Movie Jonie Postad 4 maj 2006 Postad 4 maj 2006 Jag har ett problem med photoshop när jag gör en cirkel eller skriver text. så blir det pixlit som fan när man zoomar in typ 400%. men om jag gör detta i illustrator så upplever jag inte samma problem hoppas ni förstår vad jag menar. Jag jobbar heldre i photoshop än i illustrator därför vill jag få ordning på det. Tack på förhand MVH JONAS 0 Citera
EvilElvis Postad 4 maj 2006 Postad 4 maj 2006 Photoshop är pixelbaserat, Illustrator är vectorbaserat. 0 Citera
precision motion Postad 4 maj 2006 Postad 4 maj 2006 Det bror på att programen inte har samma slags grafik, Photoshop är uppbyggt av pixlar medan Illustrator är uppbyggt av vectorgrafik som innebär att saker du skapar i pogramet är uppbyggt av punkter och linjer. Det går inte att göra något åt detta annat än att göra väldigt stora bilder i photoshop som du sedan förminskar till lämplig storlek intället för att göra en lite och försöker förstora. Du kan söka po google så får du upp sidor som förklarar det här bättre än jag. 0 Citera
Movie Jonie Postad 4 maj 2006 Författare Postad 4 maj 2006 Ok det är så det ligger till. :D Så för texter som man ska använda till video är det bättre att använda illustrator?. tack för svaren 0 Citera
jbergman Postad 4 maj 2006 Postad 4 maj 2006 [citat=Movie Jonie]Så för texter som man ska använda till video är det bättre att använda illustrator?[/citat] Nej, för video är också pixelbaserat, så i det fallet finns det ingen som helst poäng med att använda Illustrator. /Jakob 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 4 maj 2006 Postad 4 maj 2006 [citat=jbergman][citat=Movie Jonie]Så för texter som man ska använda till video är det bättre att använda illustrator?[/citat] Nej, för video är också pixelbaserat, så i det fallet finns det ingen som helst poäng med att använda Illustrator. /Jakob[/citat] Illustrator är väl mer för grafik, men om du vill att texten i videon ska skalas upp och ned kan illustrator vara ett bra val. Illustrator är bra när du vill kunna förstora och förminska någonting utan att förlora någon kvalité. 0 Citera
jbergman Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 Ok, rätta mig om jag har fel, men är det inte så att det vid import av en ai-fil till Premiere så rastreras bilden bara en gång? I så fall tjänar man inget på att använda sig av vektorgrafik. Om Premiere däremot rastrerar bildruta för bildruta så finns det en poäng med vektorgrafiken. Någon som faktiskt vet hur det ligger till? Jag har inte Illustrator, så jag kan inte testa. Jag antar i exemplet ovan att det är Premiere som är det aktuella redigeringsprogrammet, för övriga program lär ha svårt att importera ai-filer över huvud taget. Vad gäller eps, som är ett annat vektorbaserat bildformat, så kan Premiere för övrigt inte rastrera kontinuerligt, utan gör det bara en gång, nämligen vid importen. /Jakob 0 Citera
gorse Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 Nu är jag ingen stjärna på photoshop men när jag gör dekaler till mina modeller har jag listat ut att man behöver högre upplösning och man sätter printstorlek hellre än bildstorlek får att få riktigt bra kvalite på dekalerna. När jag skapar ett nytt dokument är det "bara" 72 pixel/inch, vilket är utmärkt för webben, men en 300 pixel/inch ger mycket bättre resultat för utskrift. Dubblar man så blir det otäckt bra, om man sätter utskriftstorlek hellre än bildstorlek. Men då blir det lite overkill. Hoppas "tipset" går att använda... 0 Citera
Rogge Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 Illustratorfiler är ett mycket bra val till texter i video under förutsättning att programmet man använder sig av klarar av det. Illustrator plus After Effects är en mycket bra kombination. Illustrator plus Premiere är inte lika bra då filerna från Illustrator rastreras vid import, precis som jbergman redan skrivit. Om jag använder Photoshop för text i video som jag skall förstora upp så gör jag alltid texten större än vad den skall vara i Premiere Pro. Om jag i Premiere Pro tex skall förstora upp en text till textstorleken 200 så gör jag texten med en textstorlek som absolut inte är mindre än 200. Att förminska en stor bild ser jättebra ut medans en förstoring av en liten bild ser dåligt ut. Och texten från ett Photoshopdokument är just inget annat än en bild. Importerar man däremot Photoshopdokumentet till AE kan man göra om det från bild till text, något som inte går i någon NLE. 0 Citera
jbergman Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 Åh, After Effects... Tänkte visst inte så långt. Tack för infon, nu vet vi hur det ligger till! /Jakob - som ibland har rätt, och ibland har fel. 0 Citera
EvilElvis Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 [citat=gorse]Nu är jag ingen stjärna på photoshop men när jag gör dekaler till mina modeller har jag listat ut att man behöver högre upplösning och man sätter printstorlek hellre än bildstorlek får att få riktigt bra kvalite på dekalerna. När jag skapar ett nytt dokument är det "bara" 72 pixel/inch, vilket är utmärkt för webben, men en 300 pixel/inch ger mycket bättre resultat för utskrift. Dubblar man så blir det otäckt bra, om man sätter utskriftstorlek hellre än bildstorlek. Men då blir det lite overkill. Hoppas "tipset" går att använda...[/citat] Dpi är bara intressant vid utskrifter. Video är alltid 72dpi, så man tjänar ingenting på att köra någonting annat. Vid utskrifter däremot så bör man jobba i minst 300dpi för att få det bra. 0 Citera
jbergman Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 [citat=EvilElvis]Dpi är bara intressant vid utskrifter. Video är alltid 72dpi, så man tjänar ingenting på att köra någonting annat. Vid utskrifter däremot så bör man jobba i minst 300dpi för att få det bra.[/citat] Nästan rätt. För video och andra digitala medier är begreppet dpi helt poänglöst, så att påstå att video skulle vara si eller så många dpi är taget helt ur luften (fast jag har stött på många som sagt det...). Det enda som betyder något är hur många pixlar det rör sig om. För utskrifter och tryck finns det för övrigt ytterst sällan någon anledning att överstiga 300 dpi. De flesta tryckerier trycker i 300 dpi även om du skickar dem ett original på 1200 dpi. Ögat ser ju ändå ingen skillnad... /Jakob 0 Citera
gorse Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 Jag visste att någon skulle klaga på den saken, men eftersom det står så i rutorna så tycker jag det duger att säga så. Om du missade själva meddelandet så tar jag det igen; Om man fyller i högre värden i rutorna i photoshop blir det mycket bättre bild. Men som vanligt gäller det att välja efter förstånd. Mina dekaler blev mycket bättre om man väljer 300 enheter istället för 72 enheter. 0 Citera
jbergman Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 [citat=gorse]Om du missade själva meddelandet så tar jag det igen; Om man fyller i högre värden i rutorna i photoshop blir det mycket bättre bild.[/citat] Om man fyller i högre värden på dpi så får man fler pixlar i bilden förutsatt att bildens storlek är angiven i ett annat mått än pixlar, exempelvis centimeter. Om man gör bilder för tryck eller utskrift är detta inget konstigt, för då vet man att bilden skall vara t ex 10*10 cm. Om man gör en bild för video finns det ingen anledning att tänka i centi- eller millimeter, utan då tänker man i pixlar direkt. Begreppet dpi blir då helt poänglöst. Vilket jag redan sagt. /Jakob 0 Citera
gorse Postad 6 maj 2006 Postad 6 maj 2006 Hm, man skall visst säga namnet man tilltalar....Jag svarade till Elvis. Men visst är det som du säger, jbergman, och då blev kanske mitt tips rätt värdelöst i alla fall eftersom i mitt fall skulle det tryckas till dekaler. 0 Citera
Ubbe Postad 14 februari 2007 Postad 14 februari 2007 Vad använder ni för program för att göra dvd-konvolut? Jag använder Photoshop Elements. Blir det snyggare i tryck av vektorprogram? Syns det någon skillnad på text t ex? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.