Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Var det någon mer än jag som såg Sveriges "bästa" novellfilm (enligt Göteborgs Filmfestival och SVT) som visades i SVT nyss? Hur i hela fridens namn kan man tycka att den är bra?! Manuset är under all kritik, regin utomordentligt dålig, skådespeleriet mediokert och fotot ska vi inte ens gå in på. Om DET är vad kritikerkåren anser vara bra, tänker jag skicka in min födelsedagsvideo från när jag fyllde fem år och vinna några guldbaggar.

Någon som håller med eller tycker annorlunda?

Postad

Haha, då ska man nog gräva rätt djupt för att märka saker som inte finns där ;) Den var ju varken skrämmande eller rolig. Rollerna var stela och överspelade. Tyckte ni att kameraarbetet var bra också? De kunde ju lika gärna spelat teater! Kameran stod ju bara duktigt still på sitt stativ. Och handlingen, tja, jag förstod inte den riktigt.. Inte genren heller, vad var det för något? Barnfilm?

Christian van Caine: Den heter Weekend

EDIT: Nu tycker jag inte att filmen var det sämsta jag sett, långt ifrån. Men att utnämna den till Sveriges bästa novellfilm tycker jag är rent av sinnessjukt..

Postad

Hm.. jag har ingen koll på vad det fanns för alternativ, men om Sverige inte producerar något bättre än den så tror jag definitivt på min framtid som filmare :).

Den var mysig men....

Postad

Jag såg sex av novellfilmerna på Göteborg filmfestival. Tvätta med mig, Quiche (hette nått sånt iaf), Brevbärarens hemlighet, 2010, One of us is gonna die young och Weekend.

Tvätta med mig var överlägset den film som var jämnast med ett bra manus, snyggt foto och trovärdigt skådespeleri trots en lite knäpp handling som ändå funkar. Den var överlägset bäst sen tycker jag nog 2010.

Weekend och One of us is gonna die young var dom två sämsta. One of us... kändes extremt billig inspelad på natten i nått samhälle med två karaktärer i ett klassiskt coming of age manus som var totalt ointressant. Sådana här manus brukar kunna bli riktigt bra. Jag undrar lite om alla budgetpengar gick till att lösa rättigheterna för titellåten? Weekend såg också billig ut men jag tyckte historien hade en viss charm. Därför hade manuset förtjänat ett omnämnade men som film tycker jag att den var rätt misslyckat fotot, skådespelet,scenografi och kostym kändes tyvärr allt för amatörmässigt.

Därför undrar jag lite hu det kan vara så stor skillnad på vissa av novellfilmerna hade alla dom som blivit nominerade till huvudtävlingen fått produktionsstöd eller hade bara vissa fått det?

Om alla fick samma summa är det inget annat än en skandal att Weekend vann. Däremot om det är någon slags produktion utanför de officiella novellfilmerna kan jag åtminstone förstå varför deras film såg ut som den gjorde. Bäst var den iaf inte.

Postad

Weekend-skaparna borde ställas inför rätta om dom fick 1,5 mille. Undrar var resten av pengarna tog vägen efter att de lagt 2000 på filmen?

PS. Hur får man chansen att själv vara med? :)

Postad

Kan inte rutinerna exakt själv men har hört att det går till ungefär såhär:

Först skaffar du fram ett manus (skriver själv eller fixar med rättigheter till nått som någon annan ska skriva).

Sen går du till ett produktionsbolag eller en enskild producent typ Speedfilm, Bobfilm etc. Pitchar manuset för dem om de är intresserade hjälper dom dig med att sätta ihop ett filmprojekt utifrån manuset med viss inspelningsplanering, budget osv.

Sen skickas ansökan in till SVT. Totalt brukar det röra sig om runt hundra ansökningar.

Sen väljs ett antal ut som får pitcha sin film för en jury beståendes bland annat av Daniel Alfredson på SVT.

Utav dessa väljs sedan några ut som får stöd för att göra filmen.

Så egentligen är det inte så krångligt!

Lycka till! (Kul att en så halvdan film som weekend kan inspirera filmmamkare, kan själv känna en sådan känsla också faktiskt.)

Måste återigen rekomendera 2010 och Tvätta med mig som jag såg under Göteborg Filmfestival de var otroligt mycket bättre och hade definitivt förtjänat att vinna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...