RamZeus Posted August 15, 2002 Posted August 15, 2002 Vart kan man köpa teaterblod någonstans? Jag håller på att planera inför en film där det kommer att vara med en scen som behöver lite blod. Har läst en hel del amerikanska blodrecept på Internet men dom flesta verkar vara anpassade för amerikanska färgämnen, då de svenska som finns i livsmedelsbutikerna inte alls ser ut som blod... Någon som vet?? Jag vet i allla fall att ketchup svider om man får det på kroppen :) Någon som har några andra tips angående ämnet? 0 Quote
Pace Posted August 15, 2002 Posted August 15, 2002 Rekvisita > Blod http://www.voodoofilm.org/?url=/filmskola/visuellafx.html Där finns ju ett litet tips i alla fall. 0 Quote
RamZeus Posted August 16, 2002 Author Posted August 16, 2002 Oj, jag som trodde jag hade läst allt.. Men icke.. Tack! Problemet är dock att röd karamellfärg inte blir röd utan rosa när man blandar ut den. I alla fall den som finns i butikerna. 0 Quote
Pace Posted August 16, 2002 Posted August 16, 2002 Då är det bara att rota fram olika ingridienser och slänga ner. Lingonsylt, rödbetor, tomatpuré m.fl. Alla har de olika nyanser, och det är bara att tillsätta efter behov. Detta har i alla fall vi testat och det fungerade tillfredställande (rollfiguren ifråga skulle karva lite i handleden). Hur det smakade är en annan femma. ;) Det går visserligen att köpa riktigt teaterblod (från Panorama Film & Teatereffekter exempelvis), men när man ändå har grejerna i hushållet så går det oftast lika bra. 0 Quote
Poolkillen Posted August 16, 2002 Posted August 16, 2002 Ett tips är att använda Maizena istället för vanligt mjöl (risken för klumpbildning minskar) Tillsätt också lite blå karamellfärg. 0 Quote
ungfilmare Posted August 16, 2002 Posted August 16, 2002 chenare annars finns det ju teaterblod på buttericks... fast det ser tyvärr inte så verkligt ut, iallafall inte vad som finns att köpa i malmö. men ta en titt där du bor.:) 0 Quote
Tam Posted August 16, 2002 Posted August 16, 2002 Sirap, vatten och karamellfärg funkar faktiskt väldigt bra. 0 Quote
RamZeus Posted August 17, 2002 Author Posted August 17, 2002 Vart hittar man blå karamellfärg? 0 Quote
Poolkillen Posted August 17, 2002 Posted August 17, 2002 blå karamellfärg finns på konsum, annars har jag hört att man kan använda blå curasuo(blir lite festligare då ;) ) 0 Quote
mrhaze Posted August 20, 2002 Posted August 20, 2002 [citat=Pace]Då är det bara att rota fram olika ingridienser och slänga ner. Lingonsylt, rödbetor, tomatpuré m.fl. Alla har de olika nyanser, och det är bara att tillsätta efter behov.[/citat] Haha Lär er leva med alla världens insekter om ni är ute och filmar i skogen med Pace häxblandning :p 0 Quote
blejd Posted December 5, 2002 Posted December 5, 2002 Igår prövade jag mjöl, vatten, karamellfärg.. det var riktigt dåligt.. färgen blev rosa typ... för typ 2 v sen prövade jag diskmedel, vit sirap + karamellfärg vilket var mycket bättre :) 0 Quote
schönis Posted June 1, 2003 Posted June 1, 2003 Men absolut bäst är nog Grisblod... Det är inga direkt större problem att få tag åp..... Slakterier har överdrivet mycket blod... bara fråga snällt eller köp lite... Det är absolut det Verkligaste-....... 0 Quote
Ronnie Posted June 1, 2003 Posted June 1, 2003 Men kanske inte så trevligt ifall man ska ha det i munnen eller liknande. ;) Annars ser det nog jäklit bra ut. 0 Quote
schönis Posted June 2, 2003 Posted June 2, 2003 Sätt dit litta smaker så kan de nog va gott... 0 Quote
Marcus A Posted April 8, 2004 Posted April 8, 2004 Har testat lie olika sätt men det bästa enligt mig är Karamellfärg, sirap och Diskmedel I och med att det inehåller dismedel är det också lättare att få bort 0 Quote
Dottepii Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Lite sent svar men lite mjöl,vatten,socker, lagom mängd kakao + röd karamellfärg såg verkligen bra ut, lyckades iallafall lura några att jag hade gjort illa mig på låret då det rann men inte för snabbt, o det var inte alltför ljust och rätt så tjockt eller vad man ska säga.. Såg verkligen bra ut iallafall och om man ska ha det kring munnen så smakar det ju inte alltför illa ;) Jag silade ner mjölet och kakaon för att slippa klumpar :) 0 Quote
MrOddwick Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Jag provade ett recept på internet förut som bestod av karamellfärg, vatten och mörk sirap har jag för mig. Det såg väldigt verkligt ut och det smakade inte alltför illa heller! 0 Quote
Recommended Posts