Jump to content

grönt ljus... Tror de heter mörkeseende

Mannemoviemaker

Recommended Posts

[citat=Twista]Det brukar finnas en "switch" på sidan om kameran där det står "Nightshot".

Dra den till "on" så ser du. ;)

--

De flesta DV-kamerorna har iaf sådan funktion, vet dock inte om alla har det. ;)[/citat]

16:29: Läser ovanstående inlägg. kollar om det finns......

16:30: Kommer på att min Dv kamera hadde en lampa inbyggd... Jävlar! :P

16:32:

hittar inte ett skit... För mej på "menyn" står det "grundinst" "advancerad" "inställning" och "language". Någon som har en sån som ja som vet om det finns? Det är en panasonic Nv-Gs35

http://www.videokamery.cz/obrazky/1-gs35-big.jpg

Just ja, det var en bra fråga förresten!

Vad vill du ha för karaktär på mörkerseendet?

Finns lite olika, bla ljusförstärkare, som förstärker befintligt ljus, dels IR som avläser temperaturskilnader & översätter till visuella bilder, sen finns det nån variant jag inte redigt klurat ut exakt hur den funkar som sänder ut nåt eget osynligt ljus som kodas om till synligt.

Finns många fler varianter, med det är dom jag kommer på just nu :-)

Alla har dom olika resultat. IR som exempel gör att synen ser Predator ut, en variant av bildförstärkare gör bilden grön. En annan ger dagsljus i ett nästan helt mörkt rum osv osv.

Just ja, det var en bra fråga förresten!

Vad vill du ha för karaktär på mörkerseendet?

Finns lite olika, bla ljusförstärkare, som förstärker befintligt ljus, dels IR som avläser temperaturskilnader & översätter till visuella bilder, sen finns det nån variant jag inte redigt klurat ut exakt hur den funkar som sänder ut nåt eget osynligt ljus som kodas om till synligt.

Finns många fler varianter, med det är dom jag kommer på just nu :-)

Alla har dom olika resultat. IR som exempel gör att synen ser Predator ut, en variant av bildförstärkare gör bilden grön. En annan ger dagsljus i ett nästan helt mörkt rum osv osv.

är inte IR de osynliga ljuset som du pratar om då (Infrarött ljus).

den infraröda strålningen är utanför den skala som en människas öga kan ta emot (liksom ultraviolett åt andra hållet). en kamera kan ju däremot fånga in denna strålning och sen sköter tekniken i kameran resten. dvs. ändra de infraröda till en färg som är synlig för oss människor.

så även om kamerans egen nightshot inte är så bra så borde man ju kunna förstärka den med hjälp av nån slags lampa som skickar ut infrarött ljus/strålning

[citat=Johansson_]För att få det att se ut som glasögon tänkte jag[/citat]

Jag skulle nog skippa de två hålen, om man ser att personen tar på sig ett par glasögon så fattar man att det är glasögonen som är gröna, två hål skulle nog se ganska kladdigt och fult ut, testa att ta på dig ett par glasögon. Nä, då är det nog bättre att skippa hålen.

//martin