obersvarade är frågor som kräver omedelbara motfrågor. Vanligtvis handlar det om någon som försöker åstadkomma något i ett program utan att berätta vilket program det rör sig om eller hur han eller hon hittills har gått till väga.

 

Ingen som hänger här på voodoofilm är tvungen att svara på frågor. Ingen får betalt för det. Man bör visa lite ödmjukhet när man ställer en fråga och visa att man försöker underlätta för folk att svara, liksom det är god sed att tacka för hjälpen, vilket sker ganska sällan här.

 

Så, efter att denna utläggning kan man fråga sig hur stort jag tycker att problemet är. Tja, för min del faktiskt väldigt litet, för det är enkelt att ignorera frågar som jag inte har lust att besvara. Så ställ vilka frågor ni vill!

 

Ville väl bara skriva av mig lite.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

jovisst, men det hindrar ju oss inte från att läsa manualen...

 

R ead

T he

F riggin' (jo det ska vara en svordom där men lite politiskt korrekt kan jag ju vara.)

M manual

 

RTFM

 

brukar man ju skriva... just av anledningen att de flesta nybörjarfrågorna besvaras redan där... hur man klipper, hur man importerar, hur man keyar, och sånt... och det som gör att många av oss kan svar, är ju just för att man har ibland på ren trial&error gått igenom menyalternativ och lusläst manualer och sökt informationen. När man gör sånt så lär man sig ytterligare grejer i programmet (vare sig det är nle's eller compositioning eller annat).

 

precis som jag säger om datoranvändning i övrigt, man har inte lärt sig windows om man inte kraschat sönder datorn och ominstallerat OS'et 17 gånger...

 

I gymnasiet hade vi en kurs där vi 2 timmar varje vecka partitionerade, formaterade, och installerade W2000 från dos-startdisketter... vad lärde vi oss av det? jo att om man glömmer smrtdrv.exe så tar det låååång tid...

 

Var inte rädd för att göra fel i en dator, fuckar det totalt finns ju alltid "format c:" ;)

 

"man är inte ryttare förrän man ramlat av hästen hundra gånger" sägs det.

 

självklart så håller man ju alltid koll på vart informationen kan finnas... :D sitter registrerad och ströläser såna här forum och websiter...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tor dock att vissa försöker läsa manuaker men inte alltid förstår, tex ska de uppnå en speciell sak men har ingen aning vad det kallas, då kan sådana svar vara svåra att hitta.

Jag har sett många frågor där folk beskriver vad de vill ha för att de inte vet vad det kallas och får då oftast svar av en hjälpsam själ.

 

Sen finns det nog de som litar mera på ett svar de får av en annan, många gånger kan de nog få tips av denna som inte finns i manualen

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Jag tor dock att vissa försöker läsa manuaker men inte alltid förstår, tex ska de uppnå en speciell sak men har ingen aning vad det kallas, då kan sådana svar vara svåra att hitta.

Jag har sett många frågor där folk beskriver vad de vill ha för att de inte vet vad det kallas och får då oftast svar av en hjälpsam själ.

 

Sen finns det nog de som litar mera på ett svar de får av en annan, många gånger kan de nog få tips av denna som inte finns i manualen[/citat]

 

Visst, men då har man ju iaf läst manualen...o som du säger så självklart skall man fråga om man inte förstår, men d flesta manualer e så detaljerade och lättskrivna, t.om. med visuell förklaring, att om man inte fattar vad det står där så kan de vara svårt att fatta av någon annan.

Och, tyvärr, så oftast handlar d om sådana saker som man lätt skulle hitta i manualen eller googla...

 

Japp, alla har vi varit nybörjare...men man lär sig inte genom att andra gör jobbet för en, man måste göra något själv med...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt synd att forumet har blivit så sprängfyllt med nybörjarfrågor. Jag ser mig själv fortfarande som en nybörjare, men vet vilka frågor som är lämpliga att ställa här i formet och vad man kan hitta på internet.

 

En del av er säger att nybörjarfrågor är okej och att man bara kan ignorera, men just på grund av detta så missar man massa andra intressanta diskussioner för man hinner inte glo igenom alla dagens inlägg.

 

Nu stör jag mig bara på att det är massa snorisar som vill göra sci-fi-action och har tankat after effects, 3dstudio max och alla plugins mellan himmel och jord som tror att vi på forumet kan hjälpa dem att göra starwars 7. Svaret till samtliga är att de borde prova på att filma och klippa en film utan effekter innan de börjar med sånt.

 

Jobbigast av allt är väl det nya språket på forumet, med ton av särskrivningar och slarvigt språk. Sen kan ju korkade och okunniga inlägg vara lite halvjobbigt också.

 

Sen förresten, fixa sökfunktionen - den är KASS! Det går inte ens att söka på 16:9. Inte kostigt att newbiesarna inte använder sökfunktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller helt och hållet med dig. Jag klassar mig själv också som en nybörjare men, som du nämnde, så vet jag vilka frågor som hör hemma i ett diskussionsforum. Vad vill folk svara på? hur man gör ett ljussvärd i After Effects, jag tvivlar!

 

Jag bara inte förstår varför man inte kan tänka själv. Åtminstone har jag lärt mig, vare sig det är stridskonst, musik eller film, att den lättaste vägen oftast inte är den rätta...

 

[citat=lilla_farbrorn]

Jobbigast av allt är väl det nya språket på forumet, med ton av särskrivningar och slarvigt språk. Sen kan ju korkade och okunniga inlägg vara lite halvjobbigt också.

[/citat]

Du har rätt. Jag i alla fall skall försöka skärpa mig med att skriva ordentligt.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

För att underlätta för både nya och gamla medlemmar att hitta det de vill på forumet så borde folk skriva tydligare och mer beskrivande rubriker på sina trådar.

 

Då sökfunktionen nu är så kass som den är så är detta extra viktigt. Som ett exempel heter denna tråd "ärligt talat...". Det finns flera trådar som heter liknande saker och som egentligen skulle kunna innehålla vad som helst. Om man som jag ofta kollar dagens inlägg så kan det vara svårt att veta vilka trådar man ska läsa och som innehåller sånt som man är intresserad av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...