Gå till innehåll

Rök


Zhyron

Recommended Posts

Beng-ha: "Ja, hallå... Ja jag skulle vilja beställa lite grejer... ja... 5 kilo socker, 1 kilo mjöl, och 3 kilo jäst... ehhh, ja du vet, vi ska ha storbak... tack hej!"

 

hehe... ok, gled lite off topic men jojo, hade en liknande period när några av kreaturen våra inte var riktigt kry i magen... fick ordinationen från vetrinären att blanda upp en halvliter ljummet vatten med 5 jäst-paket tror jag det var en sats varje dag... och hälla i dom, rekomenderade att använda en petflaska... fungerade skitbra (även om dom inte var förtjusta i smaken)... även om blickarna var rätt så snea när vi kom till kassan med 20 paket jäst var tredje dag... men vad gör man...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du bara har 6 delar salpeter och 4 delar socker så får du tunn rök som dessutom ger dig en sprakandes låga på en 40-60cm som är jävligt het.

 

Det recept som jag brukar använda är ungefär 2-3 delar salpeter, 8-9 delar socker och lite vatten (mycket lite) sedan läger jag blandningen i ett vatten bad där blandningen får smälta till en transparent vätska (utan vatten i blir den gulbrun och det finns en risk att det självantänder, speciellt utan vattenbad) detta häller jag i en lämplig behållare gärna metall.

 

sedan gör jag en mindre satts med mycket salpeter och lite socker och inget vatten som jag blandar till och häller ovanpå den första sattsen så att man får två lager. Den översta salpeter rika sattsen är lättare att antända (se upp för stora flammor) och när den brinner ner så antänder den den socker rika sattsen som komemr att ge en djävulskt tjock rök.

 

C.

BTW en gång köpte jag 13kg honung och två jäst paket i det lokala konsum. de tittade konstigt på mig... undrar varför =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Lite off-topic

 

Om någon är interesserad, så har jag för mig att salpeter finns med i icas baslager. Dvs det som alla ica butiker skall ha hemma. I alla fall Ica Supermarket butiker.

 

//Carl

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag använde salpeter med socker gjorde jag så att jag gick till ica. Köpte ca 6-7 påsar salpeter :) Sedan blanda jag det 50/50 med socker. Sedan kokade jag samman de i en kastrull så de blev nästan svart. De blev en klibbig blandning.

Sedan letade jag rätt på en toarulle där jag täppte igen botten på den. Sedan la jag i blandningen (inte allt) . Sedan la jag även i lite delar av pingisbollar som ryker väldigt bra. La även i lite svart/grå färg så att röken skulle bli mer mörk.

Sen till sist gjorde jag en lång hemmagjord stubin och la på ett lock :D

 

 

Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

warpz: Ett salpeter paket kostar ca 7 kr. Alltså inte särskilt dyrt. Hur länge röken varar berår på hur mycket du har och även hur pass bra du har blandat ihop de med sockret. Sen kan man ju koka ihop de som jag gjorde så blir de nästan ennu bättre :) (iaf för mig)

 

LunQan: Ja det finns många program som man kan göra rök i t ex AE med hjälp av Partical nånting :)

Men det är ju kul att göra en rökbomb plus att resultatet blir så mycket bättre och verkligare. Men visst, är man bra på att göra rök i olika program så är de ju klart att de också blir snyggt! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju sockret som skapar själva röken, salpetern är ju bara det som gör att de bli så jäkla hett att sockret bara "går upp i rök" :p

 

Fast jag tycker ni ska dumpa era små rökbomber å satsa på att köpa en riktig rökmaskin.. eller varför inte ett par stycken små, billiga? :)

Eller går ni en pyrokurs och så får ni köpa riktiga rökbomber så man kan välja om man vill ha svart/grå eller vit rök!

Länk till kommentar
Share on other sites

Christian van Caine: Salpeter är billigare. Om man ska spela in några scener där man ska ha med rök är de väll onödigt att köpa en rökmaskin.

Rökbomber låter inte heller särskilt billigt. Nu vill jag inte påstå att jag är snål som ska göra allt så billigt som möjligt men om man har dåligt om pengar är de ett bättre sätt.

 

Sen kan man alltid joxxa till de lite i olika program för att få de att se snyggare ut;)...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

jag tog me mig en liten rökbomb till skolan, och självklart så presis när ja tänt den så kommer läran ut, haha, ja sprang fram fort till den o stammpade på den så att den skulle släckas.:)

gissa vad han sa....... ja sejer inte mer nu;)

Länk till kommentar
Share on other sites

ymmit, jag snackade inte om en rökmaskin alls. Det var rök på sprayburk.

Jodå, Slapeter är billigt, får man för en tia påsen vill jag minnas, men man har ingen komtroll över den när en väl brinner, burken kan man rikta som man vill.

Vad man väljer beror helt på vad man vill uppnå lika mycket som vad man är beredd att lägga ut.

Jag TROR en sån burk kostar cirka en 50-lapp på Teknikmagacinet, & håller en bra stund :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det går att använda salpeter inne, vad jag vet är det inte speciellt giftigt, men röken blir gärna tjock som hin håle så det går i praktiken inte att jobba med inomhus om man inte vet exakt hur man ska blanda ihop det.

I viss mån fungerar kolsyreis väldigt bra inomhus. Röken är väldigt tung & lägger sig gärna längs golvet om man inte rör upp den (kraftigt), men vill man ha ap-snygga golvdimmor så är det bara att lägga några klumpar i varmt vatten spridda över hela rummet :-)

Ju kallare vattnet är, desto sämre rökar dom av sig, men svalnar det för mycket, & det finns is kvar, så är det bara att byta vatten :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Om man t ex. blandar 30g salpeter och 20g socker, värmer upp och smälter, ev. siktar salpetern i den smälta sockermassan, så ska man efter en stund få en brunaktig sörja?!?! Den gör man i små klumpar, stoppar i en stubin, och låter sedan stå och svalna.. Har jag rätt?

 

Har ett problem bara.. Har ingen elektrisk stekpanna, och vill inte göra detta inne (har aldrig gjort rökbomber tidigare), hur ska jag värma upp han?? Tips?! :D

 

Ha det gött ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Socker smälter utan problem i en vanlig stekpanna inomhus. Det svåra är att få pannan ren efteråt. Antingen fyller man pannan med vatten och väntar till dagen därpå eller så ställer man pannan på plattan igen, med vatten i. Har ni aldrig gjort pepparkakshus?

 

Fast man behöver inte smälta sockret. Det räcker att bara blanda pulvren. Det är nästan enklare att få det att ta sig då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag prövade jag för första gången att göra rökbomber. Det gick siisådär.. När jag väl lite brun smet, inte allt, så när jag skulle röra om så självantände han sig eller nåt sånt, så allt vart en stor jävla röd låga. Gör jag rätt?? Allt var ju liksom inte smörja, och på bilder som jag har sett då andra gör det, så är allt som jordnötssmör. använde dock ingen stekpanna eller så, för jag hade ingen elektrisk, och man vill ju helst inte göra sånt här inne, så vi eldade i min gamla grill.. Det gick ju smort, tills detta hände att lite av pulvret vart brunt och kladdigt, och i den andra sekunden så tog det bara eld när jag rörde vid smeten med en trästicka. Visst var det väl rätt maffigt, men man vill ju dela upp dendär smeten i små högar, sedan trycka i en stubin i dom, för att sedan låta dom stå och svalna i ca. 5minuter, sen e dom typ stenhårda... Gör jag något fel när jag mixar upp smeten? har 30g salpeter och 20g socker!

mvh/matte

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...