TomStac Postad 10 april 2006 Författare Postad 10 april 2006 [citat=final_cut]Jag har sagt det förr...ingen är interesserad av förutsägbara historier med förutsägbara karaktärer som gör förutsägbara val. Tummen ner. Kan man istället dra en gammal visa på ett sätt som är helt respektlöst dess traditioner så har man något. Utöver det är ja inte interesserad av genrer.[/citat] Konstigt att läsa detta från någon som är besatt av Paul Verhoeven. 0 Citera
paulakoski Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 För det första, Paul Verhoeven kicks ass!!! Iaf när han gör Science fiction och inte blir för besatt av tuttar. Jag ska snart göra långfilm så jag slipper höra hela tiden att det är kul att man gör kortfilm. Vill bara göra en så bra debutfilm som möjligt bara, bra innebär många saker bla kommersiell som faen.:) Men ändå tillräckligt unik o välberättat så jag hoppas tom att final cut kan tycka det kan vara givande att se på. Det viktiga för mig är att få ihop en liten produktionsbudget så man klarar en inspelningen på 2 veckor. Det brann iväg pengar som fan på Some Diggin, skulle klara oss på 3000 kr men det slutade med att alla la in sina egna pengar och Slaut har svårt att betala hyran nu. Det vill jag inte utsätta folk för igen, så nästa produktion oavsett längd ska ha en realistisk produktionsbudget o eventuell lönebudget. "Förra året var jag på G med en långfilm, nästan in i produktion. Men jag valde själv att avbryta pga manuset var inte tillräckligt bra." Det låter kanske dumt, men gör man en dålig debutlångfilm blir det dubbelt så svårt att få nästa igenom. Manuset måste vara skitbra! Munthe menar att än så länge så är jag en filmregissör som gör korta filmer, som har svårt med distribution men det känns ändå att man räknas ändå inte riktigt ännu. Lite eld i baken får man när man tänker på det.:) Det kommer snart, jag är bara 24, jag är bara barnet! Munthe du var väl äldre när du debuterade med en färdig långfilm. /Ola 0 Citera
louis cyphre Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 Jag vet inte vad du tror, men jag tror inte att du är en idiot som inte förstår vad jag talar om. Bra att du inte tror att jag är en idiot..:) Men att tro att något av vår mentalitet över huvud taget har med vårt blod att göra är ren rasbiologi.. Inget annat. Herregud, det är ju som att säga att svarta inte har skidåkning i blodet bara för att det inte finns(kanske det gör?) elitskidåkare som är svarta. Jag tror inte att du är en idiot heller, som verkligen tror att vi har saker i blodet, generna, eller vad det nu kan vara. Men det du skrev ser onekligen lite korkat ut....... 0 Citera
louis cyphre Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 Det jag menar är att folkslag, raser(kalla det vad du vill) inte har någonting med vilka filmer ett land gör. Uppväxt och samhälle är de enda faktorerna. I spanien är de inte uppväxt med protestantiska värderingar och vet nog inte vad jantelagen är för något. Det är arbetsmoralens kratta i ryggen på det svenska folket som gör att vi helst inte ska tjäna pengar på film. Det är därför vi har filmmonopolet. Det är därför vi har filmer om vardagsrealism med påklistrat, icke befintligt, djup... Men att tro att vi ärver tycke och smak genom blodet är helt galet.... 0 Citera
TomStac Postad 10 april 2006 Författare Postad 10 april 2006 Kul att höra att du är på gång med en långfilm Ola! Kommer man kunna köpa dina alster på DVD någon gång? Angående ålder hoppas jag att det inte har någon betydelse. Jag kommer väl att gå till historien som den äldste debutanten...om det nu blir av någon gång. Bara för att klargöra saker och ting....jag tycker också att Paul Verhoeven gör grymma filmer, inom en genre som jag älskar. Det är därför som final_cuts kommentar slår mig som besynnerlig. 0 Citera
Munthe Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 [citat=final_cut][citat=Munthe]Vill bara poängtera för dig att du snackar en massa skit. Jag har drivit eget produktionsbolag i mer än tio år vilket totalt diskvalificerar mig från möjligheten att lyfta någon som helst form av bidrag. Varken socialbidrag eller A-kassa. Jag jobbar hårt för mina inkomster och betalar massor av skatt så att staten ska kunna finansiera mängder av totalt osäljbar film.[/citat] Ja, hoppas det är värt det. För alla inblandade. [citat=Munthe]Ja det måste ha varit en svår omställning för honom att komma som etablerad långfilmsregissör från Libanon och börja göra film i Sverige... Ha, ha. Vad är det du röker för någonting? :D ;)[/citat] Jaha, kör vi den gamla visan? En svartskalle från Libanon kommer till möjligheternas land... Undrar vad det hade blivit av hans ambitioner om han hade hamnat i USA och upptäckt film där istället. Vissa namn kommer upp i huvudet på mig, såsom Robert Altman, Paul Thomas Anderson, Josef Fares osv. ;) Men i allmänhet så tycker jag att genrefilm i Sverige är där den förtjänar att vara. Jag har sagt det förr...ingen är interesserad av förutsägbara historier med förutsägbara karaktärer som gör förutsägbara val. Tummen ner. Kan man istället dra en gammal visa på ett sätt som är helt respektlöst dess traditioner så har man något. Utöver det är ja inte interesserad av genrer.[/citat] Det där första kan jag inte ens svara på för jag fattar inte ens vad du menar. Väldigt kryptiskt. ...och det andra, ja vad ska man säga, skitdumt skrivet. Urkorkat. På alla plan. 0 Citera
Munthe Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 [citat=paulakoski]Munthe menar att än så länge så är jag en filmregissör som gör korta filmer, som har svårt med distribution men det känns ändå att man räknas ändå inte riktigt ännu.[/citat] Ola. Du rockar. Tro inget annat. Du kommer självklart att göra massor med coola långfilmer. Jag kommenterade bara den här "vågen" som jag befunnit mig i bra jävla länge. å länge att jag inte tror att det är frågan om en våg utan om att det alltid finns ett brinnande behov av vissa individer i samhället att inte anpassa sig. Mats Helge var ingen våg han heller. Han var inte desto mindre kul för det under sin glans dagar. Jag ser bara på mig själv som en pytteliten "off world colony" i den internationella genrefilmen. Den kommer alltid att finnas och det går bra och dåligt för den med jämna mellanrum. 0 Citera
final_cut Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 [citat=TomStac]Konstigt att läsa detta från någon som är besatt av Paul Verhoeven.[/citat] Ger jag verkligen ett intryck av att vara besatt? [citat=louis cyphre]Men att tro att något av vår mentalitet över huvud taget har med vårt blod att göra är ren rasbiologi.. Inget annat.Jag tror inte att du är en idiot heller, som verkligen tror att vi har saker i blodet, generna, eller vad det nu kan vara. Men det du skrev ser onekligen lite korkat ut.......[/citat] Jag antar att du är svensk? Om du är det lär du inte förstå vad jag snackar om förrän du vuxit upp i ett främmande land. [citat=louis cyphre]Det jag menar är att folkslag, raser(kalla det vad du vill) inte har någonting med vilka filmer ett land gör. Uppväxt och samhälle är de enda faktorerna. [/citat] Det kan jag inte hålla med om. Delvis är uppväxt och samhälle en stor bakomliggande faktor, men det finns någonting annat där. Enbart uppväxt och samhälle gör inte "mentalitet". För visst finns det en italiensk mentalitet, en slavisk en, en spansk, en skandinavisk. Någon som vuxit upp i Sverige, oavsett om denne var född här eller adopterad hit, kommer aldrig att kunna bryta band med sitt arv. Är man ursprungligen från Spanien så kommer man alltid att relatera till folkets mentalitet, oavsett om man är född i Sverige. Däremot är det inte sagt att det rör sig om enstaka länder, utan snarare om vilken del av världen man kommer ifrån. Man kan nog dela upp Europa i tre olika mentaliteter, grovt uppskattat. Jugoslavien exempelvis har en omfattande turkisk-rysk-italiensk mentalitet. Själv sitter jag fastfrusen här i Sverige, lite som Jack i The Shining. Men så fort jag reser tillbaka till Jugoslavien så känns det som om ingenting är omöjligt, jag har huvudet fullt med idéer som jag måste få ner på papper. Dessvärre bor jag inte där, och jag skriver inte när jag är på semester, så det hela går åt helvete när jag återvänder hem... Hem bliva Sverige, då. [citat=louis cyphre]Det är arbetsmoralens kratta i ryggen på det svenska folket som gör att vi helst inte ska tjäna pengar på film. Det är därför vi har filmmonopolet. Det är därför vi har filmer om vardagsrealism med påklistrat, icke befintligt, djup...[/citat] Och det tror du på. Att den svenska filmen ser ut som den gör pga något staten instiftat. Att staten faktiskt lyckats förtrycka det svenska folkets riktiga smak till grå vardagsskildringar? Tyvärr, jag tror inte på den typen av hjärntvätt. Om någonting är äkta kan det aldrig förtryckas eller tvättas bort. Det riktiga kommer alltid till ytan. Se vad som hände med Francos Spanien. [citat=louis cyphre]Men att tro att vi ärver tycke och smak genom blodet är helt galet....[/citat] Att uppväxt + samhälle = mentalitet är en typisk svensk grej att påstå. Det är överreklamerat. Svenskar tror inte på den varmblodige europén, liksom ni inte tror på den kallblodige svensken. Alltså inte kallblodig som i en massmördare, utan kallblodig som i en lugn inställning till saker och ting. 0 Citera
TomStac Postad 10 april 2006 Författare Postad 10 april 2006 Som trådskapare tar jag mig rätten att säga att det börjar bli lite off topic nu.... Tanken är att diskutera om det finns en svensk våg av genrefilm eller inte. Jag är inte så intresserad av att diskutera arv och miljö...just nu, förutom det att jag som andra generationens invandrare måste säga att påståendet att det skulle sitta i generna hur jag tänker, tycker och vilka preferenser jag har.....är kvalificerat sk-t snack. Jag känner mig mycket svensk i min mentalitet, förutom en stark vilja att bryta mot filmkonventionerna då förstås..:) Vad jag vill ha sagt är att det produceras genrefilm de senaste fem åren som aldrig förr, oavsett om det är kortfilm, novellfilm eller långfilm. Det är i alla fall vad jag har fått för mig. Om man vill kalla det för våg eller inte är väl en smaksak. Om man utgår från att det är vanligare med genrefilm i Sverige nu jämfört med för 10 år sedan, blir följdfrågan: Vad beror detta på? 1. Är det pga de tekniska genombrotten; att det är billigare idag att filma, klippa och skapa egna specialeffekter, eller 2. Att det finns ett uppdämt behov att bryta mot gamla invanda konventioner satta av Storebror om vad som är "god smak", eller 3. En kombination av dessa två faktorer, eller 4. Någon annan förklaring? 0 Citera
final_cut Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 Den enda sanningen såsom jag ser det är att tekniken har utvecklats och att det är billigare än någonsin att komma undan med mord. Alla vill göra sin egen hyllning till de filmer man vuxit upp med á la Camp Slaughter. Inte att det är nåt roligt att sitta igenom, men däremot är det skoj att spela in materialet såklart. 0 Citera
Munthe Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Det är alltid samma sak. Stora förespråkare av tollerans mot medmänniskor och acceptans av det annorlunda visar sig alltid bete sig tvärtom. Och tar ofta ord som "den enda sanningen" i sina munnar. Du lider ju själv av duktigt med fördomar. Och är inte rädd för att stå med brallorna nere när det visar sig att det inte finns någon som helst faktagrund till alla påståenden. Final_cut: Fortsätt du att störa dig på att det finns människor som gör film du inte gillar och tro att alla runt omkring dig hatar svartskallar. Och fortsätt gärna tro att vi som gör typisk svensk film gör det på grund av våra gener. Själv delar jag gener med Fritz Lang, Fred Astaire, Werner Herzog och David Hasselhoff. 0 Citera
Munthe Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 ...och har man Verhoeven som avatar och länkar till hans webbsida i varje inlägg är man nog ganska besatt. 0 Citera
Munthe Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 [citat=TomStac]Som trådskapare tar jag mig rätten att säga att det börjar bli lite off topic nu.... Tanken är att diskutera om det finns en svensk våg av genrefilm eller inte. Jag är inte så intresserad av att diskutera arv och miljö...just nu, förutom det att jag som andra generationens invandrare måste säga att påståendet att det skulle sitta i generna hur jag tänker, tycker och vilka preferenser jag har.....är kvalificerat sk-t snack. Jag känner mig mycket svensk i min mentalitet, förutom en stark vilja att bryta mot filmkonventionerna då förstås..:) Vad jag vill ha sagt är att det produceras genrefilm de senaste fem åren som aldrig förr, oavsett om det är kortfilm, novellfilm eller långfilm. Det är i alla fall vad jag har fått för mig. Om man vill kalla det för våg eller inte är väl en smaksak. Om man utgår från att det är vanligare med genrefilm i Sverige nu jämfört med för 10 år sedan, blir följdfrågan: Vad beror detta på? 1. Är det pga de tekniska genombrotten; att det är billigare idag att filma, klippa och skapa egna specialeffekter, eller 2. Att det finns ett uppdämt behov att bryta mot gamla invanda konventioner satta av Storebror om vad som är "god smak", eller 3. En kombination av dessa två faktorer, eller 4. Någon annan förklaring?[/citat] Men ÄR det verkligen vanligare nu än för tio år sedan? 0 Citera
final_cut Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 [citat=Munthe]Stora förespråkare av tolerans mot medmänniskor och acceptans av det annorlunda visar sig alltid bete sig tvärtom. Du lider ju själv av duktigt med fördomar.[/citat] Sannare ord har aldrig yttrats. Jag är en ganska fördomsfull person eftersom jag finner att de flesta fördomar har en stadig grund, fast i det politiskt korrekta Sverige har man korrumperat generationer av barn genom att påstå att det vi tror oss veta om andra egentligen är ogrundat. Det argumentet är dessvärre mer förvirrande än sant. Man skapar ogrundade fördomar genom att förneka såna som är självklara. Man måste tydligen träffa Mohammed först för att bilda sig en uppfattning om vem han egentligen är. När man träffar honom inser man att det finns en person bakom fördomarna...och det är det som överskuggar det faktum att de fördomar man hade om honom egentligen är lika grundade nu som innan man träffats, fast skillnaden är som sagt att man nu ser honom som en individ. Så funkar det ungenfär. Alla fördomar är inte av ondo liksom alla inte är av godo, och långt ifrån alla fördomar är sanna. Men politiskt korrekt låter helt enkelt inte lika politiskt korrekt om det kommer från dagens Sverige. [citat=Munthe]Final_cut: Fortsätt du att störa dig på att det finns människor som gör film du inte gillar och tro att alla runt omkring dig hatar svartskallar.[/citat] Nej, du hade missuppfattat vad jag sa. Du var ironisk när du sa att Josef Fares var en etablerad regissör i Libanon när han kom till Sverige och förpestades av svenskheten i den svenska filmen, vilket jag påstod. Jag tyckte att du skröt om att det är just denna svenskhet som gjort honom till vad han är idag, så jag påpekade helt enkelt att om han kan göra det han gör här i Sverige under dessa förutsättningar, hur hade det varit om han vuxit upp i ett land där filmen var mer nyanserad? [citat=Munthe]Och fortsätt gärna tro att vi som gör typisk svensk film gör det på grund av våra gener.[/citat] Kalla det gener om du vill, men nej, jag tror inte att Pedro Almodovar kunde ha spelat in "Kärlekens matadorer" i en svensk miljö, för att ta ett exempel. [citat=Munthe]Själv delar jag gener med Fritz Lang, Fred Astaire, Werner Herzog och David Hasselhoff.[/citat] Och jag delar visst gener med Stanley Kubrick, men det betyder inte att jag kan åstadkomma en egen odyssé inom den svenska filmen, ty Sverige lämpar sig inte för såna obsceniteter. [citat=Munthe]...och har man Verhoeven som avatar och länkar till hans webbsida i varje inlägg är man nog ganska besatt.[/citat] Jag är något av en cyniker, och kan därför lätt relatera till den människosyn som genomsyrar hans filmer. Detta (Paul Verhoeven) och mitt intresse för filmregi fångas väl av bilden jag har som avatar tycker jag, och att länka till hans hemsidan är för mig ett sätt att säga "du kanske inte borde diskutera det här med mig för att du inte kommer att gilla vad jag har att säga!" Nåt åt det hållet, skulle jag nog tro. 0 Citera
jmalmsten Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 grabbar grabbar grabbar.... ta't det lilla lugna nu... vi vill ju inte att det ska urarta till något liknande showreel-tråden av användaren Director (som jag själv kanske ska ta på mig lite av skulden för) Raser/Gener/Folkslag... jo jag själv är känd/ökänd för att jag inte så lätt brusar upp och jag är jämtlänning och sedan 13 års ålder bondpojk... jag blir sällan ursinnig.... så där stämmer det väl lite, inga överraskningar där... Samtidigt så delar jag ju namn med Yngwie, Bodil, karl, och jag kan ju säga att jag inte är någon hejare på varken att snickra, skriva romaner eller lira gitarr... jag har varit i kontakt med människor från diverse delar av världen som ser många fördommar bekräftade om svenskar. Och tycker att vi är lite sävliga... men många exempel finns ju på motsatsen... Jag har själv fördommar mot närapå varenda liten gruppering jag stöter på... men nu ska vi inte dra in frågan om filmvågens existens till, ja, nu är det ju frågan om personangrepp och verbal pajkastning... tillbaka till ämnet nu... filmvåg vet jag inte... det börjar kännas som "japanvågen" som tydligen ska svepa in just nu... det roliga är att när jag läser böcker om japan, japanska språket, japansk kultur m.m. från 90 80 70 60 talet så står det precis likadant och alla nämner den pågående japantrenden... det går säkert längre tillbaka till strax efter mitten av 1800talet när japan öppnade sina dörrar mot omvärlden... Men sant är att det har dykt upp ett antal "genre-filmer" på senare tid... men jag har funderat på det där... nästan alla säger (inklusive jag själv) att Mannen på Taket är en av sveriges bästa filmer, sverige har ju länge haft ett rykte om sig att vara nästan lite lössläpt när det gäller sexuallitet i film, det måste ju också räknas lite till genrefilm.... Åsa Nisse-filmerna tangerar ju även dom på gränsen till genrefilm. Astrid Lindbergs filmatiserade böcker kryllar av genrefilm. Hamilton. Johan Falk. Mats Helge. o.s.v. och jag tänker inte egentligen gå in på mina funderingar om varför det görs så pass lite... Tänker istället göra lite själv... Verhoeven... skitbra regissör, men som sagt... när han inte är besatt av bröst... 0 Citera
Munthe Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Jo, men av någon underlig jävla anledning har du gett mig epitetet som någon som skryter om vad svensk film gjort med Josef Fares... (Vad har dom gjort? Givit honom sveriges dyraste utbildning och 50 miljoner att göra en Bullens Brevfilm för?). Känns som att du kanske missat min lilla roll i svensk film. Jag är inte direkt känd för att skryta med svensk film. SFI la ned sitt publika forum när kampen mellan mig och ett gäng pretto filmvetare och några bidragsfilmare blev lite för giftig. Jag har inte gjort en svenskspråkig film på snart sju år. Min senaste är en helt amerikansk produktion. Min inställning till svensk film just nu är att det är ett spel - Last Man Standing. Det var en väldigt tafflig Verhoeven-förklaring. Jag tycker att du ska stå för dina egna åsikter. Som Verhoeven. Jag såg Kött + Blod på bio -85 och jag har alltid gillat hans filmer - även dom riktigt dåliga (Showgirls är en liten pärla) eftersom han ofta i sina filmer säger "Fuck you!" åt trista typer som tror att dom har patent på sanningen och den universiellt goda smaken. Jag lovar dig att jag kan vara riktigt cynisk jag med om det behövs (...kanske är det Nietzsches eller Shopenhauers gener som pockar där inne?) 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Förstår inte rikigt poängen med att diskutera något med final_cut överhuvudtaget. Nollan som gjorde sig känd genom att argumentera "snuff kan bli konst"... För övrigt så stödjer jag både Munthe och Fred Anderson. Några av mina tidigaste inlägg här handlade om Fred faktiskt. Det var bland andra han som fick mig att börja med filmskrivande på allvar. 0 Citera
TomStac Postad 11 april 2006 Författare Postad 11 april 2006 [citat=Munthe]Men ÄR det verkligen vanligare nu än för tio år sedan?[/citat] Det borde väl du vara en bättre man än mig att svara på, du som har levt i filmbranschen och jobbat med genrefilm sedan tidigt 90-tal. Jag har inte gjort en särskilt stor efterforskning direkt. Det är bra det att en av mina karaktärsbrister är att dra en slutsats av väldigt lite information. Så du får gärna vederlägga mig :) jmalmsten! Bara för att klargöra vad jag menar med genrefilm så syftar jag på fantastisk film, dvs. sci-fi, skräck och fantasy. Fast så mycket av den sista varan har det väl inte varit i Sverige, om man bortser från en och annan Astrid Lindgren-filmatisering. Vem är Fred Andersson? 0 Citera
TomStac Postad 11 april 2006 Författare Postad 11 april 2006 Googlade på Fred Andersson och stötte på den här intressanta recensionen av Kraftwerk 3714: http://www.dvdforum.nu/?upc=300009010844 Där finns också en länk till en recension av Camp Slaughter :) 0 Citera
Jawo Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Jag förstår mig inte riktigt på sådana människor som dig final_cut, varför inte göra något åt saken istället för att bara gnälla? 0 Citera
paulakoski Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Tack Martin det du skriver värmer.:) Ja mr Final Cut... Han kan ju ta tag i saken o göra sin egen genre film istället, visa oss hur det ska gå till.:) Men iof det är så typiskt det där med sånna människor, de finns överallt. Man möter dem överallt när man är på festivaler och på nätet. De gnäller och det kommer aldrig hända nånting från deras sida. Det är så mycket som krävs för att göra en bra film. Det krävs ju mindre energi att klaga på nätet än att samla ihop en filmtrupp, fixa finansiering och göra en braaaaaaaaaa film. 0 Citera
Munthe Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Jag håller alltid tummarna för att unga människor med drömmar och ambitioner ska lyckas genomdriva sina idéer. Men genom åren har jag lärt mig att väldigt många "sporrar" sig själva genom att prata ned äldre "kollegor". Vet inte hur många gånger jag hört självutnämnda mästerregissörer som påstår sig ha järnkoll snacka ned filmer som Evil Ed, Det Okända, Mats Helges filmer och mina egna och sedan får dom eventuellt tummen ur och lyckas producera någonting som är totalt otittbart och helt omöjligt att hitta någon form av distribution till. Min erfarenhet säger mig att det är dom ödmjuka som gärna vill lära sig och suga åt sig så mycket som möjligt som i någon mån lyckas skapa någonting intressant. Själv blev jag fruktansvärt inspirerad av Mats Helges Ninja Mission en gång i tonåren helt enkelt för att han visade att man inte måste rätta sig i fållan och göra sånt som väntas av en. Det skulle aldrig fallit mig in att dölja någotslags mindervärdeskomplex (kanske för att jag inte har något) och snacka en massa skit om hur mycket bättre film än Mats Helge jag skulle göra i framtiden. Jag älskar alla som kan göra en film (för att citera John Cassavetes). Det är när man inser att film kräver handling mer än ord och att det är oerhört svårt att fylla ens den enklaste film med någonslags genuin själ som man kan komma någonstans. Tror jag. 0 Citera
paulakoski Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Då måste jag säga att jag faktiskt lärt mig oerhört mycket från dig Munthe, hela inspelningen av Stinger och nätverket som jag skapade där har varit ovärderligt för mig..:) Definitivt en oerhört kul upplevelse att kastas in i. Mats Helge är också en fantastiskt inspirerande man, hans filmer är oerhört underhållande, men det finns ingen annan i Sverige som kan mäta sig med den enorma kunskapen som Mats Helge Olsson besitter, både tekniskt och det är roligt att lyssna på alla anekdoter som han är villig att dela med sig av!:) Man måste ta tillvara på alla tillfällen, eftersom film är ett så komplicerat yrke. Speciellt som indiefilmare är man tvungen att kunna mer än filminstitutet-etablissemanget, för de har oftast en betald crew som fixar allt åt dem. Vi independent-filmare har oftast mindre pengar o tid. Vi måste iaf ha ett hum, om inte mer än ett hum på det tekniska planet. Kunna alla detaljer filmen igenom bildmässigt i huvudet i förväg, manus osv. Alla ska trivas på arbetsplatsen om det överhuvudtaget ska se bra ut och fungera tidsmässigt. Då är det bra att vara lite öppen att lära sig från andra. Har man möjligheten att träffa o arbeta med eller snacka med rutinerade proffs då får man ta det tillfället. Istället för att klaga, då utvecklas man inte speciellt. Förutom i att klaga ännu mera.:) /Ola 0 Citera
paulakoski Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Man ska inte gå runt med tennisracket o leta getingbon.:) 0 Citera
Java ex Machina Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 [citat=paulakoski]Man ska inte gå runt med tennisracket o leta getingbon.:)[/citat] *host*Silverbullit*host* 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.