Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En sak som du verkligen måste tänka på är att göra allt som är ljust ljusare (ljuskällor), det är en sak som nästan alla missar.

Edit: Och släng in mycket brus i bilden.

Postad

Det brukar finnas en "switch" på sidan om kameran där det står "Nightshot".

Dra den till "on" så ser du. ;)

--

De flesta DV-kamerorna har iaf sådan funktion, vet dock inte om alla har det. ;)

Postad

[citat=Twista]Det brukar finnas en "switch" på sidan om kameran där det står "Nightshot".

Dra den till "on" så ser du. ;)

--

De flesta DV-kamerorna har iaf sådan funktion, vet dock inte om alla har det. ;)[/citat]

16:29: Läser ovanstående inlägg. kollar om det finns......

16:30: Kommer på att min Dv kamera hadde en lampa inbyggd... Jävlar! :P

16:32:

hittar inte ett skit... För mej på "menyn" står det "grundinst" "advancerad" "inställning" och "language". Någon som har en sån som ja som vet om det finns? Det är en panasonic Nv-Gs35

http://www.videokamery.cz/obrazky/1-gs35-big.jpg

Postad

Just ja, det var en bra fråga förresten!

Vad vill du ha för karaktär på mörkerseendet?

Finns lite olika, bla ljusförstärkare, som förstärker befintligt ljus, dels IR som avläser temperaturskilnader & översätter till visuella bilder, sen finns det nån variant jag inte redigt klurat ut exakt hur den funkar som sänder ut nåt eget osynligt ljus som kodas om till synligt.

Finns många fler varianter, med det är dom jag kommer på just nu :-)

Alla har dom olika resultat. IR som exempel gör att synen ser Predator ut, en variant av bildförstärkare gör bilden grön. En annan ger dagsljus i ett nästan helt mörkt rum osv osv.

Postad

Som andra tidigare påpekat, Nightvision/Nightshot effekten på dv-kameror är inte speciellt bra. Du sa också att du skulle ha en snubbe som såg igenom ett par glasögon, har du tänkt att lägga på ett filter som gör att det ser ut som 2 hål han kollar genom då?

Postad

[citat=Johansson_]Som andra tidigare påpekat, Nightvision/Nightshot effekten på dv-kameror är inte speciellt bra. Du sa också att du skulle ha en snubbe som såg igenom ett par glasögon, har du tänkt att lägga på ett filter som gör att det ser ut som 2 hål han kollar genom då?[/citat]

Nä, två hål, varför då?

Postad
Just ja, det var en bra fråga förresten!

Vad vill du ha för karaktär på mörkerseendet?

Finns lite olika, bla ljusförstärkare, som förstärker befintligt ljus, dels IR som avläser temperaturskilnader & översätter till visuella bilder, sen finns det nån variant jag inte redigt klurat ut exakt hur den funkar som sänder ut nåt eget osynligt ljus som kodas om till synligt.

Finns många fler varianter, med det är dom jag kommer på just nu :-)

Alla har dom olika resultat. IR som exempel gör att synen ser Predator ut, en variant av bildförstärkare gör bilden grön. En annan ger dagsljus i ett nästan helt mörkt rum osv osv.

är inte IR de osynliga ljuset som du pratar om då (Infrarött ljus).

den infraröda strålningen är utanför den skala som en människas öga kan ta emot (liksom ultraviolett åt andra hållet). en kamera kan ju däremot fånga in denna strålning och sen sköter tekniken i kameran resten. dvs. ändra de infraröda till en färg som är synlig för oss människor.

så även om kamerans egen nightshot inte är så bra så borde man ju kunna förstärka den med hjälp av nån slags lampa som skickar ut infrarött ljus/strålning

Postad

Jodå, IR är en variant av det, men på Discovery för ett bra tag sen såg jag nån variant som översatte osynligt ljus till något som nästan såg ut som dagsljus i ett helt slutet rum!

Jag vet väldigt lite om det, men tanken på att få den kvaliteten helt utan bakgrundsljus imponerade ganska hårt på mig :-)

Postad

[citat=Johansson_]För att få det att se ut som glasögon tänkte jag[/citat]

Jag skulle nog skippa de två hålen, om man ser att personen tar på sig ett par glasögon så fattar man att det är glasögonen som är gröna, två hål skulle nog se ganska kladdigt och fult ut, testa att ta på dig ett par glasögon. Nä, då är det nog bättre att skippa hålen.

//martin

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...