big_evert Posted October 4, 2003 Posted October 4, 2003 Jag har en kurs som heter "Rörlig bild" där vi håller på och gör lite film och så...men min lärare verkar inte se så viktigt på ljuset....är det väldigt viktigt för att det ska bli bra?....har inte gjort så mycket film 0 Quote
schönis Posted October 4, 2003 Posted October 4, 2003 Det är prncip Ljuset som är det viktigaste av allt..... T.ex ljuset beskriver om det ska vara sorgligt eller glatt mm.... Andra faktorer spelar visserligen roll i det med men ljuset ser man vad och vem man ska lägga märke till.. Ögat dras automatiskt till det som är mest upplyst.... Därför brukar huvudpersoner vara mer upplyst än andra delar av filmen 0 Quote
Pace Posted October 5, 2003 Posted October 5, 2003 Inget ljus, ingen bild. ;) Och som schönis säger så styr ljuset vår uppfattning av bilden, om vi ska bli rädda eller sympatisera. Att säga att ljuset inte spelar någon roll är som att säga att ljud är oväsentligt i radioprogram. Rörlig bild-lärare brukar ofta fokusera (ursäkta uttrycket :e) på manuset och skita i allt annat. Är du duktig fotograf och vill jobba med det får du oftast jobba hårdare eftersom det är manus som är det viktigaste i kursen. Och jag håller med till viss del, utan ett bra manus - ingen film, men alla är dock inte stöpta i samma form och vill skriva manus. Däribland jag. ;) 0 Quote
big_evert Posted October 5, 2003 Author Posted October 5, 2003 finns det nån bra sajt som man kan läsa om ljussättning eller? 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted October 5, 2003 Posted October 5, 2003 Kolla framsidan till voodoofilm, där finns en länk till Digital Guerilla Filmmakers. Kolla också upp filmskolan på voodoofilm. Där har Pace skrivit ner grunderna. 0 Quote
Opus Posted October 6, 2003 Posted October 6, 2003 Att ljussättningen är det viktigaste är en otrolig överdrivet... se filmer som Festen eller någon annan Dogma film. Visst är ljuset viktigt för att förmedla en känsla, men det viktigaste inom filmskapande är manuset (som Hitchcock sa). Men vill man få en "snygg" film är en bra ljussättning ett faktum... 0 Quote
Vatten mockasin Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Vet nå´n av er hur man gör en egen sajt. 0 Quote
Mikael_hs Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Att ögat automatiskt dras till det ljusaste stället är inte nödvändigtvis sant. Mer korrekt är snarare att när kontraster uppträder i en bild så dras ögat mot ett upplyst och/eller rött område. Finns det flera upplysta områden blir det alltså det röda området som ögat dras mot (varför det kan vara viktigt att ha en röd fokuspunkt i en annars "rörig" bild). Ögat dras också mot rörelse, varav det inte är nödvändigt att ha t.ex. en person lika uppyst som ett stillastående objekt om man nu inte vill det (vill man inte säga något med objektet känns ju detta rätt meningslöst kanske). Mest att experimentera. I vilket fall är ljus mkt viktigt, men det beror ju lite på stilen osv. Jäkla svårt är det iaf tycker jag =) 0 Quote
gorse Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Jag som läst lite om komposition har lärt mig att man oftast låter ögat leta sig in i bilden från vänster till höger (varför vet jag inte) och linjer som går tvärs över ögats väg stoppar blicken eller leder den ut ur bild. Föremål av vikt lägger man ca 2/3 till höger om centrum (det gyllne snittet). Och diverse andra "regler" som gör en bild "vacker". Så, det är tydligen bra att rätt "fritt" i bild till vänster, gärna nån linje som leder ögat in mot höger och centrum av bilden skall vara ca 2/3 till höger i "rutan". Detta kan man skapa med färger som Mikael redan sagt. En balanserad bild ser ofta helt koko ut om man tex spegelvänder den. 0 Quote
jmalmsten Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 gammal tråd bumpad av den mest märkliga frågor i foto samanhang... [citat=Vatten mockasin]Vet nå´n av er hur man gör en egen sajt.[/citat] Jag själv är väldigt mycket för en bra ljussättning. speciellt på video, nästan allt jag sett som man skitit i ljuset på video har sett helt skit ut... för mycket porrfilm när jag förväntas göra andra iaktagelser... och jag tänker själv inte missa den punkten igen... och visst jag vet hur man gör en hemsida, men varför fråga det här? 0 Quote
c3400 Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 [citat=gorse]...Så, det är tydligen bra att rätt "fritt" i bild till vänster...[/citat] Ja. Men om man vill skapa dramatik, eller lägga någons ansikte där det syns direkt, och så att det känns lite konstigt (ofta om karaktären själv tycker något är konstigt), då kan man placera dennes ansikte precis intill den vänstra kanten, med bara någon tjugondels mellanrum. Mycket fint exempel på det finns i 28 Days Later. Okej, det kanske inte har något med ljussättning att göra.. men jag kom bara att tänka på det. =) 0 Quote
Recommended Posts