Gå till innehåll

Vilken 35mm adapter funkar bäst?


cikura

Recommended Posts

Har Canon EOS fäste på den och körde med ett enda objektiv. 28-105mm f.3.5 Det blev lite mörkt innomhus ibland, men har man ont om pengar så har man :P Ska köpa lite fler objektiv nu, några fasta snabbare objektiv. Men ändå fick jag strålande resultat med det gamla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp aldrig objektiv nytt. Det är totalt värdelöst att lägga pengar på.

Sedan säljs så mycket begagnade objektiv i utmärkt skick. Men kom också ihåg att det finns idioter där ute som vill ha 2k för en begagnad Nikon glugg, men som inte har något av värdet kvar…

Så var noga med att jämföra priser av objektiv från olika ställen.

 

Kolla ebay, men blocket kan också ha ibland.

 

Kör själv med bara ett objektiv än så länge, det är en 35mm, men jagar en macro glugg, 60mm eller 105mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej!

 

Vad tycker du jag ska försöka hitta för objektiv, börjar med att köpa en glugg till en början?

Vill helst ha lite vidvinkel, med det verkar bli konstigt vid focusering.

 

Är inte speciellt duktig på olika objektiv, vad är skillnaden mellan olika storlekar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer du att jobba med Nikon eller Canon eller olika? Canon har fördelen att de har adapterringar till mer eller mindre alla objektiv, vilket inte Nikon har vad jag vet.

 

Men ifall Nikon är valet, som majoriteten gör så finns det denna SIDA där Bjørn Rørslett har sammanställt några av Nikons bästa objektiv. Men med lägre F stop, tex. F/1.2 blir det dyrare än med F/2.8. Men det desto lägre F värde desto bättre är objektivet att förhålla sig i mörkare ljusområden.

 

Jag kommer enbart att filma med F/2.8 och inte lägre då fokuseringen är för svår att sköta med lågt F värde. Det är en himla massa matte, men med högt F värde ser det ut som du har större område i fokus... Men faktiskt kan bara objektiv ha exakt fokus på små ytor, men med högre F, ja då ser det ut som mindre skärpedjup / DOF (Depth of field).

En nybörjar kommer få det välidigt svårt att klara F/2.8. Men sen är det också vackert med lite ofokus här och där.

 

Vilken millimeter på objektivet du ska ha, du vill ha vidvinkel. Då får du hålla dig under 35mm. Då 50mm visar det faktiska som ögat ser, men där under tillkommer vinjetering.

 

Det är inte adaptern som kommer att göra din vardag dyr (om du inte har pengar på träden), utan det är de olika objektiven.

 

Säg till om du står inför tuffa val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill hålla ner kostnaden så kan jag rekomendera nikons serie E objektiv. Dom fasta brännvidderna är av utmärkt bildkvalitet.

Finns i

28mm bl 2.8

35mm bl 2.5

50mm bl 1.8

100mm bl 2.8

135mm bl 2.8

länk

Ex på ebay

http://cgi.ebay.com/NIKON-Series-E-Wide-Angle-Lens-28mm-1-2-8-wideangle-NR_W0QQitemZ330188936059QQihZ014QQcategoryZ48556QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ju passa på o be lite om hjälp jag med från er som har lite koll på objektiv. Kör en Brevis 35 med Canon EOS fäste. Skulle behöva köpa in lite objektiv nu snart.

 

Vad ska jag sikta på för några? Jag vet inte vad som mer utgör skillnaden mellan objektiven mer än i mm och f. Skulle vilja ha så snabba objektiv som möjligt och i bränvidderna ca:

20mm

50mm

85mm

70-300mm

 

Något liknande, behöver inte va exakt de. Men vilka ska jag kolla efter? Fattar inte vad som kan skillja objetiv som är lika snabba och samma brännvidd med flera 10 000:- kronor. Finns det någon bra serie man ska kolla efter, så som det nämndes ovan med nikon-objektiven? Vill inte ge mycket mer än ca 5 000:- för varje objektiv. Så köper man ju det gärna begagnat så man får lite mer för pengarna.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Hej alla 35mm experts!

 

Nu har jag äntligen tänkt mig att köpa en 35mm adapter till min dvx100 men, jag vill gärna få tips av er, vilken som fungerar bäst eller är bäst att ha!

 

Vad är det för skillnad mellan FD och AF objektiv? nån som vill viska till mig?

 

 

 

Nu när det börjar komma systemkameror som man kan spela in på, är inte det mycket bättre och smidigare. Vad blir skillnaden då? Om man har ett bra objektiv till kameran så borde det väl bli lika bra som att ha en HD kamera, med 35 mm adapter + objektiv. fast som sagt enklare...

 

Vad är skillnaden??

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är skillnaden??
Formfaktorn, ljuskänsligheten, mattskivans gryn (eller inte), format/bildhastighet, kontroll, inställningar och tillgänglighet.

 

Anledningen till att man skulle vilja skaffa adapter till en större kamera är för att kunna filma med ett etablerat och stabilt format (DV, HDV, DVCPro HD, osv), större rigg, bättre monitoreringsmöjligheter, XLR-ingångar och rätt bildhastighet i kombination med manuella inställningar.

 

Anledningen att välja en systemkamera kan vara ljuskänsligheten, den ringa storleken, priset och det faktum att den kan filma där det blir lite svårt att smyga in en större rigg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Formfaktorn, ljuskänsligheten, mattskivans gryn (eller inte), format/bildhastighet, kontroll, inställningar och tillgänglighet.

 

Anledningen till att man skulle vilja skaffa adapter till en större kamera är för att kunna filma med ett etablerat och stabilt format (DV, HDV, DVCPro HD, osv), större rigg, bättre monitoreringsmöjligheter, XLR-ingångar och rätt bildhastighet i kombination med manuella inställningar.

 

Anledningen att välja en systemkamera kan vara ljuskänsligheten, den ringa storleken, priset och det faktum att den kan filma där det blir lite svårt att smyga in en större rigg.

 

Okej, det låter ju vettigt. Vilken kamera skulle ni rekommendera i prisklassen 10 000kr (har kollat på typ Canon HF S10)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Tänkte sno tråden lite för att ställa en fråga runt ovanstående ämne...

 

Har tänkt att inhandla brevis 35 m2. Till detta behöver jag objektiv, har kollat på zoom och fasta. Vilket är optimalt att ha? Har förstått att zoom är sämre, men varför och vilka fördelar/nackdelar ger det? Om man ska köra fast objektiv, vilket ska man ha om man ska begränsa sig till ett "allround"?

 

Har sett både och användas, vilket rekomenderar ni för en som inte har mycket pengar?

Länk till kommentar
Share on other sites

50mm är ett skönt allaorund. De brukar gå hyffsat billiga och vara snabba. (stort ljusinsläpp) Brukar betraktas som ett porträttobjektiv, så jag skulle rekommendera att köpa ett vidare objektiv att komplettera med. Kanske 25mm? För tajtare bilder, kanske ett 85mm eller enkel zoom om man har råd.

 

Några nackdelar med zoom är att de för det mesta är stora och klumpiga, dyra, mörka och inte lika skarpa. Fördelen är såklart att du inte behöver byta glugg för ofta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...