Gå till innehåll

Tänkt Film-noir manuskript.


Danrozen

Recommended Posts

det ser ju helt okej ut. (Har dock inte hunnit igenom hela.)

 

Undrar bara en sak. du sätter copyright på din idé vilket är helt lönlöst då det inte finns upphovsskydd på idéer. samtidigt som du tänker använda mycket elvis material som är Väldigt copyrightskyddat.

 

hur tänker du lösa rättigheterna?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]det ser ju helt okej ut. (Har dock inte hunnit igenom hela.)

 

Undrar bara en sak. du sätter copyright på din idé vilket är helt lönlöst då det inte finns upphovsskydd på idéer. samtidigt som du tänker använda mycket elvis material som är Väldigt copyrightskyddat.

 

hur tänker du lösa rättigheterna?[/citat]

 

Tack för upplysningen och jag slogs av tanken då jag började skriva, men efter att jag övertygades av kompisar, forumfolk osv. så fortsatte jag. Det var någon som nämnde att efter en viss tid blir låttexter (exempelvis när folk gör en cover) tillgängliga. Vet dock inte hur detta funkar, annars blir det enda sättet att lösa rättigheterna att helt enkelt be om de från respektive låtskrivare, men för tillfället har jag suttit det mesta "on-hold" tills jag vet mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Danrozen][citat=Adam88]det ser ju helt okej ut. (Har dock inte hunnit igenom hela.)

 

Undrar bara en sak. du sätter copyright på din idé vilket är helt lönlöst då det inte finns upphovsskydd på idéer. samtidigt som du tänker använda mycket elvis material som är Väldigt copyrightskyddat.

 

hur tänker du lösa rättigheterna?[/citat]

 

Tack för upplysningen och jag slogs av tanken då jag började skriva, men efter att jag övertygades av kompisar, forumfolk osv. så fortsatte jag. Det var någon som nämnde att efter en viss tid blir låttexter (exempelvis när folk gör en cover) tillgängliga. Vet dock inte hur detta funkar, annars blir det enda sättet att lösa rättigheterna att helt enkelt be om de från respektive låtskrivare, men för tillfället har jag suttit det mesta "on-hold" tills jag vet mer.[/citat]

 

Du kan ju självfallet skriva det. och sedan vänta ett bra tag innan tex.elvis rättigheter släps.

70 år gäller det. 70 år efter upphovsmannens Död blir rättigheterna fria. Om Thomas Ledin skulle göra en cover av en Elvis låt så blir inte rättigheterna fria för det. Ledin får bara pröjsa en jävla massa pengar till Elvis fru och dotter.

 

Så är det.

 

EDIT: Och när det gäller storheter som tex. Elvis, Bob Dylan, Beatles m.f. så kan man bara drömma om att man skulle få rättighet till att använda deras saker gratis. (Såvida man inte skrivit ett sjuhelsikes bra manus som verkligen lockar dem - då kanske.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall vi vara petiga så skrev inte Elvis sina egna låtar, så Elvis dödsbo får inga pengar av att man göra Elvis-covers. Okej, och varför är detta intressant? Jo, därför att det innebär att det lär gå att komma över rättigheterna bra mycket billigare än annars.

 

Så är det.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Skall vi vara petiga så skrev inte Elvis sina egna låtar, så Elvis dödsbo får inga pengar av att man göra Elvis-covers. Okej, och varför är detta intressant? Jo, därför att det innebär att det lär gå att komma över rättigheterna bra mycket billigare än annars.

 

Så är det.

 

/Jakob[/citat]

 

Varför blir det billigare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, alltså inte billigare per automatik, men låtskrivarna är ju personer som vanligt folk aldrig har hört talas om och vars intressen knappast lär bevakas lika hårt. En del av de stora namnen kan ju mycket väl ha principer om att aldrig dela med sig av sitt material eftersom de inte vill riskera att hamna i tvivelaktiga sammanhang eller se sitt "varumärke" pajas.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Som nämnt är det faktiskt inte Elvis själv som har skrivit de låtar jag valt att citera. Jag använder ej hela texter dessutom, utan snuttar (vet ej om det är någon skillnad). Sen hur ser det ut om man skriver om en text som säg.. Elvis har framfört? Ändrar texten. Hur mycket behöver man ändra osv. Ifall rättigheterna blir ett problem så vill jag juh kunna fortsätta skriva, men får väl byta approach.

 

För de som är intresserade eller skulle kunna tänkas ta en titt på manusidén kommer inom kort en synopsis. Jag är dålig på att summera saker och ting - men det kommer.

För de som orkar ta en titt utan synopsis, kan skriva till mig antingen här eller via pm.

 

Tack för att ni försöker klargöra kring rättigheterna, mer info vore uppskattat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste du citera Elvis? Jag tycker faktiskt historian blir mycket intressantare utan citaten. Less is more. Sen skulle jag nog skriva synopsisen innan man man filar på dialogerna. (Det är rätt mycket dialog faktiskt. Röster utan bild eller långa inledande texter tycker jag personligen är segt som sirap)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej inte en genre, det är skrivet som en thriller, men utformar dialoger osv. så att det går att få lite "stilistiskt" (Håller även på med en serie baserat på det jag har skrivit). Vad det gäller synopsis, jag har en i huvudet, men jag är dålig på att skriva ner det på papper, därav gick jag direkt till "manusskrivandet". Elvis eller inte Elvis, jag vill att huvudkaraktären skall ha just, karaktär. Jag tyckte det var ett rätt orginellt sätt att gå tillväga, bra eller dåligt? Det vet jag dock inte.

 

Jag skall försöka skriva en synopsis idag får vi se hur det går. Skall läsa era guider 100%:igt så jag lyckas ;>

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack vare min upload tvingas jag skriva synopsisen här som post.

 

Titel: Devil in Disguise.

Syfte: Att underhålla en publik.

Budskap: Inget går förbi ostraffat (Clichéigt värre här!).

Form: Spelfilm.

Målgrupp: 15+

Längd: Ej klart.

 

'Devil in Disguise' är en berättelse om hämnd, hat, depression och försummelse. En psykiskt sargad flicka vid namn Jane, kämpar för att återfå sitt minne efter en bilolycka ett par år tillbaka. Hon påbörjar en kamp, en kamp emot sitt förflutna i hopp om att bli kvitt sina mardrömmar och hemska vardag. Hennes förkvävda skott berättar en tragisk sanning och de låter sig inte tiga om hennes motiv:

 

"I see diamonds, stables, sapphires and pearls

And as the picture clears,

a poor little rich girl sitting all alone

Counting her treasures in tears.

Better just a shack where two people care

Than a house that has everything, everything but love."

 

Utöver Jane, har får vi följa en polisman vid namn Manny. Manny är en mycket hängiven polis som sällan gör ett dåligt jobb efter en incident där han förlorade sin familj. Tillsammans med sin assistent Irene och sin distrikts chef Peterson ger dig sig an fallet 'Thomas O'Connor' som under en regnig natt mördas brutalt. Deras utredning går sakta framåt trots att många sägs ha sett mordet och hack i häl har de FBI snokandes, som försöker sno åt sig äran för lokalpolisens arbete.

 

Trots att polismännen försöker sammarbeta med alla vittnen, undgår mycket information de. The Eye, eller Toby, en arbetslös fader som bor bredvid stadens lokala mental klinik bevittnar ett andra mord i den redan våldsdrabbade staden Jersey. Mördaren hade sett Toby och Toby tvingades tiga, men han var dock inte säker på vad han skulle tro om det han hade hört..

 

TOBY

"I heard the voice, echo inside my head. I wasn't sure. 'I am all about belief'

I repeated to myself and turned my eyes away from the scene."

 

En kvinna, ett förflutet. En faders distansiella kärlek. En försummande mor och en skurk till bror. Ett polisväsende som förfaller. En man utan hopp. Ett velande ögonvittne. Ett ständigt sökande efter vad som är rätt och fel och hur vi motiverar våra handlingar:

 

MANNY

'Elvis, sir?'

"Elvis?"

 

CHIEF INSPECTOR PETERSON

'I think our suspect is a big fan.'

 

Devil in Disguise

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Danrozen]Tack vare min upload tvingas jag skriva synopsisen här som post.

 

Titel: Devil in Disguise.

Syfte: Att underhålla en publik.

Budskap: Inget går förbi ostraffat (Clichéigt värre här!).

Form: Spelfilm.

Målgrupp: 15+

Längd: Ej klart.

 

'Devil in Disguise' är en berättelse om hämnd, hat, depression och försummelse. En psykiskt sargad flicka vid namn Jane, kämpar för att återfå sitt minne efter en bilolycka ett par år tillbaka. Hon påbörjar en kamp, en kamp emot sitt förflutna i hopp om att bli kvitt sina mardrömmar och hemska vardag. Hennes förkvävda skott berättar en tragisk sanning och de låter sig inte tiga om hennes motiv:

 

"I see diamonds, stables, sapphires and pearls

And as the picture clears,

a poor little rich girl sitting all alone

Counting her treasures in tears.

Better just a shack where two people care

Than a house that has everything, everything but love."

 

Utöver Jane, har får vi följa en polisman vid namn Manny. Manny är en mycket hängiven polis som sällan gör ett dåligt jobb efter en incident där han förlorade sin familj. Tillsammans med sin assistent Irene och sin distrikts chef Peterson ger dig sig an fallet 'Thomas O'Connor' som under en regnig natt mördas brutalt. Deras utredning går sakta framåt trots att många sägs ha sett mordet och hack i häl har de FBI snokandes, som försöker sno åt sig äran för lokalpolisens arbete.

 

Trots att polismännen försöker sammarbeta med alla vittnen, undgår mycket information de. The Eye, eller Toby, en arbetslös fader som bor bredvid stadens lokala mental klinik bevittnar ett andra mord i den redan våldsdrabbade staden Jersey. Mördaren hade sett Toby och Toby tvingades tiga, men han var dock inte säker på vad han skulle tro om det han hade hört..

 

TOBY

"I heard the voice, echo inside my head. I wasn't sure. 'I am all about belief'

I repeated to myself and turned my eyes away from the scene."

 

En kvinna, ett förflutet. En faders distansiella kärlek. En försummande mor och en skurk till bror. Ett polisväsende som förfaller. En man utan hopp. Ett velande ögonvittne. Ett ständigt sökande efter vad som är rätt och fel och hur vi motiverar våra handlingar:

 

MANNY

'Elvis, sir?'

"Elvis?"

 

CHIEF INSPECTOR PETERSON

'I think our suspect is a big fan.'

 

Devil in Disguise[/citat]Jag vet att det inte har någonting med filmen att göra men vet någon hur man tar på bort ett ämne som man har skrivit.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=Danrozen]Som nämnt är det faktiskt inte Elvis själv som har skrivit de låtar jag valt att citera. Jag använder ej hela texter dessutom, utan snuttar (vet ej om det är någon skillnad). Sen hur ser det ut om man skriver om en text som säg.. Elvis har framfört? Ändrar texten. Hur mycket behöver man ändra osv. Ifall rättigheterna blir ett problem så vill jag juh kunna fortsätta skriva, men får väl byta approach.

 

För de som är intresserade eller skulle kunna tänkas ta en titt på manusidén kommer inom kort en synopsis. Jag är dålig på att summera saker och ting - men det kommer.

För de som orkar ta en titt utan synopsis, kan skriva till mig antingen här eller via pm.

 

Tack för att ni försöker klargöra kring rättigheterna, mer info vore uppskattat.[/citat]

 

 

 

Upphovsrättslagen paragraf 22

"Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007)"

 

Hoppas detta citat var motiverat =P

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om detta hjälper, men med tanke på att någon svensk manlig artist (kommer inte ihåg namn, allsång-på-skansen-känd-iallafall.) gjort covers på i princip alla elvis låtar och släppt på cd, så bör det ju inte vara särskilt mycket pengar vi pratar om för att göra en cover på hans låtar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dr_Strange_Love][citat=lilla_farbrorn]så bör det ju inte vara särskilt mycket pengar vi pratar om för att göra en cover på hans låtar.[/citat]

 

Kanske för en skivbolag, men för en privat person är det en annan sak.[/citat]

 

Är det någon som faktiskt vet hur mycket pengar vi pratar om för att få rättigheterna till en del av en låt av en känd artist till en independent-film, och hur mycket för en cover? Naturligtvis beror det på hur filmen visas, på festivaler, på webben, på teve eller på dvd. Eller kör alla med egenproducerad/specialbeställd musik?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Vet inte om detta hjälper, men med tanke på att någon svensk manlig artist (kommer inte ihåg namn, allsång-på-skansen-känd-iallafall.) gjort covers på i princip alla elvis låtar och släppt på cd, så bör det ju inte vara särskilt mycket pengar vi pratar om för att göra en cover på hans låtar.[/citat]

 

Men att göra en cover och släppa på skiva är ju inte alls samma sak som att göra en cover och använda den i en film. I det förstnämnda fallet betalar man inte för tillstånd, men upphovsmannen får i gengäld sin del av försäljningsintäkterna.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...