Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jo det är så att jag vill ha musik till en film men jag orkar inte göra músiken själv och så får man ju inte ta vilken musik som helst!

så vet nån vart man kan få tag på musik man kan använda?

finns det nån internet site med sån musik?

Postad

Använd all sorts musik som är äldre än 70 år - då är det lagligt. Exempelvis all beethovens musik o mozarts är totalt laglig - och det är väl inte dålig musik?

Postad

[citat=yooonis]Använd all sorts musik som är äldre än 70 år - då är det lagligt. Exempelvis all beethovens musik o mozarts är totalt laglig - och det är väl inte dålig musik?[/citat]

då ska du ju bara hitta och betala en symfoniorkester för att få den inspelad...det är noterna som är gratis att använda, inte vilken inspelning som helst...

Postad

Va? Fasen va kasst. Men kan man inte bara "ta" en skiva - vem märker skillnaden på vem som har spelat in den eller inte? Eller funkar de inte för att man måste uppge varifrån man fått tag på musiken???

... suck

Postad

Lolz, du är helt ute och cycklar xD Det är inte vart du fått tag i musiken. Det är att man spelar upp den som man måste ha upphovsrätt på :)

Postad

Det är upphovsrätt på både och.

Skilnaderna skivor emellan kan vara enorm, speciellt klassisk musik brukar tolkas ganska hårt, med resultatet att varje inspelning framförs lite olika.

Sen kommer vi till de enskilda musikernas talang & tolkning.

Även där förändras framträdandet.

& vilken teknik, inspelningsmedia & vilka micktyper/modeller man väljer.

Däremot om man kan hitta en platta som är INSPELAD för över 70 år sen så är det fritt fram :-)

Postad

[citat=Christian van Caine]

Däremot om man kan hitta en platta som är INSPELAD för över 70 år sen så är det fritt fram :-)[/citat]

Är det inte så att upphovsmannen måste ha varit död i 70 år för att den ska vara fri att använda...?;)

Postad

[citat=Santafantasma][citat=Christian van Caine]

Däremot om man kan hitta en platta som är INSPELAD för över 70 år sen så är det fritt fram :-)[/citat]

Är det inte så att upphovsmannen måste ha varit död i 70 år för att den ska vara fri att använda...?;)[/citat]

Jo så är det.

Headman, kolla forumet, finns många forumister som gör bra musik här. Annars är http://www.paradiso.se/ bra som fan tycker jag.

Postad

En djungel det där, man måste som christian skriver göra skillnad på den som skrivit låten och den/de som framför den, gjort inspelningen. Har den som skrivit låten, upphovsmannen, varit död i 70 år så får du fritt använda låten, tex göra en egen inspelning av den och använda utan att fråga om lov nånstans. Men om du tar en inspelning som är nyare än 70 år (vet inte om det är samma år här?) så måste du kolla vilka som har rättigheterna till inspelningen och se om dom tillåter att du använder den. Har dock för mig att det inte rör sig om lika många år på rättigheterna till inspelningen?

Postad

Hatar allt det här med upphovsrätt, finns ju så underbart mkt musik därute - så får man inte använda den... om ja vore musiker skulle jag inte ha nånting emot om ngn vill använda mina grejer, det är väl bara smickrande o bra publicitet (ifall filmen e bra)...

suck...

Postad

Många kanske inte har något emot att man använder deras musik heller, men man måste fråga först innan bara, och få det på papper. Fast när det handlar om mer kända musikstycken och en stor anledning till att dom gjordes var för att tjäna pengar är det väl svårare.

Postad

[citat=Headman]finns det typ ingen hemsida med musik som är gratis att använda?[/citat]

Jag PM:ade om min sida, men det beror ju på vilken sorts musik du ska ha (och om du tycker min musik är något att ha :) )...

/Rico

Postad

Ja det kan man undra. Jag kollade aldrig, men det är tydligt att fritt var det inte. Men gör lite sökning själv med t.ex. Google, nånstans måste det ju finnas gratis musik.

• 3 veckor senare...
  • 8 månader senare...
Postad
Freemusic kostar, varför heter det då freemusic?

sak samma.

dem måste väl ändo finnas en hemsida med grattis musik?

för att den är royaltyfri (eller free). Du köper låten och får använda den hur mycket du vill, i vilket sammanhang som helst. Så är det ju inte precis om du köper en cd på megastore.

Prova att kontakta osignerade band och fråga med dem och komma överrens om ett avtal. Det kan funka grymt bra, både för bandet och för filmen.

http://www.jamma.nu är ett bra ställe att börja bomba gästböcker.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...